Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gan om skillnaden brine in och ut.  (läst 10717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Frågan om skillnaden brine in och ut.
« skrivet: 03 januari 2011, 13:52:00 »
Jag har ju en Optimum där enligt alla inkl Thermia säger att det ska vara 3 grader diff då det gäller brinen.

När jag har den skillnaden inställd så är inkommande 0 och ut -3, men om jag ställer in 4 graders diff blir inkommande +1 och utgående samma, alltså -3.
Om jag har förstått det hela rätt så går brinepumpen saktare (går billigare?) då det ska vara större diff, och det ser ut att stämma då jag kollar i manuell test i installationsmenun.

Då brinen cirkulerar långsammare borde den väl kunna ta upp värmen bättre från jorden också?

Frågan jag har är att jag har alltid läst att pumpen blir effektivare ju högre inkommande brinetempen är, är detta värde på 3 graders diff in/ut på brinen hugget i sten eller
resonerar jag fel? Sc:,h
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 17:23:25 »
Kanske inte hugget i sten, men låt din Optimum göra det den ska (och som du betalat några tusenlappar extra för...), nämligen hålla diffen på den nivå som är optimal enligt de flesta företag som använder R407C som köldmedium i sina bvp. De har lagt ner tiotusentals timmar på att forska fram vad som är bäst, och de har dessutom anpassat övriga processer i din vp för att funka som bäst när diffen är 3 grader på brine.

Om du vill gå ett steg längre och tror att du kan göra ett bättre jobb än Thermias tekniker, så kan du söka upp en del på forat om detta. Har varit i ett par diskussioner då det diskuterats att ett högre flöde skulle ge ett mer turbulent flöde i kollektorslangen och att det skulle vara positivt för värmeupptaget. Hur som helst pratar vi extremt finlir och speciallösningar där du bör ha kunskapen och grejerna, eller ta hjälpen, att utvärdera just din vp med testinstrument mm. Jag tror du sparar mer pengar om du lägger denna tid och pengar på att se över din övriga energiförbrukning.

Du har en grymt bra värmepump, låt den göra sitt jobb!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 17:52:09 »
Kanske inte hugget i sten, men låt din Optimum göra det den ska (och som du betalat några tusenlappar extra för...), nämligen hålla diffen på den nivå som är optimal enligt de flesta företag som använder R407C som köldmedium i sina bvp. De har lagt ner tiotusentals timmar på att forska fram vad som är bäst, och de har dessutom anpassat övriga processer i din vp för att funka som bäst när diffen är 3 grader på brine.

Om du vill gå ett steg längre och tror att du kan göra ett bättre jobb än Thermias tekniker, så kan du söka upp en del på forat om detta. Har varit i ett par diskussioner då det diskuterats att ett högre flöde skulle ge ett mer turbulent flöde i kollektorslangen och att det skulle vara positivt för värmeupptaget. Hur som helst pratar vi extremt finlir och speciallösningar där du bör ha kunskapen och grejerna, eller ta hjälpen, att utvärdera just din vp med testinstrument mm. Jag tror du sparar mer pengar om du lägger denna tid och pengar på att se över din övriga energiförbrukning.

Du har en grymt bra värmepump, låt den göra sitt jobb!

Jag litar naturligvis på Thermia och brukar inte ha avvikande inställningar, men min främsta fråga var att är det totalt effektivare att ha 1 grad varmare brine in eller är det skadligt på något sätt under en längre tidsperiod?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 18:30:12 »
Kanske inte hugget i sten, men låt din Optimum göra det den ska (och som du betalat några tusenlappar extra för...), nämligen hålla diffen på den nivå som är optimal enligt de flesta företag som använder R407C som köldmedium i sina bvp. De har lagt ner tiotusentals timmar på att forska fram vad som är bäst, och de har dessutom anpassat övriga processer i din vp för att funka som bäst när diffen är 3 grader på brine.

Om du vill gå ett steg längre och tror att du kan göra ett bättre jobb än Thermias tekniker, så kan du söka upp en del på forat om detta. Har varit i ett par diskussioner då det diskuterats att ett högre flöde skulle ge ett mer turbulent flöde i kollektorslangen och att det skulle vara positivt för värmeupptaget. Hur som helst pratar vi extremt finlir och speciallösningar där du bör ha kunskapen och grejerna, eller ta hjälpen, att utvärdera just din vp med testinstrument mm. Jag tror du sparar mer pengar om du lägger denna tid och pengar på att se över din övriga energiförbrukning.

Du har en grymt bra värmepump, låt den göra sitt jobb!

Jag litar naturligvis på Thermia och brukar inte ha avvikande inställningar, men min främsta fråga var att är det totalt effektivare att ha 1 grad varmare brine in eller är det skadligt på något sätt under en längre tidsperiod?

En grad varmare in är ganska mycket positivt.
Att dessutom Cpumpen pumpar mindre/långsammare är också positivt.
Men att kompressorn ska rycka en grad extra är negativt. Sen att väga in dessa punkter och komma till en summa är nog mer komplicerat. Spontant känns det ju som att om KB-ut är pÃ¥ samma nivÃ¥, bör det totalt sett vara en vinst. Men jag har som vanligt ingen aning vad jag pratar om  *vinkar*

Det där med tiotusentals timmar är ju bara löjligt; vad man har gjort är att jobba hårt och lagt mycket tid på att komma fram till den optimala kompromissen. Men den optimala kompromissen tar mycket liten hänsyn till just din anläggning, den kompromissen är ett genomsnitt av alla rimliga installationer och förhållanden. Hade de tre graderna varit huggna i sten och alltid varit optimalt, hade de inte varit justerbara.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 18:51:01 »
Jag litar naturligvis på Thermia och brukar inte ha avvikande inställningar, men min främsta fråga var att är det totalt effektivare att ha 1 grad varmare brine in eller är det skadligt på något sätt under en längre tidsperiod?

Du vet inte att det är en grad, eftersom du inte har tiondelar på Thermia. Det kan ju vara så att tempen bara ökar en tiondels grad men sifffran du ser slår om från 0 till +1. Annars är ju en grad mera på KBin väldigt bra, men det som i längden påverkar din borras intemp är borrans grundförutsättningar och ditt energiuttag, inte om din diff varierar lite grann.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 18:56:05 »
Det där med tiotusentals timmar är ju bara löjligt; vad man har gjort är att jobba hårt och lagt mycket tid på att komma fram till den optimala kompromissen. Men den optimala kompromissen tar mycket liten hänsyn till just din anläggning, den kompromissen är ett genomsnitt av alla rimliga installationer och förhållanden. Hade de tre graderna varit huggna i sten och alltid varit optimalt, hade de inte varit justerbara.

Löjligt vet jag inte, kanske överdrivet... Jobbar du på Thermias utvecklingsavdelning eftersom du vet?

Jag vet också att 3 grader är ett medelvärde, en kompromiss där de flesta anäggningar jobbar bra. Det var ju också det jag skrev förut, att om TS tror sig kunna göra det bättre, så kanske det går, men för att veta att man vunnit något i verkningsgrad så krävs det testinstrument eller en extremt avancerad mätning och loggning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2011, 19:12:15 »
Då brinen cirkulerar långsammare borde den väl kunna ta upp värmen bättre från jorden också?

När köldbäraren cirkulerar långsammare tar den upp värme något sämre i och med att värmeövergångstalet på slangens insida blir lite sämre men det är marginellt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Frågan om skillnaden brine in och ut.
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2011, 21:42:23 »
Hur som helst, detta är intressant att diskutera... ;D
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!