Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för COP  (läst 29545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #105 skrivet: 04 februari 2012, 10:30:08 »
Om min förbrukning för värme+vv sjönk frÃ¥n 37000 till 12000 kWh samtidigt som jag höjde inomhustempen tvÃ¥ grader, vad blev dÃ¥ min cop?  :)

ca COP 3,26 bör den vara pÃ¥, med dessa värden, lÃ¥ter ju bra.   

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #106 skrivet: 04 februari 2012, 15:45:28 »
Jo jag är nöjd. Ffa med besparingen, som gjorde att anläggningen betalade sig snabbt. Exakt cop vet jag inte, annat än att den måste vara över 3. Och med det kan jag sova på natten.
Nu borde den gå upp kanske 10% när vi kopplar på borrhål 2. Brine nu -1/-4, hoppas hamna över nollan hela året sen.
Jag kom till slutsatsen flera år sedan att med samma köldmedium och samma kompressor i en bra lågtempanläggning kan vi alla nog komma upp mot 4. Eller kanske lite till. Så slipper vi bråka om vem som 'har störst' etc ;)
edit: sen påstår en del tillverkare emellanåt att de kan trolla med knäna och boastar med cop 5. Senast CTC. Upp till bevis då.
En bekant tar nog priset i besparing - privatbostad belägen mellan två sjöar, gick från 50m3 olja i årsförbrukning till 1m3 (som tillskott) med sjövärme.
Fast hans cop vet jag inte :)
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 16:06:34 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #107 skrivet: 04 februari 2012, 16:15:26 »
ja nu är COP 3.5 long gone. Satte i gång thermia link i dag. Verkar inte fungera optimalt. Ännu i alla fall.

Ska bli intressant och kolla COP mot kvällen. Den kör ju framledning bör på 50 grader (den vill nog ha mer men jag har satt max där) när det är -8 ute :)

Den va uppe vände på 60 grader. Jag har ju bara en bufferttank men från den hämtas nu 56 grader lol.
termostaterna verkar strypta ganska mycket för det är ett delta över tanken på över 16k just nu.

jahopp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #108 skrivet: 04 februari 2012, 16:25:21 »
Är det Linken som stryper temostaterna, eller har du helt enkelt för varmt inne (för hög kurva) så de skall strypa bort värme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #109 skrivet: 04 februari 2012, 16:45:23 »
ja nu är COP 3.5 long gone.

En fundering kring det. Tror famledning bör låg på 49 när det var -35(VP givare sa -32 eller -33).
I vart fall, jag tänkte såhär: VP orkade driva upp framledningen i 45,7 igår kväll utan tillsats, delta 7. Deltat med tillsats blev betydligt högre än utan(förståss mht mer effekt).
Värmepumpens upplevda framledning ligger troligen 7-8 grader över returledningstempen, sen är det elpatronen som levererar resten...och den sitter efter värmepumpen, eller hur ?
Ska jag titta i ett diagram som visar COP vs framledning så är det inte framledning på displayen som VP arbetar mot, utan retur + 7-8 grader...
DÃ¥ ligger man ju inte sÃ¥ dÃ¥ligt till ens när det är -35...  :)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #110 skrivet: 04 februari 2012, 21:35:05 »
ofta fixar ju en värmepump att leverera ganska gott med effekt men mängden ström som krävs ökar.

När jag kollar realtids COP på min maskin kan man se detta till viss del över en körning.

Och små skillnader i delta kan ge stora effekter om man har högt flöde, exempelvis. Om vi tänker oss att ett delta på 8 motsvarar 16kw så är ju 0.5c 1kw.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #111 skrivet: 04 februari 2012, 23:55:10 »
ahh ordningen börjar Ã¥terställas. 5.35 in vid drift. KB delta 5.3K. 47 grader framledning med ett snitt pÃ¥ 46. -18 ute. 30 minuter gÃ¥ngtid, dryga 12 timmar totalt pÃ¥ dygnet. Troligen skulle 46 vara perfekt för jag noterar att det inte är fullt flöde pÃ¥ externa cirkpumpen. Ca 25% av husets totalflöde verkar strypa just nu. Men det mÃ¥ste ju finnas lite pulver om det börjar blÃ¥sa. Nackdelen är att man hoppar upp 1-2 grader extra (mer än vanligt) över bör. 46 grader hade legat tightare helt klart. Nu när körningarna är lite längre kan det bli stor skillnad pÃ¥ en grad.  Nu vid slutet av körningen är framledningen 50 grader och COP verkar ligga pÃ¥ 3.3.

Ser jag till att trimma ner tiden och ha många starter (20-25) så får jag fine temp på hålet, och det ger ju tillbaks fin effekt. Men visst i stället blir det många starter. När förhållandena är lite gynsamare ute känns det mer ok att gå upp i temp i körningarna med längre körningar och färre starter. Kondenseringen är ju lägre då och gångtiderna på dygnet också. Men jag är inte så rädd för detta med antal starter. Om jag kan hålla mig på 20 i snitt under värmesäsongen så finns det mycket vunnet - kontra att till varje pris ha så få som möjligt. Det finns för många nackdelar med detta i den löpande driften.

Jag beräknar att jag efter att maskinen nu är ordentligt tät och med nuvarande brine-temp så ger jag 15% mer än märkeffekt. 17.5kw är indikerat just nu.

Planen har ju byggt på att jag ska ha mycket lägre temp in och därmed förlora jämfört med märkeffekten. Men att ändå fixa behovet utan spets. Med ett nytt hål och så pass varm höst/vinter (innan denna vecka alltså) så blir ju resultatet att man har massor extra att ge.

Nu blir det inget mer labbande för nu blir det semester en vecka.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!