Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedre Elpatron  (läst 1856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrzona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Nedre Elpatron
« skrivet: 04 december 2009, 07:57:21 »
Har CTC EcoEL 1550 + CTC EcoAir 107 nya versionen där VP-in 48 grader stänger pumpen.

Jag undrar varför CTC inte valt att gå in och spetsa med den Nedre patronen vid sådana tillfällen.
Mycket irreterande när man efter en kall natt ser att pumpen stoppats pga VP-in är för hög och den nedre patronen inte går in och spetsar.
Kritererna för när den skall gå in känner jag till men sätter man en begränsing att pumpen skall stängas vid 48 grader så borde man ju automatiskt kompensera detta med nedre patron.


Är det någon som har ett bättre svar än CTC som svarar med ???????

Den kallaste natten som var häromnatten la pumpen av pga för hög VP-in vid -4 utetemp. Fick sänka huskurvan för att pumpen skulle gå igång igen :(


CTC EcoEL 1550 + CTC EcoAir 107 installerade nov-08

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Nedre Elpatron
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 08:45:28 »
Hej

Vad menar du med att pumpen stoppar efter en kall natt? Stog den helt stilla på morgonen? Pumpen slår av vid VP-IN 48 grader sen startar den om 10 minuter igen om det finns behov av mer värme. Vad har du för framledning vid -4 grader, har du en väldigt hög framledningstemp?
Räcker inte värmen i nedre pannan plockar den ju värme frÃ¥n övre pannan istället  Sc:,h
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad mrzona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nedre Elpatron
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 08:52:46 »
Hej

Vad menar du med att pumpen stoppar efter en kall natt? Stog den helt stilla på morgonen? Pumpen slår av vid VP-IN 48 grader sen startar den om 10 minuter igen om det finns behov av mer värme. Vad har du för framledning vid -4 grader, har du en väldigt hög framledningstemp?
Räcker inte värmen i nedre pannan plockar den ju värme frÃ¥n övre pannan istället  Sc:,h

Har relativt hög framledningstemp vet inte de exakta värdet just nu vad det var vid -4 men ja pumpen lägger av viid VP-in 48 grader och startar ej inte förrän VP-in sjunker.
Ja övre pannan spetsar  för fullt när pumpen slutar gÃ¥  men tycker ändÃ¥ att styrningen borde vara sÃ¥ att den borde spetsa nedre istället.
Frågan jag ställer är egentligen är varför spetsar den inte nedre när pumpen stängs av vid 48 grader VP-in.
CTC EcoEL 1550 + CTC EcoAir 107 installerade nov-08

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Nedre Elpatron
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 08:58:58 »
Men spetsar du med undre pannan värmer du ju upp allt vatten i den över 48 grader. DÃ¥ lär ju aldrig pumpen starta igen eftersom vattnet gÃ¥r frÃ¥n nedre pannan till VP-pumpen  Sc:,h   ...eller tänker jag fel nu?

VP-IN vattnet är ju mer eller mindre vattnet som returneras från radiatornerna, dvs du måste ha en returtemp på 48+ grader vid -4 vilket låter som en väldigt hög kurva eller väldigt litet Delta mellan radiator UT och IN. Kan du öka Deltat på något sätt så att kallare vatten kommer tillbaka till EcoEl och åker ut till EcoAir?
« Senast ändrad: 04 december 2009, 09:07:46 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad mrzona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nedre Elpatron
« Svar #4 skrivet: 04 december 2009, 09:58:59 »
Men spetsar du med undre pannan värmer du ju upp allt vatten i den över 48 grader. DÃ¥ lär ju aldrig pumpen starta igen eftersom vattnet gÃ¥r frÃ¥n nedre pannan till VP-pumpen  Sc:,h   ...eller tänker jag fel nu?

VP-IN vattnet är ju mer eller mindre vattnet som returneras från radiatornerna, dvs du måste ha en returtemp på 48+ grader vid -4 vilket låter som en väldigt hög kurva eller väldigt litet Delta mellan radiator UT och IN. Kan du öka Deltat på något sätt så att kallare vatten kommer tillbaka till EcoEl och åker ut till EcoAir?

Har endel problem med Delta. Försökte justera detta förra Ã¥ret men utan nÃ¥gon nämnvärd resultat. Men fenomenet som uppstÃ¥r är att övre pannan spetsas och undre sjunker temp lÃ¥ngt under börvärdet. ju mer undre sjunker ju mer spetsar den övre pannan.   Sc:,hSc:,h
Nått som inte står rätt till?
CTC EcoEL 1550 + CTC EcoAir 107 installerade nov-08

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedre Elpatron
« Svar #5 skrivet: 04 december 2009, 10:16:56 »
Men det är ju det...

som är finessen med Ecoel. Dvs skiktningen. Vp hämtar alltid vatten från undre pannan, som är kallast.

Vp har högre verkningsgrad (COP) ju kallare vatten den kan jobba mot. Ju mer tempen i undre pannan sjunker, ju effektivare blir pumpen. Men den borde inte stanna?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mrzona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nedre Elpatron
« Svar #6 skrivet: 04 december 2009, 10:21:50 »
Men det är ju det...

som är finessen med Ecoel. Dvs skiktningen. Vp hämtar alltid vatten från undre pannan, som är kallast.

Vp har högre verkningsgrad (COP) ju kallare vatten den kan jobba mot. Ju mer tempen i undre pannan sjunker, ju effektivare blir pumpen. Men den borde inte stanna?

Skall iaktta fenomenet bättre och ge en bättre beskrivning vad som händer...
Mvh
CTC EcoEL 1550 + CTC EcoAir 107 installerade nov-08

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!