Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ladda timmerstomme dagtid  (läst 1838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas110

  • Engineer = A person who gets excited about things that no one else cares about.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tomas
Ladda timmerstomme dagtid
« skrivet: 27 oktober 2017, 09:11:21 »
Hejsan,

Frågan gäller höst/vinter/vår, natt/dagtid, COP, luft/vatten värmepump, optimering av energi
Finns det någon här som "laddar" sin timmer stomme med energi under dagtid (då luft/vatten har bätre COP) för att stänga av/begränsa laddningen under natt då COP sjunker? Hur ser isåfall styrsystemet och styrlogiken ut? Samt vilka enheter har ni i systemet?

Exempel: Man kör pumpen på full effekt från dagtid och värmer upp inomhus tempen till 24-25grader för att sedan under natten låta den sjunka ner mot 19-20grader för att sedan starta igen nästa morgon. Acctank skulle laddas under dagen och köras tom under natten.

Bekvämt mitt i veckorna då det inte behöver vara så varmt inne morgon/dag då ingen är hemma för att sen komma hem till kvällen och kunna gå behagligt inomhus med lite kläder på dessutom, man vinna i kWh användning då pumpen får arbeta då den är effektivare och skulle inte behöva köpa lika stor pump.
Systemet måste antagligen vara kopplat till nån form av väderlekstjänst som meddelar logiken vad som händer om 24h för att reglera systemet.

Trevlig helg till alla!

 :)
2½ plans stockhus byggt ~1940talet (205kvm bo yta,90kvm varmkällare, 40kvm uppvärmt garage)
Renoverat ~1992, dubbel isolerglas (2+1) & 75mm glasull på fasaden, 2017 150mm spån + 500mm ekofiber på kallvind
Uppvärmning: Fjärrvärme + Ackummulerande vedkamin
Läge: I höjd med Vasa, Örnsköldsvik, Skelefteå

Förbrukning
2016 El 4425 kWh & Värme 46585kWh (inflyttad December 2016)
2017 El 2709 kWh & Värme 22888kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2017, 10:25:18 »
Varför inte, borde väl gå bra om du är borta på dagarna.
Jag har en bekant som byggt sitt hus med tegel invändigt och isolerat utvändigt. Husväggarna är alltså värmemagasin, dom värms inifrån med vedeldning iofs men skulle kunna värmas med värmepumpsluft likaväl.
Timmer har väl inte lika hög värmekapacitet men har du huset isolerat utvändigt så blir ju principen lika.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2017, 10:42:19 »
Problemet är väl att räkna ut och förutse hur mycket man förlorar på att värma till högre temp dagtid jämfört med vad man skulle förlora på att upprätthålla temperaturen nattetid.
« Senast ändrad: 27 oktober 2017, 10:44:55 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2017, 12:37:37 »
Vill du verkligen ha så pass ojämn temp inne för att spara några troligtvis rätt få kronor Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2017, 14:52:50 »
Termodynamikens andra lag... Det du vinner i att låta temperaturen sjunka är mindre än vad det kostar att senare höja temperaturen. Du förbrukar mer bränsle om du låter bilens hastighet variera upp och ner än om du håller jämn fart.
Ditt resonemang förutsätter att du skulle låta temperaturen inne sjunka när det är kallare ute och sen stiga när det blir varmare ute. Kruxet är att det vintertid inte alltid är så att det är kallare nattetid än dagtid så för att spara pengar skulle det kunna bli mer lönsamt att ha kallare när ni är hemma än när ni är borta.

Ett betydligt effektivare sätt att spara pengar är att sänka temperaturen inomhus några grader. Om ni nöjer er med 19-20 grader inne så spar ni mycket, jämfört med om ni har 22-23 inne.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2017, 17:30:16 »
Termodynamikens andra lag... Det du vinner i att låta temperaturen sjunka är mindre än vad det kostar att senare höja temperaturen.

Det är ju en sanning med modifikation. Ser man på det rent fysikaliskt så blir ju medeltemperturen lägre om man sänker tempen regelbundet. Alltså blir förlusterna, och därmed energiåtgången, mindre. Det som komplicerar det hela är att värmepumpen har olika verkningsgrad vid olika driftfall, vilket kan leda till att det i verkligheten till och med blir dyrare att sänka temperaturen ibland.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2017, 00:54:59 »
Det är ju en sanning med modifikation. Ser man på det rent fysikaliskt så blir ju medeltemperturen lägre om man sänker tempen regelbundet.

Inte om du höjer lika mycket över startvärdet som du sänkte innan och det är väl så frågan är ställd? ”Kan man ladda timmerstommen...?”

Frågan gäller om det vid samma medeltemp generellt är bättre att ha jämn temp eller låta den pendla. Eftersom temp.förlusterna ökar ju större temp.diff det är i förhållande till omgivningen och förhållandet inte är linjärt så förlorar man på att låta temperaturen pendla.

Om man pendlar på ett sätt som sänker medeltempen så beror det på hur mycket medeltempen sänks, dvs under hur lång tid är den hur mycket lägre?

Om pendling av temperatur rent generellt vore likvärdigt med jämn temp så skullen on/off-pump vara lika effektiv som en inverter, eller hur? :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2017, 00:58:34 »
En enkel liknelse: vilket drar mest bensin? Att köra bil på helt plan väg eller på en väg med massor av backar uppför och utför, om vi håller samma hastighet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2017, 07:21:02 »
I de flesta värmepumpar finns ju en nattsänkningsfunktion som det bara är att aktivera om du vill ha lite kallare på nätterna.
Problemet med detta är att de flesta är rätt frusna på morgonen, så man vill ha varmt inne när man stiger upp runt 06.00 på morgonen (eller när man nu stiger upp).
Just den tid på dygnet när man vill att värmepumpen skall arbeta som hårdast sammanfaller då med den tid på dygnet när det som regel är som kallast ute.
Vi leker med tanken att det är 3 grader kallare ute den tiden på dygnet än det var när du sänkte temperaturen (och kompressorn stod still i några timmar), vi antar även att behovet av framledninstemp stiger med 5 grader för att du någorlunda snabbt skall kunna få upp temperaturen igen.
Är det en inverterstyrd värmepump så kommer även den högre effekt som krävs att ge en sämre COP, det lämnar vi dock därhän i detta fall då jag inte vi dock därhän då jag inte vet vilken värmepump du har.
Kombinationen av låg utetemp, hög uteffekt och hög temperatur på den värme som produceras kan göra att man förlorar så mycket som 24% verkningsgrad i detta exempel.
Man räknar med ca 3% sämre COP för varje grad kallare det blir ute, och för varje grad varmare vatten värmepumpen måste producera.
Räkna dessutom med att det kan ta timmar att återställa temperaturen om det hunnit bli t.ex. 3 grader kallare inne.
En värmepump är ju dessutom inte konstruerad på ett sätt som gör att den kör kompressorn tills du har lagom varmt inne, de arbetar med någon form av värmebalans-styrning, ofta gradminuter i någon form.
Det i sin tur gör att den inte kommer att köra kompressorn tills du har varmt inne igen, den kommer bara att höja börvärdet med några grader (5 grader i detta exempel).
OM man kör ut 5 grader varmare vatten så kan det ta säkert 6 timmar innan värmen är tillbaks på den nivå du vill ha den...

Skulle man mot förmodan kunna låta kompressorn gå kontinuerligt tills rumstempen är den önskade så kanske man skulle få 20 grader högre framledningstemp än man annars skulle behövt, om man aldrig sänkt innetempen, vilket kan ge runt 50% sämre COP än annars.

I min värld är det totalt meningslöst, troligen en förlustaffär, att köra med varierande rumstemp baserat på utetemp.
Det som möjligen skulle kunna löna sig vore att ladda en stor acktank under dygnets statistiskt sett varmaste timmar, men inte heller det är troligt, i så fall skall det byggas någon form av styrning som idag inte finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomas110

  • Engineer = A person who gets excited about things that no one else cares about.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tomas
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2017, 09:24:49 »
i så fall skall det byggas någon form av styrning som idag inte finns.

Tack, där var svaret jag sökte.
Som du säger Rickard skulle man ladda ett energilager den varma perioden för att använda det den kallare perioden (ända vettiga lösningen).
Kruxet är att få den den framtida temperatur en som indata till systemet. Man skulle säkerligen behöva göra en egen utläsning av data från en online väderläkstjänst med t.ex. http://opendetection.com/. Styrningen för hur länge energilagret räcker borde inte vara så svårt om man har gammal data loggad.

Exempel på laddning https://pasteboard.co/GRivEyz.png

Ha en trevlig vecka alla!  :)
« Senast ändrad: 30 oktober 2017, 09:41:34 av tomas110 »
2½ plans stockhus byggt ~1940talet (205kvm bo yta,90kvm varmkällare, 40kvm uppvärmt garage)
Renoverat ~1992, dubbel isolerglas (2+1) & 75mm glasull på fasaden, 2017 150mm spån + 500mm ekofiber på kallvind
Uppvärmning: Fjärrvärme + Ackummulerande vedkamin
Läge: I höjd med Vasa, Örnsköldsvik, Skelefteå

Förbrukning
2016 El 4425 kWh & Värme 46585kWh (inflyttad December 2016)
2017 El 2709 kWh & Värme 22888kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ladda timmerstomme dagtid
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2017, 10:57:46 »
OM du skall lagra måste du ha en inverter som du inte tillåter varva upp mer än absolut nödvändigt för att du skall kunna ladda med rimligt hög COP.
Men jag är rätt säker på att det blir en minusaffär nästan hur du än gör.
Och som sagt, styrningen som eventuellt skulle kunna fixa det där finns inte.
(Det finns ett flertal olika väderleksprognosstyrda styrningar, men ingen som kan ta hänsyn till, alla parmametrar som spelar in när det gäller JUST luft/vattenvärmepumpar, jag vill påstå att det är omöjligt att spara några pengar på att lagra värme med högre temp än vad som annars skulle behövts för att hålla huset varmt.
Skulle det fungera så skulle du behöva tiotals m3 vatten eller jordlager att lagra i.
Bara då skulle du kunna lagra lågvärdig energi till samma kostnad som det skulle vara att producera den när det är kallare ute.

Säg att det i snitt är 0 grader ute, som varmast mitt på dagen är det +5, och på natten går det ned till -5 grader.
Du har ca 30% högre COP vid den högre temperaturen.
Dock, när det är -5 grader behöver du ca 15 grader varmare vatten för att värma huset än när det är +5 grader.
Den värme du lagrar för att värma huset när det är som kallast ute måste alltså hålla en högre temperatur än vad "utetempen" dagtid egentligen kräver, 15 grader varmare vatten ger 45% sämre COP...
Dessutom måste du om du sänker temperaturen inne nattetid tillföra ännu högre temp till värmesystemet för att du skall kunna få en värmestegring i huset, du vill ju inte bara bibehålla temperaturen.
Så du kanske måste värma vattnet till en temp som är 25 grader högre än du annars skulle behövt.

Som jag ser det är det lönlöst att offra energi på det där.
Däremot om du värmer med el kan det vara ett sätt att utjämna förbrukningen över dygnet för att undvika hög maxtaxa.
Ett lager som gör att du kan ha tight inställning på effektvakterna som begränsar max effektuttag på matningen till huset.

Styrningen finns inte, för att det är omöjligt att tjäna några pengar på det där.
Säkert tusentals styrnissar (som jag t.ex) som funderat på det där och kommit fram till att det är ett dödfött projekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!