Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös rumsgivare - kostnad?  (läst 6945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trådlös rumsgivare - kostnad?
« skrivet: 19 februari 2014, 12:32:20 »
Idag kör jag bara min VP mot utomhustemperatur. Den medföljande inomhusgivaren är visserligen installerad men satt i tvättstugan där den inte gör så mycket nytta. Därför är den inaktiverad. Hur mycket bättre styrning kan jag få med en inomhusgivare och är det isåfall värt att köpa en trådlös givare för att sätta den i ett lämpligt sovrum? Vad kostar CTCs trådlösa givare?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådlös rumsgivare - kostnad?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2014, 06:39:24 »
Har du problem med varierande innetemp nu?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trådlös rumsgivare - kostnad?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2014, 06:54:04 »
Hittade ett pris på 1795 kr på nätet (till ecoheat 300).
Jag uppskattar att  man kan minska temperaturvariationerna med ca 50% tack vare rumsgivaren, men det hänger ju mycket pÃ¥ hur stora problem du har i dagsläget, och vad som är problemet.
Om du har stora fönster mot söder kommer det troligen ändå att bli för varmt när solen ligger på under våren, bäst fungerar det när du har kallare än önskat inne, då funkar kompenseringarna bäst, värmeöverskott är svårare att kompensera för p.g.a. husets värmetröghet, och det faktumet att värmeöverskottet rätt ofta är större än rummets totala energibehov vid ett givet tillfälle.

Låt oss ta exemplet matlagning där du i ett kök på 10 m2 med ett effektbehov om 20 W/m2 (totalt behov = 200W) helt plötsligt tillför 2000-3000 W via ugn och spis, det ger ett värmeöverskott som är 9-14 gånger högre än det faktiska energibehovet, och är därför svårt att kompensera med en rumsgivare...

Om det däremot är fuktigt och blåsigt ute och blir lite småkallt inne så kommer rumsgivaren att öka utgående vattentemp och se till att du får så varmt som du vill ha det inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare - kostnad?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2014, 08:07:23 »
Tack för svaren. Frågan kom egentligen bara upp när det gick upp för mig att VP förmodligen arbetar bättre mot en rumsgivare än bara utetemperatur. Visst har vi ganska varierande temperatur här hemma men det beror nog mest på våra stora fönster mot söder, precis som Rickard säger. Däremot är temperatur nästan alltid för låg i vardagsrummet när man går upp på morgonen. Oftast runt 19-19,5°C, fast önskad temperatur är satt till 21°C. Men det handlar kanske mer om justering av kurvor.

Jag tänkte mest om det var givet att en rumsgivare alltid är värd sitt pris oavsett "setup". Men så kanske inte är fallet. Isåfall avvaktar jag med inköp.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trådlös rumsgivare - kostnad?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2014, 08:30:49 »
Går det inte att dra kabel och flytta befintlig innegivare då slipper man ju byta batterier och sånt som jag antar att den trådlösa använder sig av. Jag har inne givare och skulle absolut inte vilja vara utan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådlös rumsgivare - kostnad?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2014, 22:31:27 »
Har man inga andra värmekällor och hyfsat jämn temp inne redan så finns det inte några pengar att spara på en innegivare. Dock är den ökade komforten värd en del.
Permanent för låg temperatur i ett rum avhjälper man genom att justera värmesystemet. Försöker du kompensera det med innegivaren så får du ju varmare i de andra rummen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare - kostnad?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2014, 13:28:47 »
Att flytta innegivaren är nog inte sprättlätt direkt. Inte utan en fuldragning av kablage vilket känns lite tråkigt i ett nytt hus. Hade jag vetat detta hade jag så klart förberett för givaren. Men nu blir det trassligt att ta sig upp på vinden tror jag. Men jag ska iaf utvärdera möjligheten.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!