Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika dimensionering pÃ¥ pumpar, vem passar bäst hos mig?  (läst 2877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lach

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Ska installera bergvärme och har fått in flera offerter, men en förespråkar en mindre pump vilket gör mig förvirrad. Vem har mest rätt? Ska jag lita på de andra eller...?

Mitt hus:
Trähus med källare ligger i Sundsvall, byggt 1954, 70kvm, treglasfönster från 96. Tilläggsisolerat 2002 med 50mm västkustskiva. Utbyggt 70kvm 2006, samtidigt renoverades den gamla delen, öppen planlösning i hela huset. Vattenburen golvvärme i hela huset. Nya delen platta på mark och den gamla delen på bjälklag. Uppvärming i källaren 1st Radiator + spillvärme från pannan.

Idag står det en Nibe Combi VX-panna som är converterad till pellets. Använder idag ca 4,5 ton pellets för uppvämning under hela året vilket enligt uppgift motsvarar ca 23.500kWh. Kommer att installera fler radiatorer i källaren för att få högre komfortvärme ca 19-20 grader. Vilket leder till ökade kWh. Källaren drenerad 96 med 50 mm pordrän.

Nibe föredrar en Nibe Fighter 1225-8 en 8kW pump med aktivt borrdjup på 160m.
IVT förordar en IVT Greenline HT Plus C7 en 7,3kw med aktivt borrdjup på 165m.
Thermia föredrar en Thermia Diplomat Optimum 8 en 7,2kw med aktivt borrdjup på 163m.
CTC föredrar en CTC EcoHeat 5 en 5,9kw pump med aktivt borrdjup ca 153m.

CTC hävdar bestämt att en 5,9:a räcker dÃ¥ en större enbart skulle göra att pumpen startar och stoppar och att kompressorn dÃ¥ inte skulle hÃ¥lla lika länge.

Har han rätt? Eller har de andra rätt som dimensionerar högre effekt?

Jag känner mig osäker, vill ju inte riskera att varken över- eller underdimensionera...
Kan någon ge lite tips på vägen?

 b00k
//Lach
« Senast ändrad: 07 maj 2009, 18:36:43 av lach »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du kommer garanterat få ett större energibehov om du höjer värmen i källaren så ta inte en mindre VP än 7-8 kW.

Sen har du golvvärme vilket brukar hÃ¥lla lite vatten, tipset är annars att installera en volymtank i serie med VP:n när man har golvvärme för att VP:n ska fÃ¥ lite mer vatten att jobba med. Nu tillkommer det nÃ¥gra radiatorer i källaren sÃ¥ det kanske funkar ändÃ¥ utan volymtank.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har räknat med 25 000 kWh/år i ny förbrukning.
Med tanke på att huset är rätt nybyggt och tilläggsisolerat i de gamla delarna så bör det kunna räcka.

Du skriver inte var du bor, sÃ¥ jag gissar att du bor i trakterna av Stockholm, Stockholmare verkar anta att det är självklart att alla förstÃ¥r det...  ;)
Bor du långt därifrån behöver jag göra nya kalkyler.

Jag har räknat med följande förutsättningar:

Bergart Granit
Inkommande temp KB medel = 0°C
VBf/VBr = 45/35°C (lågtempererat golvvärmesystem, se till att dimensionera de nya radiatorerna i källaren så att samma låga framledningstemp räcker för att de skall kunna värma källaren! VIKTIGT)
Husets energibehov 25 000 kWh/Ã¥r.

Kalkylerna ser ut enligt nedan, och jag anser att du kan klara dig bra med en 6 kW värmepump, väljer du en 8 kW värmepump bör du kanske köpa en volymtank för att minka lite på antalet start och stopp.
Jag brukar försöka dimensionera för ca 65-70% energitäckningsgrad, högre energitäckningsgrad kan ge väldigt många start/stopp på kompressorn under större delen av uppvärmningssäsongen, när energibehovet är litet.

Kolla även på totala besparingen och behovet av tillskott med de två olika aternativen, det skiljer inte många kronor i kostander för de två alternativen...

Lägg gärna till 20 meter på de borrdjup som visas i mina kalkyler, eller lyssna med en erfaren borrare från din ort, de vet vilken bergart som finns i området och bör kunna hjälpa till att avgöra vad som är lämpligt.
« Senast ändrad: 07 maj 2009, 07:45:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Själv tror jag att 25000 kWh är i underkant, gamla källare brukar kunna dra en hel del värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag skulle också välja 7 kW plus en volymtank med tanke högre temperatur i källaren.

Jag tror inte att 5,6 kW pumpeffekt vid DUT kommer att klara -8 grader utetemperatur i ett hus som drar 25000 kWh i Stockholmstrakten. Baserat på min erfarenhet skulle jag vilja säga -4. Förmodligen beror det på att kalkylprogrammen förutsätter värmebehovet ett normalår som ingångsvärde men det som matas in brukar vara något av de senaste årens förbrukning som då avser år som har varit ur uppvärmningssynpunkt betydligt varmare. Andelen varmvatten av totalen spelar också roll.

Extra meter borrdjup behövs inte, 160 meter aktivt djup räcker bra till 25000 kWh/Ã¥r även med pumpar pÃ¥ 7-8 kW. Uttagen medeleffekt ändras mycket lite när man gÃ¥r upp i pumpstorlek, värmebehovet är ju detsamma. Det blir lite mindre tillsatsel och lite mer värmeuttag frÃ¥n berget men skillnaden är obetydlig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min erfarenhet är tvärt om att man som regel dimensionerar "för stora" värmepumpar, alltså att man överdriver det energibehov man har för värme och tappvarmvatten.
Som regel har folk betydligt högre hushållselförbrukning än vad man chablonmässigt räknar med, och när det gäller pellets så har man ofta en väldigt dålig verkningsgrad, speciellt om man kört brännaren året runt, alltså även för tappvarmvatten sommartid.

Men å andra sidan, en 7 kW värmepump med volymtank kommer säkert att fungera mycket bra, även om jag inte tror att det lönar sig med den större investering som det blir, inte under anläggningens livslängd i alla fall.

Blir det riktigt kallt så att det går tillskott kanske man kan dra ned tempen lite i källaren? Beroende på vad den används till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det står att huset ligger i sundsvall ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det står att huset ligger i sundsvall ?

En av Stockholms norra förorter sett ur Rickards synvinkel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lach

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej, tack för alla mycket intresanta innlägg. Vill bara komentera smurfen 72 och Rolands inlägg och det beror på att jag har lagt till vart huset ligger samt att källaren är drenerad med pordrän. Eftersom jag missad det helt och hållet. Ber om ursäkt för det.

//lach

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kan naturligvis ändra mig, lite...
Har räknat med 27 000 kWh (Roland brukar ha rätt i sina antaganden, så jag justerar upp energibehovet lite)
I övrigt gäller samma beräkningsuderlag som i mina tidigare kalkyler.

I mina ögon behöver du inte gå på den större om det kostar mer än 10 000 kr extra - det lär inte löna sig under anläggningens livslängd.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!