Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla i matkällare  (läst 1823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rambo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östra Ryd Östergötland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pensionerad IT-tekniker
Frikyla i matkällare
« skrivet: 12 december 2016, 09:50:28 »
Har skrivit ett tidigare inlägg i frågan och fick då frågor om hur det fungerade, som jag missat att svara på.
Anläggningen kostade c:a 18.000 kr. Storlek på matkällaren 2,5 x 3 m. Ganska bra isolerad.
Borra på 150 m.
Jag tycker det har fungerat ganska bra med en maxtemp på 9 grader när det är som varmast på sommaren.
Vi förvarar mycket av det vi odlar i matkällaren och det har klarat sig bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla i matkällare
« Svar #1 skrivet: 12 december 2016, 10:01:20 »
Har du borran bara för kylan, ingen värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rambo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östra Ryd Östergötland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pensionerad IT-tekniker
SV: Frikyla i matkällare
« Svar #2 skrivet: 13 december 2016, 09:48:43 »
Har du borran bara för kylan, ingen värmepump?
Glömde nämna att jag har en bergvärmepump till hÃ¥let, en Thermia Diplomat Optimum G2  8 KW

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frikyla i matkällare
« Svar #3 skrivet: 13 december 2016, 10:23:33 »
Vad var det som kostade 18 000:-?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla i matkällare
« Svar #4 skrivet: 13 december 2016, 10:56:37 »
Är det så svårt att förstå?
Min frikyla kostade 15000:- och det handlar om konvektor + cirkpump + ventiler och rördragning (det var ca 10 år sen).
LÃ¥ter rimligt med 18000:- för att installera frikyla till en matkällare.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frikyla i matkällare
« Svar #5 skrivet: 13 december 2016, 11:00:16 »
Ok. Jag tyckte det lät dyrt med tanke på att det inte är så mycket prylar, men det drar väl iväg en del när man ska dra rör inomhus och sånt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i matkällare
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2017, 16:05:15 »
Tänkte skaffa liknande, men vad.
Har idag en Norcool Coolmaster CU450 splitsystem i ett välisolerat skafferi på ung. 6,5Kbm och håller väl 6-7 grader året om.
Emellertid går slangarna från VP brunnen upp en halvmeter från rummet och det verkar väl smart att docka med någon sorts fläktkonvektor, men vilken???
Tips på någon som är mindre än en hundkoja - Hjälp tack. Och är det bara att koppla in eller behövs en egen pump - Jag vet inte om min IVT C9 bara pumpar när den är igång?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!