Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vindmätare till VP'n.  (läst 2618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
vindmätare till VP'n.
« skrivet: 11 november 2011, 08:27:56 »
Hej!

Tänkte bara kolla om någon här på forumet har kopplat en vindmätare till sin VP?
Vi bor i ett hus från 1866 som är allt annat än tätt och när det blåser kyls vissa delar av huset ner betydligt. Min tanke var att koppla en vindmätare till VP'n så att den boostar upp när det blåser mkt. Vet någon här hur och om det fungerar?
Jag har en IVT greenline HE 7kw-2010
Hälsningar
Jon

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: vindmätare till VP'n.
« Svar #1 skrivet: 11 november 2011, 09:37:30 »
Har du ingen innegivare? skaffa en sån istället så fall
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vindmätare till VP'n.
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 10:26:16 »
Håller med Mr Henke, med en innegivare med max påverkan kommer man långt och
kostar inte en förmögenhet.
Har set tidigare diskussioner om vind mätare här på forumet, kommer inte ihåg vad man kom fram då.

JWL

  • Gäst
JWL
SV: vindmätare till VP'n.
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 10:38:31 »
Hej!
jag har en innemätare som ligger och skräpar men har inte kopplat in den. Anledningen är att i de rum som är mest vindpåverkade har vi även en kamin som vi ibl eldar i och sätter jag då innegivaren där kommer den att få spel när vi eldar i kaminen och påverka värmen negativt i alla andra rum.
Därav tanken med vindmätare.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: vindmätare till VP'n.
« Svar #4 skrivet: 11 november 2011, 13:03:47 »
Skulle också vilja haft en vindgivare som inte kostar skjortan, gärna 4-20mA utgång

Kör själv på rumsgivare som rampar framledningstempen, plus eller minus fem grader över en viss tid.
En dödzon på några tiondelar runt börvärdet är också inlagt.
Avkylningen på mitt hus är kraftigt en sådan dag som idag när det blåser så klimatet pendlar innan systemet hinner ifatt.
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: vindmätare till VP'n.
« Svar #5 skrivet: 11 november 2011, 20:13:45 »
Jag drog igång en tråd om vindkompensation i februari, när det blåste storm ett par gånger och tog två dar för huset att återhämta sig. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40559.msg385802#msg385802 där finns en del ideer och tips. Det finns givare som omvandlar utetemp med hänsyn till vindhastighet. Skaffade inget själv då utan startade med innegivare. Får se i vinter om jag tycker det räcker.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: vindmätare till VP'n.
« Svar #6 skrivet: 12 november 2011, 12:49:47 »
Ok!
jag tackar, får doktorera på den tråden och se vad jag kommer fram till.
Mvh
Jon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!