Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhÃ¥l?  (läst 12777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SHL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2010, 20:54:46 »
Bara lite nyfiken
Vad är orsaken till tempratursänkningen på köldbäraren när kompressorn har för lite köldmedia ??

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2010, 09:32:06 »
Bara lite nyfiken
Vad är orsaken till tempratursänkningen på köldbäraren när kompressorn har för lite köldmedia ??

Den utläckande gasen följer med köldbäraren in i pumpen där den stannar kvar. Det blir lite som en vattenringkompressor med den skillnaden att gasen inte kan lämna pumpen i och med att utloppet sitter i periferin täckt av köldbäraren. Genom att pumphjulet till stor del snurrar i en gaskudde fungerar pumpen inte bra. Flödet blir lågt = hög temperaturskillnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Äntligen rullar det igen. Ny maskin utan köldmedialäckage... Flera dagar i följd utan fryslarm. :-)

Tyvärr oroar jag mig över KBin och ut. Verkar gå ner till runt -2/-6 när kompressorn kört sitt pass. Har ju varit ganska varmt nu ett tag, runt nollan och den går kanske inte mer än ett par timmar i streck som längst och sen pausar en stund. 10-20 VP-starter om dan nu. Vette tusan hur det ska gå om det kommer lite kallare väder... tyvärr får man väl inte heller veta det förrän om ett år.

Vad som förbryllar mig är att när maskinen börjar producera varmvatten blir KB siffrorna mycket snyggare: 0/-4 kanske. Niben är kopplad till en Strömsnäspanna.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2010, 17:33:08 »

Vad som förbryllar mig är att när maskinen börjar producera varmvatten blir KB siffrorna mycket snyggare: 0/-4 kanske. Niben är kopplad till en Strömsnäspanna.
Gissar att det beror på att effekten på VP blir lägre pga högre temp på VB och därför inte tar ut så mycket från hålet. Samma sak här.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad holmfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #19 skrivet: 15 mars 2010, 10:20:05 »
Det vore intressant att veta vilken effekt den nya värmepumpen har!
                                                            Holmfrid

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Det är en NIBE 1125-6 kW.

Och alldeles precis har det börjat jävlas igen. Något gör så att det blir övertryck i KB-slingan. Det trycker på så att det läcker ut genom säkerhetsventilen i expansionskärlet. Fruset borrhål tror installatören på som var hit och tömde ut lite spritblandning. Jag får lov att fortsätta tömma, om nivån på expansionskrälet fortsätter stiga, vilket det verkar göra. Samtidigt borde inte hålet ha fryst på så kort tid. Maskinen har bara gått en knapp vecka... Fjärrvärme kanske är modellen. SUCK.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #21 skrivet: 15 mars 2010, 15:22:32 »
Vad var det i det gamla hålet? Det var väl inte glykol som nu blandats med sprit.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #22 skrivet: 15 mars 2010, 16:56:59 »
Det var trist att det blev nya problem. Hur många timmar per dygn har pumpen gått i snitt sedan starten efter reparationen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Om glykol har blandats med sprit vet jag inte - tror inte det. Men jag ska kolla det om det kan spela in. Däremot har det ju läckt ut köldmedia sedan det senaste missödet.

Jag har fört statistik sen i onsdags då den nya enheten installerades. 5 dagar alltså. VP-tid 96 h = 19 h / dygn. VP-starter 83 = 16 st / dygn. Inget tillskott. VB-fram mellan 28-30 VB-r ca 5 grader kallare.

Alldeles i starten var KB +2/-3 för att sedan stabilisera sig runt -2/-6 efter bara ett dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2010, 19:11:23 »
Frysning verkar lite tveksamt med tanke på drifttiden per dygn. Uttagen medeleffekten bör inte ge problem. Om det fryser i borrhålet så att slangen pressas ihop borde det märkas på att differerensen KBin/KBut ökar.

Det kan handla om en annan sak. När slangen blir kall krymper den. Det gör köldbäraren också men om slangen krymper mer än vätskan blir stiger nivån i kärlet. Normalt ändras inte nivån i kärlet så mycket eftersom de här effekterna till stor del tar ut varandra men undantag kanske finns.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #25 skrivet: 15 mars 2010, 19:33:14 »
När nivån åker upp och ned kan det även vara luft...
Är det tyst och fint eller kan man höra ett "skval" när pumpen startar... ("forsande" ljud första sekunderna)
« Senast ändrad: 15 mars 2010, 19:34:50 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jo, min själ. Det har nog kommit tillbaka något svagt skvalljud som tidigare, inte alls lika kraftfullt som tidigare... Och nivån har stigit i expansionskärlet. Provade att tappa ut lite mer spritblanding - blir till att ringa installatören imorgon igen.

Utloggad pelle.wennerstrom@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jo, men visst. Nu skvalar det hela tiden. -2/-10. Nu ska den tålmodige installatören prova att byta den nya cirkulationspumpen på köldbärarsidan. Och går inte det så låter det som att det bara är att borra ett nytt hål. Någon som vill köpa en ny bergvärmepump? Duger bra som bojsänke.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #28 skrivet: 16 mars 2010, 15:50:47 »
Ufff stackars dej!! Ingen kul när saker djävxxx

8 graders delta på kalla sidan betyder att du har enormt dåligt flöde!!

Det kan man fÃ¥ pga av luft, men ev även om borran fryser, men sÃ¥ snabbt. Jag tvivlar  Sc:,h

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1125- fryslarm, luft i KB-slingan & grunt borrhål?
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2010, 16:18:16 »
Innan nytt borrhål beställs skulle jag kontrollera att slangen verkligen har blivit hopklämd genom att loda i slangen.

När slangen i mitt borrhål skulle installeras gick det snett och slangen skenade. Slangvindan välte och det blev veck på slangen. Man rätade ut vecken (påstod man) och installerade slangen. Allt verkade fungera som det skulle när pumpen togs i drift. DeltaT för köldbäraren var som den skulle vara. När jag sommaren därpå lodade slangen visade det sig att bägge slangarna var så hopklämda 6 meter under markytan att ett lod 15 mm i diameter inte passerade förbi. Jag fick slangen utbytt. Fick sedan 1000 kr tillbaka eftersom borrhålet var 4 meter för grunt men det är en annan historia.

För att det skall bli sÃ¥ lÃ¥gt flöde att deltaT blir 8 grader mÃ¥ste slangen vara ordentligt hopklämd om det är det det är frÃ¥gan om. Det mÃ¥ste vara enkelt att upptäcka när man lodar. Jag tvivlar pÃ¥ att slangen är hopklämd och ett nytt borrhÃ¥l är en hel del pengar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!