Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: D12 med delta 20 grader eller 8 grader???  (läst 1659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
D12 med delta 20 grader eller 8 grader???
« skrivet: 31 januari 2007, 18:44:52 »
Var och bytte kompressor idag pÃ¥ en  Thermia Eko D12.
Och när jag startade upp maskinen så framkom det att deltat var 20 grader över kompressorn/radiatorerna. Sc:,h
Kollade filter som var ok,kollade cirk.pump som faktiskt stod på 1, auto rumbör 26 grader. Denna kompressor går ju 24h/dygn redan vid 0 gradigt och då med en 55 gradig stigartemp. huvuddunk
Kan denna värmepump verkligen klara värma detta hus???  Sc:,h
Ägaren sa att röris tyckte att man skulle ha alla termostater ställda pÃ¥ hälften för att vattnet inte ska ta den kortaste vägen och visst pÃ¥ de närmsta elementen hÃ¥ller jag med men inte pÃ¥ 2a eller 3e vÃ¥ning. han tyckte ocksÃ¥ att när det blev kallt sÃ¥ hängde värmepumpen inte med alls, inte sÃ¥ konstigt tänkte jag den ligger pÃ¥ max stigartemp redan vid 0 sen är det elpatronen som värmer resten. Med dessa inställningar sÃ¥ fungerar en värmepump dÃ¥ligt ni har ju halverat eran radiator effekt med 20 graders delta. Och efter ngn timmes skruvande pÃ¥ termostater och cirk.pump sÃ¥ hamnade vi pÃ¥ 10 graders delta och varma element även i botten. auto rumbör ner till 21 och sÃ¥ fÃ¥r tiden utvisa vad det blir för innetemp. Nu fick kunden en ny kompressor pÃ¥ försäkringen men jag hävdar att kompressorhaveriet orsakats av felaktiga inställningar.  :,v(
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: D12 med delta 20 grader eller 8 grader???
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2007, 19:49:41 »
Idioti, den har ju tokjobbat!

Säkert har kompressorn stÃ¥tt stilla ocksÃ¥ vid kyla...  dÃ¥ ersätts 12 kw med 9 kw elpatron!!!
Som jag sagt tidigare, det är inte alls säkert att det blir varmare inne om man höjer kurva och rumbör (paralell finj hos IVT) snarare är det stor risk att det blir kallare.

20 graders delta... nåt så idiotiskt har inte jag sett ännu, fast man tror man sett det mesta!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: D12 med delta 20 grader eller 8 grader???
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2007, 20:28:58 »
Elpatronen var bara på 6kw, finns ej internt i värmepumpen utan ngt som installatören valt själv.
Alltså med 20 graders delta och ägaren ändrar börvärdet uppåt för att få varmare inne fast 1/2 elementet är kallt, det måste vara fel väg att gå. ändringarna jag gjorde måste väl ändå blivit till det bättre
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: D12 med delta 20 grader eller 8 grader???
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2007, 22:12:05 »
Absolut mycket bättre!

Ändå värre då har vp stått delvis pga av hög retur och elpatronen gett 6 kw....
man måste ju se till att radiatorerna tar emot 12 kw först utan problem. Sen om man kör på 6 kw till kan det bli för hög retur...

Har en kompis som körde sin25 k wpump och en 9 kw elpatron som stöd vid svinkyla.
Han var brydd för det blev aldrig varmare när han körde elpannan. Jag frågade men går vp hela tiden då... näää aldrig denstannar då och då oavsett hur kallt det är ute!

DÃ¥ blir man matt  :'(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!