Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!  (läst 3305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmepumpsnovis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« skrivet: 06 december 2010, 20:02:54 »
Ännu ett problem för oss rookies med nyinstallerad air 70 / A/W 90...suck

Idag var en servicekille (elektriker) hos oss och fick ingång systemet som vi beskrivit i tidigare tråd. När det var klart och funkade passade han på att kolla säkerhetsventilerna för värmevatten och tappvatten. Bra tyckte jag så att jag vet hur jag själv ska göra framöver. Följande hände:

Om jag förstått rätt är den övre ventilen som sitter högt upp på tanken ventilen för värmevatten, han skruvade lätt på den och lite vatten kom ut. inga problem.

När han skulle öppna säkerhetsventilen för tappvatten (som sitter till höger om spillkoppen om jag förstår rätt?) så blev det totalt fel. En KASKAD av vatten började ohejdat forsa ut och han fick ej fast ventilens ratt. Liter på liter pumpade ut tills han stängde av huvudkranarna. Därefter ringde han en kollega och fick fast anordningen igen. Det rann ut OERHÖRT mycket vatten med ett gigantiskt tryck och jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om detta händer när man inte är beredd på det. Enligt handledningen för A/W 290 ska man som användare göra detta själv 2 ggr/år. Vad hände tror ni? Har någon varit med om detta? Kan jag lita på att ventilen inte "friflödar av sig själv"? Vilopulsen är fortfarande inte normal...





Utloggad jonasnyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« Svar #1 skrivet: 06 december 2010, 23:24:12 »
Ajaj, det där låter inte skojj, jag kollade mina ventiler för ett par dagar sedan, hade ju inte vart kul om det hade hänt.
IVT 290 AW - 2005
IVT Optima 700 - 2005

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« Svar #2 skrivet: 07 december 2010, 07:01:31 »
Enligt handledningen för A/W 290 ska man som användare göra detta själv 2 ggr/år. Vad hände tror ni? Har någon varit med om detta? Kan jag lita på att ventilen inte "friflödar av sig själv"? Vilopulsen är fortfarande inte normal...

Vart står det? Har själv 290 men aldrig sett det eller gjort det, och inte heller fått den infon från någon av de olika servicekillarna som varit här. De enda de nämnt är att rengöra filtret samt att lufta.
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« Svar #3 skrivet: 07 december 2010, 08:34:41 »
Säkerhetsventiler skall alltid testas regelbundet (enligt tillverkare/leverantörer) oavsett vilken typ av anläggning dom sitter i...
 :,v(
« Senast ändrad: 07 december 2010, 08:42:08 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« Svar #4 skrivet: 07 december 2010, 08:40:09 »
Brukar ni testa dem? Jag vet att man bör göra det för att veta att dom fungerar och inte sitter fast. Tyvärr har jag den erfarenheten att närmman testat dem så står dem allt som oftast och småläcker efteråt. Till följd av att du får springa och fylla på vatten på pannan titt som tätt vilket inte heller är bra för värmesystemet. Min 1.5 bars på pannan var helt tät tills för någon månad sen då jag var tvungen att öppna den. Nu slutar den inte att droppa. Nu får jag köpa ny och tappa systemet igen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« Svar #5 skrivet: 07 december 2010, 08:42:40 »
Vad man skall och vad man brukar göra är inte alltid samma sak..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad värmepumpsnovis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: vattenkaos vid test av säkerhetsventil!
« Svar #6 skrivet: 07 december 2010, 19:17:06 »
Har pratat med installatören idag (igen), de kommer på fredag och byter ventilen som en säkerhetsåtgärd. De sa att det inte skulle vara någon fara fram tills dess...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!