Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pÃ¥litlighet etc?  (läst 6622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har tagit in offerter på luft/vatten-lösning för en fristående villa i Sthlms-förort på ca 150 kvm. Vi har en gammal oljepanna som ska rivas ut och bli ersatt med en helhetslösning. Vi har vattenburen värme, med blandat radiatorer i äldre delar och vattenburen golvvärme i nyare delar. Effektbehovet har av installatörerna uppskattats till 7 kW.

De två i mitt tycke seriösaste offerterna jag fått utgår från antingen en CTC EcoAir eller en Bosch EHP AW.

Jag har dock ingen aning om vad som skiljer dessa åt i verkligheten - kan ni ge mig lite råd? Effekt, pålitlighet etc.

Det är ej egentligen intressant att kunna ansluta andra värmekällor som solfångare etc (som CTC:n tydligen medger).

Dock är ljud och placering en faktor. Vi har en knepig tomt och grannarna bor nära. Det enda egentliga stället vi kan sätta utedelen är på vår ena husgavel som ligger 3m från grannens tomtgräns och ca 8m från deras altan på baksidan. Tydligen så har Boschen sin fläkt riktad uppåt vilket jag antar gör den tystare åt grannens håll än CTC:n. Å andra sidan så har vi på samma husgavel vardagsrumsfönster och på andra våningen, rakt ovanför utedelen på 4 m höjd, har vi vårt sovrumsfönster - kan man tro att Boschen låter så mycket in i huset att det blir störande för oss själva istället för grannen?

Pris för en helhetslösning (alla grejor inkl en separat varmluftskonvektor för källaren, montering, demontering och utbärning av gamla oljepannan (obs! ej tanken!)) landar på 100 tkr. Är inte detta ganska mycket?

En del frågor - har ni några bra svar? Tack på förhand.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pålitlighet etc?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2009, 13:46:45 »
Dock är ljud och placering en faktor. Vi har en knepig tomt och grannarna bor nära. Det enda egentliga stället vi kan sätta utedelen är på vår ena husgavel som ligger 3m från grannens tomtgräns och ca 8m från deras altan på baksidan. Tydligen så har Boschen sin fläkt riktad uppåt vilket jag antar gör den tystare åt grannens håll än CTC:n. Å andra sidan så har vi på samma husgavel vardagsrumsfönster och på andra våningen, rakt ovanför utedelen på 4 m höjd, har vi vårt sovrumsfönster - kan man tro att Boschen låter så mycket in i huset att det blir störande för oss själva istället för grannen?

Har en IVT, samma som Bosch. Står under ett fönster, 2-glas från 1970. Hörs överhuvudtaget inte inomhus, väggarna är 25 cm lättbetongeölement. Om jag inte vill gå ner i källaren, så måste jag gå ut för att kolla om pumpen går...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad mase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pålitlighet etc?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2009, 14:33:19 »
Hej Sture,

Tack för svaret!

Hur uppfattar du ljudet utomhus? 4-5 meter rakt ut från husgaveln?

Jag var ute och tittade på en installerad CTC EcoAir och måste säga att den lät mer än jag trott. Som att köra en dammsugare, ungefär.


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pålitlighet etc?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2009, 14:54:48 »
Hej

Jag tror inte, att det är någon större skillnad på de här maskinerna, när det gäller effekt och pålitlighet, båda är ju stora välkända märken.

När det gäller ljudet, så går EcoAir ner på halv fart på fläkten, när temperaturen blir över 10º på sommarhalvåret. Hur det är med Bosch vet jag inte, men tänk på att under sommaren står båda pumparna still för det mesta. De kör bara varmvatten och går kanske 1-2 timmar under ett dygn ( cirka 5-6 starter ). Min pump står ett par meter från altanen, och under sommaren hör jag den aldrig.

//Ronnie
« Senast ändrad: 06 februari 2009, 14:57:30 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pålitlighet etc?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2009, 14:58:57 »
3 m från pumen hör jag den, dock inget störande tycker jag, betydligt lägre än ljudet från en dammsugare. 8 m bort hör jag den svagt.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Hej,
Jag har rätt mycket olika  LV-pumpar i min omgivning. Brukar passera ett antal när jag är ute med hunden. Tycker att IVT pumparna är väldigt tysta de hörs knappt. Däremot CTC är ganska bullriga tycker jag. Sen vet jag inte om de CTC pumparna som jag ser är av lite äldre modell eller om de kommit med tystare modeller pÃ¥ senare tid...? Men jag hade nog  valt IVT Eller Bosch  ( det är väl samma pump om jag har förstÃ¥tt rätt?)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pålitlighet etc?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2009, 22:31:37 »
CTC Ecoair låter rätt mycket...

det finns ett detaljerat ljuddiagram i installationsmanualen. Orsaken är förstås att dom har en stor rejäl fläkt i utedelen. Faktiskt den största jag sett.

Fördelen är att dom har en bra verkningsgrad (COP) och frostar av i ett nafs. Det finns naturligtvis ett skäl till varför dom bara behöver köra fläkten på halvfart sommarhalvåret.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC EcoAir eller Bosch EHP AW? Effekt, ljud, pålitlighet etc?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2009, 15:17:49 »
Avfrostningsmolnet från min grannes CTC går cirka 5-7 meter iväg, min Bosch ger bara lite utandningsmoln..... (Tyst som bara den f.ö.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!