Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: oregulbunden prestanda med 105?  (läst 1558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
oregulbunden prestanda med 105?
« skrivet: 04 februari 2007, 10:27:51 »
Jag har haft min Eco-Air 105 med inbyggd styrning installerad bara en mÃ¥nad nu.  Jag hÃ¥ller nära koll pÃ¥ den att se hur bra den fungerar.

När jag först läst av fram/returlednings temperatur pÃ¥ maneuverpanelen efter installationen var det +5 grader ute.  VP panelen visade bara 2, ibland 3 grader i värmeskillnad, inte den 4 den kunde har visat som stÃ¥r i boken.  Jag ringde till CTC tech support och han sa att det kunde vara en givare som inte visade precis det den skulle.  OK, jag accepterade det.  När det blev -5 ute, jag hade bara 2 grader skillnad.  Det var ocksÃ¥ O.K., panelen kan inte visa en halv grad pÃ¥ displayen sÃ¥ det kunde har varit 2,5 grader delta.  Och vid -14 var det fortfarande 2 grader skillnad, det var bra.

Pumpen klara att hÃ¥lla huset varmt utan tillskott frÃ¥n elpannan vid -4/-5 ute, jag har sätt det mÃ¥nga dagar.  Och oftast när det är över null grader ute har pumpen en bra överskott som kan t.o.m. värme upp vattenmängden i pannan till 50, 51 grader, precis dÃ¥ returledningen blir over 48 grader dÃ¥ VPn ska stänga av.

Två exemplar från idag:

* Kl. 12 idag var den +1 (och nästan smÃ¥regnig) ute, pumpen har jobbat flera timmar bara att hÃ¥lla huset varmt och vattenmängden i pannan gÃ¥r inte uppÃ¥t.  VV beredaren har en panntemp av 42-43 grader.  Framledningen till VPn gÃ¥r inte högre en 42 grader, retur är 40.  AlltsÃ¥ bara 2 grader skillnad.

* Kl. 21 ikväll är den nu -4 ute, och VV beredaren har en temp av 50 grader ... som betyder att VP'n nu klarar sig bättre än när det är 5 grader varmare !#?

Jag har sätt det här beteende flera gÃ¥nger förut, att vid samma utetemp vissa dagar fÃ¥r pumpen mycket överskott, ibland inget.  Kan nÃ¥gon därute beskriva vilka faktorer kan göra sÃ¥ att prestandanarna ser sÃ¥ olika ut?  Spelar kanske fukthaltet i uteluften pÃ¥ dagen en stor roll?

mvh
Mark
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 21:28:45 av cbhank »
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!