Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410  (läst 21344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« skrivet: 16 december 2013, 20:47:32 »
Hej
Som många här vet så kör jag en egenimpoty clitech 11 kw dockad mot ctc1100.

Vissa av er vet att denna pump drar rätt mycke el.

Innan jag ringer en kyltekniker så vill jag bena ut det som går att bena ut och kanske lära mig något på kuppen.

Bifogad bild visar principskissen.
Det finns en högtrycksmanometer
Jag har en ir termometer. (Som jag inte riktigt lärt mig ännu)
Jag håller på att ta reda på vattenflödet mellan vp och ctc ev skaffar jag flödesmätare.
Jag har läst många trådar där man ska mäta här och där för att ta reda på hyr bra pumpen jobbar.

Jag har haft problem med "discharge failure" dvs att hetgasen blir för varm över 120 gr tre ggr under en timme. Efter kontakt med kina så justerade jag exp ventil 2 var motsols. Larmet är i princip borta men kommer ibland.

Kan ni duktiga personer hjälpa mig kontrollera hur pumpen mår.

Med vänlig hälsning, Fredrik



Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #1 skrivet: 16 december 2013, 21:30:34 »
Vi börjar med det enklaste och mest grundläggande:
Vad har du för temperatur in/ut ur värmepumpen på vattnet? Samt hetgas och utetemperatur vid mätningen.

EDIT: Kolla manometern också förresten, och påminn oss om vilket köldmedie det är du har.

« Senast ändrad: 16 december 2013, 21:32:15 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #2 skrivet: 17 december 2013, 01:38:36 »
Också kolla hur det frostar på utedelensens kylflänsar samt att avfrostningen fungerar - hög hetgastemperatur brukar oftast tyda på en helt igenfryst evaporator (aka isblock) eller att du har för lite köldmedie i evaporatorn som ger randig isning som kan bero på felsatt expansionsventil eller på att du har brist på köldmedie över lag.


(snabb surfning så verkar den finnas med R410A eller R417A - sistnämnda är R22 liknande i tryckegenskaper).

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #3 skrivet: 17 december 2013, 20:45:03 »
Vi börjar med det enklaste och mest grundläggande:
Vad har du för temperatur in/ut ur värmepumpen på vattnet? Samt hetgas och utetemperatur vid mätningen.

EDIT: Kolla manometern också förresten, och påminn oss om vilket köldmedie det är du har.

Hej Tusen tack att du vill hjälp till Gossen

efter 10-15 minuters drift ( har haft den avstängd en stund)

R410!!!!
Mätt med IR termometer
In i VP 38
Ut 45

31 bar HP

Ingen frost på förångaren

VP säger
d1 water outlet temp 46gr
d2 water tank temperature ointressant 40 gr dock en felvisning från VP in på 2 gr
d3 ambient temperature 4gr bör vara omgivnings temperatur
d4 Coil one temperature 0gr förångaren?
d5 unused
d6 Discharge temperature 90gr

Kör en biltema cirkpump specad till 55 liter per minut på läge 3 vet ej vad den ger i verkligheten men jag har ca 10 meter stålrör DN20 6 böjar ett filter en flödesvakt och en backventil. vid 55 liter per minut borde delta T vara lägre anser jag.

Mvh

Fredrik

« Senast ändrad: 17 december 2013, 20:49:34 av ekand »
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #4 skrivet: 17 december 2013, 20:47:25 »
Också kolla hur det frostar på utedelensens kylflänsar samt att avfrostningen fungerar - hög hetgastemperatur brukar oftast tyda på en helt igenfryst evaporator (aka isblock) eller att du har för lite köldmedie i evaporatorn som ger randig isning som kan bero på felsatt expansionsventil eller på att du har brist på köldmedie över lag.


(snabb surfning så verkar den finnas med R410A eller R417A - sistnämnda är R22 liknande i tryckegenskaper).

Hej

Jag har inga problem med avfrostning när det är + grader ute men jag är lite inne på att det kan vara detta som spökar med E1:21 discharge failure. när det är kallt ute.

Jag är nyfiken på totala funktionen för att kunna sätta fingret på om något är fel.

Mvh

Fredrik
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #5 skrivet: 17 december 2013, 23:09:18 »
Med 31bar så är gasen alltså cirka 50*C och med 45-46 grader ut på vattnet så kan den biten vara OK men man vill ligga så nära varandra som möjligt så det är lite för hög skillnad. Det kan bero på för dåligt flöde.

7 graders diff på vattnet vid 0 grader låter som lite högt och det kan ge lite höga hetgaser. vid 4 grader låter onödigt högt, särskilt med R410 som knappt har något glide.
 
Vad hade du för utetemp vid denna körning?

Om jag kollar mot coolpack med
Qc=9Kw (antar att den ger lite mindre i verkligheten men det påverkar inte det av intresse längre ner)
Te=0*C (förångningstemperatur)
Tc=50*C (kondenseringstemp)
Isentropisk verkningsgrad = 0,65
10% Compressor Heat loss och 1k unusefull superheat
5k suggasöverhettning och 2k underkylning i kondensorn
Så fås hetgas=88,5*C med R410 så dina siffror ser normala ut.
COPvärme=3,4

Om du skall göra något så är det att få upp flödet för att få kondenseringen lite närmare vp-ut men det är inte säkert att det går då det beror på hur vpn är dimensionerad.

Tyvärr är så höga hetgaser normalt med R410, var går gränsen för larm?
« Senast ändrad: 17 december 2013, 23:13:10 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #6 skrivet: 18 december 2013, 06:35:46 »
Hej
Tack

Utetemp 4 grader vid körningen. Larmräns för hetgas 120 gr som får överskridas 3 ggr/timme sen stopp.

Vad beror den höga hetgasen på?

Kan du dimensionera cirkpumpar också?

Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #7 skrivet: 18 december 2013, 08:39:57 »
När du redovisade dina siffror så skrev du att pumpen hade gått i 10-15Min och du hade 45*C ut, hur högt kör du pumpen? Behöver du köra så varmt som du gör?
Visserligen borde vatten ut närma sig 65*C innan hetgaslarmet triggar.

Hetgaslarm fås oftast för att pumpen inte blir av med värmen av någon orsak, det kan bero flödet men skulle också kunna vara en justering på expansionsventilen som behövs.
Det känns lite underligt att kinesaerna rådde dig att justera expansionsventilen två varv, det känns lite som att pumpen inte är injusterad vid fabrik om man får det rådet...

Om du vill få en uppfattning om förångarens överhettning så skulle du kunna jämföra vad pumpens förångargivare visar med vilken temperatur du mäter på "Gas liquid separator" med ir-termometern (tips från Stig i den "lilla" tråden om sfinx vp) (tänk dock på att ir termometrar kan visa ganska mycket fel om själva mätaren är varm och du går ut i kallare temp, det kan vara idé att mäta mot något objekt med känd temperatur för att säkerställa att den visar rätt).

Med R410 har du i princip obefintligt glide (all köldmedie förångas vid samma temperatur) så det är expansionsventilens minsta regleringsdifferans som sätter gränsen för hur lågt delta du behöver om jag har förstått detta rätt.

Jag labbade lite till med ccolpack och om man sätter in 1k överhettning istället för 4k som jag hade igår så skulle hetgasen sjunka till 81*C vid 4*C i förångning eller 84*C vid 4*C i förångning. (allt annat lika och med reservation för hur lågt den kan ställas)

Tyvärr har jag ingen koll på hur man beräknar flödet med olika cp men det finns en tråd där sege frågar om hur man beräknar det och den har en bra förklaring som stämde väldigt bra hos mig.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #8 skrivet: 18 december 2013, 08:42:28 »
Jag hoppas förresten att xxargs eller någon med mer kylteknisk kunskap hoppar in om något jag skriver inte är korrekt, jag har inte samma teoretiska kunskap som xxargs (vem kan ha det...) och inte den erfarenhet som många andra här inne besitter. jag tycker dock att det är intressant samt att collpack är ett roligt litet program att leka med ;)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #9 skrivet: 18 december 2013, 21:15:15 »
hög hetgas skulle kunna vara för hög "överhettning" på förångartemperaturen, utloppet från förångaren. genom att skruva upp exp.ventilen så har systemet möjlighet att släppa igenom mera köldmedium (km) vid en lägre förångartemperatur. detta ger också möjlighet att skicka på för mycket km så att exp-ventilen börjar stänga/öppna (hunting). anslut en electronisk termometer permanent på utloppsröret från förångaren, isolera gärna om röret/termometersensorn, håll koll under någon minut för att se om det föreligger hunting. gör det så måste exp-vent. stängas. är det inte hunting så kan exp.v öppnas ytterligare. mät också suggastemperaturen 10 cm från kompressorn för att se om det är stor skillnad på utloppstemp. från förångaren och inloppet på kompressorn. suggasen passerar 4-vägsventilen och blir där uppvärmd. stor överhettning kan också vara att fläkten går för sakta. antingen kondensatorfel eller om fläkten har möjlighet att köra med olika hastigheter inte växlar över.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #10 skrivet: 18 december 2013, 21:47:26 »
Jag ska svara när jag får tid har det lite körigt.
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #11 skrivet: 19 december 2013, 15:26:53 »
Vad har du för cirkpump Gossen? du kör 10Kw swinx ser jag!!!
ni andra får gärna berätta också vad ni har.

Och kanske även ca längd på rör samt dia.

Jag har 10-12m DN20 stål med 5-6 böjar samt ett filter, backventil samt flowswitch.

Återkommer i det andra ämnet...

Fredrik
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #12 skrivet: 19 december 2013, 18:50:26 »
Jag har ca 12m 28mm kopparrör och i vägen sitter en flödesmätare, ett smutsfilter och en urkopplad CP. Cirkulationspumpen som används är en Wilo Star RS15/6 och jag får då 20liter/min.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Egil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är less pÃ¥ att skyffla pellets.
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #13 skrivet: 20 december 2013, 00:38:01 »
Hej Ekand.
När du får ditt larm (är det 05?) Hur resettar du det då?
1996-2002: 8-9 m3 olja/Ã¥r.
2002: konverterar till stokerbrännare 40 kW, kör mest pellets.
2004: byter panna, 60kW. Bygger om stokerbrännaren till undermatning och lambdasond-styrning.
Har sedan -04 kört olika bränslen, mest briketter och sista två åren bara pellets - som håller på att vara alltför dyrt.
Dessutom tillkommer ca 30000 kWh el årligen till garagebyggnad.
Håller nu på att "grejja" med LV-pump för att ersätta så mycket som möjligt av briketterna/pelletsen.
http://e-logger.se/pub?egil&p=3

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #14 skrivet: 20 december 2013, 13:14:28 »
Hej Ekand.
När du får ditt larm (är det 05?) Hur resettar du det då?

Hej
Egil e1:21 resettas med norsk reset.
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!