Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frusen golvvärme, vad göra?  (läst 10646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Frusen golvvärme, vad göra?
« skrivet: 27 januari 2016, 17:55:03 »
Är ganska säker på att golvvärmen i mitt garage frusit..

Redan innan det blev kallt så var det svalare än vanligt men dum som man är så reflekterade jag inte mer över det så nu när det drog ner till -30 så var det nollgradigt när jag var in och hämtade nå grejer. Så då ställde jag in en vanlig elradiator som har hållit lokalen frostfri men tror det är sämre med plattan.

Skruvade loss cirkpump och lite rör så jag kom åt slangarna ner och upp ur golvet. Provade blåsa med kompressorn men ingen cirkulation.

Nu är frågan. Är det bara räkna bort golvvärmen? dvs spricker rören ifall det fryser när de är ingjutna? (Någon form av plast)
Ska man bara låta det vara tills det blir vår om sisådär 5 månader eller ska jag ställa in dieselkanonen och låta den dunka på så det blir 40 grader varmt och hoppas att det tinar?

Finns det någon utrustning man kan hyra, typ värmefiltar eller någon rörtinare med tunn slang?

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2016, 18:33:24 »
Ställ in dieselkanonen och brassa på och du kan vara lugn angående plaströren dom spricker inte i första taget oavsett om dom är ingjutna eller ej. Lägg en termometer på golvet och täck över med isolering så ser du vilken temp du får på golvet. Visst kan man hyra tjältiningsmattor eller ta dit en rörtinare med tunn slang men har du en dieselkanon så kostar det bara en bråkdel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2016, 19:46:22 »
Är det inte så kallt ute kanske det räcker med en liten 2 kw byggfläkt i några dagar men har du tagit bort cp kanske det måste tinas riktigt innan du får igång cirk igen och det kanske inte är så bra för betongen att det fryser.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2016, 20:03:24 »
slangen fryser sönder om den är ingjuten....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2016, 21:21:23 »
slangen fryser sönder om den är ingjuten....
Det är min erfarenhet med. Senast jag såg det var pga cp var installerad horisontellt vilket den inte klarade
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2016, 21:35:00 »
Jag fick bygga om en hel platta....med vattenfylld golvärmeslang som frös sönder. Det blev dyrt och var onödiga pengar/arbete.

När det tinar , så kan du tryckprova.....du kan ha mer tur än jag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2016, 16:40:57 »
Skulle det nu vara så att det fryst sönder så blir det bara att hänga upp en vanlig radiator där.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2016, 19:41:21 »
Även jag vet om en skam som läckte efter att betonggolvet frusit. Tyvärr!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2016, 22:59:47 »
Nuså. Efter några dygn med 20-60grader varmt i garaget så kommer det vatten från returen om man blåser med kompressorn i inledningen.

Bara ta och provtrycka och se om det är tätt då.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2016, 08:19:03 »
Släng i glykol i systemet om det visar sig vara tätt. Montera in en värmeväxlare om du vill skilja garagets del från det övriga (om inte garaget har eget system dvs). Just garage o liknande kan ju vara lite känsliga om man inte håller huskomforttemp vid såna köldknäppar

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2016, 09:00:31 »
Jag har tänkt tanken.

Har dock inte varit något problem tidigare, men tror att cirkulationspumpen behagat att sluta fungera.
Verkar som att den fungerar i läge 1 och 3 men står still i läge 2..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2016, 09:55:18 »
Jag har som du varit med om att cirkpumpen till garaget behagat sluta fungera, dock var det i mitt fall ingen större fara då garage-kretsen går via växlare och är glykolblandad. Rekommenderar att du innan driftsättning (när du förhoppningsvis konstaterar att slangarna klarat sig) sätter en växlare emellan och har glykol i den kretsen, sen kan du vara lugn.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2016, 08:01:37 »
Blargh... Hade självklart inga kopplingar som passade till pex helvetet, så jag tänkte att jag kopplar ihop skiten och ser om det läcker.. Försvinner det vatten ur systemet så vet jag ju var det är. Är ju ingen direkt risk för vattenskada.
Sagt och gjort, kopplade ihop allt och fyllde vatten med trädgårdsslangen direkt till golvvärmen. Allt verkade fungera bra, fick cirkulation i golvvärmeslingan.
Men säg den lycka som varar, när jag går ner i källaren och vrider på kranarna så inte fasen får jag någon cirkulation..
Förstår inte riktigt hur fasen kulvertslangen mellan hus och garage ska ha kunnat frysa.. Den ligger ju på typ 1m djup och har tjock isolering. Dessutom blir det även viss luftcirkulation från garage till källaren genom innermanteln...
Fördelen är ju dock att den är väldigt mycket grövre än golvslangen så den går nog att spola upp. Och så är den bara typ 2m lång.

Aja bara ta nya djärva tag...
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2016, 18:19:19 »
Eftersom det nu var cirkpumpen som slutat fungera i läge 2 och följdaktligen stod stilla och gjorde att golvvärmen frös för att sedan resultera i att kulverten frös när jag stängde avstängarna till kulverten och som grädde på moset så började även golvvärmen att läcka efter frysningen så är jag nu på g att koppla in en vanlig radiator i garaget för att köra så i vinter.

Om man nu bara plockar bort golvvärmejoxet med cirkpump osv och sätter in en radiator, måste man ha någon "bypass" mellan framledning och retur så det alltid är lite cirkulation eller klarar man sig med den lilla cirkulation som blir via elementet?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frusen golvvärme, vad göra?
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2016, 18:54:34 »
Så länge kulverten är isolerad bör det väl räcka bra med den cirk som en radiator ger annars lär du få stora förluster i kulverten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!