Författare Ämne: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump  (läst 5066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #15 skrivet: 25 september 2008, 12:55:56 »
Okej, det känns som om vattnet i Nibe'n är att föredra då? (av Legionella-skäl?)

Nej, inte av legionellaskäl. På CTC är det slingberedare vilket innebär att allt varmvatten omsätts. I en förrådsberedare kan det finnas zoner där vattnet står stilla.

Citera
Hur är det med IVT och Thermia? (jag förstår inte riktigt om jag läser produktspec:arna :( )

Funkar i princip som Nibe.

Citera
Och hur är det förresten med andra värmepumpstillverkare, s.k. underdogs? Bosch, Sanyo, Stiebel Electron etc? Någon som har dem som kan vittna om de är bättre/sämre/billigare men lika bra?


Bosch är samma grejor som IVT. Sanyo CO2 är i princip en CTC EcoEl med en Sanyo utedel. Stiebel vet jag inte så mycket om men jag skulle tro att den är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #16 skrivet: 25 september 2008, 21:01:56 »
En 8,5a räcker, men borra så djupt som möjligt. Minst 150 m aktivt. Borrdjupet är lämpligt att använda som "prutning", dvs ok till priset men tex 20 meter djupare.
Oavsett vilket hus du har har, så finns en stor fördel med CTC: du slipper knäppningar vilket kan vara ett stort problem för övriga märken. Dessutom är nog CTCn ngt driftsäkrare pga avsaknad av vxl-ventill och ett ngt enklare styrsystem.
Nackdelen är att styrsystemet har problem med vv-produktion höst och vår utan tillskott av el. På sommaren går maskinen i sommarläge och producerar mkt varmt vatten utan elpatron. På vintern kommer maskinen att gå i sådan omfattning att vv också räcker utan elpatron. I v3, dvs den som säljs nu så kan man tvångsstyra vv-produktion till vissa tider vilket är bra men det kräver väl viss tidsdisciplin.
Oavsett vilket VP-märke du väljer-av de stora- så kommer du definitivt att bli nöjd om du anlitar en bra installatör och borrar rejält. Alltså ingen leksak typ frånluftsvärme eller halvmesyr som luft/vatten. ;)
Det sägs här på forumet att COPen är ngt sämre för CTCn i förhållande till vxl-ventilspumparna, men det finns väl ingen som vet säkert. Iofs tycker jag att påståendet låter sannolikt, men men. Jag har haft min pump sen 2005 och jag har låtit installera en separat "riktig" elmätare till VPn. Sen mars 2006 har jag en "äkta" årsförbrukning av el till VPn om ca 6700 kwh. Det är skillnad det mot 3-3,5 kbm olja per år. En hel del av denna besparing beror naturligtvis på att min gamla oljeanläggning just var gammal och nu har jag en modern VP med rumstyrning, minimala värmeförluster i pannan osv. Som du förstår är jag mkt nöjd och dessutom ngt skamsen för att jag dagligen på detta sätt undandrar skatteverket betydande skatteintäkter. En skattefuskare helt enkelt. Men jag utgår från att denna glädje inte blir långvarig. När bidragen till konvertering tar slut kommer väl en ny fiffig skatt, tex för antagen energiproduktion per kvm-yta ;D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #17 skrivet: 26 september 2008, 10:27:15 »
Aha, vi får se vilken det blir då. Även om jag är lite sugen på en CTC så tar jag nog ändå bästa erbjudandet givet att de inger ett stort förtroende vid eventuella problem..

Det låter bra! Båda leverantörerna verkar luta åt 120/130m aktivt, men jag har, precis som du säger, tänkt använda borrdjupet som en prutmån för att de ska vara säkra på att de får affären, vem det nu blir ;)

En av leverantörerna frågade om jag hade knäppningar i elementen idag, ger det en hint om ifall det är en lägre risk för knäppningar med VP(det var IVT-säljare)?

Så om jag väljer CTC skall jag se till att välja v3? Vad menar du med tidsdisciplin, att man får duscha speciella tider på dygnet för att inte frysa under duschningen? :)

Hehe nej som tidigare nämnt sÃ¥ skall det tas till rejält nu när vi väl investerar. L/L eller L/V är inte att tänka pÃ¥ dÃ¥ det kommer att väsnas och föra med sig andra komfortproblem, dessutom avskyr jag att göra smÃ¥investeringar som man Ã¥ngrar efter ett halvÃ¥r...  ;)

Jag har oxå tänkt låta installera en separat elmätare till VP'n när det är dags, vill gärna veta exakt hur mycket den drar. 6700kWh på 210m2 måste ju vara otroligt bra? Det är ju med eltillskott osv oxå väl? 3-3.5m3 olja ger väl ungefär lika många 10000 kWh el? Vi räknar nog på en (total) elkostnad på ca 25-30k kWh/år så om vi hamnar på dina siffror + hushållsel blir jag riktigt nöjd..

Menar du energiskatten du inte betalar..? :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #18 skrivet: 26 september 2008, 20:52:42 »
1. Stirra dig inte blind på priset. Kolla istället vad du får. Tänk på bla följande: I rummet där VPn placeras blir det relativt kallt. Finns radiator eller behöver du sätta dit en? Vad ingår i offerten? Grävning mellan borrhål och yttervägg? Oavsett, lägg ned lite krut på den biten. Osv
2. Minst 150 m aktivt till en 8,5/9 Kwh. Helst djupare. Varje grad högre brine in är betydelsefull. Själv har jag som sämst haft -1, vid -18.
3. Du kan nog inte välja ngt annat än v3. Just det, duscha eller bada vid vissa tider.
4. Det är alltså biyta om 50kvm som bara värms till ca 12-14 grader. I övrigt 21 grader. Förresten, det är bara CTC som skickar med rumsgivare som standard. Ovärderligt. Om du tar annat märke så köp till en sådan. 6700 kwh inkluderar allt för värme och vv. Även tillskottet som jag tyvärr måste ha på under höst och vår. Du kommer säkert ned på mina siffror för värme och vv, men när du sätter dit en elmätare så kommer du att se vad hushållselen verkligen drar. De som "mäter" VPns elförbrukning genom uträkningar lurar sig själva och förstår inte varför det går så mkt hushållsel.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #19 skrivet: 29 september 2008, 12:26:34 »
1. Check - Jo jag ska försöka få ordentlig koll på vad som ingår. Har inte fått min andra offert än men väntar spänt på att jämföra.. Ska bli skoj att se vad det CZ-installatören rekommenderar..
2. Okej, skall definitivt försöka pruta med detta eller iaf få till en lägre meterkostnad de sista metrarna.. Tycker oxå att 120-130m är lite grunt, men jag vet ju inte utan bara tycker det "låter" lite.. Tur detta forum finns ;)
3. Check!
4. Japp, 155m2 ~ 19-21 ºC och 35m2 ca 15 ºC. Jag skall definitivt installera en separat elmätare vid värmepumpen för att se vad den sörplar i sig.. väldigt rolig information om inte annat! Känner jag mig själv rätt kan det ju bli lite kWh-jakt  ::)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!