Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 08 januari 2013, 19:10:53 »

Ja, det låter som det. Drar man upp kurva ska den starta och drar du ner den igen ska den stanna. Spannet brukar ligga på ca 5-10 mm upp och ner mellan start och stopp.
Om den startar när du drar ner den låter det skumt.
Den styren startar och stoppar kompressorn på en temperaturavvikelse på framledningen. RVP bestämmer framledningens börvärde med hjälp av kurva och utegivare. När temperaturen sjunker ca 2,5 grader under startar vp och stoppar när temperaturen är ca 2,5 grader över.
Om du kör i bara drift värmepump så laddas vvb med hetgasväxlaren. Temperaturen kan bli ganska hög.
Kör du med värmepump+tillsats så slås värmesköldarna på i vvb och både cirkulationspump för radiatorer och vvb startar. Det gör att värmen i vvb går med ut i radiatorerna.
Skrivet av: Boney
« skrivet: 06 januari 2013, 17:26:38 »

Har du lite tur kan det vara en givare som inte fungerar. RVP styr värmepumpen med hjälp av kurva och ute- samt framledningsgivare. Visar någon givare för varmt så startar inte vp. Startar den om du drar upp kurvan på max?
Annars kan din åf ha en beg. RVP om de har lite service för sina kunder ;) (21.5 ska den heta om jag minns rätt just nu)

Den startar både om jag drar ner kurvan eller upp. Däremot verkar det inte som den sen vill stanna. Har haft isär den, och ser att skjutpotentiometern för
kurvan (vet ej vad det heter), har gått i sönder några varv i lindningen där bak, så jag tror det är det som är felet.
Just nu står den på mellan 0,5 till 0,75. Drar jag den neråt mot 0,5, så startar den direkt, men sen har jag för mig att aldrig vill stanna tyvärr.

RVP?

Gällande varmvatten tillverkning som jag sa gjordes automatiskt, så glömde jag nämna att det gäller framförallt utan tillsats med elpatron. Använder jag
elpatronen också, så verkar det som varmvattnet inte blir lika varmt jämfört med att köra bara pannan för att göra värme till huset. (hoppas du förstår vad
jag menar)
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 24 december 2012, 17:18:04 »

VVb borde ha en elpatron som reserv, hur man slår på den var lite olika. Om VP gör varmvatten hela tiden kan det bero på minst två orsaker. En backventil för ena cirkulationspumpen stänger inte, så värmevattnet för varmvatten blandas med radiatorvattnet, men de flesta backventiler byttes ganska direkt. den andra orsaken kan vara att starttermostaten för VV, inte har skiftat när driftpressostaten bryter, då startas en ny VV-cykel igång. justering av starttermostaten behövs
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 23 december 2012, 16:56:25 »

Kan ett dåligt expantionskärl påverka pumpen så att tryckvakten löser ut? Kärlet verkar stå och droppa hela tiden så att det tappar tryck i radiatorsystem.
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 23 december 2012, 10:11:54 »

Ok då är det nog ingenfara för den producerar värme som den ska det enda är tryckvakten som löser ut efter några dagars körning. Misstänkter  presstostaten eller någon annan ventil som kanske hänger sig eller nått.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 22 december 2012, 19:58:52 »

Det nedre synglaset bredvid kompressorn ska se "tomt" ut vid drift. Då är allt i sin ordning.
Om inte kulan syns i det övre, så är det ingen katastrof. Jag har bara sett en enda maskin där detta inträffat. Och de flesta har gått bra och klarat av värmebehovet ändå.
Det var med hjälp av den kulan man fyllde maskinerna.
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 22 december 2012, 19:28:43 »

Okej så kulan som i ett titt hål ska flyta upp. Om den inte gör dddet är det brist på gas då jag har nog tittat i fel glas då. Har nämligen två olika sånna glas. Det ena ligger det en kula och det andra är tomt men de står kmp på de och så är där en grån färgad ring på insidan. Men ingen av dem bubblar vid start och kulan tror jag inte flyter upp.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 21 december 2012, 19:40:45 »

Har du lite tur kan det vara en givare som inte fungerar. RVP styr värmepumpen med hjälp av kurva och ute- samt framledningsgivare. Visar någon givare för varmt så startar inte vp. Startar den om du drar upp kurvan på max?
Annars kan din åf ha en beg. RVP om de har lite service för sina kunder ;) (21.5 ska den heta om jag minns rätt just nu)
Skrivet av: Boney
« skrivet: 21 december 2012, 08:12:03 »

Det kan nog stämma jag koppla ifrån vvb, spolade man de så var de inte iskallt iallafall. har du haft något problem med att tryckvakten utlöser för dig på din thermia pump?

Nej, inga problem med tryckvakten här inte.
(dock har reglaget för kurvan (kompenseringen för utetempen, vet ej vad den heter), lagt av, så nu får jag starta o stanna pannan manuellt :(. Snart dax o byta med andra ord

Ok. Kan nog stämma att det är en Duo 12
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 20 december 2012, 20:12:04 »

Citera
Tänkte på gasen där är ett litet glas man kan titta i det står kmp: dry, wet, caution ska man se något i glas? Ledningarna som går där ska det bli isbildning/frost på dem?
Under drift ska det inte synas någonting i glaset. Skummar det kan det tyda på freonbrist. Om den är riktigt bra fylld så ska du se att den lilla kulan, som syns i synglaset som sitter på recivern lite längre upp, flyter vid ca 50 °C i kondensorn. Alltså ca 45 °C på framledningen. Recivern "hänger" under den stora gråa värmeväxlaren (kondensorn) som ligger på tvären mitt i vp
Just de rören där synglaset sitter ska inte frosta/isa, där är det varmt.
Har du glykol/sprit i expansionskärlet? Bubblar det?

Duo 8 och Duo 12 fanns det.
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 20 december 2012, 18:42:31 »

Det kan nog stämma jag koppla ifrån vvb, spolade man de så var de inte iskallt iallafall. har du haft något problem med att tryckvakten utlöser för dig på din thermia pump?
Skrivet av: Boney
« skrivet: 20 december 2012, 11:30:23 »

Hej!

Har själv en gammal Thermia duo, fast tror det är en 10a.
Den är från -85 vill jag minnas.

Jag har ställt ner varmvatten termostaten en del, så att inte den gör varmvatten mer än när det är absolut nödvändigt, alltså när vattnet
börjar bli för svalt.
För nu på vinterhalvåret när pannan går en del, så produceras även en del varmvatten automatiskt (iallafall om den står o går länge varje gång
den går). Så är det iallafall för mig.

/Benny
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 20 december 2012, 05:27:27 »

Om du menar värmekurvan så har den stått på strax över ett nu har funkat bra. de har gett värme till huset i alla fall nu när det varit milt. Så som det har varit nu så har den fungerat felfritt 3-4 dagar sen strular tryckvakten så får den vila en dag sen kan man starta den igen och så går den ytligare 3-4 dagar.

Tänkte på gasen där är ett litet glas man kan titta i det står kmp: dry, wet, caution ska man se något i glas? Ledningarna som går där ska det bli isbildning/frost på dem?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 15 december 2012, 19:23:52 »

Det som är lite synd är att det är samma återställningsknapp till både Hög- och Lågtryck :(
Nu vet man inte riktigt vilken som löser om det inte är klockrent.
Men om det strulade i samband med vv-produktion så kan man anta att driftpressostaten löser för sent eller högtryckaren för tidigt.
Hur står kurvan på RVP´n? Kör du med hög kurva kan den lösa på HP när det är kallt. Har för mig att 0,75 på RVP motsvarar dagens kurva 40, typ.
Eller tog det lång tid att producera vv? Då är nog kompressorn trött ändå.
Citera
Men låt den använda spetsen det blir antagligen billigare med spets ibland än att värma vv med el hela tiden. Det går säkert att göra nån inställning eller lura vv givaren att vv redan är varmt så den inte växlar över till vv utan endast kör värme bör finnas nån på forumet som kan det här.
Om du ställer den i läge Drift+Tillsats så går tillsatsen in hela tiden vid drift. Tillsatsen i de pumparna består av värmesköldar på VVB. Detta innebär att både värmebärarpump och varmvattenpumpen går vid drift mot radiatorerna.
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 15 december 2012, 09:08:06 »

Kan luft i radiatorsystem påverka tryckvakten? eller om pumpen sår och går förlänge, men då borde kanske motorskyddet vara det som utlöser...
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 15 december 2012, 09:03:39 »

den installerade -88, det fungerade at göra så för att den skulle sluta tillverka vv, efter at jag hade gjort detta fungerade den fel fritt i 2 dygn och nu har den börjat strula igen tryckvakten löste ut och försöker jag starta den så löser den igen. Vart kan felet ligga, hög/låg prestostaten? kompressorn? gasen?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 13 december 2012, 18:48:35 »

Du tänker rätt där med termostaten. Lossa den så får du ingen ny puls. Om den redan gör vv så måste den bli klar, dvs driftpressostaten måste lösa. Vill du skynda på det hela så stryp flödet på vv-ladd pumpen tills den löser ut på dp.
Nu är det ju så att den fina gamla maskinerna gör vv ändå vintertid då de har hetgasväxlare med självcirkulation över vvb. Frågan är hur bra skick den är i. Kan vara så att kompressorns ventiler (kolvkompressor) är slappa och han inte orkar bygga upp det tryck som krävs vid vv.
Detta är ganska vanligt på de maskinerna. Den är väl i bästa fall från -91?
Men troligtvis typ ca -85?
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 12 december 2012, 21:26:42 »

Hoppas på att nån här har nån ide om hur man kan lura termostaten. blir ett himlans hopp i temperaturen iaf på natten när de blir kyligt...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2012, 20:49:06 »

Men låt den använda spetsen det blir antagligen billigare med spets ibland än att värma vv med el hela tiden. Det går säkert att göra nån inställning eller lura vv givaren att vv redan är varmt så den inte växlar över till vv utan endast kör värme bör finnas nån på forumet som kan det här.
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 12 december 2012, 18:59:21 »

Nej den har ingen meny det är en väldigt gammal pump. problemet är att den prioriterar tappvattnet så när de blir för kallt så stryper den värmen till radiatorerna och kyls huset ner vilket inte är så kul nu på vintern.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2012, 17:49:01 »

Har inte den vp nån meny där man kan välja endast värme ? varför vill du inte värma vv med vp den gör det bra mycket billigare än elpatron ?
Skrivet av: sebbf
« skrivet: 12 december 2012, 17:46:11 »

Har precis köpt ett hus där det står en gammal thermia duo 8 och tuggar som jag har förstått och märkt så prioriterar denna pumpen varmvatten vilket är helt fel enligt mitt tycke. Nu till min fråga jag skulle vilja koppla ur vvb och ha en separat sådan hur gör man, jag har kollat lite på elschemat o tänkte koplar man bort termostaten till vvb så får den ingen start puls då tempen sjunker, tänker jag rätt? hur som helst jag testa med inget hände... nän som har någon ide eller vet hur de ligger till?

MVH Sebbf

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!