Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Passiv markvärme+värmeÃ¥tervinning avlopp för varmvatten  (läst 23852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Det här är mitt första inlägg på forumet och jag börjar med en knasig (?) idé om hur jag tänkte lösa uppvärmningen av varmvatten i mitt blivande hus.

Bakgrund:
Jag planerar att bygga ett hus på ca 180 m^2 i Uppsalatrakten nästa år (antagligen modifierad fiskarhedenvillan vråken) och har funderat lite på uppvärmningen. För värme+ventilation+komfortkyla tänkte jag ett Nilan Combi 300 Polar med extra förvärmare (mot påfrysning och för att klara effektbehovet). Badrummen och hallen kommer att ha elektrisk golvvärme. Kvarstår gör frågan om hur man löser varmvattenbehovet.

Vi är fyra personer i hushållet och kommer förbruka en del varmvatten, så tanken är att ta höjd för det från start. Min idé ser ut såhär (vanlig 0°C vinterdag):


Tanken är alltså att använda passiv markvärme vintertid med komplementet att dra avloppsledningen nära för att värma jorden i närheten. Som VVB (VPB värmepumpsberedare) tänkte jag Nibe F110 som saluförs som att den kan ta luft utifrån (ner till -10°C).

Är det hela en vettig idé? Hur brukar man göra med avloppsledningar, sätter man isolering på dessa?

"Diket" som allt kommer att ligga i kommer praktiskt taget vara nedsprängt i berg då tomten har en bergknalle och huset ska stå på högsta punkten. Skiss på nuvarande läge och planen:


Området runt röret värms som mest när man duschar och efter det kommer även VPB starta vilket gör att behov och tillgång är någorlunda i synk. Men avloppsvattnet kanske rinner så snabbt att man inte får någon som helst effekt? Kanske är det bättre att lägga tilluftsrören såhär:

Ska man då lägga isolering ovanpå för att förhindra för stort värmetapp till ytan? Riskerar man att frysa vattnet i avloppsröret?

Finns det någon annan bra kostnadseffektiv lösning för att skapa varmvatten? Solfångare har jag funderat på, men de fungerar ju bara så länge det är snöfritt och skapligt med sol. Berget är ju väldigt nära, men att borra för bergvärme blir väldigt dyrt när jag bara behöver det för varmvatten.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kan väl tillägga att jag blev inspirerad av detta inlägg:
https://villasolkraft.wordpress.com/2015/01/23/passiv-markvarme-ar-grejen/

Och någon PDF jag såg någonstans... En av nackdelarna som jag läste var att om man tar inluft till ventilation via marken så finns det risk att den luktar samt luftburna bakterier (pga mikrobiell tillväxt i rör). Dessa problem försvinner om luften endast används till att skapa varmvatten.

Sommartid lär man för övrigt ta luften direkt utifrån istället för via marken för att öka verkningsgraden på VPBn.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur värmer du dom delarna av huset som inte har el golvvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur värmer du dom delarna av huset som inte har el golvvärme ?

Via tilluften med luft-luft värmepumpen i FTX aggregatet. Samt spetsvärme med elslinga i ventilationen. Ganska vanligt sätt i passivhus om jag förstått det rätt.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Värma med tlluften låter inte som nån höjdare men kanske så man gör i passivhus var ju inte helt ovanligt tidigare heller. Vad ligger effektbehovet på vid dut ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Varför inte bara köpa en färdig lösning där varmvattnet förvärms i en kopparspiral runt avloppet? Tror en sådan ligger på runt 10.000kr och funkar riktigt bra när man tex duschar.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värma med tlluften låter inte som nån höjdare men kanske så man gör i passivhus var ju inte helt ovanligt tidigare heller. Vad ligger effektbehovet på vid dut ?
Jag har nu ett ftx system och tycker det funkar fint. Att värma med tilluften tycker jag verkar som det behagligaste och energieffektivaste sättet... Vad skulle vara bättre?

Varför inte bara köpa en färdig lösning där varmvattnet förvärms i en kopparspiral runt avloppet? Tror en sådan ligger på runt 10.000kr och funkar riktigt bra när man tex duschar.
Problemet med dem är väl att de måste monteras vertikalt? Eller finns det någon variant som klarar horisontellt montage?

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det går att ordna vv-förvärming med horisontella vvx också.
Tex ett 56mm kopparrör som avlopp från dusch/bad, som lindas med 10mm glödgat kopparrör som lödes fast utanpå, i detta leder du kallvattnet direkt till dusch/badblandarna.
Jag ser det som värdelöst att försöka växla några nämnvärda mängder värme ute i marken, från avloppsröret.
Det mest kommer att gå ut i marken och inte tillbaka in i huset.
Dessutom blandas ju allt avloppsvatten där, en avloppsvvx ska sättas där det är varmast avloppsvatten, dvs direkt efter dusch/bad.
Fö är det inte så bra förhållanden för din tilluftsförvärmning då den kommer att ligga i torr sprängsten, bäst fungerar det i vattensjuka marker med hög fukthalt. Precis som i fallet markvp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
När man gör någonting ska man ta in kostnaderna kontra besparingen.
Man kan ju givetvis göra saker för att det är kul också.. :)

Vår varmvattenförbrukning är på ca 1500kwh/år varav hälften är värmeförluster.
Känns det inte tokigt att spara in några kwh på varmvattnet för att sen slänga ut mer kwh på driften av elslingor. Sc:,h

Jag hade satsat på riktiga grejer direkt och tagit ett billigare kök


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det går att ordna vv-förvärming med horisontella vvx också.
Tex ett 56mm kopparrör som avlopp från dusch/bad, som lindas med 10mm glödgat kopparrör som lödes fast utanpå, i detta leder du kallvattnet direkt till dusch/badblandarna.
Jag ser det som värdelöst att försöka växla några nämnvärda mängder värme ute i marken, från avloppsröret.
Det mest kommer att gå ut i marken och inte tillbaka in i huset.
Dessutom blandas ju allt avloppsvatten där, en avloppsvvx ska sättas där det är varmast avloppsvatten, dvs direkt efter dusch/bad.
Fö är det inte så bra förhållanden för din tilluftsförvärmning då den kommer att ligga i torr sprängsten, bäst fungerar det i vattensjuka marker med hög fukthalt. Precis som i fallet markvp.
Jag håller med om att förhållandena (omodifierat) är ganska dåliga för tilluftsförvärmning. Frågan är om det (billigt) går att åtgärda. Kanske fylla diket/schaktet med någon typ av lera (bentonit?) som håller vätska bra och leder värme hyffsat:


Värma med tlluften låter inte som nån höjdare men kanske så man gör i passivhus var ju inte helt ovanligt tidigare heller. Vad ligger effektbehovet på vid dut ?
Bra fråga angående effektbehov, har jag faktiskt inte tänkt så mycket på än. Bra tillfälle att göra en beräkning! Jag sökte lite och hittade denna metod på forumet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53081.msg544784#msg544784

DVUT för Uppsala enligt http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2012/handbok-for-energihushallning-enligt-boverkets-byggregler.pdf
Kodstycke: [Välj]
1-dygn 2-dygn 3-dygn 4-dygn 5-dygn 6-dygn 7-dygn 8-dygn
 -18,9  -18,3  -17,5  -16,6  -16,3  -15,9  -15,4  -15,3

Fiskarhedenvillan Svanen (som vi kikar på) är på 190 m^2 och har enligt dem en energiförbrukning (värme+varmvatten) på 29.9 kWh/m^2/år (fyra pers, Stockholm, Nibe F1155, frånluftsventilation, alltså ej FTX).

Här gissar jag att jag kan räkna med att F1155 har verkningsgrad (SCOP?) på ca 4 och att 1/4 av värmen används till varmvatten/förluster i beredare. Det ger en värmeförbrukning på 17100 kWh/år med golvvärme (värdet går ned lite när man inte värmer huset med golvvärme då betongplattan håller lite lägre temperatur och därmed minskar förlusterna lite nedåt).

Qtot = E / ((Tg-Tum)*8760)) = 17 100 000 Wh per år / ((17 - 6)*8760) = 17 100 000 / 96 360 = 177 W/K
Alltså räknat utan FTX, vilken skulle minska förlusterna betänkligt.

Pdim = Qtot * (Tinne - Tute) = 177 * (21 - (-16.3)) = 6 600 W
Då har jag räknat med ett dygnsmedel på 5 dygn vilket jag läst ska vara vettigt för ett tätt välisolerat hus med FTX och betongplatta. Om vi gissar att de har en ventilation på kravet 0.35 l/s/m^2, alltså 239 m^3/h så har de värmeförluster på ca 3 000 W (V * c_luft * rho_luft * dT = 0.0665 m^3/s * 1 kJ/kg/K * 1.2 kg/m^3 * 37.3 K = 2.98 kJ/s = 2.98 kW). Återstår gör då 3600 W som ska täckas av de 400 W som värmepumpen i FTX-aggregatet ger, elslinga i ventilation (2400 kW) samt golvvärme (totalt ca 15 m^2, max ~1800 W).

Ni får gärna rätta mig här, första gången jag provar den här typen av beräkning.

Nu när jag kikar på specen för Nilan Combi 300 tror jag att jag missförstått kurvorna... Här finns databladet: http://reader.livedition.dk/nilan/2019013035/
Sida 4-5. Jag hade tolkat att man tillför ca 2700 W vid -7°C och 240 m^3/h flöde. Men det är ju bara 400 W som tillförs (som jag använt ovan). Väldigt lite av värmen kommer egentligen från värmepumpen... Vid +2° ser det klart bättre ut, behovet är ~1700 W och aggregatet klarar av att lämna ~900 W vilket borde vara tillräckligt om man räknar med "gratis" värme.

Hmm, nu får jag nog fundera på vilken värmelösning jag ska ha egentligen. FTX-aggregaten med aktiv värmeåtervinning har fördelen att de kan kyla också (reversibel VP), men är det värt de extra >20 kSEK de kostar...

Någon som känner för att ge några förslag? Är det enkelt FTX+bergvärme som gäller? Bergvärme är så jäkla dyrt att skaffa bara :/ Eller ska jag leva med att investeringskostnaden är låg (20 kSEK för FTX + 20 kSEK för Nibe F110 + 20 kSEK för installation och rör) och ha en period (<3 månader?) på året då systemet drar en del el?

/Anton

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #10 skrivet: 28 september 2016, 13:49:59 »
Det finns flera här med nyare hus som har bv+ftx och låg förbrukning. Jag tex har boyta 152m2 och en totalförbukning på ca 8000kwh jag har inte speciellt tjock isolering, "bara" 20cm i vägg o golv. Inte heller ledlampor+att jag har elbastu. Här finns medlemmar som är ner mot 5000-6000 kwh totalt.
Såå gör det enkelt och gör vettiga beslut med totalekonomi som största prio. Tex din varmvattenväxlare i marken med berg nära lär inte bli billigt. Det är inte billigt att borra o spränga.
Om du vill förvärma luften så gräv ner ett avloppsrör ett tiotal meter i marken, det ger en tilluft som hålls på +sidan hela vintern och lite svalka på sommaren. Grannen har ett sånt system. Men det har också sina nackdelar, kondensvatten(det skulle behöva luta bort från huset hela sträckan och ha avtappningsmöjlighet) dyrare installation, svårare att genomföra, kräver mera skötsel. Om du trots allt gör en massa speciallösningar så sätt det på hobbykontot, man kan ju göra en massa saker för att det är roligt också, eller bara för att "man kan".
« Senast ändrad: 28 september 2016, 14:12:45 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag har nu ett ftx system och tycker det funkar fint. Att värma med tilluften tycker jag verkar som det behagligaste och energieffektivaste sättet... Vad skulle vara bättre?
Problemet med dem är väl att de måste monteras vertikalt? Eller finns det någon variant som klarar horisontellt montage?

/Anton
Att ha ett Ftx system är inte samma sak som att värma med Ftx vill man tex ha svalare i sovrummet hur fixar man det när det är där tilluften kommer in. Det verkar inte vara direkt passiv hus du bygger om jag hängde med i dina uträkningar. Jag skulle antagligen satsa på golvvärme om det är gjuten platta och endera borra eller gräva ner jordvärme borran har fördelen att man kan få frikyla vilket säkert behövs i många moderna hus med mycket glas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all feedback! Nu har jag tänkt om lite :)

Vi ska ha en kamin och har tillgång till en del ved. Jag tänkte initialt att det skulle bara bli lite myseldning och att det skulle påverka uppvärmningen ytterst lite. Men efter att ha varit i kontakt med en person som har nybyggd kåk med kamin som undviker att elda för att det blir för varmt (de måste ventilera ut värme skapat av kaminen) har jag börjat fundera lite...

Vi gillar båda att elda och därför kan det nog vara en idé att satsa på en vattenmantlad kamin, både för att skapa värme och varmvatten.

Tanken är nu alltså såhär (FTX system sköter ventilation + värmeåtervinning):
Vintertid
Elda i kamin -> värmer vatten i ackumulatortank.
Varmt vatten i ackumulatortank -> värme i golvvärme och ventilation (på inluft efter FTX)
Vatten till varmvattenberedare (Nibe F110 värmepumpsberedare) går via ackumulatortank -> Varmvatten i kran.

Sommartid
Nibe F110 jobbar mot uteluft (och dumpar luft ute) -> Varmvatten i kran.

Under viterhalvåret går inte F110 nämnvärt utan blir bara en förlängning av ackumulatortanken. Under sommarhalvåret har F110 en bra verkningsgrad (3-4 beroende på utetemp).

Enda problemet som kvarstår då är kyla... Jag fick ett förslag från en polare att lägga kollektorslang (jordvärme) i jorden en bit under kåken (alltså innan gruset för grunden läggs). Sedan cirkulera vatten (+glykol?) genom slingan och en värmeväxlare på tilluften innan FTX sommar och vinter (men ej vår och höst).
- På sommaren (FTX bortkopplad) skulle det ha effekten att 5-8 gradigt vatten kyler den 20 till 30 gradiga tilluften innan den tas in i kåken.
- På vintern (FTX tillkopplad) skulle det ha effekten att 5-8 gradigt vatten värmer den -30 till 0 gradiga tilluften innan den går in i FTX

Skiss:

De blå ringarna ska motsvara konvektorslangen.

Eventuellt kyls berget ned något vintertid vilket skulle öka kyleffekten på sommaren och tvärtom. Om det inte fungerar så bra har jag slängt 4000 kr för lite kollektorslang i sjön. Om man på vintern märker att vätsketempen börjar närma sig nollan får man stänga av cirkulationspumpen.

När F110 producerar varmvatten har man även där en källa till kyla, men är lite osäker på hur den borde utnyttjas. Kanske med någon typ av värmeväxlare mot inluften, problemet är att den bara kyler när den producerar varmvatten... Kanske går att ordna något lager av kylan? Vatten? Sten?


Kalkylerna (material + installation + borrning... allt) ser ungefär ut såhär:
Bergvärme + FTX + kamin myseldning. Investering ~220 kSEK. Drift: ca 4 000/år. Livslängd (BVP) ca 20 år? Frikyla.

FTX + VPB + kamin myseldning. Investering ~140 kSEK. Drift: ca 6 200/år. Livslängd (VPB) ca 20 år? Ingen kyla.

FTX + VPB + vattenmantlad kamin + ackumulatortank + markslinga. Investering ~160 kSEK. Drift: ca 4 500/år om köpt ved, 2 000/år med gratis ved. Livslängd (VPB) ca 20 år? Markkyla.

/Anton
« Senast ändrad: 29 september 2016, 14:54:42 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #13 skrivet: 30 september 2016, 10:49:08 »
Om det ändå är nybygge med ny trädgård så hade jag slängt ned kollektorslangen i trädgården istället o varit säker på att det fungerade.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det ändå är nybygge med ny trädgård så hade jag slängt ned kollektorslangen i trädgården istället o varit säker på att det fungerade.
Njah, min fru har sagt ifrån på att ha jordvärme och därmed få en försenad vår. Det kräver en klart högre investering (värmepump + mer markarbete) samt tillstånd (kostar också).

Jag har funderat vidare på idén och letat lite info på nätet och hittade att idén finns som färdig product från Systemair:
https://www.systemair.com/sv/Sverige/Produkter/bostadssystem/geo--thermal-systems/geo-thermal-systems/geo/geo-varmevaxlare/

Hittar den inte till salu någonstans dock.



En klar fördel med att ha en sådan här lösning är att man kan köra en motströmsvärmeväxlare som aldrig behöver avfrosta och därmed ha hög verkningsgrad året om. Jag har tidigare varit inne på en roterande värmeväxlare pga att de över året har högre verkningsgrad (återvinning), men har läst om en del problem (återför ~90 % fukt vid duschning, ventilerar sämre pga läckage).

En motströmsvärmeväxlare med hög verkningsgrad (typ REC Temovec Blue 4, hävdas ha över 90 %) får ekvationen
ti = tilluft temperatur (efter växlaren/till rummen)
tu = uteluft temperatur
tf = frånluft temperatur (från rummen)
td = dumpad luft (ut ut huset)

n = (ti-tu)/(tf-tu) -> ti = tu+n*(tf-tu)

vid 21 C inne och 90 % verkningsgrad fås
tu = 0 C -> ti = 0 + 0.9*(21-0) = 18.9 C
tu = -10 C -> ti = -10 + 0.9*(21+10) = 17.9 C
tu = -20 C -> ti = -20 + 0.9*(21+20) = 16.9 C

Men problemet är som sagt påfrysning. För en motströmsvärmeväxlare fås påfrysning när avluften (ut från huset) är lägre än 0 C.
För räkneexemplet ovan fås:
td = tu + (1-n)*(tf-tu) ->

tu = 0 C -> td = 0 + 0.1*(21+0) =  2.1 C
tu = -10 C -> td = -10 + 0.1*(21+10) =  -6.9 C
tu = -20 C -> td = -20 + 0.1*(21+20) =  -15.9 C

Mer specifikt sker pÃ¥frysning redan vid -2.3 C. Avfrostningen sänker verkningsgraden avsevärt och aggregaten kräver förvärmare om man ska använda de längre tider under -20 C. Om en markslinga kan hÃ¥lla temperaturen in till FTX över -2.3 C hela Ã¥ret har man nog gjort en rejäl vinst. För att fÃ¥ 0 C ut för -10 C in krävs en verkningsgrad pÃ¥ 67 % och vid -20 C in 50 %. Vid ett flöde pÃ¥ 240 m^3/s innebär en försämring av verkningsgraden pÃ¥ 23 respektive 40 %,  630 W och 1450 W vid -10 repektive -20 C. Det är 15 respektive 35 kWh värmeförlust/dygn.

Apropå investering så behövs
200 m kollektorslang: 3200 SEK
cirkulationspump: 1300 SEK
expansionskärl: 400 SEK
kyl/värmebatteri: 4300 SEK
lite kopplingar och rör mm: 1000 SEK
1 dunk 25 l brineol: 500 SEK
Totalt: 10700 SEK
Eftersom att slingan inte ska köras till några nämnvärda minusgrader (förhindra kälsprängning) så behövs väldigt lite brineol.

Vintertid och sommartid har man cirkulationspumpen på för förvärmning respektive kylning. På vår och höst stänger man av den (skulle kyla inluft vilket inte är önskvärt).

Jag har kört lite simuleringar av systemet och återkommer när jag tycker att jag kan lite på resultaten.

/Anton
« Senast ändrad: 04 oktober 2016, 23:54:06 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Har själv gått från vedeldat till bvp. Har man litet effektbehov blir själva pumpen en stor(den största) kostnad i förhållande till borrhålet om man köper nytt. Mitt borrhål+pump+rör o delar gick på under 50 tusen tack vare att jag köpte en beg bvp. Hade jag inte haft berg i vägen hade det kostat under 20 tusen med jordvärme.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ja, en vp-installation  för liten effekt behöver inte bli sÃ¥ dyr.
Under 100000 bör du komma även med BV.
Du skrev först att det var ett passivhus som skulle byggas men det verkar vara ett vanligt pakethus? Risken är att ditt energibehov visar sig bli för stort och du i efterhand måste komplettera med en vp iaf. Då har du tappat hela vinsten och mer därtill av att inte välja vp från början.
Kan även tillägga att det är en myt att det blir försenad vår pga markvärme, det är en dimensioneringsfråga.
Elda gillar många, men vi är många här som gått från eldning till vp pga det i längden blir för betungande, även om veden skulle levereras direkt utanför dörren färdighuggen varje dag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har själv gått från vedeldat till bvp. Har man litet effektbehov blir själva pumpen en stor(den största) kostnad i förhållande till borrhålet om man köper nytt. Mitt borrhål+pump+rör o delar gick på under 50 tusen tack vare att jag köpte en beg bvp. Hade jag inte haft berg i vägen hade det kostat under 20 tusen med jordvärme.

Ja, en vp-installation  för liten effekt behöver inte bli sÃ¥ dyr.
Under 100000 bör du komma även med BV.
Du skrev först att det var ett passivhus som skulle byggas men det verkar vara ett vanligt pakethus? Risken är att ditt energibehov visar sig bli för stort och du i efterhand måste komplettera med en vp iaf. Då har du tappat hela vinsten och mer därtill av att inte välja vp från början.
Kan även tillägga att det är en myt att det blir försenad vår pga markvärme, det är en dimensioneringsfråga.
Elda gillar många, men vi är många här som gått från eldning till vp pga det i längden blir för betungande, även om veden skulle levereras direkt utanför dörren färdighuggen varje dag.


Visst går det nog att komma under 100 k för borrning + vp + installation. Men sen tillkommer FTX + rör + installation + kamin + golvvärme för 100 k till.
Såhär ser mina kalkyler ut om ni undrar vad jag räknar med:

FTX + bergvärme   totalt:   219 455 kr
Ventilation+Ã¥tervinning   22 580 kr   Heru 160 T EC
Bergvärmeaggregat   56 875 kr   Nibe F1255 6 kW
Borrning+slang   50 000 kr   150 m
Frikyla?   10 000 kr   I ventilation
Golvvärmeslinga    20 000 kr   Inkl läggning och styrning (för badrum och hall)
Rör + dämpare + installation   30 000 kr   
Kamin + installation 30 000 kr

FTX + VPB + vattenmantlad kamin   totalt:   148 193 kr
Ventilation+Ã¥tervinning   22 580 kr   Heru 160 T EC
Varmvatten   16 600 kr   Nibe F110
Kylbatteri   6 575 kr   Kopplat till markslinga
Värmebatteri   6 329 kr   Kopplat till ackumulatortank
Ackumulatortank   7 199 kr   Strömsnäspannan TS 500/120
Vattenmantlad kamin   24 200 kr   Aquaris
Installationspaket kamin   7 100 kr   
Rör + dämpare + installation   30 000 kr   
Golvvärmeslinga (vatten)   20 000 kr   Inkl läggning och styrning (för badrum och hall)
Markslinga   4 000 kr   
Cirkulationspumpar   2 590 kr   Perfecta Pivo
Expansionskärl   800 kr   12 l, 2 st
Elpatron   220 kr   2 kW, för värme i golv sommartid

Skillnaden är 70 000, kanske går att få ned till 50 000, oavsett är det en orimligt stor skillnad när vi oavsett vill elda. En stor del av året kommer man kunna köra VPBn om man inte känner för att elda. Att köpa en begagnad VP ser jag som uteslutet. En stor del av poängen för oss att bygga hus är att försäkra oss om att vi har låga drifts- och reparationskostnader en lång tid.

Som ni säger så ska jag inte bygga ett passivhus, men det handlar om ett nytt tätt hus med relativt tjocka väggar och FTX-system. Tjockleken på isolering under bottenplatta och i tak uppfyller rekommendationen för passivhus, men väggarna saknar en dm eller så.

Jag har inte uteslutit bergvärme än, men har svårt att se att det kommer att behövas, det blir nödlösningen om jag inte kommer på någon smartare lösning :) Sen tycker jag att det är kul att försöka vara lite innovativ.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer lite resultat från simulering utan någon värmeslinga.

Geometrin är såhär:
1 dm betongplatta, förutom vid yttervägg där den är 3 dm.
3 dm isolering, förutom vid yttervägg där den är 1 dm.
3 cm trägolv med 2 mm PUR isolering under.
3 dm grus under isolering
2 dm betong med ingjutna slingor
6 dm jord totalt (alltså 1 dm mellan grus och betong)
19.4 m berg nedåt (25 m åt varje håll horisontellt)
Bottenplattan är 8 x 12 m stor.
Jorden antas innehålla 10 viktsprocent vatten som påverkar värmekapaciteten (pga frysning/smältning)
21C innetemp (h = 15)
7C bergstemp vid 20 m djup
jordytan och sidan av grunden påverkas konvektivt (h = 15) av dygnsmedelkurva:

Ovan är för stockholm, jag har gjort lite kallare på vintertid men låtit sommar vara (ta hänsyn till att vi är mer norrut samt att jorden värms något av sol sommartid).

Såhär ser det ut år tre av simuleringen:

De första två åren är för att modellen ska svänga in mot ett stabilt beteende (från gissade startvärden). Tiden går från dag 730 (början av september) till dag 1095, årsskiftet infaller dag 821.

Såhär ser temperaturerna ut (med plattvärmeväxlare som jag räknat med, avfrostar för att undvika ut-temperatur på under 0°C):


Och såhär blir verkningsgraden:

Man förlorar mycket verkningsgrad vid måttliga mängder minusgrader.

Såhär ser effektförlusterna ut:


Simuleringarna är som sagt baserade på dygnsmedel och man kan inte se hur toppar i kylning/värmning är, men med tanke på att trögheten i den här typen av hus är stor kanske det inte är så intressant.

FTXen är av den typen jag har hemma, som aldrig kopplas bort, vilket är ovanligt idag. Ska lägga till den detaljen senare (både kylåtervinning och bypass). Dock får jag inga temperaturspikar pga att den använder dygnsmedel som input.

Återkommer med resultat från simulering av geometri med markslinga.

/Anton
« Senast ändrad: 05 oktober 2016, 19:10:47 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och här resultat från simulering med markslinga för både kyla och värme (FTX-aggregat alltid tillkopplat som innan). Slingan sitter alltså kopplad på tilluften innan den når FTX-aggregatet.

Såhär ser det ut år tre av simuleringen:

Man kan se att marken under huset värms av slingan på sommaren och kyls på vintern. Den lilla kvadraten ovanför bottenplattan är de 200 l vatten som finns i slingan.

Såhär ser temperaturerna ut:

Jag har valt storleken på kylbatteriet/värmebatteriet så att marken inte fryser på vintern och får då visat beteende.

Förluster samt effektuttag från marken:

Om dygnsmedlet är högre än de 18°C de toppar på i simuleringen fås klart större kyleffekt. Man kan även öka flödet i FTX-systemet och få högre kyleffekt.

Tydligt är att förvärmningen gör att värmeväxlaren aldrig behöver avfrosta, plus att man kan plocka ur en del kyla på vintern.

PS. Beskrivningen av geometrin i inlägget ovan nämner slingorna även fast de inte finns med, vilket syns i animeringarna.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag påstår på inget sätt att modellen är perfekt. Det finns väldigt många parametrar att skruva på och vad gäller materialdata har jag försökt hitta siffror som är bra nog. Det svåraste att få till är värmeöverföringen mellan vattnet i markslingan och luften (innan FTX). Det syns på att temperaturen på inluften sommartid blir lägre än temperaturen i slingan (vilket inte borde vara möjligt). Jag ska se om jag kan få en bättre fysikalisk modell än q = h*A*dT (h = heat transfer coefficient, A = yta (gissar jag), dT = temperaturskillnad mellan vatten i slingan och inkommande luft).

/Anton

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Intressanta simuleringar, skall titta på de sen men bara en reflektion först.

När du räknar på kostnaden bör du ta hänsyn till driftkostnaden. Ett dyrare system har kanske bättre verkningsgrad så driftkostnaden blir mindre. Räntorna är låga och kommer nog vara det en bra tid framöver så 50 000kr motsvarar en väldigt liten driftkostnad.


Vill du bara ha en billig lösning så är frånluftvärmepump vanligt. Om du vill elda en hel del, varför inte bara elda och strunta i ventilationsåtervinning. sätt tilluftventiler och låt brasan ta luft innefrån så har du löst ventilationen billigt också.

Själv bytte jag vedpannan trots en nästan obefintlig driftkostnad. Problemet är att jag gärna åker till fjälls vintertid och då måste använda elpatron och det blir genast dyrt. Skall installera en vanlig vedkamin. Skön värme och mysfaktor snabbt när man vill ha det och fungerar trots strömavbrott.


Får jag säga min mening är ett passivhus inget passivhus om det behöver värmetillskott men det är bara min tolkning av ordet passiv.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Såg att du räknat på en ny bvp i kalkylen. Köp en beg så sparar du 50 000kr.

Ett budgetalternativ är beg frånluftvärmepump. Köpte själv en fungerande för 1000kr. Dock slaktade jag den och använder bara beredaren mot min beg bvp som hade paj beredare(efter 3 års användning!).

Hur många kWh räknar du med att elgolvvärmen drar?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressanta simuleringar, skall titta på de sen men bara en reflektion först.

När du räknar på kostnaden bör du ta hänsyn till driftkostnaden. Ett dyrare system har kanske bättre verkningsgrad så driftkostnaden blir mindre. Räntorna är låga och kommer nog vara det en bra tid framöver så 50 000kr motsvarar en väldigt liten driftkostnad.


Vill du bara ha en billig lösning så är frånluftvärmepump vanligt. Om du vill elda en hel del, varför inte bara elda och strunta i ventilationsåtervinning. sätt tilluftventiler och låt brasan ta luft innefrån så har du löst ventilationen billigt också.

Själv bytte jag vedpannan trots en nästan obefintlig driftkostnad. Problemet är att jag gärna åker till fjälls vintertid och då måste använda elpatron och det blir genast dyrt. Skall installera en vanlig vedkamin. Skön värme och mysfaktor snabbt när man vill ha det och fungerar trots strömavbrott.


Får jag säga min mening är ett passivhus inget passivhus om det behöver värmetillskott men det är bara min tolkning av ordet passiv.
Kul att simuleringarna uppskattas :)

Visst bör man ta med så mycket som möjligt i kalkylen! 50 000 mer i lån innebär 800 SEK om året i ränta (1.6 %), det är mer än 2 m^3 ved (kapad, kluven och torkad, ger ~1600 kWh värme fördelat på luft och ackumulatortank).

Frånluftsvärmepump tycker jag verkar som kanske den sämsta typen av (modern) uppvärmning. Man drar in kall luft i alla rum utifrån genom friskluftsventiler. Ljuddämpningen samt komfort (kallras) måste vara i botten. För att kompensera krävs en kraftig kompressor för att pressa ner massor med energi i ett värmesystem (golv + radiatorer).

Jag vill gärna ha jämnvarmt i hela kåken och inte som svärföräldrarna som har kakelugn och självdrag. Där innebär eldning att man får 30 C i vardagsrummet och samtidigt en temperatursänkning i alla rum som inte angränsar mot skorstenen. Även vardagsrummet (som är stort) blir kallt nära fönster.

Som jag sa: "Att köpa en begagnad VP ser jag som uteslutet. En stor del av poängen för oss att bygga hus är att försäkra oss om att vi har låga drifts- och reparationskostnader en lång tid." Vi vill inte råka hamna i situationen att det krävs ett byte av BVP för >50 kSEK inom 10 år.

Det verkar finnas några olika definitioner av passivhus/nollenergihus/minienergihus. Den här typen verkar ganska vanlig för passivhus:
Tillförd värmeeffekt vid +20˚C innetemperatur och
dimensionerande utetemperatur (DUT) enligt Svensk
Standard SS 024310:
10 W per kvadratmeter för flerbostadshus
12 W per kvadratmeter för friliggande hus
(Klimatzon Norr: Plus 4 W per kvadratmeter)


Att säga att ett passivhus ska kräva 0 i tillsatt värme vid DUT verkar lite strängt...

Med elgolvvärmen menar du elpatronen i ackumulatortanken som ska kunna värma golvvärmeslingan sommartid? Bra fråga faktiskt. Jag har däremot kommit på en lösning som innebär både kyla i ventilationssystem och värme i ackumulatortanken. Tar idén lite senare när jag har skissat upp hela tänkta systemet...

Maxeffekt för golvvärme ca 100 W/m^2? 15 m^2, på 4 månader om året, 4 timmar/dygn -> 720 kWh. Ren gissning här...

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Resultat med markslinga samt vettigare modell för kyl-/värmebatteri.

Jag kikade på verkningsgraden för denna:
https://www.soliduct.se/kanalkylare-250/p-2513.htm
och kom fram till att vid 360 m^3/h flöde så kyler de ned luften ca 83 % av teoretiskt max vilket jag använde för mina simuleringar. Det kräver högt flöde i markslingan för att temperaturen inte ska ändras för mycket när vätskan passerar kyl-/värmebatteriet.

Resultaten blir enligt nedan, temperaturer:


Värmeförluster och effektuttag:


Med roterande värmeväxlare (80 % verkningsgrad) fås en sänkning av förlusterna på ca 350 kWh per vinter (6 månader). Med motströmsvärmeväxlaren som behöver avfrosta utan slingan fås en sänkning av förlusterna på ca 1000 kWh per vinter!

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Kanonintressanta beräkningar!
Men ser du inte vad varmt o gott det är hela tiden där nere på 7-8m djup.... ;)
Har två invändningar,
1. Du säger att ni vill elda. Vis av vad man läst här inne så är det en vilja som brukar avta med åren, har ni bott med mkt eldning tidigare någon längre period? Det tar mkt tid och med kaminvarianten går det ju knappt heller att lägga in ett större lass och åka o handla några timmar..
2. Detta med FTX verkar vara det som kostar mest, + vattenmantlad kamin.
Är du helt säker på att du måste ha FTX? Har du bott i hus utan, tex med FLVP eller självdrag.
Om du vill elda är ju det bästa att dra luften utifrån och då går det ju bra tom med självdrag.
Skippar du vattenmantling och ordnar med värmeflyttare istället om det blir för varmt i rummet med kaminen, så blir inte en mindre bvp i tillägg en budgetspräckare. Du får nog tom råd med vattenburen värme överallt och slipper ångra el-gv.
Och då kan du lämna huset flera dagar o ändå komma tillbaka till ett varmt hus.

Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanonintressanta beräkningar!
Men ser du inte vad varmt o gott det är hela tiden där nere på 7-8m djup.... ;)
Har två invändningar,
1. Du säger att ni vill elda. Vis av vad man läst här inne så är det en vilja som brukar avta med åren, har ni bott med mkt eldning tidigare någon längre period? Det tar mkt tid och med kaminvarianten går det ju knappt heller att lägga in ett större lass och åka o handla några timmar..
2. Detta med FTX verkar vara det som kostar mest, + vattenmantlad kamin.
Är du helt säker på att du måste ha FTX? Har du bott i hus utan, tex med FLVP eller självdrag.
Om du vill elda är ju det bästa att dra luften utifrån och då går det ju bra tom med självdrag.
Skippar du vattenmantling och ordnar med värmeflyttare istället om det blir för varmt i rummet med kaminen, så blir inte en mindre bvp i tillägg en budgetspräckare. Du får nog tom råd med vattenburen värme överallt och slipper ångra el-gv.
Och då kan du lämna huset flera dagar o ändå komma tillbaka till ett varmt hus.
Kul att simuleringarna uppskattas! Visst hade det varit gött om jag kunde få ner slingorna längre ned i berget billigt...

FTX tror jag är enda alternativet med tanke på att tomten är nära en väl trafikerad tågräls. Alla alternativ med hål (friskluftventiler) i klimatskalet kommer att läcka in för mycket ljud (godståg som passerar nattetid). Vi vill inte heller ha någon utomhusdel (luft-vatten) som är ful och står och brummar. Kanske skulle gå att bygga ett ljudisolerat skjul och då köra på en luft-vatten VP, men det tillkommer ju en del kostnad och jobb på det.

Kamin ska vi ha oavsett, har vi längtat till sen vi flyttade hemifrån. En fördel med den vattenmantlade är ju att man faktiskt kan elda utan att huset blir för varmt. 25 % av värmen tillförs luften, 17 % åker ut i skorstenen och 58 % tillförs ackumulatortanken.

Som tidigare sagt tänkte jag kombinera kamin med en VPB, typ CTC EcoWater 301/302 eller Nibe F110. Kopplar jag rätt får jag både varmvatten och värme från en sådan med COP på ~3.5 (15°C) sommartid och ~2.5 höst/vår (7°C). De säger att den slutar värma med värmepumpen vid -10°C, oklart om det beror på att saker börjar frysa eller om COP blir för lågt. Luft-vatten VP verkar ha ett COP över 2 vid -15°C, så det är nog ca 2 för denna (eftersom att det är en luft-vatten VP, om än med lite lägre effekt).

/Anton

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Citera
50 000 mer i lån innebär 800 SEK om året i ränta (1.6 %), det är mer än 2 m^3 ved (kapad, kluven och torkad, ger ~1600 kWh värme fördelat på luft och ackumulatortank).

Vad kostar pannan i sotning etc per år? Vad kostar vedförvaringsutrymmet per m2? Det blir ju trots allt en del av husets yta som går åt till det också.. För att få ut 1600kWh värme från bergvärmen behöver du bara köpa ca 400kWh el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad kostar pannan i sotning etc per år? Vad kostar vedförvaringsutrymmet per m2? Det blir ju trots allt en del av husets yta som går åt till det också.. För att få ut 1600kWh värme från bergvärmen behöver du bara köpa ca 400kWh el.
Sotning är 525 SEK/år, men den måste jag ju göra oavsett om jag eldar mycket (uppvärmning) eller lite (mys). Det är sant att jag behöver utrymme för vedförvaring också, det har jag inte räknat med som en kostnad. Den ökar då lite om jag ska elda för uppvärmning jämfört med bara för mys.

/Anton

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det var en billig sotning, det brukar ligga på runt tusenlappen. Och om man inte bara "myseldar" så ska man sota minst 4 ggr per år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Jag är inte emot annorlunda ideer, tvärt om kan du se om du kollar mina trådar. Men annorlunda är inte alltid bättre :)

720 kWh elgolvvärme kostar kanske 850kr? 50 000kr kostar ca 1000kr med 3% ränta efter avdrag i deklarationen. Tar nog ett tag innan räntan blir högre än så. Använd de till en bvp så kostar det ca 144kr att värma golvet. Då har du en ökad årskostnad på knappt 300kr som säkert tjänas in på högre verkningsgrad. Du tjänar garanterat in det i ökat värde i fastigheten när den skall säljas. 50 000kr för borrhålet är nog högt räknat dessutom. Behöver inte heller så djupt hål om du vill komma ner i pris(vilket jag skulle spara någon annanstans). Jag har 125m och jag har högre effektbehov än ditt hus gissar jag på.

Vill du vara innovativ så är bergvärme en bra plattform att utgå från. Vill du testa med luft i markrör kan du förvärma/kyla inluften till ftx. Ger inte så mycket men du får testa iden.


Hur stort effektbehov är huset beräknat att ha? Närmar du dig 12 watt per m2 så skulle ett luftburet system kunna fungera bra. Dock bör det inte värma sovrummen. Vårt hus har haft ett effektbehov på ca 30 watt per m2 vid DUT och 22 grader inne. Har aldrig haft golvvärmen igång i vårat sovrum på huvudplanet, då det alltid varit för varmt ändå. Detta trots att två av väggarna är ytterväggar, 3m2 fönster och innerväggarna isolerade. Ändå har vi haft problem att få svalare än i resten av våningen. Hade jag vetat detta hade jag inte lagt någon golvvärme där. Så du kommer nog inte behöva någon värme alls i sovrummen. En människa värmer väl 1 watt per kg om jag minns rätt så värmekällan finns redan :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Sotning är 525 SEK/år, men den måste jag ju göra oavsett om jag eldar mycket (uppvärmning) eller lite (mys). Det är sant att jag behöver utrymme för vedförvaring också, det har jag inte räknat med som en kostnad. Den ökar då lite om jag ska elda för uppvärmning jämfört med bara för mys.

/Anton
Där jag bor skiljer en del eldar man för värme ska panna/skorsten besiktas vart annat år kaminer och tex min panna som används lite så räcker det med besiktning vart åttonde år sotning beror på årsmedel tempen tror jag hade 2 gånger per år när jag eldade på heltid sotar inte ens varje år numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Där jag bor skiljer en del eldar man för värme ska panna/skorsten besiktas vart annat år kaminer och tex min panna som används lite så räcker det med besiktning vart åttonde år sotning beror på årsmedel tempen tror jag hade 2 gånger per år när jag eldade på heltid sotar inte ens varje år numera.
Den här informationen hittar jag på Uppsala kommuns hemsida:
Eldstad som huvudsakligen värmer huset eller det rum den är placerad i: En gång per år
Eldstad som inte fungerar som huvudsaklig värmekälla: Vart tredje år

SÃ¥ visst sotningskostnaden blir dyrare om man eldar mycket.

Jag är inte emot annorlunda ideer, tvärt om kan du se om du kollar mina trådar. Men annorlunda är inte alltid bättre :)

720 kWh elgolvvärme kostar kanske 850kr? 50 000kr kostar ca 1000kr med 3% ränta efter avdrag i deklarationen. Tar nog ett tag innan räntan blir högre än så. Använd de till en bvp så kostar det ca 144kr att värma golvet. Då har du en ökad årskostnad på knappt 300kr som säkert tjänas in på högre verkningsgrad. Du tjänar garanterat in det i ökat värde i fastigheten när den skall säljas. 50 000kr för borrhålet är nog högt räknat dessutom. Behöver inte heller så djupt hål om du vill komma ner i pris(vilket jag skulle spara någon annanstans). Jag har 125m och jag har högre effektbehov än ditt hus gissar jag på.

Vill du vara innovativ så är bergvärme en bra plattform att utgå från. Vill du testa med luft i markrör kan du förvärma/kyla inluften till ftx. Ger inte så mycket men du får testa iden.


Hur stort effektbehov är huset beräknat att ha? Närmar du dig 12 watt per m2 så skulle ett luftburet system kunna fungera bra. Dock bör det inte värma sovrummen. Vårt hus har haft ett effektbehov på ca 30 watt per m2 vid DUT och 22 grader inne. Har aldrig haft golvvärmen igång i vårat sovrum på huvudplanet, då det alltid varit för varmt ändå. Detta trots att två av väggarna är ytterväggar, 3m2 fönster och innerväggarna isolerade. Ändå har vi haft problem att få svalare än i resten av våningen. Hade jag vetat detta hade jag inte lagt någon golvvärme där. Så du kommer nog inte behöva någon värme alls i sovrummen. En människa värmer väl 1 watt per kg om jag minns rätt så värmekällan finns redan :)
Nu är inte tanken att jag ska behöva köra på elgolvvärme utan tänkte koppla ihop VPBn med ackumulatortanken på något klurigt sätt så att det finns värme i den året runt som kan cirkuleras i vattenburen golvvärme.

Jag har försökt gå igenom metoden för beräkning av effektbehov vid DUT här: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2012/handbok-for-energihushallning-enligt-boverkets-byggregler.pdf

Beräkning:
Kodstycke: [Välj]
bottenplan:
11.58 + 8.58*2 + 0.6 + 6.68 + 4.3-10*0.7 = 33.32 m fasad
2.8 m hög fasad -> 93 m^2

övervåningsgavlar:
2*8*(8.58-0.7)/2 = 63 m^2

Ã¥staksgavel:
(5.6-0.5-2.8)*(6.68-0.7)/2 = 7 m^2

Total fasadyta = 163 m^2
Total fönsteryta = 22*(1*1.4) = 31 m^2
Total dörryta = 3*(2.1*1) = 6.3 m^2
Fasad utan fönster och dörrar = 125.7 m^2

Takyta = 1.41*(8.58-0.7)*(11.58-0.7) + 1.15*(6.68-0.7)*(4.28-0.35) = 121 + 24 = 145 m^2*0.9 (vind mer isolerad) = 130 m^2

Förluster genom bottenplatta = 12*dT
Förluster genom fasad utan fönster och dörrar = 125.7*0.16*dT = 20*dT
Förluster genom fönster och dörrar = (31 + 6.3)*1*dT = 37.3*dT
Förluster genom tak = 130*0.13*dT = 17*dT

Förluster i ventilation (85 % verkningsgrad) = (1-0.85) * 240 m^3/h * 1.2kJ/kg/K * 1 kg/m^3 * 0.28 W/kJ/h * dT = 12*dT

Totala förluster = 99 W/K

21°C innetemperatur

Vid utetemperatur
0°C: 2079 W
-5°C: 2574 W
-10°C: 3069 W
-15°C: 3564 W (185 m^2 -> 19 W/m^2)
-20°C: 4059 W


"Gratis" värme från
människor (4 st) = 300 W
kyl+frys = 200 W
matlagning = 100 W
belysning = 200 W
övrig elektronik = 300 W
Totalt "gratis" = 1.1 kW (utan solinstrålning)

Behov av tillsatt värme vid DUT (-15°C) = 2.5 kW
185 m^2 -> 13.3 W/m^2 vid -15°C

Och landar på 13.3 W/m^2 vid -15°C utan varmvatten och 16 W/m^2 med varmvatten (schablon på 500 W enligt handboken).

Vid -10°C jobbar fortfarande kompressorn i CTC 300 och kan producera uppskattningsvis 1.2 kW (COP ca 2?) + en elpatron på 2 kW.

Vid temperaturer på 0°C och uppåt kan CTCn ta hand om hela värmebehovet när man är bortrest utan att starta elpatronen. Om den nu är ok med att gå dygnet runt.

Om man värmer upp vattnet i ackumulatortanken till 80°C innan man åker finns där
50 K * 4.18 kJ/kg/K * (500 kg + 242 kg) * 0.28 Wh/kJ = 43 kWh
värme innan man sänkt temperaturen till 30°C (i ackumulatortanken+CTCn). Om man är bortrest när det är -11°C i en vecka och sätter bör-temperaturen på 16°C behöver elpatronen producera ca 290 kWh värme. Det innebär att den praktiskt taget är på för fullt (2kW) hela tiden. Man kan nog ställa ner ventilationen i semesterläge och spara lite, men det är marginellt.

I FTX-aggregatet (REC Temovex Blue) sitter en 900 W elpatron som hjälper till vid behov. Men oavsett bör man nog inte vara bortrest när det är kontinuerligt under -15°C utan att någon kommer och eldar, alternativt att man köper ett element för att hålla varmt, eller en elpatron att sätta i ackumulatortanken.

/Anton
« Senast ändrad: 07 oktober 2016, 14:32:24 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Bygga ett hus 2017 som gör att någon måste vakta huset pga värmen om man reser bort 2 veckor mitt i vintern, tycker du på fullaste allvar att det är vettigt. :D

Sotningskostnaden, man sotar själv om man inte har tummen mitt i handen!!

Delar din sambo dina idéer är det ju okej, min hade dödat mig om jag byggt ett nytt hus med nödlösning där ved skulle räknas in som värmekälla, fast det hade jag inte gjort eftersom jag kan räkna ut hur värdelöst det blir i längden.





Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga ett hus 2017 som gör att någon måste vakta huset pga värmen om man reser bort 2 veckor mitt i vintern, tycker du på fullaste allvar att det är vettigt. :D

Sotningskostnaden, man sotar själv om man inte har tummen mitt i handen!!

Delar din sambo dina idéer är det ju okej, min hade dödat mig om jag byggt ett nytt hus med nödlösning där ved skulle räknas in som värmekälla, fast det hade jag inte gjort eftersom jag kan räkna ut hur värdelöst det blir i längden.
Nej, jag är med på att det inte ska vara tvunget att elda. Men minst lika förödande skulle det vara för min fru om man inte skulle kunna elda pga att det blir för varmt.

Får man sota själv? Isf är det ju en mycket bra idé :)

Som jag skrev får man i värsta fall ha ett system som går på elpatron om det är för kallt och ingen är där och eldar.

Nu har jag dock fått lite inspiration från ett aggregat jag tittade på från början (Nilan VP 18). Det är ett kombinerad FTX-aggregat och värmepump som gör varmvatten. Den går inte (enkelt) att kombinera med kamin och ackumulatortank och har (för oss) för liten varmvattenberedare. Men man kan ju köpa delar för att göra motsvarande lösning själv, i det här fallet med förvärmning av markslingan jag räknar på.

Såhär ser skissen ut:


Vinter:
FTX-aggregatet tar luft utifrån (Insug FTX) och filtrerar samt förvärmer. Sedan sker en värmeväxling och luften går in i huset via ett värmebatteri.
Förbrukad luft tas inifrån (Frånluft) och värmeväxlas i FTX och går sedan antingen ut (utblås FTX) eller till VPB beroende på om VPBn värmer för tillfället.

Effekt
Luften till FTX blir förvärmd tillräckligt mycket för att förhindra pÃ¥frysning (och därmed avfrostning och sänkning av Ã¥tervinningsgrad). Den växlade frÃ¥nluften blir ocksÃ¥ varmare eftersom att  :dt: i FTX-aggregatet är lägre. I siffror gissar jag sÃ¥här (82 % verkningsgrad pÃ¥ FTX):
Inomhus = frånluft: 21°C
Utomhus: -11°C
Efter förvärmning: -2°C
Tilluft (innan värmebatteri): 17°C
Frånluft efter växling: 2°C
Alltså inluft till VPB: 2°C
Vi har gått från att värmeväxlaren fryser på betänkligt till att den kan gå kontinuerligt utan avfrostning samt att VPBn kan producera värme med en COP på ~2.3 istället för att behöva köra enbart elpatron (inluft <-10°C).

Vad händer då om temperaturen blir ännu lägre?
Utomhus: -20°C
Efter förvärmning: -10°C (leder till verkningsgradssänkning på FTX till 68 % för att förhindra påfrysning)
Tilluft (innan värmebatteri): 11°C
Frånluft efter växling: 0°C
Alltså inluft till VPB: 0°C
VPBn kan alltså gå oavsett vilken temperatur det är ute (om FTX-aggregatet är av den typen att den inte lämnar ifrån sig underkyld luft, typ REC Temovex. Luftflödet hos FTX måste vara minst lika stort som VPBs).
En kommentar: Backventilen som sitter vid utblås VPBn är till för att FTX ej ska dra in luft fel väg (när VPB ej går).

Sommar:
Spjället (lila) är öppet.
Normalläget: FTX-aggregatet tar luft utifrån (Insug FTX) och filtrerar samt kyler. Sedan passerar luften FTX (by-pass) och går in i huset.
Vid varmvattenproduktion: Förbrukad luft tas inifrån (Frånluft) och passerar FTX (by-pass) och går sedan till VPB som värmer vattnet i VPB. Den nu kylda luften går till inloppet på FTX istället för att uteluft tas in. Ett alternativ här är att göra ett till hål i väggen och ha ett till spjäll för att kunna ta in frisk luft till VPB.
Om man vill ha mycket kyla och samtidigt ladda ackumulatortank för att kunna köra golvvärme (för komfort i badrum) så startar man slingan mellan VPBn och ackumulatortanken så kommer VPBn jobba i gissningsvis 4-6 h och producera 2.5 kW kyla under tiden.

Effekt
Luften till FTX blir nedkyld av markslingan eller VPBn beroende på om VPBn producerar varmvatten. Man borde därmed kunna få den mängd kyla som är möjlig att distribuera via ventilationssystemet och därmed undvika ett hus som är obehagligt varmt (>25°C).

Jag ska prova köra lite simuleringar, men idén tycker jag verkar lovande då man får värme från VPBn året runt och markslingan borde kunna förhindra påfrysning till hög grad.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Citera
Men minst lika förödande skulle det vara för min fru om man inte skulle kunna elda pga att det blir för varmt.
    ::)
Driver du med oss, eller är det kaminmannen som hittat hit? Är det inte lite kallt....?   :)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    ::)
Driver du med oss, eller är det kaminmannen som hittat hit? Är det inte lite kallt....?   :)

Helt ärligt skulle min fru vara mer besviken om hon bara kunde elda i kaminen när det är under -15°C än om det var så att vi behövde värma huset helt med elpatron när vi är på semester. :)

Men självklart vill jag (vi) ha ett system som "bara fungerar" och är ekonomiskt även fast man inte eldar. Men med kravet att det ska gå att elda även vid blygsam kyla ute och inga hål i klimatskalet (undvika ljud utifrån) så har jag svårt att hitta en mer ekonomisk lösning än den jag föreslagit. Alternativet är att skippa VPBn (-25 kSEK) och lägga till bergvärmepump (+100 kSEK) och byta ackumulatortanken mot en med förrådsberedare (+3 kSEK).

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
OK, men hon har alltså bott i ett hus och eldat kontinuerligt en hel vinter åtminstone?
Eller är det bara en fix ide?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Smart att ta vara på avluften ftån ftx till vpbn, då den luften alltid är varmare än uteluften. Själv värmer jag brine till bvp med den.

Varför ett batteri på tilluften? Du kommer inte vilja värma tilluften om den går till sovrummen.

Har du en träfasad så skulle jag göra såhär. Sätt batteriet på friskluften innan ftx. Ta friskluften via luftspalten på söderfasaden. Då kan du få en hel del gratis varmvatten. Kopplade bort min innan sommaren men satte tillbaka efter och fick nästan 40 grader i slutet på augusti så blir säkert 60 grader juni juli. Även denna tid ger det en del. Hade 21 grader i onsdags när det var 10 ute. Sätter du dessutom upp en enkel luftsolfångare för under tusenlappen så kan du få 50 grader även denna årstid och minskar värmebehovet.

Med så litet värmebehov som 2500 watt vid -15 är det faktiskt vettigt att titta på en annan lösning än bergvärme. Vad kostar ftxen som jag fattar det har värmepump i sig?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Nu hade jag blixtnedslag i våras, nu kan jag inte se bakåt hur kallt min FTX skickade ut, jag har givetvis nya givare så i vinter ser jag det igen.

Om inte minnet är helt ute och cyklar var det -4 eller om det var -5 minns i vintras vid en yttre mätning. Hade själv en fundering att skicka ut den värmen i garaget, men det var innan jag visste att det var minusgrader, det var i vintras när det var ca -15 ute. Kan stämma att det ligger runt 0 vid -10 dontknow

Jag kan säkerligen få runt 80-90 °C ur min luftsolfångare, men det är inte så intressant om flödet nästintill minimalt. Högt flöde på luften och hög värma då snackar vi tummenupp
Min FTX drog in strax under 30 grader när det var 13 °C ute i går, från uterummet.

Luftsolfångaren ägnar jag mig ingen tid alls åt, mer än nöjd är jag iallafall. tummenupp

GDS-Jan skulle väll ta luften till sin värmepump från en LSF, tyvärr upphörde hans existens på detta forum. "Uppfinnarjocke"

Jag vet inte ens om jag skulle satsa pengar på en VPB, jag tycker det är dyrt varmvatten och hur dyrt vet man inte innan den är trasig. Men får du 10års helhetsgaranti kanske du ska testa. dontknow
Vi är 2st och bränner ca 1500kwh/Ã¥r pÃ¥ varmvattnet med vÃ¥r el-beredare, dÃ¥ gÃ¥r även diskmaskinen pÃ¥ varmvattnet.  Orkar inte räkna nu, men den är iallafall inte intjänad pÃ¥ 10Ã¥r hos oss.
Tar man vår LLVP så var den intjänad första året beroende på hur man vill räkna. ;)
« Senast ändrad: 08 oktober 2016, 00:54:47 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Spontant nu, varför inte en frånluftsvärmepump, kanske står i tråden om jag läser igen... Sc:,h
Godnatt :)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
En tanke, varför inte köra en l/l och sätt i största rummet, sätt batteriet framför det och koppla till tanken. Borde ge tillräcklig effekt till golvvärmen för övriga rum. Bättre cop är vpbn. Skippa den å förvärm vv i tanken och led till en elvvb.

Sätt utblåset från ftx bakom utomhusenheten så får du liiiite högre cop :) Montera en magnetventil till kallvatten som avfrostar utedelen.. Har hur många ideer som helst om du vill göra något annorlunda.. Se till att ha luftspalten fri(helst extra stor) ovan alla fönster. Då kan du ha en klädd frigolitbit där som du drar ner likt ett solskydd. Den drar du ner när du inte är hemma/sover/är kolsvart ute så sänker du förluften via fönstret.. Självklart ska du helst ha motorstyrt som även känner när solen tittar fram och öppnar :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, men hon har alltså bott i ett hus och eldat kontinuerligt en hel vinter åtminstone?
Eller är det bara en fix ide?
Nej, vi har inte eldat kontinuerligt en hel vinter. Men båda är uppväxta i hus som huvudsakligen (95 %) värmts med vedeldning. Men som sagt är inte tanken att huset enbart ska värmas med ved och ackumulatortanken borde ge effekten att man kan elda en del en dag för att sedan utnyttja värmen närmaste dagar.

Smart att ta vara på avluften ftån ftx till vpbn, då den luften alltid är varmare än uteluften. Själv värmer jag brine till bvp med den.

Varför ett batteri på tilluften? Du kommer inte vilja värma tilluften om den går till sovrummen.

Har du en träfasad så skulle jag göra såhär. Sätt batteriet på friskluften innan ftx. Ta friskluften via luftspalten på söderfasaden. Då kan du få en hel del gratis varmvatten. Kopplade bort min innan sommaren men satte tillbaka efter och fick nästan 40 grader i slutet på augusti så blir säkert 60 grader juni juli. Även denna tid ger det en del. Hade 21 grader i onsdags när det var 10 ute. Sätter du dessutom upp en enkel luftsolfångare för under tusenlappen så kan du få 50 grader även denna årstid och minskar värmebehovet.

Med så litet värmebehov som 2500 watt vid -15 är det faktiskt vettigt att titta på en annan lösning än bergvärme. Vad kostar ftxen som jag fattar det har värmepump i sig?
Tackar :) Bra idé med att värma brine, hade en tanke på att värma vätskan i slingan så också.

På vintern vill jag värma tilluften till sovrummen upp till iaf 20°C gissar jag om det inte finns någon annan värmekälla där. Men visst kan det vara så att det finns en poäng att kunna styra distributionen av värme i huset.

Rummet allt ska stå i (tvättstugan) är på norrsidan av huset, det blir en lång ledning om jag ska ta värme från andra sidan huset. Vilken luftspalt tänker du på? Mellan panel och utegips:


Nu är iofs verkningsgraden hög på sommarhalvåret (COP = 4 vid 15°C inluft till VPB) så det tar nog ett tag att tjäna in kanaler + kanalfläkt (som lär behövas).

FTXen som jag nämnde tidigare (Nilan VP 18) kostar 35 kDKK, alltså 45 kSEK. Finns här.

Nu hade jag blixtnedslag i våras, nu kan jag inte se bakåt hur kallt min FTX skickade ut, jag har givetvis nya givare så i vinter ser jag det igen.

Om inte minnet är helt ute och cyklar var det -4 eller om det var -5 minns i vintras vid en yttre mätning. Hade själv en fundering att skicka ut den värmen i garaget, men det var innan jag visste att det var minusgrader, det var i vintras när det var ca -15 ute. Kan stämma att det ligger runt 0 vid -10 dontknow

Jag kan säkerligen få runt 80-90 °C ur min luftsolfångare, men det är inte så intressant om flödet nästintill minimalt. Högt flöde på luften och hög värma då snackar vi tummenupp
Min FTX drog in strax under 30 grader när det var 13 °C ute i går, från uterummet.

Luftsolfångaren ägnar jag mig ingen tid alls åt, mer än nöjd är jag iallafall. tummenupp

GDS-Jan skulle väll ta luften till sin värmepump från en LSF, tyvärr upphörde hans existens på detta forum. "Uppfinnarjocke"

Jag vet inte ens om jag skulle satsa pengar på en VPB, jag tycker det är dyrt varmvatten och hur dyrt vet man inte innan den är trasig. Men får du 10års helhetsgaranti kanske du ska testa. dontknow
Vi är 2st och bränner ca 1500kwh/Ã¥r pÃ¥ varmvattnet med vÃ¥r el-beredare, dÃ¥ gÃ¥r även diskmaskinen pÃ¥ varmvattnet.  Orkar inte räkna nu, men den är iallafall inte intjänad pÃ¥ 10Ã¥r hos oss.
Tar man vår LLVP så var den intjänad första året beroende på hur man vill räkna. ;)
Jag gissar på att du har en roterande värmeväxlare, annars blir det omöjligen några mängder minusgrader ut från den. Men jag har ju som sagt tänkte att förvärma luften till FTX med en markslinga, annars hade det som du säger inte funnits någon större poäng att koppla VPBn efter.

Jag har två döttrar, de är rätt unga än så länge men kommer börja förbruka stora mängder varmvatten snart är jag rädd.

Poängen med VPBn är som sagt inte bara att producera mycket varmvatten, utan även värme till golvslingorna samt tillsätta i ventilationen för att inte vara tvungen att elda jämt och undvika köra elpatron. Visst är verkningsgraden låg jämfört med många andra lösningar, men att ligga runt 4 på sommaren, 2-3 vår och höst och ~2 på vintern får ändå räknas som ok.

Solfångare är jag intresserad av, men de är för fula enligt frugan. Jag får eventuellt sätta solceller för egen elproduktion på carporten.

Spontant nu, varför inte en frånluftsvärmepump, kanske står i tråden om jag läser igen... Sc:,h
Godnatt :)
Hehe, tvingar väl fram hål i klimatskalet (tilluftsventiler)? Eller finns det någon klurig lösning som undviker det? Jag har tänkt tanken på FLP kopplat på utluft till FTX, men kommit fram till att det inte lär lira så värst bra. Det kanske går att göra en egen lösning där man förvärmer luften från en FLP med hjälp av värmebatteri för att slippa ta in kall luft i huset och slippa friskluftsventiler?

En tanke, varför inte köra en l/l och sätt i största rummet, sätt batteriet framför det och koppla till tanken. Borde ge tillräcklig effekt till golvvärmen för övriga rum. Bättre cop är vpbn. Skippa den å förvärm vv i tanken och led till en elvvb.

Sätt utblåset från ftx bakom utomhusenheten så får du liiiite högre cop :) Montera en magnetventil till kallvatten som avfrostar utedelen.. Har hur många ideer som helst om du vill göra något annorlunda.. Se till att ha luftspalten fri(helst extra stor) ovan alla fönster. Då kan du ha en klädd frigolitbit där som du drar ner likt ett solskydd. Den drar du ner när du inte är hemma/sover/är kolsvart ute så sänker du förluften via fönstret.. Självklart ska du helst ha motorstyrt som även känner när solen tittar fram och öppnar :)
Luft-luft aggregat har två problem, fula och låter, både innedel och utedel. Men de är väldigt billiga, så det kanske går att slakta en sådan för att skapa något eget? Jag förstår inte varför det inte finns några billiga LVVP...

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer resultat där jag tagit tidigare lösning med markslinga och FTX (motströms) och kopplat på en VPB (CTC EcoWater 302) på utluften. Luften som kommer ut från VPBn är väldigt kall... Måste nog blandas med uteluft innan man använder den i ventilationssystemet.




Den gula kurvan visar alltså hur mycket effekt som VPBn kan plocka ut från utluften från FTX om den kan gå konstant samt att vattentemperaturen i VPBn hålls vid ~50°C.

Luftflödet är enligt spec 200-300 m^3/h och jag har använt 240 m^3/h (samma som för FTX).

/Anton

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Håller med om att l/l är fula och låter. Men eftersom du bor bredvid en järnväg gissar jag att ni inte bryr er om att det låter ute annars skulle ni ju inte välja att bo där. Enheten inne tänker jag mig att ni bygger in så man inte ser den eller batteriet framför. Sedan har ni typ högtalartyg framför som släpper ut luften. Kan också passa på att ljudisolera lite extra även om själva inbyggnaden i sig kommer dämpa.

Räkna på att köra en frånluftvärmepump, men att du har tilluftskanaler som i ftx. Då kan du förvärma friskluften via markslingan så tilluften aldrig blir tokkall. Då får du nog ett relativt billigt system som är utrymmeseffektivt med skaplig cop.

Angående luftspalten så är det den mellan panel och gips ja. Vet inte om det fungerar med den där paneltypen dock. Blir det någon glipa mellan panelen så luften kan färdas lodrätt? På lockpanel funderar det kanon. Faktiskt så har det en viss funktion även i smällkalla vintern. Du behöver ingen extra fläkt, du använder FTX och eller VBPn's fläkt. Allt du behöver i ditt fall är en kanal till södersidan. Går även att nyttja luftspalten i taket men vet inte hur effektvit det är, förutom att det är tokeffektivt på sommaren.
Se min tråd här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61179.0
Tror en svart panel skulle öka effekten en hel del också.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, nibe har en produkt som verkar lite intressant, F470. Både uppvärmning via tilluften och golvslinga (komfort) som jag vill, samt varmvattenberedning. Den går att docka mot en multifunktionstank via tillbehöret deh 40. Bara kyla som den inte kan leverera vad jag kan se.

/Anton

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Förstår inte varför du envisas med att värma tilluften :E. Du kommer nog inte ens vilja ha 20 grader till sovrummen. För att få 20 grader behöver du skicka in lägre än 20 grader. Människorna och värmelverföring från angränsande rum kommer göra rummet varmare än 20 grader.

En annan anledning är att du kommer nästan önska att du byggt med mindre isolering då du inte kommer få så varmt på golvet som du kanske önskar då din framledning kommer vara så låg att det oftast inte känns att du har golvvärme. Då hjälper det inte att värma tilluften, det blir bara ännu mindre varmt på golvet.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förstår inte varför du envisas med att värma tilluften :E. Du kommer nog inte ens vilja ha 20 grader till sovrummen. För att få 20 grader behöver du skicka in lägre än 20 grader. Människorna och värmelverföring från angränsande rum kommer göra rummet varmare än 20 grader.

En annan anledning är att du kommer nästan önska att du byggt med mindre isolering då du inte kommer få så varmt på golvet som du kanske önskar då din framledning kommer vara så låg att det oftast inte känns att du har golvvärme. Då hjälper det inte att värma tilluften, det blir bara ännu mindre varmt på golvet.
Nej, det är nog sant. Man får sätta bypass på kanaler som går till sovrum. Gärna reglerbara så att man kan få in lite värme när det är -20 C ute.

Jag kikade lite på specarna för F470 och är inte så intresserad längre. Kompressorn verkar vekare än den i VPBn CTC 302. Lägre COP och lägre effekt, dock större elpatron och tystare fläktar.

Jag har bara tänkt att värma golv i hall och badrum (klinker), men gjuter in lite slingor i resten av plattan så att det finns om jag vill värma där i framtiden.

Många tror ju att man ska få varma golv av golvvärme, men eftersom att effektbehovet är så lågt märks ingen skillnad på trägolv. Våra trägolv nu (lagda på platta på mark från -83) känns aldrig kalla, även fast det inte finns golvvärme.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
OK, det ger sig ju om ni är flitiga eldare eller ej i längden.
Man får ju även tänka på husets värde och hur andra köpare ser på ett hus som är byggt för eldning mer eller mindre.
Så jag tycker man bör förbereda för en lat boende...
En FLVP i kombo med ett tilluftsystem som matas med en markledning är nog det som till lägst kostnad uppfyller alla krav här:
Viss gratis-effekt från markmatningen, tyst inlopp om den läggs på avstånd från järnvägen.
Har du tank så ska givet vv förvärmas i en slinga i den.
Får du sätta solfångare på carporten istf solceller så kan du få in en del effekt i tanken den vägen. (Tycker såna är snyggare än solceller..)
Satsa pÃ¥ gv i hela plattan för framtiden (Och radiatorer pÃ¥ övervÃ¥n, eller iaf förbered för radiatorsystem)  men om du vill sÃ¥ kopplar du bara in en del slingor. Elgv skulle jag aldrig lägga pengar pÃ¥.
Är du säker på att en VPB har högre Cop än en bra FLVP? Det låter tveksamt i mina öron.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, det ger sig ju om ni är flitiga eldare eller ej i längden.
Man får ju även tänka på husets värde och hur andra köpare ser på ett hus som är byggt för eldning mer eller mindre.
Så jag tycker man bör förbereda för en lat boende...
En FLVP i kombo med ett tilluftsystem som matas med en markledning är nog det som till lägst kostnad uppfyller alla krav här:
Viss gratis-effekt från markmatningen, tyst inlopp om den läggs på avstånd från järnvägen.
Har du tank så ska givet vv förvärmas i en slinga i den.
Får du sätta solfångare på carporten istf solceller så kan du få in en del effekt i tanken den vägen. (Tycker såna är snyggare än solceller..)
Satsa pÃ¥ gv i hela plattan för framtiden (Och radiatorer pÃ¥ övervÃ¥n, eller iaf förbered för radiatorsystem)  men om du vill sÃ¥ kopplar du bara in en del slingor. Elgv skulle jag aldrig lägga pengar pÃ¥.
Är du säker på att en VPB har högre Cop än en bra FLVP? Det låter tveksamt i mina öron.
Här är jag helt med.

Jag tänkte lägga ingjutna slingor i hela bottenplattan för att merkostnaden är väldigt liten, men antagligen med stort CC eftersom att effektbehovet är lågt. Jag är inte så påläst här, men eftersom att effektbehovet vid DUT är 2.5 kW blir det 23 W/m^2 om allt ska komma från betongplattan på bottenplan. Då har jag räknat med ventilationsförluster, så om man iaf höjer tilluftstemperatur till samma som frånluftstemperatur blir det typ 20 W/m^2 (utan radiatorer på övervåning). Vad behövs för det, CC 400 mm? Kan inte bli särskilt många meter slang att gjuta in.

Tilluftsledning som går i marken har jag i stort sett släppt pga risk att luften blir "skitig" av att dras genom rör i marken. Mark = fukt = risk för bakterietillväxt eller bara sunkig lukt.

Du får gärna kika på specarna för t.ex. Nibe F470 (länk) och CTC EcoWater 302 (länk). Men vad jag kan se gäller:
För CTC 302:
Vid lufttemp 7°C och vattentemp 52.5°C: COP = 2.5
Vid lufttemp 15°C och vattentemp 45°C: COP = 4

För Nibe F470:
Vid lufttemp 20°C och vattentemp 55°C: COP = 2.74
Vid lufttemp 20°C och vattentemp 45°C: COP = 3.24
Vid lufttemp 20°C och vattentemp 35°C: COP = 3.93

Den som är lättast att jämföra är när vattentemperaturen är 45°C, då klarar VPBn (CTCn) att få COP=4 (jämfört med 3.24), även fast lufttemperaturen är 5°C lägre.

Det finns några saker som talar för F470:
+ Inbyggd cirkulationspump för t.ex. golvvärme
+ Nästan komplett lösning med ventilation (kyla saknas)
+ Större elpatron (10 kW jmf med 2 kW)

Det som talar emot:
- Cirkulationspumpen är för en "mindre" golvvärmeanläggning, alltså bara för komfort.
- För liten varmvattenberedare
- Dyr om man ska koppla ihop med ackumulatortank (tillbehöret kostar 9 kSEK).
- Svårt att få till kyla

Jag provade att lägga in punkterna i en figur med COP på vertikal axel och dT på horisontell och det ser ut såhär:

Lågt dT verkar vara bra för COP, vilket är väntat. Att ligga på 45°C i tanken och köra en legionellakörning upp över 55°C en gång i veckan borde vara lönsamt. Vid 45°C i tanken är COP 3 vid 0°C in till VPBn, vilket är oavsett utetemperatur med "min" uppställning:

Notera att jag ändrat lite vid tilluft samt förvärmare/kylare. När det är sommar och VPB inte kör tas luft utifrån och kyls ned något (25->18°C) av markslingan innan den kommer till FTX (som tidigare). När VPB kör kommer minusgradig luft och värms upp något av markslingan (-5°C-> 5°C). Fördelen är att man inte får in minusgradig luft i huset (obehagligt även om det är varmt) och man kyler även ned vätskan i markslingan medans VPB körs vilket medför större potential för kyla senare. Man lagrar helt enkelt kyla i marken :)

Kanske ändå behöver vara så att spjället är ett injusteringsspjäll så att man kan styra så att viss del utifrån blandas in... 5°C in kan vara för kallt även om man har ~30°C i sovrummet.

/Anton
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 23:50:13 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag körde om modellen med markslingan och VPB (CTC 302) för att få fram hur mycket jag behöver elda/värma med elpatron. Jag har lagt till en köldknäpp som gör att simuleringen visar beteende vid DUT samt en värmebölja som visar vad som händer när temperaturen går över rumstemp (dock ingen kyla in från VPBn än i modellen).

Temperaturer:


Effekter:

45°C vattentemperatur har jag räknat med (för att bestämma COP för VPB).

Verkningsgrader (räknat med 90 % FTX som behöver avfrosta):


Totalt behövs ca 2000 kWh elpatron (varmvattenförbrukning medräknad) om jag antar att VPBn orkar köra 20 av 24 timmar per dygn och inte tar hänsyn till solinstrålning. Det motsvarar 2.2 m^3 ved (stjälpt) och totalt 800 SEK (kapad, kluven, torkad, hemkörd).

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De kaminer jag tittar på ger 10 kW vid aktivt eldande, vilket innebär att man behöver elda i snitt 10 timmar i veckan under vintern för att slippa köra elpatron. Lite tätare när det är som kallast och glesare i början och slutet av säsongen. Jag tycker inte att det låter som så särskilt mycket.

/Anton

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Då tittar du bara på energiåtgången och inte den temperatur du behöver i tanken för att ha nytta av vattnet?
Jag skulle inte ha accepterat att man måste bära in ved och elda i vardagsrummet för att hålla ett modernt hus varmt. Om man ska elda så ska det göras i ett pannrum i en riktig panna som tillåts jobba med rätt arbetstemperatur och hög verkningsgrad mot en rejäl acktank. Dessutom är det skadligt för närmiljön att elda i kaminer så många kommuner har infört restriktioner för det i tätbebyggda områden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då tittar du bara på energiåtgången och inte den temperatur du behöver i tanken för att ha nytta av vattnet?
Jag skulle inte ha accepterat att man måste bära in ved och elda i vardagsrummet för att hålla ett modernt hus varmt. Om man ska elda så ska det göras i ett pannrum i en riktig panna som tillåts jobba med rätt arbetstemperatur och hög verkningsgrad mot en rejäl acktank. Dessutom är det skadligt för närmiljön att elda i kaminer så många kommuner har infört restriktioner för det i tätbebyggda områden.
Temperaturen i tanken behöver väl inte vara särskilt hög för att man ska ha nytta av den? Golvvärmeslingor vill väl ha låg temperatur (ca 30°C)? Och sedan att förvärma luften något (till iaf samma som frånluft) lär väl inte heller kräva några höga temperaturer?

Jag tänkte att man eldar kanske 5 ggr i veckan á 2 h och tillsätter då
2 h * 10 kW = 20 kWh, verkningsgraden är 83 % vilket ger att ca 6 kg trä (gran) behöver eldas. Av de 20 kWh hamnar 14 kWh i vatten och 6 i luften.
dT = 14 kWh / (742 kg * 4.18 kJ/kg/K / 3600 kJ/kWh) = 16°C
Alltså höjs temperaturen med 16°C i ackumulatortanken. Om den ligger normalt runt 45°C höjs den alltså till 61°C vilket medför att man slipper legionellakörning.

Systemet lutar mer och mer mot en frånluftsvärmepump (i form av en VPB) tillsammans med ett FTX-system. Det är huvudsakliga värmekällan (viss tillsatt värme i ventilation och resten i golvslingor). Sedan tillvaratas värmet som skapas av den vattenmantlade kaminen genom att den lagras i ackumulatortanken för att kunna användas till varmvatten och värme. Verkningsgraden är över 80 % enligt tillverkarna för de vattenmantlade kaminerna, så det måste anses vara ok.

Som sagt tidigare finns det elpatron i både VPB, ackumulatortank och ventilation vilket innebär att man inte måste elda, även fast det är riktigt kallt.

Jag är öppen för förslag på kraftfullare frånluftsvärmepumpar för att byta ut VPBn som jag räknar på och därmed få högre COP, framförallt när jag inte känner för att elda.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ni som förespråkar bergvärme, hjälp mig att ta fram den mest kostnadseffektivaste lösningen om vi tänker oss att det finns en ackumulatortank samt FTX och kamin.

Jag kikade runt lite och såg en CTC EcoPart 406 som ska dockas mot ackumulatortank, kanske är en idé? Kostar bara 28 kSEK och lär inte kräva ett jättedjupt borrhål.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny knasig idé: Bergvärme + FTX och luft in i FTX förvärms av brine för att förhindra frysning på vintern och kyls på sommaren.

Man kan då ha motströmsvärmeväxlare (som jag vill) och får värme samt kyla.

Någon som gjort så?

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Frysning? Är det ett problem i FTX?
Ska du upp med brine på vinden till FTX-aggregatet så kunde man kanske däremot tänka sig att värma brine med utgående luft, så bvp får högre temp att jobba med och du kan borra lite grundare.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frysning? Är det ett problem i FTX?
Ska du upp med brine på vinden till FTX-aggregatet så kunde man kanske däremot tänka sig att värma brine med utgående luft, så bvp får högre temp att jobba med och du kan borra lite grundare.
I motströmsvärmeväxlare är påfrysning ett problem och jag tycker över lag de verkar vara en bättre lösning i övrigt (jämfört med roterande). Att inte få ut fukten från huset när man duschar samt att få in en del av lukt/sot som borde följt med i avluften verkar inte så vettigt. En roterande värmeväxlare överför ca 90 % av fukten från frånluften (dusch osv) till tilluften. Så när man duschar ökar fuktnivån i alla andra rum.

Jag tänkte inte ha FTX-aggregatet på vinden. De modeller jag tittat på ställer man i tvättstugan (bredvid bergvärmepumpen). Du kanske tänkte på skissen i första inlägget?

Intressant idé att förvärma brine...

/Anton
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 12:07:26 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du tänkte alltsÃ¥ kyla brinet mot uteluften för att förvärva luften  :)

Det du tjänar i luften förlorar du i kompressor ström    dessutom mÃ¥ste du ha mer än 18 - minus pÃ¥ KB    annan brandklassning

Glöm den idén  tummenupp

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du tänkte alltsÃ¥ kyla brinet mot uteluften för att förvärva luften  :)

Det du tjänar i luften förlorar du i kompressor ström    dessutom mÃ¥ste du ha mer än 18 - minus pÃ¥ KB    annan brandklassning

Glöm den idén  tummenupp
Nej, det är nog ingen bra idé. Får försöka förvärma luften på annat sätt om jag ska undvika påfrysning. Eller så låter jag FTX-aggregatet sköta det själv (genom att sänka verkningsgraden). Det innebär bara att eftervärmaren går lite hårdare för att hålla konstant temperatur in i huset.

Jag ringde och pratade med en lokal brunnsborrare och fick ett pris på 25 kSEK inkl. slang för 100 m djupt hål vilket ska vara tillräckligt enligt Nibe för en 6 kW BVP. Förhållanden här är bra (granit, berg i dagen = lite foderrör). Klart lägre än de 50 kSEK jag antagit hittills. Då är jag nere på en skillnad i investering på ca 30 k för BPV jämfört med VPB.

Då har jag räknat på en CTC EcoPart 406 som körs med fast kondensering mot ackumulatortanken (lägre COP, men väldigt billigt) som har en förrådsberedare. När jag eldar värms tanken så mycket att BVPn inte går alls. Temperaturen i huset styrs framförallt av golvvärmesystemet. Tilluften värms till samma som frånluft (vintertid).

Kostnad totalt ca 200 kSEK inkl. allt (BPV+kamin+ack+golvvärme+borrning+elpatron+exp kärl+cirkulationspumpar+installation+rör, dämpare och spjäll).

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Känns helt galet att köra en vp med fast kondensering i ett hus med golvvärme vid en nyinstallation men visst det funkar. Du får en Nibe 1226 för ca 43000 kr och den har inbyggd beredare samt flytande kondensering koppla den så att acktanken (du ska köpa men se till att den har slingor i stället för beredare) blir arbetstank med förvärmning av vv och när du eldar så kommer tanken bli så varm så vp stoppar och eldningen står för både vv samt värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Känns helt galet att köra en vp med fast kondensering i ett hus med golvvärme vid en nyinstallation men visst det funkar. Du får en Nibe 1226 för ca 43000 kr och den har inbyggd beredare samt flytande kondensering koppla den så att acktanken (du ska köpa men se till att den har slingor i stället för beredare) blir arbetstank med förvärmning av vv och när du eldar så kommer tanken bli så varm så vp stoppar och eldningen står för både vv samt värme.
Det är säkert en bättre lösning. Jag är inte riktigt med på hur värmen överförs från ack till 1226an förutom när man använder varmvatten. Och hur ser det ut inne i 1226an? Alltså blir golvvärmeslingan ihopkopplad med varmvattenberedaren?

Räcker en TS 500 med 9.5 m VV slinga (länk) tro?

Lösningen med 1226an borde inte bli så mycket dyrare då färre saker behöver köpas till (vad jag kan se).

Enda nackdelen jag kan se är att mängden varmvatten är begränsad på sommarhalvåret (när ack-tanken är kall).

/Anton

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Fast på sommaren har du ju hela bergvärmelösningen som BARA behöver jobba för varmvatten och ingenting annat. ;)

Ska du ha golvvärme i hela huset?

En annan sak 90% stämmer inte! Jag duschade och kunde följa hur mycket fukt som ökade i rummet längst bort ifrÃ¥n duschen. Det steg frÃ¥n 27-27.5%  RF till 28-28.5% RF i 4 timmar. Fukten växlar tillbaka bättre dÃ¥ det är kallt ute och pÃ¥ vintern behöver man nästan tillsätta fukt för att mÃ¥ bra ;) När det gäller skitlukten skulle jag hÃ¥lla med dig om du hade samma aggregat till tvÃ¥ lägenheter där den ena var en indisk familj som bÃ¥de lagade stark mat och rökte vattenpipa. Enda gÃ¥ngen jag känt dÃ¥lig lukt inne är när lukten kommit utifrÃ¥n..

Som du märker kan du hänvisa till vilka grafer du vill men det smartaste landar ändå på det som nästan alla andra vill ha, bergvärme, roterande FTX och golvvärme.

Nästan i varje inlägg nämner du påfrysning, har du haft ett FTX eller är det helt taget i luften, har själv inte en endaste minut i tillsatsvärme på min FTX under våra ca 5år, aggregatet sitter inomhus. Inte på min förra värdelösa FTX heller, det var visserligen en plattvärmeväxlare som jag hade i över 10år och den satt på vinden.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det verkar som att huvudsyftet med anläggningen är att tillåta att ni eldar inne oavsett hur varmt det är snarare än att värma huset och varmvattnet på billigaste och enklaste sätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är säkert en bättre lösning. Jag är inte riktigt med på hur värmen överförs från ack till 1226an förutom när man använder varmvatten. Och hur ser det ut inne i 1226an? Alltså blir golvvärmeslingan ihopkopplad med varmvattenberedaren?

Räcker en TS 500 med 9.5 m VV slinga (länk) tro?

Lösningen med 1226an borde inte bli så mycket dyrare då färre saker behöver köpas till (vad jag kan se).

Enda nackdelen jag kan se är att mängden varmvatten är begränsad på sommarhalvåret (när ack-tanken är kall).

/Anton
Det överförs ingen värme från 1226 till acken utan värmen överförs från 1226 till acken förutom vv då som går andra vägen. De bör sitta en shunt och shunt styrning på acken så inte värmen går direkt ut på systemet vid eldning övrig tid ska shunten vara helt öppen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #65 skrivet: 11 oktober 2016, 19:58:59 »
beräkningsingenjörSvensk!
försöker du att vara lustigt? Eller har du vaknat från Törnrosa dröm?
Allt du nämner, avhandlat och testat för länge sen och förkastat. Men man kan alltid dra fram det, kanske glömda gamla kunskaper?
Hur ligger det till med alu-undertak-strålningseffekt?

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fast på sommaren har du ju hela bergvärmelösningen som BARA behöver jobba för varmvatten och ingenting annat. ;)

Ska du ha golvvärme i hela huset?

En annan sak 90% stämmer inte! Jag duschade och kunde följa hur mycket fukt som ökade i rummet längst bort ifrÃ¥n duschen. Det steg frÃ¥n 27-27.5%  RF till 28-28.5% RF i 4 timmar. Fukten växlar tillbaka bättre dÃ¥ det är kallt ute och pÃ¥ vintern behöver man nästan tillsätta fukt för att mÃ¥ bra ;) När det gäller skitlukten skulle jag hÃ¥lla med dig om du hade samma aggregat till tvÃ¥ lägenheter där den ena var en indisk familj som bÃ¥de lagade stark mat och rökte vattenpipa. Enda gÃ¥ngen jag känt dÃ¥lig lukt inne är när lukten kommit utifrÃ¥n..

Som du märker kan du hänvisa till vilka grafer du vill men det smartaste landar ändå på det som nästan alla andra vill ha, bergvärme, roterande FTX och golvvärme.

Nästan i varje inlägg nämner du påfrysning, har du haft ett FTX eller är det helt taget i luften, har själv inte en endaste minut i tillsatsvärme på min FTX under våra ca 5år, aggregatet sitter inomhus. Inte på min förra värdelösa FTX heller, det var visserligen en plattvärmeväxlare som jag hade i över 10år och den satt på vinden.
Men för att få varmvatten på sommaren finns mycket billigare lösningar än BVP :) Fördelen med BVP är då framförallt att man kan få frikyla!

Jag tänkte sätta golvvärme i bottenplattan (1.5-planshus, 110 m^2 nere, 75 m^2 uppe).

Intressant att du mätt fukten! Om jag får gissa så var det inte särskilt kallt ute. Då kondenserar inte vattnet i frånluften i den roterande värmeväxlaren. På vintern gör den det och förångas sedan av att tilluften är uppvärmd. Apropå lukten (och framförallt utbytet av luft) så har du nog rätt, problemet är överdrivet i normala hus.

"nästan alla andra vill ha" tror jag är en kraftig överdrift. De flesta bryr sig nog inte om vilken teknisk lösning det är utan vill ha bra komfort, fräsch luft och vettig driftekonomi samt rimlig inköpskostnad.

För roterande värmeväxlare så är inte påfrysning något problem, det ligger i deras natur. För motströmsvärmeväxlare är det ett faktiskt problem som tillverkarna löser på lite olika sätt. Vissa har en förvärmare, andra minskar tilluften (vilket gör att kall luft sugs in i otätheter), REC kortsluter aggregatet (släpper förvärmd tilluft tillbaks in FTX) för att förhindra påfrysning. Effekten blir oavsett att verkningsgraden minskar drastiskt, vilket är anledningen att roterande värmeväxlare är så populära. När det är som kallast funderar motströmsvärmeväxlaren sämst.

Problemet är också klart större för nyare motströmsvärmeväxlare eftersom att påfrysningen sker när avluft och uteluft båda är under 0°C. Räkneexempel:
ti = tilluft temperatur (efter växlaren/till rummen)
tu = uteluft temperatur
tf = frånluft temperatur (från rummen)
ta = avluft (ut ur huset)

90 % effektiv motströmsvärmeväxlare:
tu = 0 C -> ta = 0 + 0.1*(21+0) =  2.1°C
tu = -10 C -> ta = -10 + 0.1*(21+10) =  -6.9°C
tu = -20 C -> ta = -20 + 0.1*(21+20) =  -15.9°C
Mer specifikt börjar påfrysning redan vid en utetemperatur på -2.3°C. Om vi istället räknar på en gammalt FTX aggregat som det jag har nu som kanske har en verkningsgrad på 60 % så får man:
tu = 0 C -> ta = 0 + 0.4*(21+0) =  8.4°C
tu = -10 C -> ta = -10 + 0.4*(21+10) =  2.4°C
tu = -20 C -> ta = -20 + 0.4*(21+20) =  -3.6°C
Mer specifikt börjar påfrysning vid en utetemperatur på -14°C. Notera att det är då påfrysning börjar. Det går nog alldeles utmärkt att ha några procent av värmeväxlaren lite frostig :) Det måste nog vara bra många minusgrader under en längre tid för att aggregatet ska frysa igen helt.

Det verkar som att huvudsyftet med anläggningen är att tillåta att ni eldar inne oavsett hur varmt det är snarare än att värma huset och varmvattnet på billigaste och enklaste sätt...

Eldningen är väldigt viktig för oss. När vi tar fram målbilden för hur det ser ut när vi byggt klart vårat hus kommer kaminen i de första två meningarna. Vi har båda längtat efter att få elda igen sen vi flyttade hemifrån, så det är väldigt laddat :)

Som jämförelse kan vi ta vårat nuvarande hus, ett 121 m^2 kedjehus byggt -83. Det har en uppvärmningskostnad (inkl. varmvatten) på 12 000/år (fjärrvärme). Då låter 6 000/år (ved för 2 000/år och elpatron för 4 000/år) för ett 185 m^2 stort hus väldigt lite. Nuvarande hus är ändå välisolerat för sin tid (3-glas fönster, betongplatta med isolering under och FTX).

Det överförs ingen värme från 1226 till acken utan värmen överförs från 1226 till acken förutom vv då som går andra vägen. De bör sitta en shunt och shunt styrning på acken så inte värmen går direkt ut på systemet vid eldning övrig tid ska shunten vara helt öppen.
Okej, intressant! Så acken har 1 slinga för förvärmning av varmvatten (som går in i varmvattenberedaren på 1226an), sedan sitter värmesystemet, 1226an och kaminen direkt kopplade mot vattnet i acken? Då har man alltså acken iaf ljummen under sommaren vilket borde betyda att det går fort att få nytt varmvatten om man tappar upp ett bad.

/Anton
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 20:56:19 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vad gör mycket billigare vv än bvp ? Acken ligger ju på ca 20 grader på sommaren men bvp gör ju vv utan problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
beräkningsingenjörSvensk!
försöker du att vara lustigt? Eller har du vaknat från Törnrosa dröm?
Allt du nämner, avhandlat och testat för länge sen och förkastat. Men man kan alltid dra fram det, kanske glömda gamla kunskaper?
Hur ligger det till med alu-undertak-strålningseffekt?
Va?  Sc:,h

Som ni märker är jag inte insatt (jag gissar att ovanstående inlägg hintar på det), jag har aldrig valt (eller utformat) ett värmesystem för ett hus. Allt jag skriver om är idéer eller saker jag läst under de senaste två veckorna. Ni får väldigt gärna hjälpa mig tänka :) Kanske slutar det med en vanlig BVP och FTX, men på väldigt många ställen hör/läser jag att bergvärme är kraftigt overkill för ett litet (nåja) välisolerat hus med värmeåtervinning. En ökning i investeringskostnad på 60 000 som sparar in 2 000 kr/år innebär 30 års återbetalningstid, om man inte tar hänsyn till ränta... Billigaste lösningen för en fix tid på säg 15 år (livslängd för de flesta kompressorer) om man räknar med allt blir omöjligen BVP, men det finns andra fördelar (frikyla, tystgående, värdehöjande).

Vad gör mycket billigare vv än bvp ? Acken ligger ju på ca 20 grader på sommaren men bvp gör ju vv utan problem.
En VPB gör varmvatten med nästan samma COP (4 jmf med 4-4.5 för en BVP) och kostar klart mindre än hälften.

I nuvarande hus har vi golvvärmen på i badrummen (efter duschning) minst 10 månader om året. Så då håller ju även acken ca 35 grader och förvärmer vattnet in till varmvattenberedaren i 1226an till kanske 30 grader. Att sedan värma upp till 40 är ju en snabb procedur. Om vi vill räkna med att ha nog varmvatten för två vuxna och två tonårsdöttrar.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hörru kaminmannen!
Det som raserar din kalkyl hela tiden är ju inte en liten bvp med 100 borra, utan ett FTX aggreat som du vill få att ständigt gå med 90% verkningsgrad.
Vore det inte bättre att tänka helt fräsch tilluft via ett tilluft system och sedan ett enkelt batteri i frånluften som förvärmer brine till en bvp?
Det kommer att dra lite mer men eftersom ni kommer att elda hårt blir ju inte det något problem.
Bvp ger alltid uppvärmning o vv men vilar när ni fyller acken från kaminen.
Keep it simple...
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 21:22:12 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Beror lite på vart man läser, men för att göra spannet stort så ska luftfuktigheten vara mellan 30-70% RF för att människan ska må bra.

Redan nu är jag under 30% RF och när det blir kallare hoppas jag verkligen att den roterande växlaren förhindrar att vi sjunker i RF allt för mycket,  därför är en roterande värmeväxlare bättre för människan, framförallt vintertid.  ;)

Struntar du i att installera vedanläggning har du pengar över till måånga års drift för huset, dessutom är vedenergin dyrare än värmepumpens. ;) Du gillar ju att räkna, lägger du in tiden för vedhanteringen inser du nog att det är idiotiskt.

Jag tycker VPB är en flopp och det är väll därför dom slumpats bort nya på blocket för halva priset. *roflmao*


« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 21:48:36 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hörru kaminmannen!
Det som raserar din kalkyl hela tiden är ju inte en liten bvp med 100 borra, utan ett FTX aggreat som du vill få att ständigt gå med 90% verkningsgrad.
Vore det inte bättre att tänka helt fräsch tilluft via ett tilluft system och sedan ett enkelt batteri i frånluften som förvärmer brine till en bvp?
Det kommer att dra lite mer men eftersom ni kommer att elda hårt blir ju inte det något problem.
Bvp ger alltid uppvärmning o vv men vilar när ni fyller acken från kaminen.
Keep it simple...
Raserar och raserar... Men absolut, FTX-aggregatet är dyrt (29 kSEK om den ska klara av att styra både värme- och kylbatteri). "Helt fräsch" tilluft tror jag inte på, vill inte få in -20 C luft på vintern. Men ett förvärmningsbatteri klarar ju av den saken (vilket jag ska ha även i FTX-fallet).
Totalt blir det då tre batterier:
- Ett som värmer tilluft med värmeslingan som golvvärmen är kopplad till.
- Ett som förvärmer brine med frånluft (värmeåtervinning som ökar COP, även vintertid).
- Ett som kyler tilluft med brine (ökar också COP, men bara sommartid).

Faktiskt inte en dum idé, det enda som jag funderar på är hur jag styr kalaset... En stor fördel med FTX-aggregaten är att de verkar rätt smarta. De innehåller en del sensorer och ger utsignal som gör att man kan styra ventiler till värme- och kylbatterier. Tips på styrsystem? Nått sånt här: Länk?

Systemet består då av
1. BVP, t.ex. F1226 (42 kSEK)
2. Borrhål, ca 100 m (25 kSEK)
3. Ackumulatortank, t.ex. TS 500 med slinga (8 kSEK)
4. Kanalfläktar, 2 st 160 mm EC (3 kSEK)
5. Kyl+värmebatterier (15 kSEK)
6. Filterlådor, ljuddämpare, rör (20 kSEK)
7. Kamin (20 kSEK)
8. Tillbehör kamin (15 kSEK)
9. Golvvärmeslang i bottenplattan, inkl. läggning (10 kSEK)
10. Installation av hela skiten (30 kSEK).
Totalt: ca 188 kSEK.

Hur gör man förresten om man vill ha värme i badrummen men inte i resten av bottenplattan (typiskt sommartid)?

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beror lite på vart man läser, men för att göra spannet stort så ska luftfuktigheten vara mellan 30-70% RF för att människan ska må bra.

Redan nu är jag under 30% RF och när det blir kallare hoppas jag verkligen att den roterande växlaren förhindrar att vi sjunker i RF allt för mycket,  därför är en roterande värmeväxlare bättre för människan, framförallt vintertid.  ;)

Struntar du i att installera vedanläggning har du pengar över till måånga års drift för huset, dessutom är vedenergin dyrare än värmepumpens. ;) Du gillar ju att räkna, lägger du in tiden för vedhanteringen inser du nog att det är idiotiskt.

Jag tycker VPB är en flopp och det är väll därför dom slumpats bort nya på blocket för halva priset. *roflmao*
Jo, så kan det nog vara. Vi har dock inte märkt av några problem med att inomhusklimatet är för torrt vintertid. Det kan iofs bero på att vi inte ventilerar så hårt som normen säger...

Att strunta i vedanläggningen är uteslutet ;) Vi ser fram emot vedhanteringen, men det går säkert över. Visst är vedenergin dyrare om man ser den endast som energikälla. Men om man endast ser den som en myskälla och att man får värmen på köpet är den ju gratis! :)

/Anton

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad säger kommunens bygglovsavdelning om vad du bör ha för värme- och ventilationssystem, installerad elektrisk effekt, etc? Vad säger detaljplanen om eldning i kamin?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #74 skrivet: 11 oktober 2016, 22:14:25 »
Om jag inte har fel så finns det färdiga regler för nybyggnation, och inte så mycket avdrift.
Från forumets håll mest välmening. Du försöker få det till alldeles för stor spektrum!
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad säger kommunens bygglovsavdelning om vad du bör ha för värme- och ventilationssystem, installerad elektrisk effekt, etc? Vad säger detaljplanen om eldning i kamin?
Jag ringde faktiskt och frågade om eldning i kamin idag och de sa att det är helt ok. Oavsett om det var för mys eller som huvudsaklig värmekälla. Installerad elektrisk effekt säger boverkets regler max får vara:
Zon I: 5.5 kW.
Zon II: 5 kW.
Zon III och IV: 4.5 kW

Jag är i Zon III. Det påverkar inte mig oavsett lösning vad jag kan se.

Jag har inte hört något om att de skulle ha några åsikter gällande ventilationslösning. Eftersom att FLVP är en vanlig lösning lär de väl godkänna typ vad som helst?

Hur är det förresten med cirkulationspumpen i en BVP, går den jämt, även när kompressorn är avstängd? Annars plockar bara systemet värme från frånluften när cirkulationspumpen går.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Cp för brine går normalt bara när kompressorn går, men med en tillräckligt klen bvp så är det ju nästan 100% när det är kallt ute.
GV i ett badrum kan du mata separat på sommaren eftersom du har en acktank. Bara att stänga övriga slingor o ev dra ner farten på värme-cp.
Har du med skorstenen i din kalkyl?
Det här med att dra in kall luft vintertid, i de äldre hus ni bott i fungerade väl det bra? "I alla tider"...
Man ventilerar inte så mycket när det är -20 ute, blir väldigt torrt inne då.
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 22:38:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cp för brine går normalt bara när kompressorn går, men med en tillräckligt klen bvp så är det ju nästan 100% när det är kallt ute.
GV i ett badrum kan du mata separat på sommaren eftersom du har en acktank. Bara att stänga övriga slingor o ev dra ner farten på värme-cp.
Har du med skorstenen i din kalkyl?
Det här med att dra in kall luft vintertid, i de äldre hus ni bott i fungerade väl det bra? "I alla tider"...
Man ventilerar inte så mycket när det är -20 ute, blir väldigt torrt inne då.
"Tillbehör kamin" var ett paket för koppling mot tank (länk) samt skorsten (gissade på 9 kSEK).

Vi har faktiskt inte bott i något hus utan FTX, men båda våra föräldrar och där fanns klara komfortproblem nära fönster och friskluftventiler. Men det är nog en bra idé att dra ned ventilationen på vintern.

Jag funderade i natt över hur man löser problemet med att effektbehovet ökar kraftigt vid DUT om man inte har FTX då man vill värma luft från -16 till iaf +15 samtidigt som man värmer golvslingor och kom på en idé. Den bygger på att styrningen är lite smart och borde innebära väldigt små extrakostnader.

Först och främst behöver jag veta hur frikylan kopplas för F1226 och såhär visas det i databladet:

Som jag förstår det kopplar man en separat cirkulationspump parallellt med en backventil och trycker brine genom F1226 om kompressorn är avstängd. Man värmer då borrhålet.

Om vi då alltid har på cirkulationspumpen borde vi kunna koppla såhär:

Sommar (uteluft = 25°C)
-Det övre kylbatteriet är kylning av tilluft (25°C->15°C).
-Värmebatteriet är frånkopplat.
-Det nedre kylbatteriet är förvärmning av brine (värmeåtervinning).

Vår/höst (uteluft = 5°C)
-Det övre kylbatteriet är frånkopplat.
-Värmebatteriet är värmning av tilluft (5°C->~20°C)
-Det nedre kylbatteriet är förvärmning av brine (värmeåtervinning).

Vinter (uteluft = -15°C)
-Det övre kylbatteriet är nu ett värmebatteri som förvärmer tilluft med brine (-15°C->-5°C).
-Värmebatteriet är värmning av tilluft (-5°C->~25°C)
-Det nedre kylbatteriet är förvärmning av brine (värmeåtervinning).
Nu har brine blivit lite nedkylt i det övre kylbatteriet för att sedan värmas upp igen i det nedre. Vi har skapat oss en värmeväxlare. Eftersom att brine är kallare när det kommer till det nedre kylbatteriet kommer det vara effektivare på att ta upp värmet.

Enda som behövs är som sagt lite smart automatik som släpper igenom brine genom det övre på sommaren (vid kylbehov) samt på vintern (vid uteluftstemperatur under 0°C).

Syftet blir att öka värmeåtervinningen när det är som kallast och minska effektbehovet från kompressorn.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag frågade Nibe hur det fungerade med frikyla och tydligen kan man skicka signal till F1226an att köra cirkulationspumpen och den pump som sitter i kylslingan behöver endast klara flödesmotståndet för kylslingan. Har inte kikat så noga hur man ska göra det, men oavsett innebär det att man kan tvinga cirkulationspumpen att gå som man vill.

Frågan är då om man verkligen måste ha en extra cirkulationspump, eller om den medföljande klarar av även några kylbatterier. Det förenklar ju installationen kraftigt och minskar inköpskostnaden. Pumpen lär vara dimensionerad för att klara klart mer än de 100 m borrhål jag räknat på.

/Anton
« Senast ändrad: 12 oktober 2016, 19:44:27 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Den inbyggda cp lär räcka bra men hur styr man om brine ska gå via konvektorn eller inte eller sitter det omvänd termostat där Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den inbyggda cp lär räcka bra men hur styr man om brine ska gå via konvektorn eller inte eller sitter det omvänd termostat där Sc:,h
Där tänkte jag motorstyrd 3-vägsventil... Det knepiga är som sagt styrningen. Man behöver väl typ en sån här: Länk Eller en sån här: Länk. Plus sensorer då.



Jag och frugan gick igenom vilka vattenmantlade kaminer som finns att tillgå och efter det är hon klart mer ok med att elda för kråkorna (ventilera bort värme). Men då ska det vara kombinerat med bergvärmepump och ett i övrigt effektivt värmesystem.

Jösses, vilken fars vi är :S

Då är frågan hur man på ett vettigt sätt ventilerar bort värme om man vill kunna elda utan att det är svinkallt. Ventilera bort innebär ju helst att man ska slippa ha det kallt i vissa delar av huset (i rum som inte är nära kamin) för den delen, att köra bypass helt på värmeväxlare är nog en dålig idé. Helt annan frågeställning än tidigare i tråden, ledsen om folk tycker att det blir virrigt. Men det handlar om att gå igenom vilka alternativ som existerar och jämföra dessa alternativt modifiera dem så att de blir bättre.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Sätt in en öppen spis dom värmer nästan inget och gÃ¥r att använda vid strömavbrott  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sätt in en öppen spis dom värmer nästan inget och gÃ¥r att använda vid strömavbrott  tummenupp
Jo, de är väldigt mysiga. Men kanske inte så barnsäkra och lär väl vara hyfsat dyra att installera?

Hur mycket hjälper det att ha utsug för ventilation ovanför kaminen (öppet rum på nästan 70 m^2, ett av två utsug)? Om man har FTX kommer värmen att fördelas med tilluften...
Fördel: Jämn temperatur i hela huset
Nackdel: Risk att det blir för varmt i hela huset :S

Idé: Köra brine-slinga i ventilation när man eldar, den som normalt körs för kyla sommartid.
Effekt: Värmet sparas i varmvatten eller borrhålet.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man vill kunna tappa upp bad och ändå duscha efter lär väl de inbyggda 180-liters varmvattenberedarna vara för små. Vad är bästa lösningen då? Att köpa en F11xx och en VPA 300/200 (eller VPB 300)? Eller seriekoppla en varmvattenberedare med en F12xx?

/Anton

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det är som Smurfen säger: Sätt in en öppenspis, annars kan du inte elda så mycket som du vill. Med en vatten mantlad kamin finns ju även rislen att actanken blir för varm, det är i och för sig enkelt att kyla om du har en vv-slinga i den, tappa varmvatten.
Trixa inte för mycket med ventilationen och kylning det finns risker med kondens.

Du har många "konstiga" ideer. Varför göra allt så svårt och i slutändan även dyrt. Har du tagit med skorstenen i dina budgeter?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier


   

 
 
Vinter (uteluft = -15°C)
-Det övre kylbatteriet är nu ett värmebatteri som förvärmer tilluft med brine (-15°C->-5°C).
-Värmebatteriet är värmning av tilluft (-5°C->~25°C)
-Det nedre kylbatteriet är förvärmning av brine (värmeåtervinning).
Nu har brine blivit lite nedkylt i det övre kylbatteriet för att sedan värmas upp igen i det nedre. Vi har skapat oss en värmeväxlare. Eftersom att brine är kallare när det kommer till det nedre kylbatteriet kommer det vara effektivare på att ta upp värmet.
Syftet blir att öka värmeåtervinningen när det är som kallast och minska effektbehovet från kompressorn.

/Anton

Nu saxar jag:
Är brinen till VP kallare i detta fallet efter din växling mot till och frånluft? Det borde den bli då ingen värmeväxling är 100% och huset har värmeförluster i övrigt. Då får du ju in mindre energi med din brine till VP, och då måste du kompensera i form av el. Du tjänar inget alltså. Däremot fungerar det ju sommartid som komfortkyla att kyla tilluften med sval brine från borran såklart. Och upptagen energi kommer såklart att "ladda" borran med tiden.

Jfmr med ett FTX aggergat , det är inte 100% utan du behöver tillskottsvärme.
Jag förstår inte heller varför du inte kan använda FTX?


 
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är som Smurfen säger: Sätt in en öppenspis, annars kan du inte elda så mycket som du vill. Med en vatten mantlad kamin finns ju även rislen att actanken blir för varm, det är i och för sig enkelt att kyla om du har en vv-slinga i den, tappa varmvatten.
Trixa inte för mycket med ventilationen och kylning det finns risker med kondens.

Du har många "konstiga" ideer. Varför göra allt så svårt och i slutändan även dyrt. Har du tagit med skorstenen i dina budgeter?
Absolut har jag många konstiga idéer, det är praktiskt taget syftet med den här tråden! Första meningen i tråden innehåller t.o.m. orden "knasig idé". När jag började tråden var jag helt oinsatt och agerar idéspruta. Eftersom jag inte har några förutfattade meningar om hur man normalt löser det kanske det kan uppstå något intressant (?). Skorstenen var med, men kanske med för liten peng (9 kSEK)? Jag gjorde en snabb koll nu och hamnade på 12 kSEK pga att vi har högt i tak (~4.5 m) i det rummet där kaminen ska stå.

Visst måste man ta hänsyn till kondens, men den uppstår bara (så vitt jag vet) när varm luft träffar på en kall yta. Så i fallet brineslinga i ventilation blir det i kylbatteriet, vilket är gjort för det och har dropplåda som ska kopplas mot avrinningsledning. Finns det någon annan risk? Kanske om man slutar kyla och därmed släpper in varm luft i en nedkyld lufttrumma? Måste vara en kortvarig effekt, eller?

Nu saxar jag:
Är brinen till VP kallare i detta fallet efter din växling mot till och frånluft? Det borde den bli då ingen värmeväxling är 100% och huset har värmeförluster i övrigt. Då får du ju in mindre energi med din brine till VP, och då måste du kompensera i form av el. Du tjänar inget alltså. Däremot fungerar det ju sommartid som komfortkyla att kyla tilluften med sval brine från borran såklart. Och upptagen energi kommer såklart att "ladda" borran med tiden.

Jfmr med ett FTX aggergat , det är inte 100% utan du behöver tillskottsvärme.
Jag förstår inte heller varför du inte kan använda FTX?
Brinen blir varmare efter de två kylbatterierna, då :dt: är större i värmningen av brine (nedre kylbatteriet) än vid kylningen (övre kylbatteriet). I siffror kanske det blir något sånt här:
Brine in från brunn: 0°C
Brine efter att ha passerat övre kylbatteri (förvärmning av tilluft): -2°C
Brine efter att ha passerat nedre kylbatteri (värmeåtervinning av frånluft): +1°C
Detta är baserat på att de två kylbatterierna är lika stora, man kan ju såklart välja ett större kylbatteri till frånluften för att ta ur mer energi. Alternativ sätta två i rad och göra en motströmsvärmeväxlare.

Men den stora effekten är att värmebatteriet (kopplat till värmesystem) behöver jobba klart mindre för att undvika att släppa in kall luft i huset. Det betyder att BVPn behöver jobba mindre. Det finns en annan positiv effekt som du säger, vilket är att man värmer borrhålet dygnet runt med ca 1 kW, vilket kommer innebära att COP blir högt sommarhalvåret (för varmvattenproduktion) och att temperaturen i borrhålet är högre när vintern väl börjar. Ett FTX-aggregat gör ju praktiskt taget ingenting 3-6 månader om året (förutom att inducera tryckfall som fläktarna måste jobba för att övervinna).

Jag kan absolut använda ett FTX-aggregat istället, men jag spann bara vidare på förslaget från karlmb.

/Anton

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Min skorsten kostade ca 3500€ den är från svearike, plåt o rostfritt rör 150mm 50mm isolering enplans hus, normal takhöjd. Monterade själv. Skorsten från fin kostade ännu mer med de dimensionerna jag har

Tempen i ventilationskanalerna skall vara över 15C annars mäste du kondensisolera även de.
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 10:07:43 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min skorsten kostade ca 3500€ den är frÃ¥n svearike, plÃ¥t o rostfritt rör 150mm 50mm isolering enplans hus, normal takhöjd. Monterade själv. Skorsten frÃ¥n fin kostade ännu mer med de dimensionerna jag har

Tempen i ventilationskanalerna skall vara över 15C annars mäste du kondensisolera även de.
Oj, jäklar vad mycket! Jag bara kikade på bauhaus och byggmax vad deras kostade. Vad är skillnaden mellan den du har och typ en sånhär: länk förutom att den behöver kompletteras med skorstenshuv och någon förlängningsbit för att nå över nock?

Absolut ska jag kondensisolera alla tilluftskanaler, det är en förutsättning för att jag ska kunna kyla något över huvud taget sommartid (med brineslinga i ventilation). Extrakostnaden för det är väldigt liten i sammanhanget om man beställer isolerade kanaler.

/Anton
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 10:23:07 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Absolut har jag många konstiga idéer, det är praktiskt taget syftet med den här tråden! Första meningen i tråden innehåller t.o.m. orden "knasig idé". När jag började tråden var jag helt oinsatt och agerar idéspruta. Eftersom jag inte har några förutfattade meningar om hur man normalt löser det kanske det kan uppstå något intressant (?). Skorstenen var med, men kanske med för liten peng (9 kSEK)? Jag gjorde en snabb koll nu och hamnade på 12 kSEK pga att vi har högt i tak (~4.5 m) i det rummet där kaminen ska stå.

Visst måste man ta hänsyn till kondens, men den uppstår bara (så vitt jag vet) när varm luft träffar på en kall yta. Så i fallet brineslinga i ventilation blir det i kylbatteriet, vilket är gjort för det och har dropplåda som ska kopplas mot avrinningsledning. Finns det någon annan risk? Kanske om man slutar kyla och därmed släpper in varm luft i en nedkyld lufttrumma? Måste vara en kortvarig effekt, eller?
Brinen blir varmare efter de två kylbatterierna, då :dt: är större i värmningen av brine (nedre kylbatteriet) än vid kylningen (övre kylbatteriet). I siffror kanske det blir något sånt här:
Brine in från brunn: 0°C
Brine efter att ha passerat övre kylbatteri (förvärmning av tilluft): -2°C
Brine efter att ha passerat nedre kylbatteri (värmeåtervinning av frånluft): +1°C
Detta är baserat på att de två kylbatterierna är lika stora, man kan ju såklart välja ett större kylbatteri till frånluften för att ta ur mer energi. Alternativ sätta två i rad och göra en motströmsvärmeväxlare.

Men den stora effekten är att värmebatteriet (kopplat till värmesystem) behöver jobba klart mindre för att undvika att släppa in kall luft i huset. Det betyder att BVPn behöver jobba mindre. Det finns en annan positiv effekt som du säger, vilket är att man värmer borrhålet dygnet runt med ca 1 kW, vilket kommer innebära att COP blir högt sommarhalvåret (för varmvattenproduktion) och att temperaturen i borrhålet är högre när vintern väl börjar. Ett FTX-aggregat gör ju praktiskt taget ingenting 3-6 månader om året (förutom att inducera tryckfall som fläktarna måste jobba för att övervinna).

Jag kan absolut använda ett FTX-aggregat istället, men jag spann bara vidare på förslaget från karlmb.

/Anton

Ok, gjorde ett snabbt överslag och om man gissar att batterierna är ren motströmsväxlare (ej sant ) stämmer det osm du anger. Du kommer förvärma tilluften 10C och kyla frånluften 15C för att kyla brine 2 samt värma 3C.

Du har byggt ett vattenburet FTX aggregat :) Cooolt.

Kondens får du ju såklart ta hänsyn till i frånluftskylaren, samt sommartid i tilluftsvärmaren (kylaren då)
Eftersom du hela tiden dränerar bort kondens kommer det inte stå mycket vatten i aggregaten (det vill du inte heller pga tillväxt) så ev. temp skiftningar mm är inte ett problem som jag ser det.

Nu vet jag inte vad dit ventilationsflöde är (har inte läst) men om vi antar ca 200m3/h rör det sig om ca 750W på förvärmningen av tilluften besparing vintertid, lite mindre när det är höst (eftersom dT är mindre mellan brine och tilluft) och COP på VP är kanske 2,5 så du sparar lite där med varmare brine .
Men säg 8760 h*500W i snit  ¨4000kWh som du inte behöver tillsätta med VP @ COP 2,5.

De 750 W du sparar är mot värmepumpens totala effektleverans, är det signifikant?

Och är  det lönsamt i förhÃ¥llande till investeringen? 

Jag tror inte heller du skall översätta laddeffekten i borrhålet, det är 2-3 månader med säg 1 kW ~2000 kWh, minus ev borttransport av värme via strömmande grundvatten och värmeledning. Beror nog på borrat.
tänk pÃ¥  att lufttemperaturen natt/dag kan variera mycket sommartid

Men det är inte ovanligt med denna typen av vattenburen värmeväxling i större vent aggregat eftersom det är lättare än enorma FTX aggregat. Kambatterier är mera kompakta än luft/luft värmeväxlare. Man kan också tillföra eller bortföra värme efter behov via kylt/värmt media.



1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
En sådan här skorsten har jag http://www.nvi.se/nvi2000.html. Priset jag uppgav innehåller allt, takhuv, extra plåt mot nock, spjäll, extra brandisolering i genomföring, tätningsmedel osv osv.. Kan ju vara att det "bara" blev 3000€ det 5 år sedan. Men det minns jag att spis o skorsten blev mellan 6000 o 7000 € och de kostade ungefär hälften var. Det är dyrt att elda för myset! Men inte skulle jag byta bort den, det är även en fin "möbel". Men att elda som du tänker göra vet jag inte hur du skall lyckas med förutom med öppenspis
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, gjorde ett snabbt överslag och om man gissar att batterierna är ren motströmsväxlare (ej sant ) stämmer det osm du anger. Du kommer förvärma tilluften 10C och kyla frånluften 15C för att kyla brine 2 samt värma 3C.

Du har byggt ett vattenburet FTX aggregat :) Cooolt.

Kondens får du ju såklart ta hänsyn till i frånluftskylaren, samt sommartid i tilluftsvärmaren (kylaren då)
Eftersom du hela tiden dränerar bort kondens kommer det inte stå mycket vatten i aggregaten (det vill du inte heller pga tillväxt) så ev. temp skiftningar mm är inte ett problem som jag ser det.

Nu vet jag inte vad dit ventilationsflöde är (har inte läst) men om vi antar ca 200m3/h rör det sig om ca 750W på förvärmningen av tilluften besparing vintertid, lite mindre när det är höst (eftersom dT är mindre mellan brine och tilluft) och COP på VP är kanske 2,5 så du sparar lite där med varmare brine .
Men säg 8760 h*500W i snit  ¨4000kWh som du inte behöver tillsätta med VP @ COP 2,5.

De 750 W du sparar är mot värmepumpens totala effektleverans, är det signifikant?

Och är  det lönsamt i förhÃ¥llande till investeringen? 

Jag tror inte heller du skall översätta laddeffekten i borrhålet, det är 2-3 månader med säg 1 kW ~2000 kWh, minus ev borttransport av värme via strömmande grundvatten och värmeledning. Beror nog på borrat.
tänk pÃ¥  att lufttemperaturen natt/dag kan variera mycket sommartid

Men det är inte ovanligt med denna typen av vattenburen värmeväxling i större vent aggregat eftersom det är lättare än enorma FTX aggregat. Kambatterier är mera kompakta än luft/luft värmeväxlare. Man kan också tillföra eller bortföra värme efter behov via kylt/värmt media.
Absolut ska det hela tiden vägas mot investeringskostnad. Man kan ju fråga sig vad skillnaden är mellan att ha en sån här lösning och bara borra djupare då effekten sannolikt är jämförbar.

Såhär tänkte jag apropå utsug över kamin:

Spjället öppnar man när man ska elda så att rummet inte överhettas. Övrig tid är spjället stängt för att koncentrera frånluftsflödet till där det behövs (badrum och kök).

Antingen har man ett brine-batteri som sitter på frånluft före FTX för att få så stor nytta av värmen från kaminen som möjligt (värmning av brine). Alternativt använder man det kylbatteri man redan har på tilluft efter FTX för att framförallt kyla ned tilluft till behaglig temperatur.

/Anton

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Skillnaden är såklart att en djupare borrning är troligen betydligt billigare och kräver på sikt lägre underhåll och skötsel samt mindre insats från dig i form av kontinuerlig trimning.

Som jagser det är det enbart en ekonomisk fråga, inte teknisk. Lösningen fungerar helt klart, frågan är bara hur stora manicker behöver du i huset?

Gällande kaminen:

Hur stor effekt kan du ta ut med frånluften koncentrerad till kaminen?
Det är inte så stor andel av kaminens effekt, eller hur (om du inte har vääldigt varm luft i rummet för kaminen) ?

Säg luftne är 10C varmare än övriga huset, det ger på 200m3/h ca 670 W mer uttagbar effekt mot övrigt frånluft och vad ger kaminen? 5kW?
Och under tiden du eldar och har varmt i rummet får du noll utsug från resten av huset, bla våta utrymmen.

Dessutom kommer du blåsa ut värmen om du inte överdimensionerar batterierna mot brinen (eller sätter en extra) för detta driftfallet (de blir då överdimensionerade för ditt förra driftfall)
Ã…terigen, kostnad vs besparing.

Jag hade funderat på separata värmeförflyttare för att sprida värmen. Beror ju på husets konstruktion i övrigt. Men underskatta inte flödesbehovet av att flytta några få graders temperaturdifferens i förhållande till effekterna.

Jag tittar pÃ¥ att sätta 4*125 m3/h kanalfläkt pÃ¥ olika punkter som kommer cirkulera luft ner frÃ¥n övervÃ¥ning till undervÃ¥ning genom bjälklag (via kattvinden ) , eller vice versa beroende pÃ¥ Ã¥rstid och retur   genom trappan. 
Inte säkert det räcker dock.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skillnaden är såklart att en djupare borrning är troligen betydligt billigare och kräver på sikt lägre underhåll och skötsel samt mindre insats från dig i form av kontinuerlig trimning.

Som jagser det är det enbart en ekonomisk fråga, inte teknisk. Lösningen fungerar helt klart, frågan är bara hur stora manicker behöver du i huset?

Gällande kaminen:

Hur stor effekt kan du ta ut med frånluften koncentrerad till kaminen?
Det är inte så stor andel av kaminens effekt, eller hur (om du inte har vääldigt varm luft i rummet för kaminen) ?

Säg luftne är 10C varmare än övriga huset, det ger på 200m3/h ca 670 W mer uttagbar effekt mot övrigt frånluft och vad ger kaminen? 5kW?
Och under tiden du eldar och har varmt i rummet får du noll utsug från resten av huset, bla våta utrymmen.

Dessutom kommer du blåsa ut värmen om du inte överdimensionerar batterierna mot brinen (eller sätter en extra) för detta driftfallet (de blir då överdimensionerade för ditt förra driftfall)
Ã…terigen, kostnad vs besparing.

Jag hade funderat på separata värmeförflyttare för att sprida värmen. Beror ju på husets konstruktion i övrigt. Men underskatta inte flödesbehovet av att flytta några få graders temperaturdifferens i förhållande till effekterna.

Jag tittar pÃ¥ att sätta 4*125 m3/h kanalfläkt pÃ¥ olika punkter som kommer cirkulera luft ner frÃ¥n övervÃ¥ning till undervÃ¥ning genom bjälklag (via kattvinden ) , eller vice versa beroende pÃ¥ Ã¥rstid och retur   genom trappan. 
Inte säkert det räcker dock.
Att få sådär 30 m djupare borrhål lär kosta i samma storleksordning som att installera ett batteri inklusive styrning, så nej det lönar sig antagligen inte.

När spjället är öppet lär man maximalt kunna få hälften av husets luftflöde därigenom, man kan förstås samtidigt vrida upp ventilationen för att öka flödet, så säg kanske maximalt 150 m^3/h.

Men om vi skippar att kyla luften utan bara drar ned golvvärme och låter tilluften (till alla rum) bli högre genom att frånluften är varmare så får man ju en fördelning automatiskt i huset av värmen från kaminen. Men det kräver utsug där luften är som varmast (ovanför kaminen).

När man eldar hårt i en kamin ligger effekten på 5-7 kW, men den är ju varm under en lång tid efter och under den tiden borde man kunna kompensera för en stor del av värmetillskottet.

Normalfallet (85 % FTX, 240 m^3/):
- Golvvärme på 1 kW
- Frånluft på 21°C
- Uteluft på 0°C
- Tilluft 18°C
- Avluft 3°C
- Tillsats i ventilation 250 W

Kamineldning (300 m^3/h)
- Golvvärme av (lär behöva göras några timmar innan för att få någon effekt)
- Frånluft på 26°C (hälften från varma rummet 31°C och hälften från resten av huset 21°C)
- Avluft 4°C
- Tilluft 22°C
- Kylning av tilluft till 16°C: 600 W upplockat av brine

Totalt medan man eldar (5 kW) så är effektökningen ca 3 kW. När väl elden lugnat sig lite så närmar man sig ganska fort en balans.

/Anton

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Jag tycker du räknar lite galet här. Var kom 3kW från?

du värmer upp tilluften 3C varmare med frånluftne från kaminen+resten. Sedan flyttar du 6 C till brine för att använda VP för att sprida det?

Då får du kallare tilluft än tidigare , vilket kräver mer effekt av VP för att kompensera, du tar såklart energin från brine men det kräver eleffekt, säg
COP 2,5 = ca 200W.

Hade du inte kunnat fläkta runt luften i huset med 200W istället? Om du kan installera värmeförflyttare som fungerar väl alltså.

Varför öht blanda in VP i detta? sköter inte FTX aggregatet värmesridningen?

Och det bygger på att du balanserar tilluft/frånluft från kaminrummet såklart.
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 13:20:58 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker du räknar lite galet här. Var kom 3kW från?

du värmer upp tilluften 3C varmare med frånluftne från kaminen+resten. Sedan flyttar du 6 C till brine för att använda VP för att sprida det?

Då får du kallare tilluft än tidigare , vilket kräver mer effekt av VP för att kompensera, du tar såklart energin från brine men det kräver eleffekt, säg
COP 2,5 = ca 200W.

Hade du inte kunnat fläkta runt luften i huset med 200W istället? Om du kan installera värmeförflyttare som fungerar väl alltså.

Varför öht blanda in VP i detta? sköter inte FTX aggregatet värmesridningen?

Och det bygger på att du balanserar tilluft/frånluft från kaminrummet såklart.
Jag tänkte att VP inte värmer medan man eldar. Jag vill ha kallare tilluft än tidigare för att kompensera att det kommer ändå att spridas värme från kaminen (strålning + att all konvektionsvärme inte kommer att fångas av ventilationen).

Om enda skillnaden jag gör är att öppna ett spjäll och därmed minska tryckfallet för frånluften så kommer eventuellt lite mer kalluft läcka in genom väggar (om inte FTX-aggregatet är smart nog för att kompensera).

Varför använder du COP = 2.5 för en BVP, är inte det väldigt lågt? Eller missuppfattar jag något? De 600 W blir egentligen bara en tydlig vinst till BVP om den samtidigt producerar varmvatten, annars värmen man bara borrhålet (vilket iofs inte skadar).

/Anton

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Jag tycker du gör det så fruktansvärt komplicerat. Hur skall du styra allt detta?

Min plan är ny LLVP pÃ¥ bättre plats(bättre spridning BV) och med  större effekt vilket kommer till nytta främst under nollan, värmeflyttare och sÃ¥ smÃ¥ningom en Nibe F110 som ersätter mekanisk frÃ¥nluft.

Nackdelen är att jag tror att en F110 är för liten i volym,men det är svårt att expandera med separat vvb (elektrisk) om man ofta har stort uttag av vv (tre döttrar) och nå samma COP som enbart F110.Kanske med en ombyggnad men det är rätt stort...
(Nibe har en modell F130 som är värmepump+vattencirkpump från en F110, dock utan VVB tank och elpatron, samt styrning... då skulle man kunna docka med valfri tank, verkar dock vara svår att få tag i...)

Att installera en riktig FLVP  faller pÃ¥ storleken pÃ¥ VVB även om dessa (speciellt Comfortzone) kan ge imponerande effekter med riktig kall uteluft.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker du gör det så fruktansvärt komplicerat. Hur skall du styra allt detta?

Min plan är ny LLVP pÃ¥ bättre plats(bättre spridning BV) och med  större effekt vilket kommer till nytta främst under nollan, värmeflyttare och sÃ¥ smÃ¥ningom en Nibe F110 som ersätter mekanisk frÃ¥nluft.

Nackdelen är att jag tror att en F110 är för liten i volym,men det är svårt att expandera med separat vvb (elektrisk) om man ofta har stort uttag av vv (tre döttrar) och nå samma COP som enbart F110.Kanske med en ombyggnad men det är rätt stort...
(Nibe har en modell F130 som är värmepump+vattencirkpump från en F110, dock utan VVB tank och elpatron, samt styrning... då skulle man kunna docka med valfri tank, verkar dock vara svår att få tag i...)

Att installera en riktig FLVP  faller pÃ¥ storleken pÃ¥ VVB även om dessa (speciellt Comfortzone) kan ge imponerande effekter med riktig kall uteluft.
Hehe, jag som trodde vi började närma oss en enkel lösning :) Kräver inte ens någon typ av egenbyggt styrsystem.

Jag tänkte helt enkelt att man ställer ner börvärdet på FTX-aggregatet och säger åt BVP att stänga av cirkulationspump för golvvärme (om det går) samt öppnar spjället. Tycker inte det verkar så krångligt.

Jag är tyvärr inte alls insatt i din situation så jag kan inte riktigt kommentera. Intressant med F130, verkar inte finnas att få tag på i Sverige och ger inga träffar på Nibes hemsida. Våra situationer är inte så jämförbara då du har ett hus och jag kan välja själv hur det ska bli utformat vilket ger mig lite för många trådar att gå på...

Nu är jag inne på
- ca 100 m borrhål (kanske lite mer).
- Nibe F1226-6
- Strömsnäspannan KV300 (eller KV500, samma pris) som arbetstank samt förvärmning av varmvatten.
- Östberg Heru 160 T EC
- Värmebatteri (styrt av Heru) efter Heru
- Kylbatteri (styrt av Heru) efter värmebatteri
- "Vanlig" kamin

Eventuellt någon egen lösning för att tvinga kylbatteri att gå på vintern. Det handlar ju bara om att skicka 0-10 V-signal till ventilställdonet.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ska du ha både vedpanna och vattenmantlad kamin?
Är det inte lite overkill iaf?
En täljstenskamin lagrar ju också värme tex.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Har inte följt tråden på ett tag och skummade igenom sista sidorna. Tycker det börjar likna min ide jag haft ett tag nu. Finns att läsa i min kb-tank tråd :)

Jag värmer brine i en tank med avluften, dock från ftx då jag redan hade systemet innan bvp kom in i bilden. Jag har även förberett för att förvärma/kyla inluften. Iden är främst att jag sommartid kan värma poolen och förvärma vv med inluften som går via solfångare.

Men även viss tillskottsvärme sker även under uppvärmningssäsong i form av varmare tilluft och varmare brine tack vare att även avluften blir varmare. Har idag kompletterat fasadsolfångaren med en liten 3 m2 luftsolfångare som eftervärmer luften från fasaden. Borde kunna ge åtminstone 30 grader denna årstid. Vilket då blir ca 1kW tillskott/minskat värmebehov av tilluften, samt 1kW extra att värma brine med vilket tillsammans borde ge kanske 5 grader högre brine. Uppskattningsvis en halvering av dygnsvärmrbehovet en solig dag denna tid på året jämfört med en mulen.

Just nu tex när det har varit runt 5 grader och mulet här så har min bvp gått ca 40%. Brine har legat på 8-5 från start till stop istället för 5-3 grader utan tanken. Vilket känns bra då tanken skall bli 9ggr större och avluftsbatteriet är inte optimalt installerat.

Jag har dock en ide att det denna årstid är effektivare att skippa ftx. Värma från 5-22 grader istället för 18-22 grader som jag har nu med ftx, kräver ca 260 watt mer drivenergi för bvp. Då har jag istället 22 grader frånluft istället för 12. 260 watt motsvarar ca 1.5 grad ökad brine i cop, vilket jag inte tycker skall vara några problem med 4ggr mer energi att tillgå i avluften. När det är kallt ute är det dock mer lönt med ftx. Men beroende på hur många timmar det är kallt ute jämfört med svalt och husets värmebehov kan det kanske på årsbasis vara mer lönt utan ftx.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Du tänkte alltsÃ¥ kyla brinet mot uteluften för att förvärva luften  :)

Det du tjänar i luften förlorar du i kompressor ström    dessutom mÃ¥ste du ha mer än 18 - minus pÃ¥ KB    annan brandklassning

Glöm den idén  tummenupp

Helt rätt att det kostar mer i ökad drivenergi till kompressorn jämfört med att ha ett ftx. Men inte jämfört med att ta in kall luft.

Behöver inte ha högre inblandning av sprit i köldbäraren. Köldbäraren blir inte alls så kall som luften som dras genom batteriet. Enbart vid driftstörning av cirkulationen finns den risken men man har som regel en tempgivare som stänger av fläkten om så är fallet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du ha både vedpanna och vattenmantlad kamin?
Är det inte lite overkill iaf?
En täljstenskamin lagrar ju också värme tex.
Nejnej, ingen vedpanna. Tänker du på Strömsnäspannan? Det är en ackumulatortank.

Har inte följt tråden på ett tag och skummade igenom sista sidorna. Tycker det börjar likna min ide jag haft ett tag nu. Finns att läsa i min kb-tank tråd :)

Jag värmer brine i en tank med avluften, dock från ftx då jag redan hade systemet innan bvp kom in i bilden. Jag har även förberett för att förvärma/kyla inluften. Iden är främst att jag sommartid kan värma poolen och förvärma vv med inluften som går via solfångare.

Men även viss tillskottsvärme sker även under uppvärmningssäsong i form av varmare tilluft och varmare brine tack vare att även avluften blir varmare. Har idag kompletterat fasadsolfångaren med en liten 3 m2 luftsolfångare som eftervärmer luften från fasaden. Borde kunna ge åtminstone 30 grader denna årstid. Vilket då blir ca 1kW tillskott/minskat värmebehov av tilluften, samt 1kW extra att värma brine med vilket tillsammans borde ge kanske 5 grader högre brine. Uppskattningsvis en halvering av dygnsvärmrbehovet en solig dag denna tid på året jämfört med en mulen.

Just nu tex när det har varit runt 5 grader och mulet här så har min bvp gått ca 40%. Brine har legat på 8-5 från start till stop istället för 5-3 grader utan tanken. Vilket känns bra då tanken skall bli 9ggr större och avluftsbatteriet är inte optimalt installerat.

Jag har dock en ide att det denna årstid är effektivare att skippa ftx. Värma från 5-22 grader istället för 18-22 grader som jag har nu med ftx, kräver ca 260 watt mer drivenergi för bvp. Då har jag istället 22 grader frånluft istället för 12. 260 watt motsvarar ca 1.5 grad ökad brine i cop, vilket jag inte tycker skall vara några problem med 4ggr mer energi att tillgå i avluften. När det är kallt ute är det dock mer lönt med ftx. Men beroende på hur många timmar det är kallt ute jämfört med svalt och husets värmebehov kan det kanske på årsbasis vara mer lönt utan ftx.
Intressant system, borde kika lite närmare på det :)

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!