Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: admin
« skrivet: 30 maj 2004, 11:07:13 »

Köp då en rumsgivare som du placerar i källaren, öka värdet för gradminutunderskott till ca 300
värdet för el-tillskott till ca 1000.
min stopptid för kompressor ställer du på högsta möjliga värde, vilket i min Nibe 1210-7 är 60 minuter, förmodligen även på din.

Med dessa ändringar i styren kommer du att få ca 10-15 starter/dygn, vilket kan anses tämligen normalt.

Ställ termostaterna i övervåningen på lägsta möjliga värde, eller stäng av radiatorerna helt om det är möjligt.
I källaren har du helt öppna termostater, skulle du få besvärande sus i radiatorerna p.g.a. av höga flöden när du bara värmer källaren kan du sänka varvtalet på cirkpumpen ett snäpp.

En avfuktare i dusch/relaxavdelningen kan ändå vara en god ide, samt hjälpa till med uppvärmningen av källaren!

/Rickard
Skrivet av: HakanOberg
« skrivet: 30 maj 2004, 10:50:53 »

Tack för alla förslag jag fått, fantastiskt vilket genomslag detta utmärkta forum har.
I min källare är det flera skilda rum som fordrar rumsvärme. Gillestuga, 2 sovrum, dusch/relax och en tvättstuga. Rören är ej sektionerade mellan ö.v och källare vilket gör det svårt att genomföra de flesta lösningsförslag jag fått. Det jag egentligen vill åstadkomma är att pumpen producerar viss värme trots att utetempen indikerar till reglersystemet att "ingen värmeproduktion behövs".
Skrivet av: admin
« skrivet: 29 maj 2004, 17:19:17 »

Citera
Annars kan en vanlig luftavfuktare i källaren hjälpa, torr luft känns mycket varmare en fuktig.

Genialiskt!

Självklart skall du så snabbt som möjligt köpa en (Woods ?) avfuktare till er källare.

När den avfuktar luften får du dels en bättre miljö i källaren, luften upplevs varmare och den blir dessutom lite varmare.

Att det blir varmare i källaren om du kör en avfuktare beror på att den energi kompressorn i en kondensationavfuktare av Woods typ förbrukar blir till värme i den lokal den avfuktar.

Nu vet jag inte vilken effekt de har på sina kompressorer, men det bör du kunna läsa dig till.

Värmen som den avger kunde du i och för sig lika gärna kunna tillföra med en elradiator, men som sagt var så upplevs torr luft varmare än fuktig, varför du inte behöver ha lika hög temp som du skulle behöva om du inte hade en avfuktare.

Köp en avfuktare, det får bli mitt slutliga råd.

/Rickard
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 29 maj 2004, 10:54:51 »

En yttre bypass med cirkpump samt en volymkärl på 100l, skulle kunna lösa både knäppningar och värme i källaren.
Volymkärlet ansluts mellan värmepump och bypass.
Denna lösning gör det möjligt at stänga av radiatorerna på övervåningen och enbart köra radiatorerna i källaren.

Nu är detta en Ivt lösning så det är inte säkert att din Nibe installatör har lust att göra detta ;)
Jag tycker att installatören är skyldig att åtgära detta i första hand. Åtminstonde försöka att reducera knäppningarna.

Annars kan en vanlig luftavfuktare i källaren hjälpa, torr luft känns mycket varmare en fuktig.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 28 maj 2004, 20:39:38 »

Att få värme via radiatorvattnet är dömt att misslyckas. Tempskillnaden mellan radiatortempen på varm övervåning och kall källare ger inte mer effekt än vad cirkpumpen drar.

En lösning är att dra ett spirorör och sätta en fläkt i det. Varm luft från övervåningen värmer då källaren. Systemet har funnits att köpa tidigare med färdiga tjusiga rektangulära kanaler och kolfilter och fläktar minns inte fabrikatet.
Skrivet av: admin
« skrivet: 28 maj 2004, 17:03:23 »

Egentligen tror jag ganka mycket på mitt förslag om att sätta in ett fläktelement som tar värmen från övervåningen och blåser ut den i källaren.

Denna funktion får du om du enbart cirkulerar radiatorvattnet i ditt system, fläktradiatorn i källaren får då inkommande vatten från radiatorerna på övervåningen. Detta vatten kommer normalt under sommaren att VÄRMAS av radiatorerna - fläktradiatorn i källaren blåser sedan den svala luften från källaren genom radiatorn och den värme som tidigare absorberats på övervåningen frigörs i källaren.

Det kostar förstås en slant, men du kommer på så sätt att få svalare på övervåningen och varmare i källaren, detta utan att värmepumpen behöver arbeta med annat än varmvattenproduktion.

Denna lösning bör du dock låta någon kunnig dimensionerare räkna på då temperaturdifferanserna i systemet blir relativt låga, vilket gör att de effekter vi pratar om blir ganska små.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 28 maj 2004, 08:13:55 »

En enkel lösning för att värma sommartid är att hänga på en eller flera radiatorer före vx-ventilen och ta in returen på vanliga returen. Samt att se till att cirkpumpenpumpen går hela tiden.

Knäppningar i rören kan i bland lösas med en bypassledning med egen c-pump som ser till att radiatorvattnet cirkulerar hela tiden i rören och då kommer att blandas när vx-ventilen skiftar från vv till värme. Knäppningar förekommer även i hus med vanlig shuntventil som på CTC även om det inte är lika vanligt.
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 27 maj 2004, 12:51:12 »

Varför inte sätta in ett (eller flera) element på den slinga från VP:n som leder runt vv-beredarens mantelvatten för vv-uppvärmningen? Då får du uppvärmning i källaren året runt. Ev kan du behöva en liten cirk.pump på slingan om du använder dig av flera element. Stora element => rejäl uppvärmning, små element ger det omvända.
Visserligen tror din VP att du är rackarns storförbrukare av varmvatten, men det (och ett antal fler starter) är väl ganska lätt att leva med? Särskilt som du slipper frysa i källaren.  Ungefär så har jag haft det under flera år. Fast istället för element har vi en golvvärmeslinga på mantelvattnet. På detta vis får vi golvvärme i bl a badrummet när huset i övrigt inte behöver elementuppvärmning. På vintern slår jag om så att golvvärmen kopplas in med övriga element.  
Skrivet av: ph
« skrivet: 27 maj 2004, 12:11:18 »

22000 starter 11000tim på 3år vet ej om det är normalt.Ja har trixat lite enligt rön som tex på detta forum.Gradninuter -120 minta tid mellan starter 40 min varmvatten 41grader isället för 44.Man får trixa lite tills det blir bra.
Skrivet av: HakanOberg
« skrivet: 27 maj 2004, 11:41:43 »

Får du inte onödigt många VP-starter då?
Skrivet av: ph
« skrivet: 27 maj 2004, 10:54:08 »

Hej hadde samma problem med min anläggning en nibe 1210 7a knäppningar i elementen och kallt i källaren.Elementen löste ja med 5-56 "olja" på upphängingana bakom elementen "billigt" och knäpptyst. Jag har oxo källarhus som när det blir sommar blir kall.ja satte upp lägta framledningtemp till 30 grader och så stänger ja av vreden på övervåningen ja har inga termostater men har du det så är det ju bara att ställa dom på önskad temp

peter
Skrivet av: ME
« skrivet: 27 maj 2004, 08:51:32 »

Citera
Finns det en avvikelse i rumstempen från önskad temp  justerar datorn värmekurvan (paralellförflyttar) och därmed börvärdet för framledningstemperaturen. ( rumsgivaren kör inte på så att önskad temp nås!!!

JA, så vill jag ha det men hade hört/läst något annat , eller så är det bara en hop mix med ngt annat.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 27 maj 2004, 00:15:12 »

Rumsgivare funkar så här.
Styrdatorn känner av utetempen, det och värmekurvan ger ett börvärde för framledningstempen.
Finns det en avvikelse i rumstempen från önskad temp  justerar datorn värmekurvan (paralellförflyttar) och därmed börvärdet för framledningstemperaturen. ( rumsgivaren kör inte på så att önskad temp nås!!!
Därför är det viktigt att köra utan rumsgivare ett tag så att man hittar rätt värmekurva!!
Sen går det justera hur känslig rumsgivaren skall vara, om den får styra allt för mycket kan tillskottet aktiveras i "onödan" redan vid små avvikelser so vp kanske kan klara av tex vid vädring!

Hmmm mycke om lite vart det där!!
Skrivet av: ME
« skrivet: 26 maj 2004, 23:40:35 »

Jag skulle inte cirkulera luften , ( pga matos, fukt, mägel radon mm.) i såfall är det en mekanisk ventilation med någon form av återvinning (FTX)
 som för värmer friskluft  innan den den går ut i huset.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 maj 2004, 23:32:27 »

Ta en snabbchans, det kan va konsollerna (fästena) till radiatorerna!  smörj dom med lite olja (tex symaskinsolja). Radiatorn kanske trycks i väg lite av rören när dom expanderar.
Om det inta är där lyssna runt, kanske du kan lokalisera ljudet.
Är det nån viss genomföring bara kanske du kan försöka få röret fritt där, om du karvar så det blir styggt finns det brickor/stossetter att sätta dit, köp dom först isåfall så du ser hur stor dom är!!
En liten ack löser det där tex 100 liter den gör också att vp slits mindre!!
Skriv gärna igen om du lyckas få tyst på knäppningarna!
Kall källare!? hur varmt vill du ha!? du skulle kanske kunna köra jättehög kurva några dar med bostadsdelan avstängd... får du upp tempen till rimlig nivå klarar det sig sen (kanske). Rickards idé, kanske skulle va nåt kyla bostadsdelen via en fläktradiator i källaren!!!
Att cirkulera luft kan ha sina sidor, tex radonhalten i källaren bör man ha koll på först, och även ev. fukt/mögel.
Lycka till!!
Lycka till
Skrivet av: ME
« skrivet: 26 maj 2004, 23:28:57 »

Citera
Detta kommer förmodligen att innebära att du får relativt många start och stopp på din värmepump, då endast några radiatorer kommer att avge värme. (Detta skulle även bli fallet med en CTC.   )

Jag vet inte vad måga stopp men för dig rickar är väl allt över 10 för många :)

Citera
Tack för svaret men jag tänker inte byta till CTC......

Ja det skall du inte behöva, ville bara på peka att CTC inte har det bekymmret. (vad jag har hört eller skall jag säga INTE har hört :) :) :)

Vet inte om jag har fel men diskuterades inte det att  rumsgivare för vissa märken (vet ej om alla ) INTE reglerade tempem uppåt utan endast "bröt" pumpem i för tid om man uppnådde rätt temp. (kan minnas fel här).

1 ) Borde inte det enklaste vara att på markvåningen säga, Termostater PÅ. och ställa dessa på 21 grader (eller vad du nu vill ha) och köra vp'n som en elpanna.
(slipper alla start och stopp) fast du hade en 1115:a
så det kanske inte går.

2) markvåningen termostater PÅ, acktank som första element , för att öka vatten vloymenoch minska start och stoppen.

.... lite vilda förslag....... för att utöka tanke bannorna...





Skrivet av: admin
« skrivet: 26 maj 2004, 21:12:14 »

Det finns ett par alternativ för att få varmare i källaren.

För det första kan vi konstatera att du förmodligen kommer att ha kallt i källaren större delen av sommarhalvåret, detta p.g.a. att huset som sådant egentligen inte behöver något värmetillskott.

Hur du löser detta med befintlig utrustning är pricis som du säger att sätta en rumsgivare i källaren som ser till så att den värme som behövs även produceras och tillförs.

Problemet är att du då kommer att få "tropisk" värme i de övre våningsplanen. För att undvika detta måste du ställa in termostaterna där på 18-20 grader. Detta kommer förmodligen att innebära att du får relativt många start och stopp på din värmepump, då endast några radiatorer kommer att avge värme. (Detta skulle även bli fallet med en CTC.  ;) )

Ett annat alternativ, och kanske det enklaste, är att sätta in ett elektriskt fläktelement som får hålla upp tempen nån grad under sommahalvåret i källaren. Men det vill man ju egentligen inte  :-[ :-X

Ett tredje alternativ kunde vara (nu spekulerar jag  ;D ) att köpa en fläktradiator som du kör på ganska högt fläktläge. Denna fläktradiator skulle då ta överskottsvärmen från husets övre våning/våningar och tillföra denna i källarplanet. Säg att du har 18 grader i källaren och 24 grader i huset i övrigt - det ger en tempdiff på 6 grader och borde kunna ge ett antal hundra watt värme till källarvåningen.

Ett fjärde alternativ kunde vara en sk. värmeförflyttare, som tar luften från övervåningen och blåser in den i källaren, du måste då se till så att motsvarande mängd luft kan passera åt andra hållet. Exakt hur detta görs vet jag inte, men det borde gå att lösa. Ett problem här kan vara m du har s.k. "källarlukt" i källarplanet, den vill du kanske inte få upp i huset. Men har du fräscht i källaren borde det fungera.

När det gäller knäppningarna så tror jag att det i de allra flesta fall beror på att det kommer hetvatten ut i radiatorkretsen när trevägsventilen växlar från varmvattentillverkning (+55 gr) till radiatorvärmning ~20-25 gr. Den hastiga temperaturväxling som då uppstår när det kommer 40? (det som rymms i VV-beredarens mantel) liter hett vatten ut i radiatorkretsen gör att kopparrören utvidgas och knäppningarna uppstår. Detta borde Nibe ta på större allvar! jag tror att man skulle kunna lösa detta genom att sätta in en trögare trevägsventil än den de använder sig av nu. Att man sätter in en liten acktank som skall utjämna temperaturväxlingarna fungerar också, men en annan trevägsventil skulle göra det hela så mycket enklare.

Själv har jag inga problem med detta i själva bostadsdelen - detta tror jag till stor utsträckning beror på att jag i alla genomföringar genom golven (har dragit mina rör i krypgrunden) har sett till så att jag har tillräcklig rörelsemarginal där rören går upp genom trossbotten. Där rören kommer upp genom golvet har jag sedan jag centrerat rören i hålen satt fogmassa runt kopparrören - detta gör att rören inte kan röra sig ovan golvet, och därför inte påverkar radiatorerna eller deras konsoller.

I ekonomidelen har jag dragit synliga rör, på väggar och under tak. Och där hörs det en del knäppningar när trevägaren växlar, men för oss har det ingen betydelse då vi bara har förråd och hobbyrum där.

Min rekommendation är därför - tvärtemot experternas att du skall försöka se till att fästa rören så bra du kan - dock måste du se till så att det finns någon möjlighet för rören att växa och krympa, t.ex. i en rörböj. En del tankearbete krävs för att få det att fungera, men det kan vara värt ett försök.

Mycke text blev det, men det kanske kan ge dig några uppslag i alla fall.

/Rickard
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 26 maj 2004, 17:51:46 »

Intressant det här med knäppningar. Har tagits lätt av de säljare som säljer denna typ av pump ( ivt, nibe,vamitek ) och som tittat på vårt hus. De  förnekade inte att det kan finnas hus med sådant. Som botemedel ansågs i första hand att man bör se till att rören har möjlighet att röra sig i rörupphängningar o genomföringar.
En av representanter trodde att ett 100 liters körl före första elementet inte gör mycket nytta för att minska temperaturstöten, en annan trodde att just detta vore effektivt.  Meningarna är delade så som ..

Alla representanterna tyckte att man borde ha ett element i pannrummet. Någon tyckte att vi bör överväga att fixa bl a sommarvärme i källaren låta installera en slinga till ett nytt element (fläktkonverter) centralt  i källaren eller i vart fall fixa ventil o avgrening för framtida slinga . Jag inser nyttan i vårt hus för att sänka tempen vintertid o leda upp värme till entreplanet men förstår inte nyttan på sommarn

Går det i Ditt fall att ha termostater på elementen i våningsplanen? I så fall skulle Du kunna prova att sätta  dem sommartid på 18 grad och koppla bort väggtermostaten i våningsplanet  öppna ventilerna på elementen i källaren o köra på lämplig låg kurva / gradminuter. Skulle detta funka? Alternativt ha en rumstermostat i källarrummet
Skrivet av: HakanOberg
« skrivet: 26 maj 2004, 16:26:50 »

Tack för svaret men jag tänker inte byta till CTC...... ;)
Knäppninmgarna kan jag nog få bukt med, eller lära mig leva med. Det problem jag helst vill ha hjälp med är kyla i källaren. Är en rumsgivare lösningen?
Skrivet av: ME
« skrivet: 26 maj 2004, 16:16:10 »

Grattis !!!

Du har fått knäppande element, det beror på att temperaturen på vattnet i elementen/rören pedlar kraftigt och snabbt.  Du skulle haft en CTC echoheat så hade du sluppit detta bekymmer.

Vet att ibland har detta av hjälpts med en ackumulatortank och shunt. En rumsgivare hjäper inte i detta fallet (rätta mig om jag har fel), en extra cirkpump vet jag inte, är lite tveksam till det. För det det du behöver är "jämnare" värme till elememten.

Har du någon inställning så du kan sätta en min framledningstemperatur på VP ? (känner ej till nibe's alla inställningar)Detta kan kanske göra att du får bättre värme i källaren. Och minska problemet med knäppningarna.

Skrivet av: HakanOberg
« skrivet: 26 maj 2004, 12:52:49 »

Installerade bergvärme i feb.
160 meter. Nibe1115 med ack.tank för tappvattnet. Fungerat utmärkt tills nu då det bli varmare ute. Då blir det för kallt i källaren. Utegivaren "säger" väl att det inte behövs så mycket produktion. Kan en rumsgivare i ett av sovrummen i källaren avhjälpa detta? En annan olägenhet är att det nu knäpper kraftigt i elementen, det gjorde det inte när vi hade elpannan. Cirkulationspumpen driver ju bara värmen när växelventilen för värmebärande vatten står mot värmesystemet. När tappvattnet värms går cirkulationpumpen mot ack.tanken. Termoststerna på elementen i källaren står på max. Elementtemperaturen växlar mellan hett och kallt. Är det riktigt? Vad kan göras? Ska jag komplettera med en separat cirkulationspump för värmen som går hela tiden

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!