Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme-pool  (läst 7198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Bergvärme-pool
« skrivet: 22 maj 2016, 23:19:20 »
Hej!

Vi håller på att projektera vårt nya husbygge som skall inkludera en 4x8 m pool, ca 48 m3 blir det.

Husuppvärmingen skall vara bergvärme till ackumulatortank och den skall användas att värma poolen via en värmeväxlare, Phaléns Maxi-flow 75 kw, ( http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/varmevaxlare-maxi-flo.html ) med 50 mm PEM hade jag tänkt. Tror ni det är möjligt att få upp pooltempen till 30-32 grader med enbart bergvärme? Eller vad kan man få upp för pool.temp? Hur mycket mer skall man dimensionera bergvärmepumpen och borrhålet då rimligen? Funderar också på om jag skall välja en VP med on/off eller inverter-kompressor.

NÃ¥gon som har tips eller funderingar?


Hälsningar
Torbjörn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme-pool
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2016, 08:02:39 »
Sätter du in acktanken för att kunna värma poolen?
Det behövs inte, det räcker med en växelventil som växlar över till poolvärmeväxlaren när poolen behöver värme.
För att kunna värma med så låg framledningstemp som möjligt brukar man sätta in en numret större värmeväxlare, runt 100 kW är bättre än 75 kW sett ut effektivitetssynpunkt, och du lär tjäna in den skillnaden i pris under anläggningens livslängd.

Hur har du tänkt göra med värmeprioritering hus/pool, du kan antingen välja ett (dyrt) system för att kunna värma både hus och pool samtidigt, eller så kan du göra som oss, när du bärjar värma poolen så stänger du av värmen till huset.
2 år av de 14 år vi kört poolen har det blivit för kallt inne de första veckorna, men normalt fungerar det bra att växla från husvärme till poolvärme när isen smält (vi bor i Piteå, brukar starta poolen 5-20 maj, lite beroende på när isen är borta ur poolen).

Räkna med att poolen suger runt 8 000 kWh/år ur borrhålet.
Exakt hur man dimensionerar extra för det vet jag inte, för lägger man på den förbrukningen på "husets förbrukning" i en kalkyl som kommer programmet att räkna med att det behövs högre effekt vintertid...
Mellan tummen och pekfingret så kanske du bör öka borrdjupet med 25-35% för att kompensera för poolen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme-pool
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2016, 08:24:17 »
De flesta andra med lite lägre hushålsel förbrukning värmer nog husen längre än så vi kör i alla fall värme fortfarande på nätterna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme-pool
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2016, 08:36:48 »
Ja, men man kan ju i så fall växla manuellt på kväll/morgon i någon enstaka vecka.
De där styrningarna som sköter det automatiskt brukar kosta runt 10 000 kr.
Allt beror ju bara på vilka pengar man är beredd att satsa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme-pool
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2016, 08:46:38 »
En Nibe pool 40 får man för ca 3000 kr då är det växelventil och ett elskåp man köper sen sköter man rubbet från styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme-pool
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2016, 08:51:37 »
Det var prisvärt.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme-pool
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2016, 21:35:54 »

Tack för inputs!

Jag sätter in acc tanken för att jag räknar med tung varmvattenförbrukning
och inte vill stå där när vattnet börjar bli ljummet.

Poolsäsongen kommer vara runt maj-september och jag hade tänkt och jag tänker
både ha värme i huset och poolvärme. Jag vet inte vad för VP system jag skall
ha ännu, men det lutar åt CTC eller Thermia och båda har poolstyrning i sina
enheter.

Vad tror ni om on/off eller inverter?



\T

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme-pool
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2016, 21:39:06 »
Vad har du för värmesystem i huset? Är det golvvärme och låg framledningstemp så blir det inte mycket värme i acctanken...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme-pool
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2016, 21:53:16 »
Ja, det blir golvvärme på båda våningarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme-pool
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2016, 22:08:21 »
Hur är det tänkt att vp ska kopplas mot tanken ? Vart tas värme till golven resp vv ut ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme-pool
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2016, 22:16:10 »
Jag tänker mig en CTC EcoZenith i550 eller någon av Thermias Duo enheter. CTCn har lite koll på men Thermian har kommit in i bilden alldeles nyss så den har jag ingen bra koll på.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme-pool
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2016, 22:39:38 »
Tänker du köra fast mot övre delen och flytande mot nedre delen eller hur är det tänkt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme-pool
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2016, 22:49:44 »
Så långt har jag inte kommit, den kunskapen har jag inte. Vad är det för för och nackdelar med de två alternativen du nämner.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme-pool
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2016, 05:48:24 »
En värmepump har sämre verkningsgrad ju varmare vatten den får jobba med, så att värma till en högre temp än man behöver och lagra i en tank är oftast en dålig idé.
Eftersom du säger att du funderar på tank för att tillgodose varmvattenbehovet så är det en lösning med lite större varmvattenberedare du behöver.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme-pool
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2016, 05:57:03 »
Kan du förklara varför du vill köra värme i huset sommartid?
Klinkergolv?
Källare som behöver värme?

I så fall behöver du troligen både en större Varmvattenberedare och en arbetstank för att det skall fungera bra.
Du kan i så fall prova dig fram till hur varmt vatten som krävs i tanken för att kunna hålla poolen och huset varmt soommartid, och sätta in min framledningstemp som ligger på den nivån.
Du lär behöva ca 40 graders framledning för att kunna värma poolen till 30-32 grader om den har en bra pooltäckning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!