Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för COP  (läst 29613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2012, 18:22:04 »
DKT

se till att värmepumpen inte går med kompressor för stunden.
Gå in i manuell körning/test i servicemenyn.

Starta brinepump och cirkpump och steg 1.

Efter någon minut kollar du deltat. Om vi säger att deltat är 4k och effekten är 2.9kw (du får ju mäta detta vilket är enkelt gjort om du har en separat elmätare på värmepumpen) så innebär det 4 / 2,9 / 4.18 (en konstant) vilket ger ett flöde på 0,33.

Det är en fördel om du har egna givare på framledning och retur där du kan få fram en decimal eller två. Därutöver behöver du också kalibrera dina givare. Det gör du genom att köra cirkpumpen utan kompressor eller steg. Då ska båda vissa exakt samma värde och deltat således 0.

I mitt fall pendlar detta värde kring 0.00 till 0.1 med avsläsning varje sekund.
Thumbsup *vinkar*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2012, 18:36:04 »
observera att du behöver göra en separat körning på samma sätt fast med värdet VXV satt till 1 så att du går mot din TWS slinga och därmed får reda på flödet över denna, då det antagligen inte är samma som över din tank vid värmetillverkning.

Och här smyger jag in en lite fråga :)

I mitt loggprogram så har jag ju ingen faktiskt information om när värmepumpen gör VV kontra värme. Så jag använder mig av indirekta parametrar för att bestämma vilket läge som körs - för att få en korrekt indikering av avgiven effekt då flödet skiljer sig... så min fråga... kan man på något sätt hämta detta värde från värmepumpen genom att mäta ström eller impulser till vxv eller på annat ställe på kopplingsplintarna för att den vägen få en 100% korrekt indikation när vxv byter läge?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2012, 19:55:02 »
Jag förstår.
Du borde bara behöva följa kabeln till kopplingsplinten. Det bör vara en 3 ledare med nolla och 220V på 1 resp 2 av de andra beroende på ventilläge. Därifrån kan lätt hämta styrsignal.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2012, 21:25:10 »
mm jag hade ju hoppats pÃ¥ en styrsignal som inte var pÃ¥ 220v  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2012, 21:37:56 »
reläer trafos kopplingar    bara att fixa grabben,,, eller är du slö  :) :) ;D

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2012, 21:46:38 »
reläer trafos kopplingar    bara att fixa grabben,,, eller är du slö  :) :) ;D
Cop cop cop oraklet! knUp
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2012, 21:47:37 »
precis alla reläer drar en massa el :)

Nej men visst. Självklart går det att lösa men det hade vart smidigare med en styrsignal i ett lite lägre segment som man bara plockade rätt av.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Radiatorbjorn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2012, 22:04:47 »
Installerade i somras IVT bergvärmepumpar i  min sommarstuga och i mitt permanenthus.
HE 7 respektive HE 9. I permanenthuset blev hålet tyvärr något kort och dessutom har jag inte någon egen elmätare för enbart värmepumpen men COP verkar ligga runt 3.5.
Det intressanta är däremot installationen i sommarstugan. F.o.m. 111018 har jag där en separat elmätare för värmepumpen. Under perioden 111018 till 120120 har pumpen förbrukat 1740 kWh och producerat 7440 kWh värme. Det ger ett COP på hela 4,28.
Är detta möjligt?
Visserligen har förutsättningarna varit gynnsamma brine in sällan under 5 grader och VB ut mella 30 och 35 grader.
Även om IVTn mäter fel med 5% så blir ju COP över 4.
Så vågar jag tro på detta höga COP värde eller inte?
Ligger på 3,75 i snitt under helåret 2011, mätt under kortare period under hösten ca 4,0 med samma typ av pump
Villa 2-plan+källare byggt 1922 på totalt 230kvm beläget i Dalarna DUT -29 värms av en IVT HE11 med 232m atresiskt borrhål Konverterat från direktverkande el till radiatorer Elförbrukning 2011 9144kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2012, 22:54:41 »
smidigt?  I rörvärlden existerar inte det uttrycket ;D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2012, 23:05:02 »
ere inte du som brukar säga att nästan alla VP installationer är jackapÃ¥.... fast dom är ju inte riktiga rörisar kanske  :,v(


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2012, 23:09:25 »
precis alla reläer drar en massa el :)

Nej men visst. Självklart går det att lösa men det hade vart smidigare med en styrsignal i ett lite lägre segment som man bara plockade rätt av.

Koppla på dig på lågspänningssidan på relät.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2012, 23:28:43 »
mm precis det jag vill. måste bara hitta relät också. Får väl pilla runt lite helt enkelt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ni för COP
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2012, 10:33:03 »
Jag funderar också på hur/om jag kan mäta COP på min bergvärmepump IVT C7 från 2002 men jag hänger inte alls med i resonemangen och beräkningarna i denna tråd!

Kan inte någon förklara litet utförligare hur man kan göra så att även jag kan förstå?

Jag har Rickards RTLogger så jag mäter temperaturer noggrant och dessutom tänker jag installera en elmätare för bara värmepumpen.

Per L 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2012, 11:01:38 »
Om du vet flödet och delta-T på värmebäraren ut från VP'n så kan du räkna ut den producerade effekten (flödet i kg/s * delta-T * 4181 = effekten i W). Den tillförda effekten får du från elmätaren.

Om du vill slippa räkna så kan du koppla in en komplett energimätare, typ en sån här:
http://www.energibutiken.se/sv/varmematare/83-varmematare-actaris-cf-echo-qp-25.html
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 11:10:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2012, 11:13:42 »
Mitt snitt-COP för december hamnar precis strax över 2  :( Det inkluderar iofs avfrostningar, värmekabel och kompressorvärme, sÃ¥ det kanske är godkänt för en luft/vatten i Norrland med hög framledning i december...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!