Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effektivitet pÃ¥ värmepump  (läst 6650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Dålig effektivitet på värmepump
« skrivet: 01 januari 2015, 21:37:26 »
Installerade 2011 en EcoAir dockad till EcoEl och har redan från början retat mig på att för stor del av effekten tas från elpatronerna medan pumpen kopplas från eller ger för låg effekt. Under de senaste kalla dagarna kunde jag vid 6 minusgrader konstatera att pumpen var frånslagen samtidigt som elpatronerna gav mellan 6 och 9 kw. Att elpatronerna går in med stödeffekt vid riktigt kallt väder får man väl räkna med men nog borde väl pumpen hjälpa till. Den stod inte still på grund av avfrostning.
De senaste dagarna har jag dessutom noterat att värdet för hetgas, som tidigare varit en bit över 100 grader nu som bäst hamnar strax under 80 grader. Vid några tillfällen har värdet sjunkit ytterligare samtidigt som differensen mellan in ut från pumpen blivit det omvända, således mer värde ut än in. Efter någon minut har det visserligen återgått till mer in än ut men tycker likväl att något måste vara fel.
Misstänker att pumpen mellan EcoEl och EcoAir möjligen går på för högt varv eftersom differensen in / Ut oftast ligger på 3 till 5 grader, beroende på utetemperatur
Tacksam för tips om vad som kan göras. Beklagligt nog tycks inte CTC ha egna montörer så det blir kanske inte helt lätt att klara ut vem som har de rätta kunskaperna för att ge adekvat hjälp.
Den som installerade anläggningen har sedan länge lämnat landet så där lär inte någon hjälp finnas att få.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2015, 21:59:25 »
Kan du ge lite mer information om kurva och vilka temperaturern du har på framledning, elpanna och VP in/ut när detta händer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2015, 23:30:31 »
De senaste dagarna har jag dessutom noterat att värdet för hetgas, som tidigare varit en bit över 100 grader nu som bäst hamnar strax under 80 grader. Vid några tillfällen har värdet sjunkit ytterligare samtidigt som differensen mellan in ut från pumpen blivit det omvända, således mer värde ut än in. Efter någon minut har det visserligen återgått till mer in än ut men tycker likväl att något måste vara fel.

Du har tittat när EcoAir avfrostat. Då ser det ut precis så.

Om du vill ha hjälp måste vi veta alla dina inställningar. Det är oftast inställningarna som spökar och inte själva apparaterna.

Skriv av Driftsemenyn och alla inställningar under Avancerat-Inställningar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2015, 10:46:41 »
Hej. Så här ser mina inställningar ut:
Värmepump tillåten
Rumsgivare  nej (Stängd sedan ett par dygn för att kolla huskurvans inställning.)
Elpanna C  50
Elpanna max Kw 9,0
Elpanna nedre C  50 (Höjdes frÃ¥n installatörens inställning 30 grader enl rek frÃ¥n CTC.)
Elpanna nedre max Kw 6
Fördröjning shunt  180
Huvudsäkring A 20
Extra V V min 120

Husparametrar:
Max framledning 55
Min framledning från
Husvärme från 16 grader
Huskurva:
Lutning 48
Justering 2

Aktuell driftinfo:
Ute +6
Panna 54 (50)
Framledning 32 (32)
Panna nedre 36 (40)
Hetgas 73 (steg senare till max 78)
Kompressor till
Fläkt hög
Laddpump till
Up in/ut 35/39
Ute u p +6
Eleffekt 0,0
Strömuttag 5 A
fördröjning pump 180
Starter 24 tim 37

Hoppas jag fått med allt. Just nu är vi ju inne i en "värmebölja". Tycker det är mest konstigheter när det blir några grader minus. Och nog borde väl värdet för hetgas ligga högre?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2015, 11:01:48 »
Vad har du för "Min utetemp" inställt?
Har du VVhöjning Ja eller Nej?

Att det drar mycket elpatron beror på att du har övre tanken inställd på 50. Läs erp's beskrivning av hur systemet funkar (högst upp här på CTC-sidan) så borde du förstå.
VPn värmer nedre tanken till det som behövs för värmen i huset. Övre tanken ska ge extra värme till tappvarmvattnet och värms nästan bara av elpatron.
Övre tanken värms bara indirekt av VPn om undre tanken blir varmare än övre och värmen leds upp. Om du ställer in övre tanken på en temp som är mycket högre än vad nedre tankens börvärde är så kommer det bara vara elpatronen som vörmer den övre. Sänk tempen i övre tanken till 43-44 grader.
Sen ska du ha VVhöjning aktiverad. Då kör VPn upp temperaturen i nedre tanken till max var fjärde körning, och det brukar ofta räcka för att hålla temperaturen i övre tanken över börvärdet så inte elpatronen går igång.

Varför har du justering +2 på huskurvan? Styr i första hand med lutningen, inte med justering.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2015, 11:55:43 »
Hej. Min temp ute -15 grader.
VV höjning Ja
Justering +2 gjordes enligt rekommendation från tekniker på CTC. Inställning 50 grader på panna övre gjordes av installatören men stämmer även med de råd jag tidigare fått från CTC. Har, som du påpekar, läst beskrivningen ovan och har nu ändrat inställningen till 45 grader.
Ser inget större problem med om elpatronen går in och höjer upp varmvattnet. Problemet är att elpatronen ofta går in och värmer panna samtidigt som värmepumpen står frånslagen. Anser fortfarande att pumpen borde värma vad den kan och att elpatronen endast skall gå in om inte pumpen räcker till.
Är värdet för hetgas, c:a 75 grader, normalt? Tidigare har det varit en bit över 100 grader.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2015, 13:00:43 »
Om VP in/Ut är 35/39 så är hetgstemp på 73 °C helt OK, var 4:e laddning när den kör upp tanken till 55 °C så kan hetgastemp stiga över 100 °C.
Allting ser normalt ut så jag tror nog också på att du råkade kolla just vid en avfrostning?

Sen ska du ha så låg kurva/förskjutning som det går, det är bara nackdelar med att höja dessa värden mer än vad som behövs för att hålla huset varmt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2015, 13:19:00 »
Du blandar ihop saker och ting. Det finns två elpatroner, en i övre och en i nedre tanken.
Så länge VPn är tillåten att gå så är det bara elpatronen i övre tanken som kan slå på, inte elpatronen i nedre. Och elpatronen i övre styrs av börvärdet i övre tanken som är det värde som är högst av det värde du själv ställer in alternativt framledningens börvärde plus sju grader. När du hade inställt på 50 blev börvärdet i övre tanken alltså alltid 50 så länge framledningen var 43 eller lägre. Nu med 45 blir börvärdet 45 så länge framledningen är 38 eller lägre.

Elpatronen i övre tanken har alltså egentligen inget med VPn att göra, utom indirekt på det viset att när VVhöjning är på så värms ju nedre tanken så mycket var fjärde start att den nedre tanken indirekt värmer den övre så mycket att övre elpatronen inte behöver gå.

För egen del har jag höjt start/stopp-diffen för VPn (i låsta inställningarna) från standardvärdet 5 till 7, vilket gör att övre och nedre tanken då nästan alltid har samma börvärde, vilket gör att övre elpatronen går ännu mindre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2015, 15:19:42 »

Är värdet för hetgas, c:a 75 grader, normalt? Tidigare har det varit en bit över 100 grader.

Många EcoAir går med hetgastemperaturer över 100 °C då och då, vilket jag tycker känns i högsta laget. Det kanske är bekant att den löser ut för övertemp på hetgasen vid 127 °C.Tänk på att hetgastempen stiger under varje körcykel, då värmepumpen går intermittent är temperaturen som högst just innan den slår av och om den går kontinuerligt med avfrostning en gång i timmen så beror det på hur mycket som fryser på förångaren, när hetgastempen är som högst under en avfrostningscykel. Man bör dock låta värmepumpen gå åtminstone en kvart efter senaste avfrostning innan man drar några slutsatser. CTC bergvärmepumpar som är byggda med ungefär samma teknik går sällan över 80 °C på hetgasen då utgående vatten från värmepumpen håller knappt 40 °C som i ditt fall.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2015, 23:12:45 »
Tack till alla er som kommit med tips och råd. Vill dock berätta för lunk Umeå att det på min elpanna inte är enbart övre elpatronen, till varmvatten, som går in. Den lär ju vara på 3 Kw och under den senaste perioden med kyla hade jag vid ett tillfälle 9 Kw via elpatronerna samtidigt som värmepumpen var igång vilket väl måste betyda att även nedre elpatronen går in även om pumpen är både tillåten och i drift. Vid ett annat tillfälle hade jag 6 Kw på elpatronerna samtidigt som värmepumpen av någon anledning slagit ifrån. Lite märkligt, men det var de värden som visades.
Funderar på att sänka hastigheten på cirkulationspumpen mellan elpannan och värmepumpen för att öka differensen mellan ut/in.Tror jag såg något om detta på en annan tråd. Någon som vet hur mycket skillnad det gör om man minskar ett steg på cirkulationspumpen? Kan det innebära några nackdelar? Tycker egentligen att detta borde justerats in av installatören men nu är det ju som det är.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2015, 23:19:41 »
Om du inte har en bug i systemet så kan inte nedre elpatronen gå igång så länge VPn kan gå. Det är därför det blir problem om man har "Min utetemp" ställt för lågt så att VPn stannar pga för hög VPin.
Hur vet du att VPn var igÃ¥ng? Stod det att hetgasen var hög, kompressorn igÃ¥ng, samtidigt som bÃ¥da elpatronerna var igÃ¥ng enligt styrsystemet? Första siffran är övre patronen, andra siffran är nedre och den har bara ett läge, pÃ¥ och av, och är normalt inställd pÃ¥ 6 kW. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2015, 11:08:54 »
Att värmepumpen var igång samtidigt som elpatronerna var på full effekt kunde utläsas av värdena på displayen, dessutom kunde jag tydligt höra pumpen när jag stod vid pannan.
Håller med om att det inte borde vara så, det var därför jag startade denna tråd. Jag har vid olika tillfällen varit i kontakt med CTC om detta problem. Vid senaste kontakten fick jag rådet att prova med en lägre hastighet på cirkulationspumpen mellan pannan och VP. Får väl prova med det och se vad som händer.
Enligt CTC:s tekniker skall det inte vara några som helst problem att använda pumpen ner till -15 grader.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2015, 11:36:26 »
Och det stod på displayen att kompressorn var Till samtidigt som du hade x + 6 på displayen för elpatronerna? Det man hör från pannan brukar vara laddpumpen. Den går ju konstant från +3 och kallare. Det vore intressant om du kunde fotografera displayen när du menar att både VPn och båda elpatronerna är igång samtidigt, så vi får se. Det ska ju inte kunna hända.

VPn kan gå ner till -15 men levererar då bara ca 43-44 grader och stannar så fort VPin når 40 grader, så det är husets värmebehov som avgör. Om du har lutning typ 40 så fungerar det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2015, 10:38:12 »
Repeterar det jag berättade inledningsvis: Vid -6 ute gick pannan på 6Kw elpatron samtidigt som pumpen stod frånslagen trots att den rimligen borde arbetat vid nämnda temperatur.
Vid ett annat tillfälle, då det var -12 ute, visade pannan 9 Kw elpatron samtidigt som pumpen var tillslagen. Eluttaget var då på max 20 A. Hoppas verkligen detta var på grund av något tillfälligt fel som inte återkommer! Dock har jag även tidigare vintrar sett att elpatronerna varit inne med mer än de 3 Kw som övre patronen ger samtidigt som pumpen varit igång.
Jag anar en viss misstro mot min beskrivning men något fotobevis kan inte produceras just nu eftersom det i dag är +2 utomhus. Jag vet att båda cirkulationspumparna går och hur de låter. Eftersom värmepumpen står direkt utanför fönstret till pannrummet kan man likväl, mycket tydligt, höra om den är i drift eller står stilla om man nu inte skulle tro på vad som visas på displayen.
Det som möjligen kan vara fel är att värmepatronernas effekt inte visas var för sig utan enbart som totalsumma i första fältet på displayen vilket kanske kan vara ett tecken på någon felkoppling.
Vad tror du om att minska hastigheten på cirkulationspumpen? Jämfört med vad som anges i manualen är ju diffen mellan ut/in relativt låg men frågan är hur stor betydelse det kan ha.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2015, 11:50:33 »
Har aldrig hört något likande, det är inte möjligt att strömmata pumpen samtidigt som elpatronen i nedre pannan, om man inte gjort några egna ingrepp.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!