Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shunten till golvvärme lossnat i öppet läge.  (läst 975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J74

  • Gäst
J74
Shunten till golvvärme lossnat i öppet läge.
« skrivet: 17 december 2011, 21:01:00 »
Hej,

vi kom hem idag och jag märkte att vi hade väldigt hög temperatur i golvvärmen. Jag gick ner och kollade temperaturen på pumpen. Börvärdet ligger på 31,1 medan nuvärdet var på 40. Jag kunde först inte fatta vad det kunde bero på, sen såg jag att styrenheten från shunten hade lossnat från reglaget. Dvs reglaget var öppet och styrenheten kunde inte justera eftersom den hängde löst på väggen. Jag försökte sätta tillbaka den genom att passa in shunten på reglagekugghjulet och klicka in handtaget på rätt ställe (vid femman). Det visade sig att styrenheten i endast sitter fast reglaget med en liten klämma bakpå, så det gick hyfsat enkelt att låsa fast igen

Nu verkar den i alla fall sitta fast och efter ett tag stängdes även shunten av sig själv genom att reglaget tickade till höger mot nollan som det brukar. Temperaturen är nere på 34,9 och jag hoppas att den fortsätter neråt. Dock verkar det som om reglaget är ur fas. Då den stängde shunten så slutade den inte vid nollan på reglagekartan utan fortsatte en bra bit förbi. Det verkar som reglaget hade varit öppet till 10an (och inte femman där den klickade i), för nu ligger den på ca -5 (om det skulle finnas).

Först och främst hur låter detta?

För det andra, hur kan jag fixa reglaget så att den stannar vid 0 och inte vid "-5" som nu?

Mycket tacksam för snabba svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 377
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!