Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kan man bygga in utedelen?  (läst 14737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« skrivet: 28 april 2007, 17:47:04 »
Om man vill dölja utedelen, för att göra den mindre störande att se på, hur nära kan man bygga in den? Funderar på att köpa en panasonic Xe9EKE eller TE12DKE. Kan man sätta ngn typ av jalusi framför, typ garderob?

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #2 skrivet: 28 april 2007, 19:11:56 »
OBS!

Att själv bygga något kan vara riskabelt, KCC har enligt vad jag förstår fått prova flera olika lösningar för att hitta en design som inte påverkade verkningsgraden nämnvärt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #3 skrivet: 28 april 2007, 19:38:29 »
Det är nog Brafab som tillverkar dom som har stått för tester och gjort ändringar så dom skulle gå igenom tester med tillräckligt luftflöde. Det enda Ahlsell gör är att ta hutlöst betalt för dom.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #4 skrivet: 29 april 2007, 00:15:54 »
OK, oavsett vem som betalt är det nog vettigt att satsa på något som bevisligen fungerar och inte själv bygga något som förstör mer än det förskönar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #5 skrivet: 29 april 2007, 08:32:24 »
Det är nog Brafab som tillverkar dom som har stått för tester och gjort ändringar så dom skulle gå igenom tester med tillräckligt luftflöde. Det enda Ahlsell gör är att ta hutlöst betalt för dom.
mvh
TS
[/quote


Brafab har säkert testat produkten ihop med en värmepump.......dom är ju värmepumpsexperter.........eller inte.....]

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #6 skrivet: 29 april 2007, 09:01:50 »
Hur SP testar att det cirkulerar tillräckligt med luft vet jag inte. Men då det är Brafab som stått för kostnaderna så borde dom få lite reklam och inte Ahlsell som endast köper en färdig produkt. Men det är min åsikt.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #7 skrivet: 29 april 2007, 10:10:41 »
Hur mycket tar det för den?
det kan ju inte vara svårt att bygga ngt liknande, det som är lite bökigt är ju att göra jalusiet

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #8 skrivet: 29 april 2007, 10:23:19 »
Är mycket tveksam till att bygga in pumpen, trots testerna. Är testern t.ex gjorda under olika vind-förhållanden, eller bara i vindstilla? Vad händer när det blåser från olika riktningar..., teoretiskt kan det uppstå vilka underligheter som helst, inuti en nåt sånt där då.. Nää, skippa allt sånt där ,utan placera om möjligt pumpen, där den är mest skyddad.

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #9 skrivet: 29 april 2007, 19:12:06 »
Hur SP testar att det cirkulerar tillräckligt med luft vet jag inte. Men då det är Brafab som stått för kostnaderna så borde dom få lite reklam och inte Ahlsell som endast köper en färdig produkt. Men det är min åsikt.
mvh
TS


Ungefär som alla som säljer eh pumpen istället för ehn pumpen & visar sp siffror som ahlsell betalat för....... ;)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #10 skrivet: 29 april 2007, 20:58:09 »
Ungefär samma sak Thumbsup
Bara det att dom ser ut att ha testat 123EH som dom inte ens säljer eller har jag missat något dokument som säger att det är 123EHN. Är det så så är det lite konstigt att deras återförsäljare går ut med på sina hemsidor att den inte är gjord för vårat klimat.
Har inget emot Ahlsell om nu någon fått för sig det. Antar att Nisse-Gurra säljer deras produkter då du verkar vara på hugget ;D
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #11 skrivet: 29 april 2007, 23:06:07 »
Om man vill dölja utedelen, för att göra den mindre störande att se på, hur nära kan man bygga in den? Funderar på att köpa en panasonic Xe9EKE eller TE12DKE. Kan man sätta ngn typ av jalusi framför, typ garderob?

Varför skulle du dölja utedelen och göra den mindre störande att se pÃ¥ som du säger?? Det förstÃ¥r inte jag alls. Vet du inte om Corrado att det är helt inne idag att ha luftvärmepump och det tycker jag att du skall vara stolt över istället för att som man nu kan tolka det, att du snarare skäms för att visa upp att du har pump. Dessutom tycker jag att det skulle vara särskilt synd att bygga in en märkespump som Panasonic, eftersom de är snyggast att titta pÃ¥ in natura sÃ¥ att säga.  KCC:s jalusiskydd ser ju dessutom snarast löjligt ut i förhÃ¥llande till en pump utan dylikt skal, och om man är ute efter att enbart skydda pumputedelen sÃ¥ räcker det med att montera ett tak över den i sÃ¥ fall.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #12 skrivet: 30 april 2007, 21:39:00 »
JodÃ¥ , lÃ¥t utedelen synnas , de flesta är nog snygga tycker jag , ser ingen större anledning att bygga in den , att skämmas över den lÃ¥ter ju ej bra !  :D
Det kan ju finnas nÃ¥gon installation som ser slarvigt utförd , och dÃ¥ kanske man vill dölja det med nÃ¥gon "överbyggnad"  :(   :)
 Själv tycker jag att panasonicen är rätt sÃ¥ snygg och även toshiba dai-sei-kai , tja de flesta är helt OK ! :) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2007, 09:13:44 »
Ungefär samma sak Thumbsup
Bara det att dom ser ut att ha testat 123EH som dom inte ens säljer eller har jag missat något dokument som säger att det är 123EHN. Är det så så är det lite konstigt att deras återförsäljare går ut med på sina hemsidor att den inte är gjord för vårat klimat.
Har inget emot Ahlsell om nu någon fått för sig det. Antar att Nisse-Gurra säljer deras produkter då du verkar vara på hugget ;D
mvh
TS


PÅ sp testet över sanyo står det ehn.......men jag kanske har fel........ :,v( *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur mycket kan man bygga in utedelen?
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2007, 10:34:07 »
Tjena Nisse-Gurra.

På 93an stog det EHN men 123an är EH, nu dubbelkollade jag inte innan detta brev vilket jag borde ha gjort ::)
Ha en trevlig helg.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!