Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2011, 20:36:48 »Jag vet skulle haft en 2011 skulle 8kw dra 1.7kw
Det har tydligen hänt en del med cop
Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 01 januari 2011, 20:36:48 »Jag vet skulle haft en 2011 skulle 8kw dra 1.7kw Det har tydligen hänt en del med cop Skrivet av: måle10« skrivet: 01 januari 2011, 20:34:31 »Jag vet skulle haft en 2011 skulle 8kw dra 1.7kw
Skrivet av: Labold« skrivet: 01 januari 2011, 20:24:21 »Gå in på thermias hemsida och kolla vad en tws 12 från 2004 så ser du Ja j-r i havet. Det har hänt en del. Som sagt, måste ha varit cp från Volvo Flygmotor, typ nåt som satt på DC-3... Skrivet av: måle10« skrivet: 01 januari 2011, 20:16:56 »Gå in på thermias hemsida och kolla vad en tws 12 från 2004 så ser du
Skrivet av: Labold« skrivet: 01 januari 2011, 20:08:39 »Det är ju inga nya pumpar vi pratar om ,Dom äldre är/var lite törstigare.in har vi lika 2 Din siffra köper jag, hans låter höööööög. Är vp:n:an från 70-talet? Har han cirkulationspumpar från Volvo Flygmotor? Skrivet av: måle10« skrivet: 01 januari 2011, 20:02:56 »Det är ju inga nya pumpar vi pratar om ,Dom äldre är/var lite törstigare.in har vi lika 2
Vid 35 ska dom ligga på 8kw 2.15 resp 4.1. Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 01 januari 2011, 19:18:10 »Tjena! 2.3 kw låter också lite högt på en 8a min 1245 8kw drar strax under 2 kw vid värmedrift runt 45 grader ut på rad. Skrivet av: Labold« skrivet: 01 januari 2011, 19:09:21 »Tjena! Då frågar man sig vad han kör ut för framledningstemperaturer och vad han får för brine in från borran? 4,4kW låter riktigt högt, en ny Diplomat 12 drar runt 2,6kW vid 35 grader VB-fram och nollgradig brine in. Kanske läge att han kollar om hans vp behöver gå till doktorn? Skrivet av: anveros« skrivet: 01 januari 2011, 17:56:53 »Prova sänka gradminur ett bra och jämnter för starta av tillsats.Mixtra lite tills du hittar rätt ut att värme komforten dippar....Jag tycker det verkar som tävling när tillsatsen går in hos folk.En bättre tävling är att under 1 år kolla hur många timmar kompressor`n gått och hur många start och stopp den har gjort,lägst vinner.Jag har en nibe F1245:kompressor`n har gått 150 timmar och ingen start och stopp,tillsatsen har gått totalt 38 timmar(duttat hit och dit.Har man för stor pump är en anpassad för för vinter men inte för resten av året pga av då gör pumpen mångar start och stopp som då sliter på pumpen.Ring eller mejla berörd support och fråga ,fem vet.... studs
Skrivet av: måle10« skrivet: 01 januari 2011, 16:56:18 »Tjena!
Nej han hade tidigare men nu kör han bara för eget bruk. Min 8kw drar ju 2.3kw när kompressorn går grannens drar 4.4kw och har han fler drifttimmar Skrivet av: Labold« skrivet: 30 december 2010, 20:35:55 »Problemet är bara att mitt och grannens hus är likadana och om man jämför våra timmar Har han loggningen upplagd så att han ser om det är mycket tillskott som går eller om det bara är el tillförd till kompressorn? Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 30 december 2010, 18:38:12 »Hej på er! Kolla på 1226 8 kw resp 11 kw lite orättvist blir det eftersom 8 kw har den effektivare kolvkompressorn. Skrivet av: purjo__« skrivet: 30 december 2010, 18:28:44 »Hej på er! Bra fråga... tittar man, t ex, på Nibe F1226 i 5 kW resp 6 kW-utförande: Avgiven effekt * 4,60 / 3,63 kW 5,56 / 4,45 kW Värmefaktor * (COP) 4,22 / 3,01 4,50 / 3,20 Sen får en större pump fler starter/kortare gångtider vilket ger lite förluster eftersom det tar nån minut att få upp arbetstemperaturen, men det kan man i viss mån kompensera med större vattenvolym... Skrivet av: måle10« skrivet: 30 december 2010, 06:33:50 »Skiter sig där med.
Grannen 2st (utflugna barn) inge andra värmesystem Vårat hus 4st (2 tonårsdöttrar) Jag har mer vv åtgång men det är inge större skillnad. Skrivet av: Labold« skrivet: 29 december 2010, 23:17:41 »Problemet är bara att mitt och grannens hus är likadana och om man jämför våra timmar Den förbrukar mer el men den ger också mer värmeenergi. Det viktiga är ju hur mycket man betalar per kWh värmeenergi. För övrigt så kan ju deras beteende vara annorlunda. De kanske duschar 3 ggr om dagen? De kanske har frånluftsventilation uppdragen till max? De kanske vädrar mycket? De kanske har 1 grad varmare inne? Skrivet av: måle10« skrivet: 29 december 2010, 23:14:16 »Problemet är bara att mitt och grannens hus är likadana och om man jämför våra timmar
så har hans pump gått mer än vad min har gått (han satte in sin pump 6mån tidigare) Vi räknade bort 6mån på hans och jämförde Och en 12kw drar mer en 8kw Ps han har sin pump uppkopplad till en dator så han har koll vad han förbrukar Skrivet av: Labold« skrivet: 29 december 2010, 19:56:46 »purjo Just vad det gäller Thermia Diplomat (TWS) är det 8:an som har bäst COP. Skillnaderna är dock små. I princip kan man väl säga att energikostnaden ska bli ungefär densamma oavsett maxeffekt (förutsatt att den klenare pumpen inte har jättedålig energitäckningsgrad så att det blir mycket tillskottsel). Din granne blev nog idiotförklarad därför att kraftig överdimensionering ställer till andra problem, som korta gångtider och många start/stopp, större risk för knäpp-problem, större risk för kompressorstopp pga hög temperatur innan värmebalans uppnåtts. Dessutom är ju pumpen dyrare och kommer med hänsyn till nämnda problem med stor säkerhet kräva volymförstoring och ökning av värmeavgivande yta för att funka OK, och sådant är ju inte heller gratis... Skrivet av: måle10« skrivet: 29 december 2010, 19:32:21 »purjo
Vet bara att min granne har en tws fast han har en 12kw och han har mer förbrukning än vad jag har (har en 8kw) till sist kom en från therima tekniker och han stort sett idiotförklarade grannen varför i herrans namn han köpt en så stor pump för.Hade räckt med en 8kw gått och väl. Ps han köpte pumpen separat och anlitade en egen borrfirma något han ångrar idag. Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 29 december 2010, 19:11:34 »Hej på er! Varför skulle en större vp ha bättre cop tror jag läst att en större vp jobbar med kallare brine. Skrivet av: purjo__« skrivet: 29 december 2010, 14:23:23 »Hej på er! Nja... En stor pump drar mer ström när den går, men å andra sidan går den ju inte hela tiden. Bortser man från uppstartsförlusterna så borde det bli precis lika stor total energiåtgång på en mindre som en större pump (under förutsättning att den mindre orkar hålla temperaturen inne på rätt nivå). Dessutom har oftast de större pumparna lite bättre COP än de mindre vilket i viss mån skulle kinna kompensera för uppstartsförlusterna... Skrivet av: måle10« skrivet: 29 december 2010, 08:09:11 »Hej på er!
Intressant det här med tillskott Man bör nog titta på helheten när man pratar om värmepumpar.Om en pump bara går och går hela tiden utan tillskott så kanske det inte blir så effektivt i slutändan Jag tänker på storleken på pumpen stor pump drar ju mer mot en liten pump Har i mellandagarna tagit mig tid att trimma in systemet (fördelat värmen på radiatorerna)utan att röra pumpen Och har lyckas få ner start på pumpen från 2gånger i timmen till 1 gång i timmen Temperaturen ute har legat på -5 och -8 i flera dagar.har enkelt sagt fått ett jämnare flöde i systemet Har tidigare jobbat som röris och har hållit på med värme och ventilation(jag vet skulle gjort det här tidigare) Kanske folk skulle lägga ner mer tid på att trimma in systemet om det inte redan är gjort i slutändan så är det vad du förbrukar som är det intressanta Tidigare förbrukning olja+el ca 26000kwh efter pump ca 11000kwh tws diplomat 8kw utan tillskott -22 borrat 150 istället för 137 enligt kalkyl tillskott enligt kalkyl -13 Skrivet av: Rickard« skrivet: 29 december 2010, 01:44:12 »
Stämmer, men det förutsätter även att styrningen är dåligt intrimmad, annars skall 6 kW eltillskott aldrig behöva gå till. (om det inte finns behov av all effekt). Alla värmepumpar har idag eltillskott i allt fler steg, 1, 2, 3, 4, 5, 6 kW i olika steg är inte ovanligt. För att eltillskottet skall "släcka" kompressorn krävs det en dåligt intrimmad reglerdator, eller ett alldeles för klent radiatorsystem. Skrivet av: Sarastro« skrivet: 29 december 2010, 01:36:36 »Citera Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor effekt i förhållande till behovet . En 6 kW patron på en värmepump vars processor avger 6 kW år inte särskilt listigt. Såvida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ... Det som avsågs är att det finns en risk att kompressorn stoppar om patronens effekt är hög i förhållande till den effekt som värmesystemet klarar av att avge vid den utetemperatur då värmpumpens kompressor inte längre räcker till och patronen måste hjälpa till. Anledningen till att kompressorn stoppar är att en skyddsvakt stoppar driften om returtemperaturen blir hög. I många pumpar ligger denna gränstemperatur i närheten av 50 grader. Om returtemperaturen när patronen går in ligger på exempelvis 43 grader och styrsystemet arbetar med ett sving på +- 2 grader ställs det rätt höga krav på styrningen av patronen ... Skrivet av: Labold« skrivet: 29 december 2010, 01:20:52 »Tack Rickard, nu när jag läser Sarastros inlägg efter att ha läst din förklaring så blir det mer klart. Då återkommer man till det där med dimensionering efter ideologi eller ekonomi. Här på forat är ju de flesta som svarar på frågor vp-nördar (känner att jag själv är på väg in i nördrollen :-) ) och tenderar att rekommendera hög effekttäckning. Samtidigt funderar jag på om inte denna "tillskotts-skräck" är irrationell. Hög effekttäckning betyder ju dyrare vp och ofta att man behöver installera extra volym, samt att man måste ha bättre koll på vpns och radsystemets inställningar, vilket för de flesta betyder köp av installatör-timmar. Är det verkligen befogat ur ekonomisk synvinkel att rekommendera så hög effekttäckning som du pratar om? Dyr vp, volymtank med installation, konsulttimmar, det blir många kronor att bränna med elpatron.
Skrivet av: trym« skrivet: 29 december 2010, 01:03:58 »-31,2 ingen tillsats 20,8 inne
Skrivet av: Rickard« skrivet: 29 december 2010, 01:00:31 »Stämmer bra, men jag tror nog att Sarastro menar att man inte skall dimensionera så pass klent, han tycker nog att man skall dimensionera för 75-100% effekttäckning från enbart kompressorn, och att DÅ köra med 6 kW elpatroneffekt är inte nödvändigt, och kan kosta i onödan om systemet i övrigt är dåligt intrimmat (default läge på alla värden, som tyvärr är det normala).
Skrivet av: Labold« skrivet: 29 december 2010, 00:41:41 »Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor effekt i förhållande till behovet . En 6 kW patron på en värmepump vars processor avger 6 kW år inte särskilt listigt. Såvida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ... Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du menar? Sc:,hDet viktiga är väl att vp effekt utan tillskott är väl avpassad för huset och de som bor där. Patronens storlek spelar väl ingen roll och är väl hur som helst ofta "standardiserad". Ta Nibe där min uppfattning är att installatörerna gärna går för lite mindre effekttäckning, antagligen för att förlänga gångtiderna. Exempelvis en Nibe 6-a som ger strax över 5kW värmeeffekt och därför bara har 55% effekttäckning i ett hus som kräver 9,5kW toppeffekt, men den kan ju fortfarande ha helt OK energitäckningsgrad för att anses professionellt dimensionerad, och den behöver ju 6kW elpatron för att klara de kallaste dagarna. De flesta värmepumparna på marknaden har ju både en 3kW-patron och en 6kW-patron som också kan köras samtidigt för att ge 9kW. Skrivet av: Sarastro« skrivet: 29 december 2010, 00:17:58 »Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor effekt i förhållande till behovet . En 6 kW patron på en värmepump vars processor avger 6 kW år inte särskilt listigt. Såvida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ...
Skrivet av: ola.veinge« skrivet: 26 december 2010, 13:56:53 »Ok, då förstår jag.
Skrivet av: erp« skrivet: 26 december 2010, 12:33:42 »Hmmm, kanske en dum fråga: Om det endast finns en utomhusgivare kopplad till värmepumpen innebär väl det att den anpassar effekten efter utomhusklimatet, inte efter hur kallt / varmt det är i huset? Hur kallt / varmt det är i huset, beror ju på utomhusklimatet. Så om värmepumpen anpassar sig efter utomhusklimatet, sä anpassar den ju sig även efter inomhusklimatet. Man har ju i alla tider med olje/elpannor styrt shunten efter utomhustempen, och det har funkat utmärkt. erp Skrivet av: Labold« skrivet: 26 december 2010, 11:01:44 »Hmmm, kanske en dum fråga: Om det endast finns en utomhusgivare kopplad till värmepumpen innebär väl det att den anpassar effekten efter utomhusklimatet, inte efter hur kallt / varmt det är i huset? De flesta vp kan inte anpassa effekten, de är on/off och ger antingen sin maxeffekt eller ingen effekt alls. Däremot anpassas gångtiderna efter hur mycket värme huset behöver tillföras, genom integral-styrning eller hysteres-styrning i relation till en börtemperatur. Denna fastställs i sin tur genom värmekurvan i relation till utetemperaturen. Detta är den bästa och mest ekonomiska styrningen. Sen kan man om man vill komplettera med en innegivare som i viss grad kan påverka börtemperaturen och därigenom finjustera vämemängden som tilförs huset, men denna givare skall aldrig sättas igång förrän man har ställt in en bra värmekurva som ger nästintill perfekt värmekomfort i huset under alla årstider. Skrivet av: ola.veinge« skrivet: 26 december 2010, 09:58:25 »Hmmm, kanske en dum fråga: Om det endast finns en utomhusgivare kopplad till värmepumpen innebär väl det att den anpassar effekten efter utomhusklimatet, inte efter hur kallt / varmt det är i huset?
Skrivet av: didde« skrivet: 26 december 2010, 00:15:11 »didde: har du installerat själv eller har du anlitat en firma? Hej Digitalrobert, ledsen för sent svar... men det kom en Tomte emellan. Har inte installerat själv utan det har firma gjort (och de har varit väldigt duktiga och hjälpsamma ska jag tillägga) jag tror egentligen inte att något är fel utan efter att ha läst en del här på forumet så tror jag att boven i dramat är isoleringen och mina fönster i synnerhet (som inte gjorts något åt sedan 1947 som jag förstått det). Jag har kalkylen kvar, men den visar iof ganska glädjande siffor mot hur verkligheten ser ut, dock så ska man väl ha klart för sig att den meddeltemperatur som vi nu har i Stockholm inte riktigt stämmer med vad denna kalkylen är baserad på. Kompressorn verkar dock gå jämt när tillskott går in så det verkar ju bra. Kanske blir att se över fönstren till nästa år Hur man kan klara sig ner till -26 (som andra här gör) utan tillskott begriper jag inte, måste ju vara fantastiskt isolerat och dimensionerat. Skrivet av: trym« skrivet: 22 december 2010, 22:34:31 »Har 28cm i skivor plus 30cm lösull på vinden vet ej vad jag har i väggen. -28,7 nu ingen tillsats
Skrivet av: vbkvbk« skrivet: 22 december 2010, 22:31:48 »-27 grader och fortfarande en bit kvar till något tillskott behövs.
Med 6kw pump och hus från 1800-talet, dock är det bara 100kvm uppvärmt i dagsläget. //Micke Skrivet av: aakeoe« skrivet: 22 december 2010, 22:09:23 »re: trym
Det tycks som om vi tävlar med varandra. Först idag när det konstant har varit -29* som varmast har tillskottet gått in. Behövdes inget i går när temperaturen låg på -26*. Vilket som ger den bästa ekonomin visar sig kanske först i efterhand, när vi vet hur elpris och annat har utvecklats under utrustningens livstid? De kalkyler jag fick i offerterna handlade om förhållandena just i år, men jag inser att jag nog köpte en lite väl kraftigt tilltagen pump. Men förra gången, i annat hus för 15 år sedan misstag åt andra hållet, och det har jag ångrat! aake Skrivet av: mrNoodles« skrivet: 22 december 2010, 22:02:27 »Min gissning är att många av dom som klarar sig neråt -20 och kanske kallare utan tillskott har nyare och mer välisolerade hus.
Jmft med oss där tillskottet behövs redan vid -10 o neråt. Har själv ett gammalt hus från -38 med källare under 3/4 av huset. Skrivet av: digitalrobert« skrivet: 22 december 2010, 22:01:49 »didde: har du installerat själv eller har du anlitat en firma?
Om du anlitade en firma: har du kvar kalkylen som du fick innan installation? Skrivet av: trym« skrivet: 22 december 2010, 21:53:32 »160m2 en1245-8 210m hål i luleå hus från 92. vad är optimal ekonomisk kalkyl?
Skrivet av: fredde_l« skrivet: 22 december 2010, 21:29:48 »har -26 nu och ännu inget tillskott Hur stor pump och hur stort hus värmer du? måste ha en kraftigt överdim pump och borrhål nyfiken Skrivet av: Labold« skrivet: 22 december 2010, 21:19:14 »En del dimensionerar för optimal ekonomisk kalkyl, en del för att infria ideologiska övertygelser, en del för att tävla med grannen...
Skrivet av: trym« skrivet: 22 december 2010, 21:09:23 »har -26 nu och ännu inget tillskott
Skrivet av: fredde_l« skrivet: 22 december 2010, 21:05:57 »Tillsats för mig går in vid -12,5 grader. och vid -16 har jag tillsats 2KW. fortfarande bra ekonomi tycker jag 2,3kw på pump+2kw TS=4,3kw avgiven effekt 8,5+2=10,5kw cop 2,5 när det är så kallt.
, Skrivet av: Labold« skrivet: 22 december 2010, 21:03:10 »Det viktigaste är att den verkligen funkar som stöd, det vill säga att din kompressor går konstant vid temperaturer då tillskott är aktuellt.
Skrivet av: lubbis« skrivet: 22 december 2010, 20:22:11 »- 4 för mig så jag skulle också vara glad om det gick in vid -10 men som sagt bara att köpa tillräckligt stor pump så skulle det ordna sig.
Skrivet av: Plutus« skrivet: 22 december 2010, 17:11:41 »Förr dimensionerade man så att tillskott gick in vid noll (Stockholmstrakten) Då hade man 50% av effekten som värmepump som då täckte 85% av energibehovet,
Så -10 låter mer än tillräckligt i mina öron. Skrivet av: didde« skrivet: 22 december 2010, 16:34:35 »Tack för era svar,
förstår att det är lite lite information för att kanske kunna ge ett bra svar var mer generellt nyfiken på hur och när eltillskott bör gå in. God Jul Skrivet av: Rickard« skrivet: 22 december 2010, 15:51:54 »Ditt hus verkar behöva 9 kW vid -10 grader, blir det kallare kommer alltså eltillskottet att gå in.
Det du kan göra för att den skall gå längre utan eltillskott är att sänka tempen i källaren, och andra rum som du inte behöver ha full rumstemp i. Skrivet av: ORAKLET« skrivet: 22 december 2010, 15:43:57 »Omöjlig fråga att svara på. Hur dimensionerade du
Skrivet av: didde« skrivet: 22 december 2010, 15:42:49 »Hej,
har sedan i sommras bergvärmeanläggning installerad. Pump: IVT HE C9 Arbetst: IVT 120 Borrdjup: 220m Uppvärmd yta: ca 230 m2 (3 plan) Någons vid -10 går eltillskottet på och hjälper till och min fråga till er som vet lite mer är om det låter som att det är rimligt? Tycker att alla man pratar med säger att deras elpatron/stöd inte går in förrens vid -18 eller liknande. Hälsningar Daniel |
There aren't any users online.
|