Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ständigt radiator värme  (läst 1407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens Nilsson

  • Gäst
Jens Nilsson
Ständigt radiator värme
« skrivet: 05 augusti 2016, 10:45:05 »
Hej. Jag har köpt ett hus som har en IVT bergvärmepump ca 5 år gammal. Mitt problem är att pumpen hela tiden skickat ut varmvatten till elementen, trots att den är inställd på att endast tillföra varmvatten om dagstemperaturen är över 17 grader. Alla temperaturer ser ut att stämma. Kurvorna har jag inte ändrat på, det enda jag gjort är att minska värmen i det första öka/minska fönstret. Men det har inte hjälpt, jag har fortfarande närmare 50 grader ut från pannan. Är detta något känns?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ständigt radiator värme
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2016, 11:29:28 »
Du skriver att radiatorerna är varma så troligen är det krånglande växelventil.
GT8/GT9 visar annars temperaturen på värmevattnet till VVB i sommarläget så dessa kan ligga runt 50 °C, inget konstigt med det.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Ständigt radiator värme
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2016, 19:10:14 »
5 år gammal IVT sitter det garanterat LK växelventil i och jag har aldrig hört talas om att en sådan strulat, men nån gång skall väl det hända också !

I övre vänstra hörnet (bakom fronten) sitter växelventilen (Med grÃ¥ LK ställmotor), ta en liten skruvmejsel och peta ned sprinten som sitter undertill innanför ställmotorn, ta bort ställmotorn och kontrollera vilket läge tappen till ventilen har. StÃ¥r den med den rundade sidan rakt nedÃ¥t är det för varmvattenproduktion , nu förmodligen sommarurkoppling. StÃ¥r den rundade delen i "klockan 4"  är ventilen öppen för värmedrift, stÃ¥r den i nÃ¥t annat läge kan den ha hamnat mittemellan sÃ¥ värme frÃ¥n beredarens mantel läcker över.

För att kontrollera om ställmotorn går bryter du strömmen (arbetsbrytare eller säkring) till värmepumpen, när du slår till strömmen brukar man höra surret från ställmotorn.

Kan någon kontaktor för elpatronen ha fastnat ? Prova att bryta säkringen för elpatronen och se om det blir bättre.

Min VB ut (GT8) visade nu +44 grader och VB in (GT9) +25. Eftersom GT8 sitter rätt högt vid växelventilen läcker det alltid över värme från beredaren.

I övrigt, felaktig utegivare kan påkalla värme, men visar den normal utetemp funkar den som den skall.

StÃ¥r värmepumpen i sommarurkopplingsläge skall den vara knäpptyst i vila, ingen cirkulationspump snurrar dÃ¥.   I meny 1.14 kan du ställa över vilken utetemp enbart varmvatten skall tillverkas, dÃ¥ ställer sig växelventilen i läge för enbart varmvatten och alla pumpar stannar. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!