Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp överskrider börtemp...  (läst 1282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Framledningstemp överskrider börtemp...
« skrivet: 10 januari 2010, 15:39:54 »
Haj där ute!

Har en Nibe 1230-10. En fråga angående framlednings temp....Pumpen klarar av att ge 65 ºC vatten till radiatorerna vid -22 minus. 65 ºC är det värdet som står inom parantes på framlednings menyn.,,, men säg att det som i dag är ca -13 ute...börvärdet ligger på 58(inom parantes) men framledningen ligger på 61 och pannan matar på med elspets....ska inte pumpen slå av värmeprod när framledningen överstiger börvärdet med ett antal grader?

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Framledningstemp överskrider börtemp...
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 15:57:22 »
Vad har du för värde på gradminuterna?
För att få bort gradminuter krävs att temperaturen ligger över börvärdet. Ligger pumpen mycket efter med gradminuter tar den till elspets för att komma ikapp.
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 16:00:02 av Farbror Sven »
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp överskrider börtemp...
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 16:08:55 »
Vad har du för värde på gradminuterna?
För att få bort gradminuter krävs att temperaturen ligger över börvärdet. Ligger pumpen mycket efter med gradminuter tar den till elspets för att komma ikapp.

Gradminuterna stÃ¥r pÃ¥ -418 (startvärde gm är ställt till -500) Vad betyder detta dÃ¥?  Sc:,h

Utloggad Junior

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp överskrider börtemp...
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 23:34:34 »
Vad har du för värde på gradminuterna?
För att få bort gradminuter krävs att temperaturen ligger över börvärdet. Ligger pumpen mycket efter med gradminuter tar den till elspets för att komma ikapp.

Gradminuterna stÃ¥r pÃ¥ -418 (startvärde gm är ställt till -500) Vad betyder detta dÃ¥?  Sc:,h

Jag har en 1235 men antar det funkar lika.. Startvärdet är när den kopplar in TS sen kan du ställa in Diff (min står på 100) och det är när nästa steg kopplas in dvs vid -600.. Orkar VP + TS första steg minska gradminutrarna istället slår den av TS när GM ökat med 100 från ditt startvärde dvs vid -399 (eller -400).. Sedan slår den till igen när GM gått ned till -500 och så slår den till ytterligare ett steg för varje -100 GM.

När jag ändå kladdar i tråden undrar jag vad som styr hur långt kompressorn värmer VB-f, är det samma värde som för XVV eller finns det annan inställning ? Då menar jag alltså när kompressorn slår av och den bara värmer med TS..
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 23:37:59 av Junior »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!