Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen rumsgivare  (läst 5091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trensum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen rumsgivare
« skrivet: 11 december 2013, 23:41:24 »
Hej på er Alla.
Det var tidigare ägare som i mitt nuvarande hus instalierade en ctc ecoel med en ecoair 105/107.
Det var ju bra, tyvker jag!
Det är ett enplanshus med ca 110 kvm och källare under hela huset med gillestuga, hobbyrum, talett, bad, tvätt som sig bör.
Huset är byggt 1970.
funderingen gäller rumsgivare och eller termostater.
Det finns ingen rumsgivare kopplad utan bara en utegivare.
PÃ¥ entrevÃ¥ningen, samt i gillestugan  kör jag med gamla danfoss termostater inställda pÃ¥ 20°C
i andra källarutrymmen finns bara ventiler, vilka står på MAX.
I Gillestugan, där vi tillbringar kvällarna mest finns en öppen spis med Keddy kasset, där av vill jag köra på termostater iom utegivaren känner ju inte till det värmetillskottet.
Finns det något som talar för att installera en rumsgivare, eller tvärt om?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 12 december 2013, 00:17:36 »
Ja, du ska installera en rumsgivare. Den ger VPn en möjlighet att justera framledningen om du eldar, vädrar, solen skiner, det stormar, osv. Huskurvan är basen och rumsgivaren justerar på marginalen.
Grundprincipen är att radiatorernas termostater ska vara helt öppna och styrsystemet reglerar så det blir lagom varmt inne.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Trensum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 12 december 2013, 00:27:38 »
oki, kan detta vara en god tanke: rumsgivare på entreplanet centralt i tex hallen och alla termostater på fullt flås förutom kanske i sovrum som man vill ha lite kallare.
Vad gäller källaren är alla ventiler fullt öppna idag, förutom i gillestugan där jag gärna har termostater som stryper på 20°C dådär det blir väldigt varmt av min keddy kasett?
Min fundering är att när jag eldar ska den varma luften stiga från gillestugan och upp i huset. Men då rumsgivaren finns där så stryper ju den värmen till radiatorena och det blir kallt i de rum som inte värms av min tillskottsvärma Sc:,h
känner jag får nästan ont i huvudet av detta....

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 12 december 2013, 07:03:29 »
Hej!

Om du har en VP som sitter direkt pÃ¥ värmesystemet sÃ¥som IVT och Nibe typiskt gör sÃ¥ ska alla termostater vara helt öppna eftersom VP annars kan stanna när flödet genom systemet stryps. Samtidigt vill du ha ett hyfsat bra flöde genom värmesystemet eftersom ett högre flöde ger lägre framledningstemperatur och verkningsgraden i VP ökar - samtidigt är ju  :dt: över värmesystemet och VP samma.

Eftersom du har en EcoEl så är detta ett mindre problem. Dels arbetar VP inte direkt mot värmesystemet utan mot den inbyggda arbetstanken (undre delen) och dels är rimligtvis temperaturen i undre delen högre än framledningen ändå. Detta för att pannan ska kunna tillverka VV utan att elpatronen som värmer övre delen används alltför mycket eftersom värmen läcker ner till undre delen och ut i värmesystemet. Detta gäller bara om du inte har en extern VVB efter pannan.

Rumsgivare, rätt placerad, är ju annars sällan fel eftersom den faktiskt ger dig den temperatur du vill ha. Hallen är kanske inte världens bästa placering dock om det blir varmt av eldning och kallt om ytterdörren står öppen etc etc. Har du ett rum som är mindre utsatt för detta så sätt givaren där istället. I rummet med rumsgivaren ska du självklart ha termostaten fullt öppen.

Du kan ändå strypa värmen i de rum där du vill eftersom du har EcoEl, pannan och VP bryr sig inte så mycket om detta. Kanske flödet genom radiatorerna i de andra rummen ökar något dock.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 12 december 2013, 11:52:17 »
Tempen i nedre tanken på EcoEl pendlar mellan framledningens börvärde och ett övre värde som i standardinställningen är +5 grader, så den styrs av framledningen, inte av önskemål om VV.

Vitsen med rumsgivare är att den kompenserar för temperaturförändringar som inte har beror på den temperatur som utegivaren mäter, exv stark sol, stark kylande vind, eller att du eldar.

Placera givaren på ett ställe som påverkas rimligt mycket av det du vill kompensera för. Exakt var kan du behöva prova dig fram till.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 12 december 2013, 19:23:10 »
Visserligen kan EcoEl styra temp i undre tank mot framledningen (och gör detta som standard) men ska det bli gott om VV utan elpatron så måste mintemp i undre delen ställas upp. Med högre temp i undre del så kan den dessutom läcka värme upp i övre del. Ett välavhandlat ämne här på forumet.

Nu är detta ett mer uttalat problem i lågtempsystem såsom golvvärme. Huvudpoängen är oavsett att eftersom tanken laddas oberoende av flödet i värmslingan så spelar det liten roll om ett par termostater stryps.

/Marcus
« Senast ändrad: 12 december 2013, 19:38:25 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 12 december 2013, 20:04:08 »
Och hur ställer du upp mintempen i nedre tanken?  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 12 december 2013, 20:27:53 »
"VP min" i den avancerade menyn?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #8 skrivet: 12 december 2013, 20:46:07 »
Precis, men då tvingar man VPn att jobba mot ett snävare intervall (eftersom VPmax är begränsat) och oftast med högre temp än vad som behövs för framledningen, och utan att egentligen vinna något.
Med "VVhöjning ja" kör ju pumpen upp tempen i nedre tanken till max (stannar på VPin = VPmax minus 7 grader) vid var fjärde körning vilket gör att du får betydligt högre temp i nedre än i övre tanken (vilket ju var vad du ville ha). Sen är det ju så att tempen i övre tanken styrs av dels en fast nedre gräns, som man sätter själv, alternativt framledningen plus 7 grader. Om man ställer ned den fasta gränsen ganska lågt (under 45 grader) och samtidigt höjer start/stopp-diff (för VPn) till 7 grader så kommer VPn att se till att nedre tanken i princip alltid är varmare än övre tanken.

Men visst, det kanske är skillnad på 107 och 107 PE. På min är ju VPmin 40 grader i fabriksinställningen. Men jag gissar att man haft en tanke med att sätta ett lägre värde på en vanlig 107:a, och att det skälet är "bättre COP vid lägre temp".
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #9 skrivet: 12 december 2013, 21:35:22 »
Men om du redan har VPmin satt pÃ¥ 40 grader sÃ¥ stämmer ju detta perfekt med att temperaturen i undre tanken typiskt alltid är betydligt högre än framledningen - vid lÃ¥gtempsystem för det mesta men även tidig höst och vÃ¥r för normala system. Vilket var precis vad jag skrev frÃ¥n första början. SÃ¥ detta är en icke-diskussion...  ;)

Det viktigaste är ändå att en EcoEl knappast påverkas om användaren vill strypa termostaterna i delar av huset. Vilket är huvudfrågan.

Sedan förstÃ¥r jag inte varför du frÃ¥gar om hur man ställer in mintemp i undre del när du i nästa inlägg skriver "precis". Underligt...  Sc:,h

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #10 skrivet: 12 december 2013, 22:46:50 »
I den vanliga menyn kan man ändra temp i övre tanken, men inte i nedre, utan då måste man ändra VPn arbetssätt via fabriksmenyn, vilket är nåt annat. Om man trixar för mycket där riskerar man att stöka till hela VPns arbetssätt. (varför inte höja till 45, eller 50? därför att man äventyrar hela systemet)
Den vanliga och PolarEdition har inte samma köldmedium och ska därför inte arbeta på samma sätt.

Frågan gällde om det är nån vits med rumsgivare och det är det. Då kan EcoEl styra EcoAir så den jobbar med så låg temp som möjligt och får så bra COP som möjligt. Man kan dessutom finjustera tempen inomhus med en rumsgivare. EcoEl plockar fram en ny styrning i huvudmenyn när man har en rumsgivare, som gör att man kan ändra innetempens börvärde direkt, utan att hela tiden ändra huskurvan. EcoEl visar då både den valda innetemperaturen (börvärdet) och den aktuella tempen där innegivaren sitter, vilket faktiskt underlättar val av huskurva och justering.

Termostater och rumsgivare står inte i motsättning till varandra. Termostater kan hjälpa till om man har rum man vill hålla kallare än rsten (sovrum?) eller om en kamin eller solen värmer en viss del av huset.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #11 skrivet: 13 december 2013, 06:51:56 »
Jag förstår fortfarande inte dina inlägg eller vart du är på väg. Jag vet hur en EcoEl fungerar (glöm inte att HPB300 är en EcoEl 2.0) och skriver väldigt tydligt att det är undre del som avses - att överhuvudtaget blanda in exakt förfarande för hur temperaturen ställs saknar väl syfte? Vi är dessutom helt överens om att det är bra med rumsgivare.

Såsom du skriver är det inget krav med EcoEl att "alla" termostater ska vara helt öppna, i ditt första inlägg skrev du dock "Grundprincipen är att radiatorernas termostater ska vara helt öppna". Förvisso sant men med modifikation. Vill Trensum strypa i ett antal rum så är detta inga problem pga pannkonstruktionen så länge den huvudsakliga uppvärmningen styrs av rumsgivaren. Vilket det potentiellt kan bli om VP jobbar direkt mot värmesystemet; många varningar om dessa finns på forumet och därför är det av nytta för Trensum att veta hur hans system arbetar.

Sedan är det för mÃ¥nga ingen nämnvärd verkningsgradsförlust att strypa mÃ¥nga termostater. Panntemperaturen (nedre) är redan sÃ¥ mycket högre än framledningen höst/vÃ¥r sÃ¥ att det enda som händer är att ett eventuell rumsgivare tappar "makten". Inte unikt för EcoEl, jag har en mintemp pÃ¥ 42°C  (hysteres 5, börjar ladda vid 37) i min HPB300 för att bibehÃ¥lla god VV-tillgÃ¥ng om det skulle rÃ¥ka duschas precis vid en avfrostning just när övre del mÃ¥ste laddas. Pannan skiktar lite för bra... :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #12 skrivet: 13 december 2013, 08:20:38 »
Jag förklarar sÃ¥ att Trensum ska förstÃ¥ hur det fungerar.  Det var han som inledde med att frÃ¥ga om rumsgivare. Du och jag kanske bÃ¥da vet hur EcoEl+EcoAir fungerar, men det är ju inte Trensum hjälpt av.

Exempel: Du skrev "höj tempen i nedre tanken". Jag frågade hurdå för att du skulle förklara. Inte för mig utan för Trensum.

Vitsen med forumet är väl att den som undrar nÃ¥got fÃ¥r en förklaring av dom som vet, inte att dom som vet tävlar om vem som vet mest. Eller hur?  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Trensum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #13 skrivet: 14 december 2013, 15:44:46 »
Det verkar vara mycket att ta hänsyn till...
Men min tanke kretsar mycket kring de kallare utrummena som jag vill ha varmt i, speciellt då i källare. Dessa utrymmen för ju inte tillgodogöra sig av min tillskottsvärma (keddy insats i gillestugan) på grund av "långt ifrån" dörrar osv. men om rumsgivaren då ger signal till ecoel att inte schunta ut så varmt vatten pga att det är varmt i huset pga eldning, mycket folk etc så blir ju dessa utrymmen också kalla, förstår ni svamlet?
Jag tänker mig att om jag har som nu, alla radiatortermostarer och radiatorventiler helt öppna i källaren, förutm då i gillestugan där termostatventilen är ställd på 20°C samt på entreplanet så får jag mera "nytta" av min tillsatsvärme, och även varmt i källaren (toa, tvättstuga osv)?
Förstår om detta verkar luddigt, men jag hoppas ni förstår?!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen rumsgivare
« Svar #14 skrivet: 14 december 2013, 16:36:58 »
Om du inte vill att rumsgivaren, om du nu installerar en sådan, ska påverka något, väljer du bara bort den i menyn på EcoEl.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!