Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var är Thermia-reklamen??  (läst 3691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
Var är Thermia-reklamen??
« skrivet: 09 mars 2005, 17:44:37 »
Jag fick nyss hem Villa Magasinet (eller vad reklamblaskan nu heter), och denna tidning triggade mig till att skriva detta inlägg. VP-reklam på varannan sida.

Vad kommer det sig att Thermia inte annonserar så mycket om värmepumpar som de andra VP-fabrikaten?

Jag har noterat detta under flera år.
Det är inte lite pengar som reklamen utgör som vi köpare får betala (för ingen annan gör det).

I USA finns ett företag som heter NoAdd. De lägger inte ut några pengar på reklam, utan sänker priset i motsvarande (hmmmmm) grad.

Tillbaka till Thermia. Har de fullt upp att göra och/eller vill expandera långsamt, eller vad beror det på?
Har någon här gjort samma notering och kanske har en förklaring?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2005, 19:02:04 »
Är det inte så att mycket av reklamen kommer från återförsäljare? Tror (utan någon större empirisk undersökning) att Nibe exempelvis har fler återförsäljare än Thermia. En återförsäljare för båda märkena förklarade för mig att priset på Thermia var 5-10 000 kr högre än Nibe och att de därför inte installerade alls lika många Thermia-VP. Kan det ha att göra med förtjänsten också?
En annan sak jag funderat på är varför man inte kan beställa Thermia-VP från varmepump.biz tex? Vill de bara sälja genom installatörer?
En diskussion för oss marknadsintresserade... ;D
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2005, 19:06:18 »
Citera
Vill de bara sälja genom installatörer?
Dom säljer direkt till inst dom har skippat grossistledet. Till grossisternas fasa.
Jag antar att inst förbinder sig att inte sälja lösa pumpar?

Nån som vet hur man köper Thermia till bra pris, ja bara maskinen alltså!?

Sune kanske?  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2005, 19:46:36 »
Nja, ......  men varför inte bygga en själv?

Jag öppnade en tråd med den frågan. "Hemmabygge" eller nåt i den stilen.

Någon annan kan kanske snickra ihop en generell plc-styrning. Drygt 1500 medlemmar,.... det är kraft det.
Forumpumpen kanske? Pris i byggsats: 22.500:- inkl. slang för 240 m borra och sprit samt instruktions-DVD. En "Rickard-Logger" ingår samt uppringande larm.
Aut. fasföljdskorrigering, samt återstart vid strömbortfall. Under- och över-spänningsskydd, även åskskydd.
Kan endast fås i ......vitt?
Övrig spec: Inverterstyrd pump för 10 kW (ställ själv in effekten du vill ha). 200 liter hetgasvärmd varmvatten 60 grader. 200 liter ack med dubbla slingor.
En slinga för förvärmning varmvatten och en till sol, ved, bras, .....

Hmm, ....... vi får nog höja priset lite.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2005, 20:09:20 »
Sune...ingen dÃ¥lig ide egentligen...skulle var roligt om en "hemmapulare" fÃ¥r ihop en fungerande pump...PLC styrningen är nog den enkla delen av det hela...för det handlar ju nästan bara om "and ore not" !! PS. där tar mina PLC programeringskunskaper slut  8)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2005, 20:38:50 »
Citera
200 liter hetgasvärmd varmvatten 60 grader

Bättre upp 80 grader!! med hetgas  ;) för övrigt hade Thermia en sÃ¥n för 25 Ã¥r sen  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2005, 20:48:01 »
Rätt, vi skippar skållningsrisken och kör med blandningsventil. Jisses vad varmvatten. "Barnfamiljpump".
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2005, 08:54:18 »
Jag fick nyss hem Villa Magasinet (eller vad reklamblaskan nu heter), och denna tidning triggade mig till att skriva detta inlägg. VP-reklam på varannan sida.

Vad kommer det sig att Thermia inte annonserar så mycket om värmepumpar som de andra VP-fabrikaten?

Jag har noterat detta under flera år.
Det är inte lite pengar som reklamen utgör som vi köpare får betala (för ingen annan gör det).

I USA finns ett företag som heter NoAdd. De lägger inte ut några pengar på reklam, utan sänker priset i motsvarande (hmmmmm) grad.

Tillbaka till Thermia. Har de fullt upp att göra och/eller vill expandera långsamt, eller vad beror det på?
Har någon här gjort samma notering och kanske har en förklaring?

Stämmer, de är kass på marknadsföring!

Varje skott i handbolls-VM såg jag IVT-reklam, varje avsnitt av "Äntligen hemma" ser jag Nibe......

Thermia ser man inte.

Eftersom jag har förflutet i reklambranschen är jag miljöskadad och tänker mycket på annonser.

Jämför annonserna:

IVT = VI ÄR VACKRAST, VI ÄR BÄST!
- Stor fet röd text!

NIBE = SPARA MEST MED NIBE, KÖP EN HÄST, ÅK UTOMLANDS!
- Spinner på drömmar, typ V75.

Thermia = Ursäkta men vi har en ny varmvattenberedare som ger mer varmvatten. -  Svart typsnitt med liten brödtext med en bild pÃ¥ Adam (du mÃ¥ vara en snygg kille Adam men du säljer inga värmepumpar).

Syns man inte så finns man inte!

/Thomas

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2005, 08:59:15 »
Thermia kanske är nöjd med sin försäljningsnivå som det är, och anser kanske att slänga miljoner på reklam är onödigt !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2005, 09:18:00 »
Jag gjorde ett test hemma på några gäster (tekniskt intresserade men inga vp-fanatiker) och lade fram broschyrer från IVT, Thermia och Nibe. Frågade "vilken firma skulle ni köpa av"? Broschyrerna med gulliga familjebilder och duschande damer ratades och kvar låg Nibes broschyr. Intressant.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2005, 11:00:22 »
Citera
Vill de bara sälja genom installatörer?

Nån som vet hur man köper Thermia till bra pris, ja bara maskinen alltså!?


Nog gÃ¥r det att köpa en lös Thermia, bara att frÃ¥ga  runt hos installatörerna. Jag vet.

Samma sak med IVT.  När jag frÃ¥gade efter pris pÃ¥ borrning blev jag tillfrÃ¥gad om jag inte skulle ha en VP ocksÃ¥. Jag svarade att jag tänkte göra installationen i egen regi.  Inget problem. Listpris minus 25% var vad  jag blev erbjuden.

Men för tillfället finns dessa inte med på min prioriteringslista.
Nej fram för en slimmad lösning, kompressor,  förÃ¥ngare och kondensor (jämte exp-ventil o.d.) i ett skÃ¥p. Pumpar, smutsfilter o.d. utanför.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2005, 13:20:56 »
När jag skulle till och skaffa anläggning kunde jag konstatera att det var mest IVT som man såg göra reklam. Men på senare tid tycker jag nog att Nibe kört på hårdare. Men Thermia ser man inte så ofta som sagt var. Samma sak är det med andra märken. Hur är det exempelvis med CTC? De är (eller har varit i alla fall) stora på oljepannor. Men de har väl också värmepumpar?

Jag kan tänka mig tre alternativa teorier för de tillverkare som inte syns så mycket i reklamen:
1. De vänder sig i första hand mot företag och marknadsför sig därför genom andra kanaler än i dagspress. Kanske via fackmässor eller direktutskick.
2. De har hamnat i en ond cirkel. De har låg försäljning=låga intäkter. Då måste de snåla och drar därför ner på marknadsföringen. Man kan säga att de bromsar sig ur en uppförsbacke.
3. Nibe och IVT dominerar marknaden så totalt att deras reklam snarare är att betrakta som överdrivet stor och ett resultat av deras interna tävlan. Ungefär som Saab och Volvo som är störst i Sverige på bilar. De syns också mest i reklamen för bilar (även om Saab nu mer eller mindre lika gärna kan lämna Walk Over från den tävlingen).
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är Thermia-reklamen??
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2005, 15:33:17 »
Kan det tänkas att de  (thermia) litar på MMMM ( mun mot mun metoden)?
Vår närmaste granne  i norr , som har Thermia är mycket nöjd!

Och  grannarna 100 steg vösterut resp. 100 steg söderut är nöjda med sina IVF,  fast en av dom tycker att tillskottet kommer tidigt.
Grannen i sydöst som har en 5 Ã¥r gammal IVT är nöjd trots tillskott och trots att han samma dumt dimensionerade enrörssystem av utgÃ¥nget fabrikat (Hedemora) som vi har. Och jag är hittills nöjd. Inget tillskott vid -13. Fast jag vet inte vad som händer vid -19 och ska installere enkonvektor  fast ledningsdragningen verkar bli ful.  Vore inte dumt om jag kunde fÃ¥ tag i större element som passar till entörskopplingen ( koppling med 2 koncentriska rör, tror jag) 
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!