Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft o Mark  (läst 7533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

  • Gäst
Stinsen
Luft o Mark
« skrivet: 11 oktober 2004, 19:13:37 »
 :)Jag startade ett träd om luftaffärer,som spÃ¥rade ur,och hamnade till en fight om mark o luft-Vp.Ingen bra ide' att käbbla om.Jag vill bara föra fram luft-VP som ett bra alternativ,där det passar.SÃ¥ synd..sÃ¥ synd att marknadsförarna inte för fram hur utomordentligt bra den kompletterar pelletseldning.Det ena är bäst,när som det andra är sämst.Och lÃ¥g investering till avancerad teknik av kvlitetsmärke (Jappsen).LÃ¥t inte detta inlägg urarta till den klassiska Volvo/Saab,eller min Pappa är starkare än din (5-Ã¥rsnivÃ¥)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Luft o Mark
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2004, 22:05:14 »
Nu blir det nivå skaru se.

Har man direktel och ett lämpligt hus, då blir valet ganska lätt särskilt om tonåringarna har flyttat ut (varmvattnet). Bor man dessutom i södra delarna då är det en sämre affär med tex bergvärme.

Men jag hävdar med en dåres envishet att en luft luft inte passar i norra delarna inte i ett stort hus och inte i ett hus i flera plan. Man kommer inte åt alla rum och inte varmvattnet. (har man redan vattenburen värme då är det närmast tjänstefel att välja luft luft!)
Kompletterar man med en pelletskamin är det samma sak med värmspridningen och varmvattnet.


sagt av en som har två kompisar som köpt "fulpumpar" billigt, en har startat den andre kanske startar i morron.
SÃ¥ jag Ã¥terkommer i ärendet!  bÃ¥da har för övrigt direktel idag. Hade dom haft vattenburen värme dÃ¥ hade jag övertalat dom kring bergvärme helt klart  8)

Men då gäller det ett riktigt kallhål i norrlands inland, där det kan vara kallare än -20 flera veckor i sträck.

landet är avlångt ungefär som att jämföra norra tyskland med södra italien. +-0 i tyskland och + 25 i syd Italien där kanske vi har svaret på våra heta dialoger!!

kan hända att jag o Rickard skall åka på ett studibesök till sydliga nejder, då kanske vi förstår, vart bor du ungefär om man får fråga.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Luft o Mark
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2004, 22:14:32 »
Jag kör som många ver en markvärme pump.
Kompisen instalera samtidigt en luft/vatten pump (han bor på vatten täckt, fick inte borra eller gräva)
Han kompliterar när det blir kalt med 2st kakelugnar.
Jag har desutom övertalat min far att införskaffa en luft/luft, han har direkt el & en kasett att elda i.

Vi får se framöver hur dessa anlägningar fungerar, man jag hävdar att alla 3 valt rätt.

alla husena ligger i Sörmland.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft o Mark
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2004, 08:47:32 »
Citera
För små hus, med liten vv-förbrukning och låga uppvärmningskostnder kan det däremot vara den vettigaste lösningen.

Citera
En luft/luft-värmepump ger dock i princip alltid en kortare pay-offtid än en mark/berg-värmepump. Däremot blir den årliga besparingen högre med en mark/bergvärmepump.

Citera
Eftersom landets befolkning till stora delar befinner sig på de sydligare breddgraderna så finns det dock en stor marknad för luft/luft-värmepumpar.

Citera
I hus med liten ergiförbrukning, utan plats för jordvärme, och med stort djup till berggrunden faller värmepumpsalternativet bort för de allra flesta.


Kan bara tillägga attjag på intet sätt tycker att en investering i en luft/luft-värmepump är en dålig investering.
I de allra flesta fall har du tjänat in den på 2.5-5 år, detta oberoende på var i lander man bor.

Sen kan man säkert spara mer än de 25-35% som jag tidigare påstått om man "arbetar" på detta sätt:

Citera
Jag värmer inte hela huset med L/L-VPn. Men har inte någon annan värmekälla heller. Tvättstuga, gästrum, entrehall mm får klara sig med indirekt värme. Så gjorde jag tidigare också så det är ingen skillnad. Det blir ca 18 grader där. Det tycker jag man får klara sig med de minuter man är där. Ok, när jag har gäster så värmer jag upp.

Slutsats - Kan man "ta" en sämre värmekomfort ( i likhet med eldning i bras/pellets-kamin) så går det nog att spara lite mer... Än de av mig tidigare påstådda 25-35%.

Å andra sidan kan det även bli så att man spar mindre:

Citera
Jag hade direktel och skaffade en luft/luft VP ca 1995. Detta var en on/off-maskin. Vid ett senare haveri byttes denna ut och en inverter monterades, båda av märket Panasonic.
Innan VP förbrukades ca 31000 kwh och efter ca 27-28000 kwh, jag märkte ingen skillnad mellan on/off-maskinen och inverter. Detta ger om man räknar bort hushållsel 6000kwh och VV 5000kwh en besparing på (3500/20000) ca 18% på värmedelen. Om man skall jämföra mot bergVP så blir det en besparing på VV+värme (3500/25000) ca14%. Detta är LÅNGT från de siffror som brukar nämnas och som även nämndes för mig vid köp. Kanske var min VP för klen för mitt hus (ca 5kw) men det var ju den som rekomenderades.

Nu installeras det luft/luft-värmepumpar för allt vad tygen håller! så nästa år vid denna tid kommer vi nog att ha tonvis med inlägg som ger oss kalla fakta på hur mycket som kan/har sparats tack vare dessa.

Själv ser jag med stort intresse fram emot det, och jag hoppas inte att de som köpt en L/L-VP har gort en dålig affär, det är faktisk inte så att jag ens tror att de gjort det.

Men... Har man ett stort hus (>120 m2), med en uppvärmning/varmvatten-förbrukning på mer än 20-25000 kWh/år, en familj med >3 personer och har tänkt bo i huset länge så anser jag dock att det går att göra en långsiktigt bättre affär.

Den som lever får se :)

PS. En fråga, köper vi alltid det som är det mest lönsamma när det gäller övriga saker...
Tänker då på t.ex. kläder, skor, mat, dryck, bilar, båtar, motorcyklar, husvagnar mm.
Mitt eget svar är nej, många gånger köper vi det bästa som vi har "råd" med, även om det inte med full garanti är den bästa lösningen för oss.

Man får vad man betalar för - gäller även i värmepumpsbranschen. Betalar man dyrt för en bergvärmeanläggning så kan man även räkna med en väl fungerande långsiktig lösning med en stor årlig besparing av elenegi. Även om det inte i alla fall blir en lönsam affär...

Jämför gärna med den som köper en bil för 500000...

SandlÃ¥denivÃ¥ eller ej, detta var mitt svar  ;)


Stinsen

  • Gäst
Stinsen
Re:Luft o Mark
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2004, 18:11:37 »
Oj dÃ¥ pojkar,sÃ¥ mÃ¥nga ord ni kan.Tänkte bara tipsa den som  eldar pellets,och är intrsserad av VP.Man kan dÃ¥ köra luft/luft 9 mÃ¥nader ekonomiskt,och resterade 3 med en pelletsbrännare i pannan.Jag blev lite undrande när ni skrev lÃ¥nga försvarstal för bergvärme,och det tvivlar jag inte ett dugg pÃ¥ är bra när man har förbrukning,sÃ¥ man kan räkna hem det.Tappvattnet dÃ¥?jo solvärme,den räcker för mej i svealand 9 mÃ¥nader om Ã¥ret.Det finns som byggsats,inklusive 300l VVB för 15000 med all kringutrustning,som man sedan fÃ¥r 5000 i energibidrag pÃ¥.En luft/luft inverter av bra fabrikat kan man fÃ¥ för 15000.SÃ¥ investeringen kan man hÃ¥lla pÃ¥ rimlig nivÃ¥.  

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:Luft o Mark
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2004, 00:32:30 »
Citera
Tappvattnet dÃ¥?jo solvärme,den räcker för mej i svealand 9 mÃ¥nader om Ã¥ret.Det finns som byggsats,inklusive 300l VVB för 15000 med all kringutrustning,som man sedan fÃ¥r 5000 i energibidrag pÃ¥.En luft/luft inverter av bra fabrikat kan man fÃ¥ för 15000.SÃ¥ investeringen kan man hÃ¥lla pÃ¥ rimlig nivÃ¥.  

Jag är just på väg att beställa bergvärme. Men jag är inte fundmentalist så om du kan hjälpa mig med en kalkyl som visar att alterntivet luft/luft + pellets + sol är bättre så varför inte. Min gamal olje/elpanna måste bytas ASAP, min förbrukning ligger på ca 23 000 kWh per år exkl hushållsel. Min besparing är beräknad till ca 17 000 kWh. Total investering för BV ca 120 000 kr.

Sol + luft/luft kostar i ditt exempel 15' + 15' = 30' + pelletsbrännare XX'. Investeringen blir ju inte så väldigt mkt större med BV och jag får en lägre driftskostnad och en mer bekymmersfri tillvara hoppas jag. Men för den som har en fungerande pelletsbrännare så är ju ditt alternativ säkert de bästa alternativet i stora delar av Sverige.
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft o Mark
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2004, 09:08:38 »
Citera
Oj då pojkar,så många ord ni kan.

En adekvat verbal och pedagogisk kommunikation förutsätts för en fullödig förståelse av problematiken med vissa fackuttryck/termer som förekommer i diskussionerna. ;)

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft o Mark
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2004, 09:53:36 »
Oj då pojkar,så många ord ni kan.

Mja, gammelfarfar blir visst lite impad :)
Själv tycker jag det är alldeles utmärkt när det kommer fram hard facts och relevanta resonemang.


Citera
Man kan då köra luft/luft 9 månader ekonomiskt,och resterade 3 med en pelletsbrännare i pannan.

För den som sitter med en pelletsanläggning lär det vara intressant. Men är det intressant även om man inte har det?

Pelletsförbränningens ekonomi känner jag inte till så mycket om, men är det möjligen ett ekonomiskt alternativ med L/L-VP för 15K, elektrisk VV för 6K och el-element för 0.35K (på Jula). Kapitalkostnaden är då 21.35K och arbetskostnaden för drift nära 0. Elementet går in om VPn inte skulle orka.
Med 2 VP blir det 36.35K. Det är bra ur driftssäkerhetssynvinkel, värmespridningssynvinkel och om det är lite kallare ute. Men jag känner mig lite tveksam till om 2 VP är ekonomiskt riktigt.

När det gäller pellets antar jag att man bör räkna med en arbetskostnad också. I mitt fall skulle det bli alternativintäkten från att arbeta över. Hur många timmar i månaden lägger man i praktiken på pellets-eldning?


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Luft o Mark
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2004, 11:47:30 »
Gunnar sträng lovade på sin tid efter kritik för sitt språk och ibland knepiga låneord.

i den mÃ¥n det finns en inhemsk adekvat vokabulär, dÃ¥ lovar jag att använda den  8)

eller som Linné

Jag talar till bönder pÃ¥ bönders sprÃ¥k och med dom lärde pÃ¥ latin  

om vi blir alldeles för insnöade med svÃ¥ra fackuttryck fÃ¥r ni väl riva i.  
Kanske vi kan förklara på vanlig svenska med lite flyt :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:Luft o Mark
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2004, 14:59:33 »
Vem vill fÃ¥ valkar i händerna genom att skotta pellets hela vintern när man istället kan fÃ¥ dom gratis pÃ¥ arslet genom att sitta pÃ¥ kontorsstolen och gnugga röv'a hela kvällarna pÃ¥ detta forum...?  ;D

Pellets?? Det är sånt som mina papegojor äter, går dom att elda oxå??

Höjde jag nivÃ¥n nu?  ;)


Tack för ett mycket bra VÄRMEPUMPSFORUM!


Ps. skänk en liten slant till Richard...bättre tips än pellets enligt mig!  :P

Mvh
//Jonas
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Bertilsson

  • Gäst
Bertilsson
Re:Luft o Mark
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2004, 21:43:17 »
Nu har vi väl hamnat på 5-årsnivå i alla fall !?.Det gällde ett från början ett tips till de som eldar,att en luft/luft VP är ett utmärkt komplement till det.Varför är det så störande?

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft o Mark
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2004, 00:39:30 »
Jag vet inte vad som skall skrivas för att det skall bli bra... ???

Skall jag/vi hålla med om att en luft/luft-värmepump är den bästa lösningen även om vi inte tycker det?

Har man pellets sedan tidigare - och inte har nåt emot att elda med den, så varför skaffa värmepump alls???

Tänker man skaffa pelletseldning, varför skaffa L/L-VP alls???


Men det är klart, den som har flest prylar när han dör vinner väl ;)

Jag skall i alla fall skriva det en gång till.

I vissa (främst små) hus, med öppen planlösning och låg varmvattenförbrukning kan många gånger en luft/luft-värmepump vara en god investering - detta speciellt i landets södra delar.

En luft/luft-värmepump är i och för sig nästan alltid en god investering, detta tack vare att de nu blivit så billiga i inköp.

Besparingen blir inte och behöver inte bli så stor för att de skall innebära att det är en bra investering.

I många fall ger dock en mark/berg-värmepump en så mycket större besparing än den som L/L-VP:n ger att det på lite längre sikt ger en ännu bättre investering. Detta gäller då främst lite större hus med många rum, ekonomidel och garage, lägg dessutom till 3-5 personer som förbrukar mycket varmvatten...

En tämligen normal svensk familj med andra ord.

Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan L/L-VP och mark/berg-VP, däremot så passar de till olika fastigheter och familjeförhållanden.

I mitt högst personliga fall vill jag absolut inte ha något som surrar och stör mig - om jag slipper.

Som ett exempel på detta kan jag nämna att det, när vi köpte vårt nuvarande hus, var ett krav från min sida att huset inte skulle ha mekanisk ventilation - jag upplever fläktarna störande.

Och ingen kan komma och påstå att det inte stör mig - bara för att det inte stör dem...

Vi är alltså alla olika och måste alla få ha våra olika uppfattningar.

Jag kan dessutom säga att jag inte tycker att de svar som inkommit i denna tråd tyder på att det "stör" någon av de svarande, kan det vara så att det stör dig att inte alla håller med dig ;)

De "barnsliga" svaren i trådens senare del kanske tyder på att frågan anses uttömd?

/Rickard

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Luft o Mark
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2004, 09:11:16 »
Det måste gå att se klart på detta:

Bortsett från installationskostnad måste väl alla vara överens om att Berg/mark-VP är det bästa allternativet?
Även i ett litet hus med låg förbrukning kommer den att spara mest energi (pengar).
Om det sen är lönsamt att investera i berg/mark-VP är väl upp till var och en, beroende på just deras förutsättningar.

Är det inte så enkelt eller har jag missat nåt??
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft o Mark
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2004, 09:15:47 »
Du har inte missat nåt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Luft o Mark
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2004, 20:53:30 »
förutsat att man har vatten radiatorer.
men sen finns det olika förutsättningar, om man bor på vattenteckt eller om instalationen komer på en orimlig nivå ( den nivån är ju inviduell)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!