Författare Ämne: Hjälp!-Integralen bottnar pÃ¥ +100 lÃ¥nga perioder. Hur ska jag trimma?  (läst 5315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Äntligen lite kallväder så man får börja trimma in sin anläggning. Jag kör ju med 4-rörs kopplad arbetstank (Extender) och har märkt att jag får väldigt få men långa körningar vilket ju kanske är bra. Men problemet är att jag tror att tanken kanske laddas för mycket eftersom Integralen ligger på +100 under ca 2h mellan körningarna. Ett typiskt schema kan vara (med -60 Integral och 33gr framledningsbör) att körningen börjar vid minus 60 men hinner falla till -120 innan den vänder. Efter ca 30 minuter är integralen på 0 och kompressorn stannar. Tanken är nu kanske 36gr och framledningen 38. Väldigt snabbt går integralen upp till +100 där den ligger i ca 2h innan den börjar dala. Efter ca 4h börjar cykeln om. När jag testade att sätta integralen till -30 fick jag fler starter men även i detta fallet hann integralen sjunka till -60 innan det vände. Vilket gjorde att scenariot blev det samma men perioderna förkortades något. Vad ska jag göra? Problemet känns som att det tar för lång tid för det producerade vattnet att komma ut på framledningen, där den integralberäknande systemframledningsgivaren sitter. Eller är det inget problem? En effekt av arbetstank?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Tycker du ska vänta till det blir kallare.Det handlar helt enkelt om att din vp blir mätt proppmätt.Jag har ingen tank men får samma fenomen (+100 när den gör vv efter värme)När det bli - ute så kommer det bli lite andra värden.Eftersom du har tank så kommer det ta längre tid att din vp blir hungrig igen om du jämför med min som inte har tank.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Kan det vara så att du har mycket högre flöde över radkretsen än över vp? Då kommer det vatten som kommer till din utflyttade tempgivare att vara en blandning av svalt vatten från tanken och varmt vatten från vp:ns kondensor, vilket gör att den mätta framledningstempen håller sig låg fram till att vattnet har cirkulerat en gång genom tanken. Hela din vattenvolym kommer alltså värmas innan den börjar räkna av gradminuter i någon större utsträckning, och då blir det så att den fortsätter ticka plus så att du slår över 100.

Om det är som jag spekulerar i finns det några lösningar: Du får försöka balansera så att flödena över vp och raddar är ungefär lika stora, lämpligen ska flödet över raddar var lite större så att du jobbar tankens volym. Ett annat alternativ är att flytta tillbaka tempgivaren till vp-framledningen (varför flyttade du ut den?). Ett ytterligare alternativ är att koppla om arbetstanken till volymtank, men det bygger på att du har välbalanserade raddar och kan ta bort ett gäng termostater.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Kan det vara så att du har mycket högre flöde över radkretsen än över vp? Då kommer det vatten som kommer till din utflyttade tempgivare att vara en blandning av svalt vatten från tanken och varmt vatten från vp:ns kondensor, vilket gör att den mätta framledningstempen håller sig låg fram till att vattnet har cirkulerat en gång genom tanken. Hela din vattenvolym kommer alltså värmas innan den börjar räkna av gradminuter i någon större utsträckning, och då blir det så att den fortsätter ticka plus så att du slår över 100.

Om det är som jag spekulerar i finns det några lösningar: Du får försöka balansera så att flödena över vp och raddar är ungefär lika stora, lämpligen ska flödet över raddar var lite större så att du jobbar tankens volym. Ett annat alternativ är att flytta tillbaka tempgivaren till vp-frjamledningen (varför flyttade du ut den?). Ett ytterligare alternativ är att koppla om arbetstanken till volymtank, men det bygger på att du har välbalanserade raddar och kan ta bort ett gäng termostater.
Ja precis. Jag kan få känslan av att jag skulle vilja ha någon justerbar bypass från framledningen direkt till systemframledningen för att liksom få ut lite mer värme där direkt. Idag ska ju allt ner i tanken och vända.

Tills nyligen körde jag med ordinarie framledningsgivare och grundinställningar i systemmenyn men tyckte dels att det blev ganska många starter, dels att det var att lura vpn att köra med interna framledningsgivaren då den ju inte var den sanna framledningen utan blev ju ganska snabbt returtempen eftersom returvattnet cirkulerade genom vpn utan att kompressorn går.
Då det finns en systembeskrivning för inkoppling av Extendertank till sin VP så ville jag prova det och monterade därmed 2 st tempgivare extra. En på bufferttank och en på systemframledning. Efter att sen aktiverat läget "Bufferttank" i systemmenyn beräknas integralen på systemframledningen.
Jag tilltalas av att inre cp då stannar vid kompressorstopp och hela värmeberäkningen sker utifrån den sanna systemframledningstemperaturen. dessutom sparar man lite ström på att interna cp stannar.

Det fungerar kanon så tillvida att starterna gick ner från 20 till 5 per dygn men drog med sig ovan nämnda problem som jag inte gillar.
Kanske är det bästa ändå att köra på den interna framledningstempen och därmed koppla ur bufferttanksstyret? Man undrar ju i så fall vad det ska vara bra för.
 
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tycker du spekulerar rätt så bra Men jag tror när den får (+100) så är det nog när den växlar till att göra vv
Eftersom vv inte stoppas av en bestämd temperatur utan bryter på kompressorns maximala arbetstryck(pressostaten) 50-55grader så har framlednings och returen ökat rätt så mycket för att sedan sjunka snabbt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Kanske är det bästa ändå att köra på den interna framledningstempen och därmed koppla ur bufferttanksstyret? Man undrar ju i så fall vad det ska vara bra för.

Extender-tanken är ju framför allt avsedd för att användas när man har en ytterligare värmekälla utöver VP, exempelvis solpaneler eller en vattenmantlad eldstad. Då kan det vara bra med extern framledningsgivare för att det externa värmetillskottet direkt ska påverka integralen. När du bara har vp som värmer i tanken så finns det ingen anledning att ha framledningsgivaren utflyttad, förutom de kanske 50-100 kronor du sparar per år på att vb-cp i värmepumpen stängs ner ibland.
« Senast ändrad: 12 oktober 2011, 11:08:06 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Om du får bra ordning på flödena så ser jag inte med din vattenvolym att det ska vara några problem med för mycket start/stopp. 40 liter/kW är mer än de flesta har... Och sen har du ju alltid integralen att labba med. Själv har jag Diplomat 8 med ca 25 liter/kW volym, jag har integralen på -120 och har fin värmekomfort med det. Jag provade med -150 som integral, men då blev raddarna så svala mellan körningarna att det blev kallras från mina kackiga gamla 2-glas-fönster.


30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Tycker du spekulerar rätt så bra Men jag tror när den får (+100) så är det nog när den växlar till att göra vv
Eftersom vv inte stoppas av en bestämd temperatur utan bryter på kompressorns maximala arbetstryck(pressostaten) 50-55grader så har framlednings och returen ökat rätt så mycket för att sedan sjunka snabbt.

När Thermian går över direkt från värmeprod till vvprod så räknar den (tror jag, det verkar i alla fall vara så på min har jag testat mig fram till) under vv-körningen värmeintegral genom att använda det sista returtempvärdet den hade innan den började göra vv. Hos mig ligger alltid returtempen under börtempen när vp stoppar värmeproduktionen, så jag har svårt att se hur det du skriver skulle hända?
« Senast ändrad: 12 oktober 2011, 11:31:41 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tycker du spekulerar rätt så bra Men jag tror när den får (+100) så är det nog när den växlar till att göra vv
Eftersom vv inte stoppas av en bestämd temperatur utan bryter på kompressorns maximala arbetstryck(pressostaten) 50-55grader så har framlednings och returen ökat rätt så mycket för att sedan sjunka snabbt.
Nja, det händer vid varje körning och VV producerar jag bara 1-2 ggr om dagen.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Extender-tanken är ju framför allt avsedd för att användas när man har en ytterligare värmekälla utöver VP, exempelvis solpaneler eller en vattenmantlad eldstad. Då kan det vara bra med extern framledningsgivare för att det externa värmetillskottet direkt ska påverka integralen. När du bara har vp som värmer i tanken så finns det ingen anledning att ha framledningsgivaren utflyttad, förutom de kanske 50-100 kronor du sparar per år på att vb-cp i värmepumpen stängs ner ibland.
Jag har tänkt på det och inser att det förmodligen stämmer. Trots att det är ritat precis så i systemlösningen från Thermia.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Om du får bra ordning på flödena så ser jag inte med din vattenvolym att det ska vara några problem med för mycket start/stopp. 40 liter/kW är mer än de flesta har... Och sen har du ju alltid integralen att labba med. Själv har jag Diplomat 8 med ca 25 liter/kW volym, jag har integralen på -120 och har fin värmekomfort med det. Jag provade med -150 som integral, men då blev raddarna så svala mellan körningarna att det blev kallras från mina kackiga gamla 2-glas-fönster.
Jag får prova det. Tillbaka till grundinställningar och labba med Integralen. Tycker det är svårt med flödena, hur ska man veta när det är rätt? Interna cpn står just nu på läge 1, det ger ett delta på 7-8gr under körning mot tanken. I läge 2 ger det ca 5-6gr. Yttre cp (alpha2) har jag helst står i auto för då drar den 7W och det låter inget i rören. I läge auto 2 drar den 14W och jag hör ett svagt ljud från rören. Men jag har egentligen ingen aning om vad flödet är. Kan jag märka på vpdriften när flödena är optimala?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ställ bara ned integralen tills du får lagom många starter, och/eller så att +integralen vänder strax innan +100.
Så skulle jag göra i alla fall.
Tycker du att det blir onödigt många starter så kan du låta +integralen gå över +100, det spelar ingen roll, men du kan få justera kurvan en aning för att kompensera för översvängningarna jämför med om värmepumpen hela tiden arbetar inom det tillgängliga området för integral.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej Nja om du tittar när den kör värme och mot slutet så växlar den till att göra vv så vänta så ser du att precis när den har stängt till värme så tickar din retur upp några grader för att sedan falla tillbaka.Är du säker på att den räknar integ när den gör vv och när det fortfarande finns värmebehov.Vid den här temperaturen så stannar integ hos mig när den växlar över till vv för att sedan vänta i 2min när den forsätter och gör värme och räknar till noll.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
just detta fenomen har inget med VV att göra utifrån TS perspektiv i alla fall. Så låt oss släppa det. (vi kan bara konstatera att thermia suger på just detta område, integralberäkning under VV körning)

Din tank är samma som som en högre integral. När du kör på -60 så är det kanske som någon annan kör på -200. Skillnaden är, då din tank tar en del av flödet, att du inte får samma problem MELLAN körningarna som en person som utan tank kör med -200.

Du kan, som du själv noterat, köra på -30 fast det är höst. Gör man det utan tank startar man flera gånger per timma (typ grovt uttryckt).

Så kolla bara att du har ett bra delta vid körning av kompressorn samt i alla fall under första halvtimman efter körningen. Ok?


SAMT
Ditt styr, om du hade alla reläer och skräp på plats, gör att din interna vb cp kommer stanna när inte kompressorn går. Detta för att inte kyla ner i onödan samt för att spara ström. I och med detta måste du har din framledningsgivare utflyttat. Precis enligt thermias systemförslag. Just nu skulle du kunna skippa detta då du ju för stunden inte har det reläkort från thermia som gör att din interna pump stannar.

Därutöver har du väl i styret möjlighet att ställa eventuell överladdning av din tank. Men skippa detta. Kör auto och njut av fÃ¥ starter. Kolla deltat. Tycker du framledningstempen är för hög. Minska integralen, du fÃ¥r fler starter. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
just detta fenomen har inget med VV att göra utifrån TS perspektiv i alla fall. Så låt oss släppa det. (vi kan bara konstatera att thermia suger på just detta område, integralberäkning under VV körning)

Din tank är samma som som en högre integral. När du kör på -60 så är det kanske som någon annan kör på -200. Skillnaden är, då din tank tar en del av flödet, att du inte får samma problem MELLAN körningarna som en person som utan tank kör med -200.

Du kan, som du själv noterat, köra på -30 fast det är höst. Gör man det utan tank startar man flera gånger per timma (typ grovt uttryckt).

Så kolla bara att du har ett bra delta vid körning av kompressorn samt i alla fall under första halvtimman efter körningen. Ok?


SAMT
Ditt styr, om du hade alla reläer och skräp på plats, gör att din interna vb cp kommer stanna när inte kompressorn går. Detta för att inte kyla ner i onödan samt för att spara ström. I och med detta måste du har din framledningsgivare utflyttat. Precis enligt thermias systemförslag. Just nu skulle du kunna skippa detta då du ju för stunden inte har det reläkort från thermia som gör att din interna pump stannar.

Därutöver har du väl i styret möjlighet att ställa eventuell överladdning av din tank. Men skippa detta. Kör auto och njut av få starter. Kolla deltat. Tycker du framledningstempen är för hög. Minska integralen, du får fler starter.
Jag blir lugn av vad du säger. Vilket delta menar du att jag ska hålla koll på under och efter körningen?
Att tanken funkar som integral kan man ju lugnt säga, bifogar bild på hur integralen ser ut när startvärdet är satt till -15. 1 start var 4e timme ungefär...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
heheh grymt fett skulle jag säga :)

Om jag förstår det rätt så snurrar ditt vatten även genom värmepumpen just nu, tills att du fått ordning på allt? I så fall borde du via manöverpanelen kunna se framledning och retur både under och efter körning.
Så kolla att det deltat ser hyfsat ut. Alltså både under och efter körning.

Jag har även satt upp egna mätpunkter (IR picka och eltejp) på den slinga som går till radiatorerna från pannrummet. Det är ju nämligen trevligt att kunna kolla alla tempar hit och dit under och efter körning tycker jag.

Det kan även vara intressant och kolla loggen över framledningstemperaturen och se hur högt över bör-värdet du går under en körning.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
heheh grymt fett skulle jag säga :)

Om jag förstår det rätt så snurrar ditt vatten även genom värmepumpen just nu, tills att du fått ordning på allt? I så fall borde du via manöverpanelen kunna se framledning och retur både under och efter körning.
Så kolla att det deltat ser hyfsat ut. Alltså både under och efter körning.

Jag har även satt upp egna mätpunkter (IR picka och eltejp) på den slinga som går till radiatorerna från pannrummet. Det är ju nämligen trevligt att kunna kolla alla tempar hit och dit under och efter körning tycker jag.

Det kan även vara intressant och kolla loggen över framledningstemperaturen och se hur högt över bör-värdet du går under en körning.
Jo, det lär ju inte paja pga många start/stopp iallafall ;D.

Ok, jag har delta 7-8 ºC över vp vid körning. Med cp i läge 1.
Faktum är att den inbyggda styren faktiskt tar hand om start/stopp av inbyggda cpn vid Bufferttanksfunktion så den går som den ska. Det enda det tillkommande "Reläsatsen" kommer att göra är således att stoppa yttre cp vid värmestopp... Mycket pengar för en funktion jag egentligen klarar av med hjälp av att dra ur stickkontakten...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
haha skämtar du. Då har jag missförstått dig.
Då är ju funktionen lysande.

Har man en alpha 2 som ext cp så kan den ju få gå en månad extra även om värmestopp annars hade stoppat den. Vi snackar jordnötter i sammanhanget. Om du ligger på 10w och gör det 2 månader mer per år än om du haft värmestopp av ext CP så blir det 14,4kwh. Som värst en tjuga :)
(juni-aug) kan du ju dra ut strömmen.... eller slanta upp 25 spänn till...

Hur får du returtemp när VP inte går. om int CP stannat? Har dom löst det med?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
haha skämtar du. Då har jag missförstått dig.
Då är ju funktionen lysande.

Har man en alpha 2 som ext cp så kan den ju få gå en månad extra även om värmestopp annars hade stoppat den. Vi snackar jordnötter i sammanhanget. Om du ligger på 10w och gör det 2 månader mer per år än om du haft värmestopp av ext CP så blir det 14,4kwh. Som värst en tjuga :)
(juni-aug) kan du ju dra ut strömmen.... eller slanta upp 25 spänn till...

Hur får du returtemp när VP inte går. om int CP stannat? Har dom löst det med?
Nej, jag skämtar inte. Exakt hur svårt hade det varit att implementera den funktionen i styren från början? Det är verkligen ett ickeproblem men jag är lite perfektionistisk.
Nja, jag har ju ett värde på returtemp men det antar jag bara mäter det stillastående vattnet innan kompressorn när inte int cp går. Vad ska man med det till annars? Det spelar väl ingen roll vad returen är när inte komp går?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nej det spelar ingen roll annat än att det är intressant och se vad deltat är när huset går mot tanken.

Men det år ju att mäta separat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser