Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dyster framtid för VP?  (läst 14191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #45 skrivet: 05 mars 2006, 18:36:28 »
Och en liten kommentar til elpriset (har sagt det förut):
Ni batalar 1.- i Sverige, i Danmark är det 1,6.-
Alla priser går up, men även så: löningarna
Undersökningar i Danmark visar at vi aldrig har haft fler pengar at spendera.... och här är skatten även högre än i Sverige (ung. 65% på sista kronan).
Tänk om benzinpriserna hadde föjlt vanliga prisregleringen, då skulle ingen ha råd at köra bil (utom politekerna  ;D)
Om man tittar över sundet, då är skillnaden inget at tala om, vi har alla (nästan alla) vad vi behöver, även om elpriset går up!
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #46 skrivet: 05 mars 2006, 18:47:27 »
Jag är inte tänkt att diskutera miljö här men jag har funderat lite på vad "bra miljö" är och jag har lite svårt att förstå vad det är.
 Ã„r det en miljö som gynnar nÃ¥n eller nÃ¥tt speciellt, för det är väl sÃ¥ i vÃ¥r natur, att det som är ett idealiskt tillstÃ¥nd för den ene är rena giftet för den andre, och nu menar jag inte enbart för oss människor utan för allt levande.
Och skulle "bra miljlö" vara nått tillstånd som en gång fans här på jorden kanske man skulle gå halvvägs tillbaka till jordens uppkomst för att hitta den "rätta" miljön.
Jag har frågat men aldrig fått nått riktigt svar.
Och angående pengar så delar jag glatt med mig till min omgivning av det som blir över efter skatter och avgifter, men jag finner större nöje i att själv bestämma vart pengarna ska gå än om andra bestämmer.
ps jag låter även alla fritt utnytja mina fiskevatten, mina vägar och min skog.

Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #47 skrivet: 05 mars 2006, 19:29:38 »
Ta ut energiskatt efter bostadsyta? Fastighetsskatt kan man ta ut på det viset, men energiskatt - låter omöjligt. Hur skulle man ens kunna påstå att det skulle bli rättvist? Det skulle bli folkligt uppror. Och alla initiativ att spara energi skulle stävjas.
Ta ut den efter beräknad förbrukning.....då skulle väl Norrland bli extra avfolkat. Vi skulle packa ihop oss i Skåne  >:D


Nej det får nog bli nån annan lösning. Vi borde kunna lista ut vad dom aldrig kommer att kunna beskatta. Ved rätt ur skogen utan förädling är mitt tips. :)

Norrländska hus är bättre byggda/isolerade, själv förbrukar jag ca 20000 kW för att värma 165m2 (faktisk energi, inte värmepumpens driveffekt)
I skåne drar nog ett hus i samma storlek nära det dubbla...

Dessutom gör det vind, sol, vatten och ved-energin beskattad utan att det blir en massa byrokrati.
Skatten på el, olja och andra nuvarande bränslen skulle inte förvinna, kanske minska, men inte försvinna, detta skulle i sin tur öka skatteintäkterna så att regeringen kunde lämna större och fler bidrag till konvertering mot miljövänliga alternativ.

Kanske det är av denna anledning de nu tänkt energibesiktiga alla fastigheter och egnahem, för att få en grund till ett eventuellt framtida energibeskattningsbeslut...

Jag håller med om att energibesparande och miljövänliga alternativ inte skulle bli lika intressanta, men det förutsätter att regeringen enbart ökar skatteuttaget utan att återföra något till omvandlingen av energisystemen.

Nåja, jag kanske är på fel spår, men säg mig i så fall hur staten skall få in tillräckligt mycket skatt när vi i allt större utsträckning konverterar till energisnålare uppvärmningsalternativ, kan man verkligen fortsätta att öka skatten på el och olja för att kompensera för den minskning av dessa energislag som vi förmodligen kommer att tvingas till?

På 20 år är förmodligen oljeeldning förbjuden, elen lär kosta betydligt mer än idag (främst beroende på skatten), vilket kommer att tvinga fram både energisnålare uppvärmningssystem och apparater. Oavsett vad som händer och hur mycket de höjer skatten på el och olja så kommer staten inte att kunna bibehålla eller öka skatteuttaget på dessa energislag, jag tror bestämt att de måste hitta en lösning för att kunna beskatta även bränslen som de inte kan kontrollera, t.ex. sol, vind och biobränslen.

Faktum kvarstår, payoff-tiden blir kortare för en värmepump ju dyrare elen blir, och att elen kommer att bli dyrare verkar vi alla vara överens om.

Priset på pellets lär följa elpriset ganska bra, lägre, men i proportion till elpriset.

Sol, vind och biobränslen lär bli beskattade på något sätt framöver, det ser jag som ett måste i en miljövänligare framtid.

Man kanske skulle utbilda sig till energibesiktningsman, det kanske är det enda sätt man pÃ¥ ett nÃ¥gorlunda rättvist sätt kan beskatta de miljövänliga alternativen... Energibesiktningsmannen gör en bedömning av fastighetens energibehov, räknar ut hur mycket energiskatt man skall betala, köper man el för hela behovet sÃ¥ slipper man extraskatt, men eldar man med ved fÃ¥r man betala in en klumpsumma som motsvarar hela eller delar av den kostnad man skulle haft med el eller olja som energislag.  Sc:,h huvuddunk :-\



Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #48 skrivet: 05 mars 2006, 21:15:13 »
Skatt på biobränslen och andra upvärmnings former som inte räknas som co2 ökande är svåra att beskatta då detta var ett av punkterna i kyoto avtalet!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #49 skrivet: 05 mars 2006, 22:31:09 »
Så vitt jag vet beskattas både etanol, vind och vattenkraft, trots att de inte är CO2 belastande.
Vari skulle skillnaden ligga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #50 skrivet: 05 mars 2006, 22:42:43 »
Ja sa svårt inte omöjligt men kravet finns på att dessa inte får beskattas lika högt som motsvarande energi slag med hög co2 påverkan enligt vad jag läst om det hela kan ha fel rätta mig gärna i sådana fall. Alltid kul att veta så mycket som möjligt om allt dom kan hitta på på skatteverket så att man slipper hamna för hårt i deras klor!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #51 skrivet: 05 mars 2006, 22:56:12 »
Någon form av morot kommer säkert att finnas för de som värmer med förnyelsebara energikällor, men att man i framtiden kan nyttja vind, sol och ved/biobränslen helt utan att skatta tror jag inte är möjligt.

I en global ekonomi kommer de olika regeringarna att ha en begränsad möjlighet att ta ut skatt, fastighetsskatt, energiskatt och inkomstskatt kommer att vara de dominerande intäktskällorna. Dessa skall då kunna ersätta t.ex. punktskatterna på alkohol och tobak.
Lägg dessutom till det tryck nedåt som kommer att finnas på löneskatterna (om vi skall kunna bibehålla någon form av exportindustri i landet) så förstår du att fastigheter och energi kommer att beskattas hårt i framtiden.

Kanske kan den enda vettiga lösningen framöver bli att bosätta sig i en liten husvagn uppbyggd av solfångare om man vill kunna leva billigt eller klara sig på låg inkomst.

Lite som i USA.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #52 skrivet: 05 mars 2006, 23:41:21 »
Det blir lite för absurt. Om jag tillbringar vintrarna vid Medelhavet skulle jag alltså lika gärna kunna låta huset här hemma få 23 ºC istf 12. Kostnaden blev densamma!

Kanske kommer globaliseringen att medföra en utveckling mot "small government". För att bli konkurrenskraftiga måste kostnaderna skäras även för staten. Man kan inte i längden ha ett skatteuttag som ligger långt över omvärlden.
I Sverige kunde vi lägga ner flera hundra myndigheter utan att gemene man skulle märka något negativt!

Missförstå mig rätt, jag har inget emot skatter, de behövs. Bara de används till de viktigaste gemensamma behoven, och inte för att bara bygga ut byråkratin. Fråga befolkningen i New Orleans om dom tyckte att staten gjorde för mycket. (Ett av Bush's slogan i presidentvalet var "It's not the governements money - it's YOUR money!" Någon gjorde en travesti på det - "It's not the government's hurricane - it's YOUR hurricane!"). Nä, skatter behövs.

Det vore ett historiskt trendbrott om elpriserna inte sjönk denna våren. Och här står man i valet och kvalet när och hur länge man ska binda sig. Kanske skulle starta en omröstning...

OJacobsen, 1,60 (DKK?) kostar el i Danmark säger du - hur mycket är själva elkostnaden?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #53 skrivet: 08 mars 2006, 19:37:16 »
OM profetian slår in helt eller t o m delvis gäller det att få upp COP.
Då hamnar det golvvärme i precis varenda rum och ner med mera slang i backen.


Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #54 skrivet: 08 mars 2006, 21:57:02 »
Ta ut energiskatt efter bostadsyta? Fastighetsskatt kan man ta ut på det viset, men energiskatt - låter omöjligt. Hur skulle man ens kunna påstå att det skulle bli rättvist? Det skulle bli folkligt uppror. Och alla initiativ att spara energi skulle stävjas.
Ta ut den efter beräknad förbrukning.....då skulle väl Norrland bli extra avfolkat. Vi skulle packa ihop oss i Skåne  >:D


Nej det får nog bli nån annan lösning. Vi borde kunna lista ut vad dom aldrig kommer att kunna beskatta. Ved rätt ur skogen utan förädling är mitt tips. :)

Ja är det nåt som kommer att vara skattebefriat längre än nåt annat så är det nog ved,
dessutom är den ju i 99 fall av 100 befriad från moms och andra skatter  8) och konkurrensen från öst gör att vedpannemarknaden är "fungerande "  studs.

Men man vet aldrig .... är väl bara 30 år sen skogsägarna schablonbeskattades för ved.
Man får hoppas att GP sätter in vedpanna i nybygget ;)



« Senast ändrad: 08 mars 2006, 22:31:11 av GöranMelin »
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!