Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 28 november 2006, 19:00:53 »

En uppgradering från CL300 till REGO 600 skulle gå på runt 10 - 12 000kr Inkl. moms. För er som är intresserade.
Tack för info. Inte aktuellt att göra den konverteringen...
Skrivet av: 747
« skrivet: 26 november 2006, 19:48:51 »

En uppgradering från CL300 till REGO 600 skulle gå på runt 10 - 12 000kr Inkl. moms. För er som är intresserade.
Skrivet av: 747
« skrivet: 06 november 2006, 19:50:28 »

Jo precis.. Och dessutom behöver ju inte kompressorn jobba upp tempen från 20 ºC som du sa utan ju kallare det blir desto högre upp blir starttempen för VBf.
Blir iförsig lite många VV toppar då IVT alltid avslutar radiatorvärmningarna mot beredaren men det borde ju också bli färre ju kallare det är ute.

Ska bli intressant o se hur det ser ut när det blir minus grader ute igen..
Tack för hjälpen sålänge!
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 06 november 2006, 19:40:41 »

Det ser väl bra ut? När det blir ännu kallare så kommer nog starterna att bli färre på grund av längre gångtider.
 
Skrivet av: 747
« skrivet: 06 november 2006, 16:05:06 »

Har nu ändrat rumsgivarhysteresen från 1.2 till 0.5 (Min).
Får nu lite andra grafer. Mer start o stopp än förut men dessa kanske är att föredrag när det blir kallare ute?
Skrivet av: 747
« skrivet: 05 november 2006, 11:15:35 »

Ok. Tack för svaret Bertil!

Då får jag klura vidare hur jag ska få det o funka..  b00k
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 november 2006, 23:15:55 »

En vp jobbar antingen med full effekt (normal drift) eller också står den stilla.
Så man kan inte med hjälp av styrdator påverka tempen på framledningen och returen, annat än indirekt!!!

Det är " bara" hur länge pumpen går som ger temphöjningen på radiatorsystemet.

Alltså kontinuerlig drift= maximal värmeavgivning

Skrivet av: 747
« skrivet: 04 november 2006, 23:09:35 »

Hysteresen på radiatordrift är nu runt 1.2 ºC (1.5 rekommenderat för innegivare). Ska sänka lite till o se om det blir bättre.
Hoppas på svar nästa vecka om nyare styr.

Bertil: Om jag hade haft både Ute o innegivare så borde väl utegivaren se till att när det är kallare ute höja VBf mer redan från start? Alltså istället för att sega sig upp till 39 ºC efter nån timmes drift dra på till kanske 45 ºC (Beroende på vilken utetemp) och på så sätt även kunna klara VV uttag utan att behöva kalla på tillskott?
Max returtemp på min VP är 48 ºC och som mest har jag legat på 31 ºC efter många timmars drift. Känns ju inte som att jag utnyttjar VP:n till 100%. Visserligen strävar man ju efter så låg VBf som möjligt men utegivaren måste väl kunna styra upp värmen bättre vid sträng kyla än med bara innegivare?

Är jag ute o cyklar som vanligt nu?  Sc:,h

 


Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 november 2006, 21:04:57 »

Citera
Inga problem med max framledning oaktat stry.... den når du bara pumpen går kontinuerligt... När det är kallt skall den gå 24 timmar!! Då kramar du ur allt som finns!

Höhööö jadu vad menade jag  Sc:,h :-[

Inga problem med max framledning oaktat (hur man ) styr... skulle det va.

Det jag menade var att det inte spelade nån roll hur man styr den, huvudsaken är att den går kontinuerligt vid sträng kyla...
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 november 2006, 18:56:43 »

Inga problem med max framledning oaktat stry....

 ??? Det där fattade inte jag...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 november 2006, 15:51:12 »

Inga problem med max framledning oaktat stry.... den når du bara pumpen går kontinuerligt... När det är kallt skall den gå 24 timmar!! Då kramar du ur allt som finns!
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 04 november 2006, 15:34:43 »

5 kW pump på ditt hus som dessutom ligger blåsigt känns för mig för litet. Har själv en C5 på 110 kvm och den går ner till ca - 5 grader innan den stöttar med el så idag hade jag köpt en C6. Även hålet verkar grunt? För ditt hus verkar snare en C7 och 160 meter mer rätt.

Tror iförsig inte att min VP är för vek. Snarare att som jocke montör säger, Svårt att få det att funka med innegivare med denna styrdator.

Har ju som högst 39 ºC på VBf (VBr 31) även om det är +10 eller -10 ute. Hade man kunnat haft både ute o innegivare så hade man ju fått upp VBf ordentligt vilket i sin tur hade funkat bättre med värmen i huset nu när det blir kallare ute...

Har skickat en förfrågan om vad en nyare styrdator kostar (Vill man säkert inte veta) men frågan är ju om det inte är värt det om den skulle landa på 7-8000.

Vårat hus ligger rätt öppet så det blåser ofta samt att vi har stora fönster mot söder/väster så innegivare är ju kanon på vår/höst men tydligen inte på vintern...
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 november 2006, 15:18:42 »

Fundera på att minska hysteresen, inte varmvatten utan radiatordrift. Reläkopplingen vi gjorde skapar ju en större hysteres än vad som är meningen ned denna styrningen. Det minimerar antalet starter vilket är bra när det är mildare ute. Jag ser på ditt diagram att VP stod stilla över en timme mellan klockan 21 och 22 på kvällen. Då sjönk radiatorreturen ända ner till 21 grader och innetempen sjönk. Samtidigt sjönk yttertempen, det blev för mycket för VP att fixa och tillskottet gick in.
Du kanske kan öka värdet på motståndet som kopplas in på returgivaren? I så fall minskas ju påverkan på hysteresen.

Det skall bli intressant att se vad en ny styrning kostar, du kanske kan tala om när du får svar?
Skrivet av: 747
« skrivet: 04 november 2006, 12:39:45 »

Tror iförsig inte att min VP är för vek. Snarare att som jocke montör säger, Svårt att få det att funka med innegivare med denna styrdator.

Har ju som högst 39 ºC på VBf (VBr 31) även om det är +10 eller -10 ute. Hade man kunnat haft både ute o innegivare så hade man ju fått upp VBf ordentligt vilket i sin tur hade funkat bättre med värmen i huset nu när det blir kallare ute...

Har skickat en förfrågan om vad en nyare styrdator kostar (Vill man säkert inte veta) men frågan är ju om det inte är värt det om den skulle landa på 7-8000.

Vårat hus ligger rätt öppet så det blåser ofta samt att vi har stora fönster mot söder/väster så innegivare är ju kanon på vår/höst men tydligen inte på vintern...
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 november 2006, 12:16:02 »

Om du vill så kan du ju testa att koppla bort tillskottet genom att bryta den trepoliga automatsäkringen inne i värmepumpen. Risken är ju att det blir kyligt inomhus, men då beror det ju på för vek VP och inte dålig funktion på givaren.
Slå till autosäkringen igen om du åker bort eller om det blir för kyligt inne.
Om din pump har varmvattenspets för legionella så saboterar du ju den också genom att bryta autosäkringen.
Skrivet av: 747
« skrivet: 03 november 2006, 18:09:19 »

Ok. Tack för svar Bertil.

Känns ju lite jobbigt om tillskottet ska gå in redan vid -5 och detta utan VV uttag..
Blir det inte bättre så får man väl byta till utegivare igen.. Iallafall under vintern..
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 november 2006, 16:52:37 »

Små raddar kan ha mycket högt flöde ostrypta... kolla så du åtminstone har 4-5 graders tempdiff på dom.Men det ändrar inte värmen i övriga huset märkbart tror jag. men testa!

Sen kanman spara lite vid köldknäppar om man stryper extra tex i källare o garage. Men det är lite väl kanske!?
Skrivet av: 747
« skrivet: 03 november 2006, 00:45:15 »

Har strypt ordentligt nu i källaren (Endast tvättrum). Har en stor radiator i garaget som jag hade stryp för ett tag sedan (När jag hade den på fullt flöde sänktes VBf 2 ºC).  På övervåningen verkar det som om jag inte behöver nån större värme då det alltid är lite varmare där än på nedervåningen (Vinden är bra isolerat).
Har nu 39 ºC VBf, innan 38.
Ska man strypa flödet för de mindre radiatorerna på nederplan så att de större får mer?

Sen har jag en större radiator på nederplan som jag inte får riktigt varm... Rördragningen till denna går till övervåningen först och genom alla radiatorer där och till slut ner till denna och en till. Det var därför jag tänkte strypa mer på övervåningen så att denna får mer kräm..
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 november 2006, 23:18:04 »

Styp i källaren men ha öppet på öplan. Då trycker du upp en del från källaren...
 Bättre att ha lite svalare där eller hur.
Skrivet av: 747
« skrivet: 02 november 2006, 02:33:54 »

Som sagt man ska inte ropa hej....  :-\

Nu under natten har tillskottet gått in då det var endast -5 ute. Iochmed att jag inte kan ha både ute o innegivare så får pumpen inte nått "börvärde" på VB av utegivaren utan kör samma temp hela tiden när den går vilket inte är tillräckligt nu. Nån som har nån bra ide för att få upp VB tempen?
Jag har sänkt flödet i radiatorerna i källare och övervåning för att få upp tempen men det blir tydligen inte bra.
Ska man växla mellan inne o ute givare vinter/sommar då jag är väldigt nöjd men innegivaren under vår/höst?

Förslag mottages tacksamt!
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 01 november 2006, 20:44:36 »

OK, då har jag ingen sådan funktion i min pump... Tack för info...
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 31 oktober 2006, 20:23:40 »

På cl300:an finns det, alla fall de sista åren med regleringen.
Då finns det en bygling man ska flytta på (på kretskortet som sticker ut under manöverpanelen)
Sedan får man vrida på en potensiometer ovanför byglingen för att ställa intervallet.
Dom är uppmärkta med vv-spets.
Cl226 har det inte.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 31 oktober 2006, 11:06:40 »

Den äldre generationen regleringar (cl300-cl226) som man bara kan antingen köra inne eller utegivare på brukar fungera bedrövligt med innegivaren.

Jocke montör, du som verkar insatt i dessa pumpar, vet du om det finns någon funktion för legionellahöjning av VV?
Skrivet av: 747
« skrivet: 30 oktober 2006, 22:38:19 »

Jo har fått gjort ett antal åtgärder för att få det att funka bra hittils.. Bl.a har jag en del hemmagjorda fläktpaket som hjälper till att få upp värmen, cirkulationen, i huset snabbare på de större radiatorerna. Till våren ska jag byta ut några radiatorer så att jag har större på nedervåningen.

Som sagt, hittils har det funkat bra, men den riktiga kylan har ju inte kommit ännu.. Bara att hålla tummarna  :)
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 30 oktober 2006, 20:56:54 »

Den äldre generationen regleringar (cl300-cl226) som man bara kan antingen köra inne eller utegivare på brukar fungera bedrövligt med innegivaren.

Om du får det att funka bra så kommer jag vara den första som gratulerar Thumbsup
Skrivet av: 747
« skrivet: 29 oktober 2006, 19:55:56 »

Tjenare!
Hade lite problem med värmen inne för nån dag sedan...  Kom på var det var till slut. Hade ju installerat en innegivare i våras och nu när det blåste som mest hade vi 25ºC inne och tillskottet gick in!

Väggen som jag hade satt upp innegivaren på var iskall så den kylde ner innegivaren och lurade VPn att jobba onödigt mycket.

Relämodifieringen funkar klockrent än så den tar jag inte bort i första taget  Thumbsup
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 29 oktober 2006, 16:42:15 »

Har du problem med temperaturen inne 747?
Kör du fortfarande med relämodifieringen? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9759.0;all
Kanske ställer den till problem, vi har ju lurat VP...
Jag kör ju med utegivare och i morse var det onödigt varmt inne, det funkade bra när utetempen var 5-7 grader plus, men nu när det droppade till noll grader drog VP på alldeles för mycket.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 oktober 2006, 10:58:30 »

Naj den går nog så mycket så att önskad rumstemp uppnås. Det innebär ju att snittempen blir högre på raddarna, vid lägre utetemp.
Skrivet av: 747
« skrivet: 27 oktober 2006, 23:25:56 »

Jo precis men ändrar sig inte min framledningstemp beroende på hur svårt den har för att få upp innetempen?
Eller har jag alltid samma temp på VB även om det skulle vara -20 ute?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 27 oktober 2006, 22:48:46 »

aha antingen eller
Rumsgivaren har säkert en neutralzon... om det avviker för mycketnedåt  tex 1 grad då kallar den på värme...
Skrivet av: 747
« skrivet: 27 oktober 2006, 18:18:35 »

På min antika VP så kan man bara välja Ute eller Innegivare, inte både och.  :-\
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 27 oktober 2006, 17:36:05 »

Utegivaren ger en läplg temp (börvärde) mht utettempen och vald värmekurva. Det sista beror ju på hur "stora" radiatorer du har.

Rumsgivaren aktiveras först om önskad rumstemp (börvärdet) skiljer sig från verklig rumstemp (är-värdet)

Blev du klokare  Sc:,h :-[


Liet läsning...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
Skrivet av: 747
« skrivet: 27 oktober 2006, 17:27:16 »

Vad är det som styr vilken temp det ska vara på VB när man har Innegivare?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!