Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: normala värden pÃ¥ markvärmeslingan?  (läst 2177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
normala värden på markvärmeslingan?
« skrivet: 01 november 2008, 20:17:49 »
Har lagt ner ytjordvärme i sommar och allting snurrar och huset är nu varmt och skönt.
Har fått lite hjälp här på forumet för att ställa in Radiatorerna och kurvorna så nu börjar jag få grepp om det här.
Antar att systemet inte är stabilt förrän något år men det skulle ändå vara intressant att veta ifall jag har någorlunda normala värden på köldbärarsystemet.
Varför jag oroar mig lite är eftersom det sades vara ganska torr mark där jag bor och därför la jag 2x250m slinga.
Till den har jag kopplat en Nibe 1235-6 och kör med Nya Radiatorer som just nu när det är kring -4 grader har ett bör värde på värmebärarsidan på ca 33 grader. Jag kör kurva 7 med minus 3. (provade kurva 6 med minus 2 men det blev kring 20.5 grader i huset då, vill gärna ha kring 21.5 grader vilket jag har nu.
Men nog om bakgrundsinfon, vad är normala temperaturer att få på ut resp in för köldbäraren samt hur lång drifttid är normalt att ha per dag för kompressorn?

Jag har nu ut -1.0 och in 0.9 och en drifttid på ca 9-10 timmar per dag, kanske något lägre just nu efter intrimmningen.

Någon som har något liknande system som jag kan jämföra med?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2008, 20:26:17 »
Var bor du?

Du borde sänka hastigheten på din KB-cirkpump, förmodligen räcker det om du kör den på läge 1, det spar du några hundra kWh/år på.
DeltaT på KB skall ligga på 3-5 grader i slutet av en driftcykel, hellre på 3 grader än på 5.
« Senast ändrad: 01 november 2008, 20:28:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #2 skrivet: 01 november 2008, 23:01:41 »
Jag bor i Tavelsjö, dvs 3mil nordväst om Umeå i Västerbotten. Förra året var medeltempen ca 5 grader och i Tavelsjö skulle jag tro att den var ca 4 eller liknande.

Pumpen var ställd på 3:an och tempdiffen i slutet av körningen var den jag angav, dvs 1.9grader, testar nu att köra på 2:an ett tag så får vi se, tänkte att läge 1 skulle ge för mycket diff. Jag har dock ej rensat silarna för Kb sidan än, får se om jag ska göra det imorgon. Skulle vilja att det blir lite varmare ute först men det kanske bara blir kallare så det är väl lika bra att få det överstökat.

Hör av mig om resultatet sen. Blir intressant att se. Jag kanske borde köra på 3:an efter att jag rensat silarna för att få ur all luft igen men det blir intressant att se vad diffen är sen.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2008, 11:30:08 »
ok, nu har jag kört ett litet tag till och även ringt NIBE support för att höra vad dem anser om vad man bör ha för värden på pumpen.

Som väntat så ska man ha så hög diff på Kb sidan som möjligt men uttempen får ju inte bli för hög på vintern för då fryser man ner slingan, vilket låter rimligt, pumpen skulle dock helst vara i läge 3 och möjligtvis i läge 2 om man har 2x250m för detta är tydligen bäst för värmepumpen så jag ska ställa upp pumpen från läge 1 till 2 nu och se hur mycket sämre pumpen jobbar och ifall uttempen stiger.

Angående värmebärarsidan så bör tempdiffen ligga på kring 5 grader. Jag kör nu på 1:an på cirkpumpen för Vb sidan så jag ska testa även där läge 2.
Båda pumparna kommer väl dra mer energi men värmepumpen kanske mår bättre i längden... förstår dock inte varför den skulle må bättre av att köra på en högre hastighet.

Dock så tyckte han att 24 starter per dag var på tok för mycket, helst ville han ha en start var 5:e timme men i realiteten sa han att det bara går får ned det till 1 start var 2.5 timme eftersom varmvattnet ju måste värmas upp lite då och då för att inte få en för hög diff på vv sidan. Mina följdfrågor har jag nu i efterhand börjat grubbla på.

1 start var 2.5 timma är det möjligt att få? dvs bara 10 starter per dygn?
Jag ska kolla hur länge varmvattnet kyls av från 54-47 grader om ingen använder varmvattnet men det borde vara lugnt att det håller sig i 2.5 timme men att pumpen inte ska få starta på 2.5 timme för Vb sidan ser jag som en svår ekvation.

Om ni har ett bör värde som ligger kring 30grader ungefär hur mycket skiljer sig då max tempen mot mintempen innan pumpen går igång?
För mig ligger den mellan 26-34 med 60 gradminuter inställt och jag kör cirkpumpen på 1:an och har en diff på 7.6 grader på tur och retur.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2008, 13:39:34 »

Som väntat så ska man ha så hög diff på Kb sidan som möjligt men uttempen får ju inte bli för hög (låg?) på vintern för då fryser man ner slingan, vilket låter rimligt, pumpen skulle dock helst vara i läge 3 och möjligtvis i läge 2 om man har 2x250m för detta är tydligen bäst för värmepumpen så jag ska ställa upp pumpen från läge 1 till 2 nu och se hur mycket sämre pumpen jobbar och ifall uttempen stiger.

Du skall inte ha så hög diff som möjligt. 2-5 ºC (o 3 optimalt) anses väl lagom. Så vad hade du för kb-diff i läge 1 .
Deras (Nibes) gissningar om vilken hastighet DU skal ha, har inget Din verklighet att göra. O sen tycker jag att din diff pÃ¥ varma sidan  är bra (7.6 ºC) sÃ¥ där ska du inte ändra pÃ¥ nÃ¥t. Här är det 5-10 ºC (7 optimalt) som gäller.

160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2008, 20:30:40 »
Tja jag var också rätt nöjd med min inställning innan jag ringde till Nibe men blev väldigt osäker efteråt eftersom han sa vissa saker.

Har folk mätt sig fram till vilken tur och returdiff som gett mest värme för elen de förbrukar eller hur har man kommit fram till att 7 grader är väldigt bra.
Efter vad Carl sa som jag tycker är väldigt kunnig så har jag ställt in min pump så att jag nu kör på läge 1 på cirkpumpen för både Vb och Kb sidan och har en diff på Kb på ca 3.6 grader i slutet av körningen och en diff på 7.6 grader på Vb sidan.

Diffen på Kb sidan blir ca 2.5 grader för läge 2 och 1.9 för läge 3.
Diffen på Vb sidan blir ca 5 grader på läge 2 och 3.5 på Vb sidan tror jag, det var ett tag sedan jag körde.
Jag har dock inte rensat silen på Vb sidan än, det har ju gått 5 veckor nu så jag borde ta tag i det i helgen.

Funderar bara varför Nibe gubben tyckte att det skulle vara diff 5 på Vb sidan och att jag skulle köra på läge 2 på pumpen.
Han sa ju att jag kunde frysa ut hålet om jag körde på läge 1 och visst nog kan jag väl hålla med om att det känns som om det skulle kunna bli väldigt kallt i slingan i vinter om jag nu har -1.4 ut på slingan, fast snön kommer väl isolera förstås.
Jag ser ju att det finns ett min på slingan på -8 grader och börjar det bli ca -5 på ut så kommer jag ju bli orolig.

Kan jag beräkna vilket flöde jag borde ha i markslingan för att det ska vara optimalt på något sätt?
Nibe gubben snackade om att jag borde ha ca 0.35l/s i flöde i markslingan och jag förstår ju av diagrammet att döma att om jag kör på läge 1 så kommer det ju vara svårt för pumpen att leverera det tryck som behövs för att pumpen ska orka trycka runt allt vatten så ur det perspektivet så verkar ju läge 2 vara bättre. Men hur kommer man fram till att det ska vara 0.35l/s? någon som vet?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2008, 12:32:36 »
Är det ingen som vet något om hur man ska tänka angående flödet och inställningen på pumpen?
Dvs hur vet man vilket tryck som pumpen får jobba med beroende på flödet enligt NIBEs diagram?

Jag antar så här:
om jag har 2x250m slinga så blir det ett visst motstånd i slingan vilket gör att pumpen måste jobba med ett visst tryck för att pumpa runt Brinen.
Om det skulle gå för tungt så kommer inte brinen att cirkulera alls men pumpen skulle få jobba för högtryck.
Är mitt alternativ att stänga av pumpen och låta marken värma upp brinen ett tag och se köra igång pumpen på 3:an tex och sen mäta tiden det tar för brinen att komma tillbaka genom att avläsa en tempsänkning på brinen eftersom den inte hunnit värmas upp när jag kör på högsta hastighet.
På så sätt kan jag får reda på flödet och kan då gå och avläsa vilket tryck det är i markslingan. Dock så kan jag väl inte använda denna information när pumpen kör på 1:an för då kommer väl motståndet vara lägre eftersom jag kör på en lägre hastighet, så det går väl inte antar jag.
Kör jag på ettan så skulle jag väl kunna köra med samma procedur och försöka avläsa ifall tempen helt plötsligt blir kallare på inkommande men jag är inte säker på om så kommer ske.

Är det någon som har någon ide om jag kan komma på ifall pumpen får jobba för mycket på läge 1 samt om jag har rätt flöde i slingan?
Jag är som sagt bara orolig eftersom Nibe snubben sa att det var bästa för pumpen att få köra på 2:an eller 3:an med tanke på det flöde som jag behövde ha i slangen och han nämnde då siffran 0.35l/s som börvärde för mitt system?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2008, 13:50:30 »
ok, nu har jag kört ett litet tag till och även ringt NIBE support för att höra vad dem anser om vad man bör ha för värden på pumpen.

Som väntat så ska man ha så hög diff på Kb sidan som möjligt men uttempen får ju inte bli för hög på vintern för då fryser man ner slingan, vilket låter rimligt, pumpen skulle dock helst vara i läge 3 och möjligtvis i läge 2 om man har 2x250m för detta är tydligen bäst för värmepumpen så jag ska ställa upp pumpen från läge 1 till 2 nu och se hur mycket sämre pumpen jobbar och ifall uttempen stiger.

...................

Dock så tyckte han att 24 starter per dag var på tok för mycket, helst ville han ha en start var 5:e timme men i realiteten sa han att det bara går får ned det till 1 start var 2.5 timme eftersom varmvattnet ju måste värmas upp lite då och då för att inte få en för hög diff på vv sidan. Mina följdfrågor har jag nu i efterhand börjat grubbla på.


Nibesupporten var ute och yrade lite tycker jag. Optimal temperaturdifferens på köldbärsidan ligger i området 3-5 grader. För låg differens betyder onödigt mycket el till köldbärarpumpen, för hög differens betyder för låg förångningstemperatur vilket i sin tur betyder onödigt hög elförbrukning till kompressorn. Med 2x250 meter parallellkopplade slingor är jag helt säker på att läge 1 på köldbärarpumpen är bäst. Min pump, visserligen IVT men köldbärarpumparna är rätt lika, som kan sägas vara kopplad till en 1x250 meter slinga går effektivast då. Med köldbärarpumpen i läge två kan jag få ut 100 -150 W värme till men till något lägre COP. Strunta i flödet, det är temperaturdifferensen man styr efter.

Kontrollera givarna genom att köra köldbärarpumpen när kompressorns stÃ¥r still. Differensen skall dÃ¥ vara noll men givarna visar ofta fel med nÃ¥gon grad. 

Det gör inget om man fryser ner slingan (supporten måste ha menat marken runt slingan). Det är när markfukten fryser som se stora mängderna värme frigörs. Det är svårt att köra markvärme i Sverige utan att frysa ner marken runt slingorna vintertid.

24 starter per dag är kanske mycket men tänk på att det är den här årstiden som pumpen startar som oftast. Sommartid och vintertid blir det färre starter. Den här årstiden bör pumpen gå lite mer än halva dygnets timmar. Att få en start var 5 timme skulle betyda att den gick i tre timmar och stod still i 2. Det är inte vettigt att köra så. Antalet starter beror på hur många liter vatten det finns i radiatorsystemet per kW pumpeffekt (svårt att göra något åt nu) och hur man har ställt in reglersystemet. De verkar som om de flesta Nibeägare brukar öka på standardinställningen av antalet gradminuter. Då minskar antalet starter.

« Senast ändrad: 13 november 2008, 14:41:48 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: normala värden på markvärmeslingan?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2008, 14:38:51 »
Tack Roland jag tycker också det kändes som lösa värden han bara slängde sig med som kanske gäller ett idealiskt eller generellt fall.

När man säger öka antalet gradminuter visst menar man då minska? alltså jag hade som standard -60 och har nu testat att "öka" den till -100, för pumpen sätter väl inte igång förrän den kommit efter med -100 gradminuter då (tex att cirkulationen kört så att tempen på radiatorerna legat på 5 grader under börvärdet i 20 minuter)
Jag var bara lite orolig att jag tog ut för mycket värme ur marken när jag körde på 1:an på pumpen och när han då började snacka om nedfrysning så fick jag lite ångest eftersom ut tempen sakta men säker sjunkit nedåt hela tiden men jag har fortfarande en diff på ca 3.4 grader.

Såg bara att pumpens lägsta värde för Kbut var inställt på -8 så jag vill helst inte att värdet på KbUt sjunker till mer än -5.
När vi gjorde en beräkning tidigare så räknade vi på att vi hade 18.000KWh i årlig förbrukning för värme och tappvarmvatten som Carl gjorde så hade han dock att KbIn skulle som lägst vara -1 vid -23 grader så jag nog bara sitta lugnt antar jag, det borde ju innebära att jag nog kommer komma ner i -4.5 grader på Kbut (om diffen fortfarande är densamma) innan vintern är som värst :-)
Man blir lite oroligare bara när man gjort allting själv och inte har 100koll från början men samtidigt så känns det ju säkrare för man börjar ju förstå vad som styr systemet.
« Senast ändrad: 13 november 2008, 14:55:24 av Tobbis »
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!