Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Manipulera returen till EcoAir?  (läst 3552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Manipulera returen till EcoAir?
« skrivet: 07 december 2011, 22:15:53 »
Vi har en EcoAir Polar Edition 107, som ska ge maxtemp 58 grader. Så högt når den inte, eftersom värmepumpen uppenbarligen styrs av returens temperatur. När returen från EcoEl når 51 grader stannar värmepumpen. Vid senaste 58-graderskörningen var tempdiffen VP in/ut bara 3-4 grader precis när den slog ifrån. Värdena på displayen var 51/54. Nu när det bara är 4-5 minusgrader går det bra, men vid -15 räcker inte 54 grader för att hålla värmen i tanken.
Har någon nåt tips på hur man höjer diffen, alternativt höjer stoppvärdet?
Borde jag till att börja med plocka bort den isolering som installatören jobbade så hårt med att sätta dit på returen till pumpen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2011, 22:22:36 »
Du ska i första hand kolla om du kan ställa ner farten på laddpumpen.
Sen har du säkert avstängningsventiler, inte det bästa att justera flöden med, men med lite känsla i handen så kan du säkert justera ner flödet med en sån med (om CP gå på lägsta fart redan).
En tempdiff på 7 ºC blir ju rätt exakt om du kan få till.
Isoleringen ska du låta sitta kvar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2011, 22:36:16 »
Frågan är väl vilken framledningstemperatur du behöver när det blir kallt. Klarar bara pumpen den, så är det väl inga större problem, varmvatten ordnar elpatronen om det behövs. Det är ingen större fara, så länge shunten tar vatten från undre pannan, håller elpatronen bara värmen i övre pannan. Det är först när pumpen inte klarar framledningen som shunten börjar räkna ner och elpatronen börjar hjälpa till med värmen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2011, 22:42:12 »
Cirk.pumpen går på lägsta fart. Det var det första jag fixade efter att ha lusläst manualen.
Det finns inga kranar eller avstängningsventiler.
Det knepiga är att i manualen står det att 4 grader är en lämplig tempdiff vid -10, men då har man ju inte en chans att komma upp i 58 grader när det verkligen behövs.
Vågar man skruva på själva pumpen? Cirk.pumpar går väl att finjustera med "skruven" i mitten? Eller tänker jag fel?
Det är bara -2 just nu, framledning 41 grader när rumstemp är ställd på 21. (om jag ökar/minskar innetemp 0,5 grader hoppar framledningen 5 grader!)
I övrigt kör jag med erp:s inställningar pÃ¥ panntemp osv., och det verkar funka.   :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #4 skrivet: 07 december 2011, 22:49:24 »
Menar du att du behöver 58º på framledningen vid -10º ute?

erp

Edit: Det är framledningstemperaturen pumpen ska klara i första hand, när det blir kallt ute. Att elpatronen eventuellt behövs för varmvattenförsörjningen är ingen stor affär, det är värmen som kostar pengar.

« Senast ändrad: 07 december 2011, 22:53:22 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #5 skrivet: 07 december 2011, 22:54:54 »
Nej, imorse (när det var -10) låg framledningen på 48-49 om jag minns rätt, men PolarEdition ska ju klara att jobba ner till -20.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #6 skrivet: 07 december 2011, 22:56:39 »
Vad har du för returtemp från värmesystemet när det är kallare ute? En variant är att koppla in så att VP tar en del vatten direkt från returen så att VP kan jobba upp en högre temp i tanken. Problemet du upplever är att när VP kört en stund så "kortsluter tanken" och när VPin (som tas från botten av tanken) når 51 grader så stannar VP.

Tar du istället exempelvis 1/3 direkt från returen på värmesystemet så minskar VPin.

Men som andra skrivit, behöver du verkligen 58 ºC i tanken?

Tänk också på att max framledning från VP sjunker med minskad utetemp.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #7 skrivet: 07 december 2011, 23:13:09 »
Jag frågade mest för att se om det var ytterligare nån listig inställning man kunde trixa med, men jag får väl vänta tills temperaturen sjunker ner mot 15-18 minusgrader och se vad som händer då.
Men nåt som förvånat mig är att framledningen tycks styras så hårt av den valda innetemperaturen när man har rumsgivare. Huskurvan ger betydligt mindre förändring av framledningstemp.
När det blir riktigt kallt har jag ju dessutom vedpannan som stöttning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2011, 23:23:57 »
Jag frågade mest för att se om det var ytterligare nån listig inställning man kunde trixa med, men jag får väl vänta tills temperaturen sjunker ner mot 15-18 minusgrader och se vad som händer då.
Men nåt som förvånat mig är att framledningen tycks styras så hårt av den valda innetemperaturen när man har rumsgivare. Huskurvan ger betydligt mindre förändring av framledningstemp.
När det blir riktigt kallt har jag ju dessutom vedpannan som stöttning.

Det är inte bara så att när du höjer innetemp så försöker pannan jaga ikapp? Framledningen kommer att öka mer än förväntat ett tag tills innetempens bör uppnåtts.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #9 skrivet: 07 december 2011, 23:48:00 »
Just nu sa innegivaren 21,2 och börvärdet var satt till 21,0. En sänkning till 20,5 (0,7 grader) sänkte raskt framledningens börvärde med 5 grader. En höjning till 21,5 (0,3 grader) höjde med 3 grader. Om jag däremot stegar om huskurvan 4-5 grader så ändras framledningens börvärde 1-2 grader, och den borde ha samma skäl att "jaga ikapp då" tycker jag.
Min lärdom är att man inte ska pillra så mycket på förvald innetemp.

Det vore intressant att få se ekvationen som ligger bakom beräkningen av framledningens börvärde, men den vill väl inte CTC släppa ifrån sig.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2011, 18:48:04 »
Hej !
Har också en EcoAir Polar Edition 107 och att räkna med att få större diff än ca 3 grader på VP in/ut är nog inte möjligt vid lägre utetemperaturer än 7-8 minusgrader.
Och vid minus 15 grader ute så kommer dessutom EcoAir att stanna pga för hög retur redan vid 44-45 grader på VP in.
Och med en diff på max 3 grader så kommer EcoAir att ge max 47-48 grader på VP ut, vilket gör att temperturen på nedre pannan inte kommer över 48 grader.
För min del så kopplar jag därför bort EcoAir redan vid en utetemp på minus 8 grader och låter elpatronerna ta över. Detta tycks i mitt fall vara mest ekonomiskt.

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2011, 18:49:04 »
Är det inte mest ekonomiskt att låta VP'n gå till den stannar själv?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2011, 19:22:34 »
Är det inte mest ekonomiskt att låta VP'n gå till den stannar själv?

Ja, jag tycker det också. Om VPin görs tillräckligt låg, vilket kan åstadkommas med några rörbitar och en avstängningsventil som bypassar en del av returen från värmesystemet direkt till VP, så skulle pumpen kunna jobba fullt ut även vid -20ºC.

Sgolsson, vad har du för framledning och retur vid exempelvis -10 och -15ºC?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2011, 19:28:41 »
Just nu sa innegivaren 21,2 och börvärdet var satt till 21,0. En sänkning till 20,5 (0,7 grader) sänkte raskt framledningens börvärde med 5 grader. En höjning till 21,5 (0,3 grader) höjde med 3 grader. Om jag däremot stegar om huskurvan 4-5 grader så ändras framledningens börvärde 1-2 grader, och den borde ha samma skäl att "jaga ikapp då" tycker jag.
Min lärdom är att man inte ska pillra så mycket på förvald innetemp.

Det vore intressant att få se ekvationen som ligger bakom beräkningen av framledningens börvärde, men den vill väl inte CTC släppa ifrån sig.

Detta handlar om viktning egentligen, alltså hur mycket pannan ska prioritera utetemp respektive innetemp vid bestämmande av framledning. Nu kan jag inte EcoEl ner till den detaljnivån, men på en del andra pannor kan användaren justera viktningen i inställningsmenyn.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Manipulera returen till EcoAir?
« Svar #14 skrivet: 09 december 2011, 07:17:03 »
Jag kom till insikt att att det inte är så lätt att sätta en bypass på en 1550. Returen (eller iaf en del av denna) från värmesystem måste kopplas in före laddpumpen och kräver alltså en liten ombyggnad av pannan. Garantin går nog åt skogen...

Frågan är också om platsen räcker till på en 1550 om laddpumpen måste flyttas ner en aning.

En fotnot är att detta inte är min idé, det är så här Mecaterm HPB300 är konstruerad...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!