Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Faktor pÃ¥ temperaturgivare Nibe 1145  (läst 8916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ytterhalla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-12 Installerad Oktober 2009
Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« skrivet: 13 mars 2010, 12:05:00 »
Hej därute i vårvädret!! ;D
Vad kör ni på för faktor på innomhusgivaren på era Nibe Maskiner?

Själv har jag ställt in 1,0 men tycker det är svårt att veta vad som är rätt.

//Lasse

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2010, 16:24:37 »
Min står på 2, det är fabriksinställningen och därav att jag inte riktigt vågat röra den.
Vad jag förstår så handlar det väl om hur inomhusgivaren styr kurvan, men vad som är bäst i olika situationer vet jag inte. men nu när jag skrivit ett inlägg så kommer frågan högre upp i listan :-)

Har själv lite problem när det blir solinstrålning och inomhusgivaren visar på 22,8grader (inställt på 21,5), men VP jobbar på ändå. tidigare inlägg kring detta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31560.0
Dock tror jag att ev. utomhusgivaren kan vara en liten bov. Gud, va ruggigt seg den är att ändra temperatur. Det går timmar innan den är på rätt nivå när temp sjunker/ökar. När det är t ex väldigt kallt visar den också 3grader fel.

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #2 skrivet: 12 april 2010, 22:46:45 »
Hej!
Jag har visserligen inte en 1145:a utan en litet äldre 1110:a, men de fungerar väldigt lika. PÃ¥ den kan man ha ända upp till 6 som faktor (innebär att om rumstemperaturen är en grad under den inställda temperaturen sÃ¥ ökar framledningstemperaturens  börvärde med 6 grader).
Jagt har prövat litet olika faktorvärden, men har kommit fram till att det fungerar bäst med faktor 6. Då får jag en snabb reglering efter hur jag ställer termostaten och det blir trots det inga allvarliga överslängar om man inte gör för stora ändringar av termostatinställningen.

Jag har för mig att 1145:an inte går så högt som till faktor 6, men mitt råd är att ha det högsta värdet som finns. Man får då också en snabb kompensation för solinstrålning och blåst som kan sänka temperaturen i otäta hus.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #3 skrivet: 13 april 2010, 07:13:04 »
För att få en snabbare reaktion på utegivaren, montera den på distanser så att den inte sitter direkt mot vägg, väggens värmetröghet gör att utegivaren blir trög, och när det är kallt ute inte visar tillräckligt kallt alls - detta p.g.a. värmeläckaget genom väggen.
Distanser på 5-10 mm gör det hela mycket bättre.

Kompensationsfaktorn kan man ha hur hög som helst, min bild är också att det fungerar bättre ju högre faktor man ställer in.
Värt att ha i åtanke är dock att du får betydligt fler start och stopp på kompressorn ju högre faktor du väljer, dett p.g.a. att man aktivt ändrar framledningstempens börvärde i förhållande till innetempen, som varierar när värmepumpen går eller står.

Enligt mitt sätt att se på saken skall man aldrig ha fler än 30 starter/dygn, det behövs inte för att hålla en stabil temperatur i huset, och jag tror att det menligt påverkar värmepumpens livslängd och årsmedel-COP om man har fler än så.
En dåligt intrimmad anläggning kan ha upp till 80 - 100 starter/dygn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #4 skrivet: 13 april 2010, 11:21:12 »
Hej jag har inte en Nibe men ändå vill jag framföra mina erfarenheter angående inomhusgivare.
HÃ¥ller med  gunnarb att ha sÃ¥ högvärde som möjligt. Har själv en pump med faktor 0 till 10  och
har körd med faktor 10 året om med mycket jämn inomhustemperatur. I min pump betyder 10 att
en tiondels fel från börvärde ändrar parallellförskjutning med en grad. Sen jag vet inte hur Nibes
gradminuter är inblandade i den processen om ändringen träder i kraft omedelbart eller inte som det
gör i min pump. Och det är helt förståeligt att det är altid lite eftersläpning på en givare som reagerar
först efter att felet har redan inträffat, därför så hög faktor som möjligt.
Tipset som Rickard nämnde om distanser var mycket bra, har haft 2 givare samtitigt den ena på tegelväggen
och den andra utanför carport samma sida om huset och skiljd  flera grader ibland. ( har redan flyttat den
     

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #5 skrivet: 13 april 2010, 12:43:55 »
Remo: Har du någon koll på hur många start och stopp du har varje dygn, med en faktor tio kan det vara extremt många...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #6 skrivet: 13 april 2010, 18:47:31 »
Hej Rickard
Jag har visserligen många starter men så var det redan innan rumsgivaren kom till plats.
Det tror jag beror mest av att jag har alldeles för små radiatorer och liten vatten mängt
för pumpen. Det framgår av temperaturer som jag måste ha under vintern.
Om jag hade läst detta forum innan, då hade jag redan från början byt några
radiatorer och lagt till volymtank.
Samtidigt kan jag inte riktigt se sambandet mellan många starter och rumsgivare.
Temperaturen fladdrar ju inte upp och ner under dagen och så vis inte heller signalen
från givaren. Om temperaturen stiger en eller två tiondelar från morgon till kväll och
tvärtom under natten så tror jag inte att det leder till flera starter. Och nu under våren
när solen kommer så brukar pumpen stanna ca KL 10 och startar runt 19 till 20 på
kvällen om man inte behöver varmvatten under dagen
Men jag kan ha fel. Är ingen akademiker eller någon professor.
Rätta mig gärna om jag har fel, det är ju detta som det här forumet handlar om.   
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #7 skrivet: 13 april 2010, 20:29:58 »
Det som händer när du får över eller undertemp är att börvärdet i reglerdatorn höjs eller sänkt med 10 ggr avvikelsen från börvärdet.
Detta gör i sin tur att gradminutregulatorn räknar upp betydligt snabbare.
Om du har default inställningar i styren har du 60 gradminuter som triggervärde, och om rumstempen ligger en grad under börvärdet i 6 minuter (ggr 10 i faktor) så får din kompressor en ny startorder redan efter 6 minuter.

Nu gissar jag att du aldrig har en innetemp som avviker så mycket, men även som lite som 0.5 grader diff gör hu att du får gångtider och stopptider på mindre än 20 minuter, vilket indikerar för mig att du under vissa tider på året (beroende på energibehovet) kan ha 60-80 starter/dygn.

De få Nibe värmepumpar som jag vet har haft kompressorhaveri har alla varit väldigt dåligt intrimmade, och haft typ 80 starter/dygn, jag tror inte att det är bra för en kompressor att starta så ofta, och gå så kort tid varje gång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #8 skrivet: 13 april 2010, 21:17:23 »

Sen jag vet inte hur Nibes gradminuter är inblandade i den processen om ändringen träder i kraft omedelbart eller inte som det
gör i min pump.  
  


Hej igen
Jag har inga grad minuter i min pump och därför  skrev jag att jag vet inte hur gradminuterna är inblandade
i processen.  Jag har  AutoTerm  (samma som Bosch och IVT ).
Och detta  att börvärde ändras 10 gÃ¥nger  har jag vetat hela tiden som ramgÃ¥r av mina inlägg  jag har skrivit.
Det stämmer att jag har inte så stora avvikelser som du också nämner, men nu när våren värmer både inifrån
och utifrÃ¥n sÃ¥ är det omöjligt att hindra att tempen stiger mer än  det normala 1 till 2 tiondelar.
Men då styr givaren och styrdatorn hela tiden på samma håll utan att svänga något.
Och där av att pumpen får stanna hela dagen som jag skrev förra inlägget.
Dessutom har jag både din Loggnings program och Husdatas StatLink så att jag har stora möjligheter att se vad som händer i pumpen.
StatLink kan man se med  ren text hur mycket rumsgivaren pÃ¥verkar pÃ¥ kurvan för varje tillfälle.
Starterna varierar alt ifrån några få starter / dygn på vinter och upp till 40 som värst
« Senast ändrad: 13 april 2010, 22:44:20 av Remo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #9 skrivet: 13 april 2010, 23:05:09 »
OK, jag hade för mig att du hade en Nibe.
IVT reglerar bort övertemp bättre än Nibe och Thermia speciellt när vårsolen gör sig påmind, detta tack vare att de styr på returtempen.

En Nibe med så hög faktor skulle få många start och stopp även på våren när värmebehovet blir minimalt p.g.a. att de styr på framledningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #10 skrivet: 14 april 2010, 00:09:12 »
Okey Rickard,  personlige tycker jag att Nibes reglering är kronlikare än Bosch / IVT
vad jag har förstod av det jag läst i forumet.
Kan vara smaksak. Boda kanske har sina för och nackdelar men ingen fulständigt som
det har framkommit i tidigare diskusjoner här i forumet. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #11 skrivet: 14 april 2010, 07:31:05 »
Okey Rickard,  personlige tycker jag att Nibes reglering är kronlikare än Bosch / IVT
vad jag har förstod av det jag läst i forumet.
Kan vara smaksak. Boda kanske har sina för och nackdelar men ingen fulständigt som
det har framkommit i tidigare diskusjoner här i forumet. 


I större fastigheter kan IVT:s styr fungera dåligt p.g.a. långa omloppstider, det finns de som kopplat om till styrning på framledningen för att komma från problemen, så som du säger, det är svårt att göra en reglering som funkar bra/bäst i alla situationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #12 skrivet: 14 april 2010, 13:44:22 »
Jag har idag ändrat till faktor 4 (6 är max pÃ¥ 1245-6), vÃ¥gade inte gÃ¥ hela vägen... lite feg kanske.  ::)

Här är de medelvärden som jag har haft per månad:

MÃ¥nad   Starter   GÃ¥ngtider   Varav vatten
dec-09   9,0   15,7   1,5
jan-10   7,9   21,1   1,6
Feb   9,4   20,3   2,2
Mar   18,9   13,6   2,3

24 starter på ett dygn är det högsta värdet. Är mina värden rimliga? (Gradmin står nu på -100)
Blir intressant att se hur mkt ändringen av faktorn på inomhusgivaren ger på antal starter.

/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #13 skrivet: 14 april 2010, 13:51:41 »
Tycker det ser bra ut, jag anser att det är Ok så länge du ligger under 30 startar/dygn som mest.
Flest starter får man när värmebehovet är litet, under vår och höst, när gångtiderna är korta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Faktor på temperaturgivare Nibe 1145
« Svar #14 skrivet: 14 april 2010, 17:05:31 »
Jag är inte så säker på att man får så mycket fler starter på en on/off pump med högt inställd
faktor (det är dock fler aspekter att ta hänsyn till vid en varvtalsstyrd pump). AoO är att kurvan
är rätt inställd även om man har innegivare. Då skall inte innetemp avvika från önskad temp under
normala förhållanden. När det blåser ute ökar gradminutunderskottet i väg fortare och pumpen
startar tidigare - å andra sidan kommer pumpen att gå längre innan stopp iochmed att framtempen
för börvärde höjs med temdiff*faktor. Om man har solinstrålning sker det omvända - det tar längre tid
innan pumpen startar men den går kortare tid.

Över tiden borde det inte bli så många fler/(eller färre) starter än utan innegivare. Är inte helt säker
på min sak eftersom jag mest har analyserat dessa aspekter för inverterstyrda pumpar där det krävs
en del justeringar för att undvika oönskat kompressor stopp.

MVH /Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!