Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥tt offert pÃ¥ IVT Optima 600, är den för stor? Alternativ?  (läst 2249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad helen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Bor i ett parhus i Malmö byggt 1900, total boarea på 80 kvm plus oinredd källare. Energiförbrukning ca 22000 kWh.
Vi har fått en offert på en IVT 600 +290 A/W 9kW och en Nibe 2020-8 + EVP 270 13,5 Kw. Priset är ungefär samma på båda offerterna, ca 100 000 inkl borttagande av oljepanna.

Låter detta rimligt? Det är ett litet hus vi har... Vi vill gärna behålla vårt vattenburna system, så luft/luft går bort.

Reflektioner och tips mottages tacksamt!!  *vinkar*

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej

Om de 22 000 kwh inkluderar hushålls el så att värme och varmvatten ligger på 15 000 - 17 000 kwh per år blir IVT lagom stor. Niben kan bli i kraftigaste laget men om ni har tillräckligt med vatten i radiatorsystemet (20 liter per installerad kW värmepumpeffekt) så går den bra den också.

Hälsningar

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Eftersom det finns en oljepanna nu är det säkert 22 000 kWh för värme och varmvatten beräknat från oljeförbrukningen. Hushållselen ligger utanför.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag fick betala 90kkr för en Optima 600 med 290 A/W i somras, och då ingick bortforsling av det gamla.

Ni har ett rätt litet hus och kontrollera noga att ni har tillräckligt med vattenvolym i elementsystemet. Det hus jag bor i är på 127kvm och jag hade problem med för låg vattenvolym. Effekten blev korta gångtider på VP samt kalla element längst bort i slingan på övre våningen. Lösningen blev att montera en volymtank på framledningen, bestående av en gammal varmvattenberedare.

Dock har nu IVT en ny produkt som heter IVT 200 som har en inbyggd 80l volymtank. Den skulle jag nog kika noga på.

Därutöver skulle jag verkligen få bekräftat att en Optima 600 räcker. 6kW är ju maxeffekten, vid -5 har den exempelvis en effekt mellan 3 - 4 kW om dT över pumpen är 7grader (vilket den sällan är)
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!