Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ kollektor slangar i samma borra  (läst 1059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Två kollektor slangar i samma borra
« skrivet: 30 december 2005, 19:14:21 »
kan man ha tvÃ¥ kollektor slangar i samma borra om man borrar 5 tum och man borrar 200 meter  istället för tvÃ¥ pÃ¥  100 meter.
eller kan man ha gövre kollektor slang???

MVH Hilton
« Senast ändrad: 30 december 2005, 19:34:26 av Hilton »

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Två kollektor slangar i samma borra
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 22:51:38 »
Intressant ide tycker jag att ha dubbla slangar. det är dock inte säkert att det går att ta ut speciellt mycket mer värme fasst säker är jag inte. Men eftersom strömningsmotståndet i slangarna minskar så kan man borra djupare utan att förlora flöde alternativt spara något på pumpenergi.
Undrar när man ändrar standard på slangar till Diam 45mm eller 50mm. Mer kostnaden borde mycket väl kunna motiveras som alternativ till dubbla slangar.
Finns det någon som har större diam än 40mm på slangarna?

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Två kollektor slangar i samma borra
« Svar #2 skrivet: 30 december 2005, 23:56:40 »
Jag skulle från början haft en kollektor med tre slangar. Den nedåtgående skulle vara valig 40mm men de uppåtgående skulle vara två st 32mm slangar. Det ska iaf enligt tillverkaren ge bättre värmeöverföring tacka vare större yta.

  istället för tvÃ¥ pÃ¥ 100 meter.

Jag förstår inte hur du menar här.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!