Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem  (läst 4317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ELOF972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Står i begrepp att byta ut vår elpanna från 1988.

Följande förutsättningar:
1½plans hus, Nordiska trähus. Mkt välisolerat.
1977
treglas fönster
vattenburet system(tror det är högtemp???)
Bott i huset i sex år och några veckor.
120000kwh/6år - 20 000 kwh/år (barn o kall vinter nu så ca 23000 kwh i år)
Inkl allt! Tappvarmvatten, hush.el o uppvärmning.
Har även en centralt placerad braskamin. Eldar ibland. Ngn gång i månaden... Stötta med vid kallt. Mest mysfaktor.

Pannan fungerar men är 22år. Ska byta under senvåren.

1. Kan jag köra bergvärme i detta system??? Uttemp till radiator = Max 55grader?Eller?
2. Lönar det sig??? Investeringsmässigt?
3. Är en luft/vattenlösning bättre? Kan dessa ge högre radiatortemp ut jämfört med bergvärme?

Känner att med rot-avdrag så blir kanske bergvärmen bara ca 40Tkr dyrare?!

HJÄLP!!!???

Tacksam för svar.  :)
/Johan

Utloggad ELOF972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Glömde skriva att det är en elpanna som värmer vattnet idag.  :)
/Johan

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2010, 21:32:56 »
Om du vill ha maximal temp ur en VP ska du inte underdimensionera...det första som händer när VP närmar sig sin effekt gräns är att tempen sjunker (när du som bäst behöver den)

Jag hade satsat på en bergvärmepump med R134a eftersom det är den typ som levererar varmast vatten
typ denna eller liknande :
http://www.varmitek.se/

vill du ha en L/V ska du satsa på en ecozon i klimatzon1......och en kaskadkopplad ( typ Altherma high temp) i övriga Sverige.
http://www.daikinaltherma.eu/technical-specifications/high-temperature/split/default.jsp
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2010, 11:32:14 »
Var bor ditt hus?

Din förbrukning på ca 20 000kWh påminner om min, hade ungefär samma innan jag installerade i höstas.

1. Ungefär ja, om du har max 55 grader ut vid svinkyla (som beror på var du bor) har du nog lågtempsystem
2. Tja, beror på hur mycket du sparar och hur länge du bor kvar
3. Nej, jämbördiga eller fördel bergvärme. Beror på dimensionering såklart.

BV behöver inte ens bli så mycket dyrare efter ROT iom att arbetsdelen på en L/V är mindre.

Håller för övrigt med om att dimensionera rätt väl tilltaget, kan dock inget om kylämnen så där går jag bet :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2010, 19:22:13 »
Jag bor i ett hus byggt 1980 hade vattenburen elvärme fram till september 2005 och installerade
AutoTerm 406C  (dagens Bosch) bergvärme. Vi brukade 21500 kWh per Ã¥r 19 grader inne i vinter
tid. Efter BV installation har vi förbrukat  10500 kWh  per Ã¥r och 21,5 grader inomhus.
Ingen tillägs el hittills till värme, inte ens den senaste vinter.
Vist har jag haft höga temperaturer till radiatorer men det har räckt till med pumpen ensam.
Har samma åsikt med ace att man ska inte underdimensionera varken pumpen eller borrning.
Tror också att prisskillnaden mot LV pumpen är inte så stor.
Så min åsikt är att du kan satsa på bergvärme.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2010, 22:52:18 »
Jag var själv i valet och kvalet förra året. Efter två månader beslöt jag mig för en LVpump Optima1100+Kombimodul 300A/W från IVT. Hade beräknat skillnaden mellan LV och Bergvärme till 1000-2000KWh till den senares fördel. Men det stämmer nog inte för den gångna vintern.
Skillnaden i pris var 25000-30000kr.
Min LVpump är på 9KW och eltillskott blev det ytterst sällan. Jag vågar säga, att en normalvinter klarar jag helt utan. Men då har jag ju ochså högeffektiva fläktradiatorer.
Trots den här vintern räknar jag med att komma ner till ca 13000KW mot 20000KW innan. Men man mÃ¥ste nog lägga till 3000-4000KW  för den extra kalla vintern - alltsÃ¥ 23000KW.
Det motsvarar för mitt hus dagens byggnorm.
Fråga 1 har jag inget svar på.
FrÃ¥ga 2: Kommer vi  ha 10 sÃ¥dana här vintrar framöver, hade jag hellre installerat BergV.
FrÃ¥ga 3: LVpumpen och BVpumpen är nog lika uppvärmningsmässigt. Det är kapaciteten   det hänger pÃ¥.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nic

  • Gäst
nic
SV: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2013, 16:47:13 »
Jag bor i ett hus byggt 1980 hade vattenburen elvärme fram till september 2005 och installerade
AutoTerm 406C  (dagens Bosch) bergvärme. Vi brukade 21500 kWh per Ã¥r 19 grader inne i vinter
tid. Efter BV installation har vi förbrukat  10500 kWh  per Ã¥r och 21,5 grader inomhus.
Ingen tillägs el hittills till värme, inte ens den senaste vinter.
Vist har jag haft höga temperaturer till radiatorer men det har räckt till med pumpen ensam.
Har samma åsikt med ace att man ska inte underdimensionera varken pumpen eller borrning.
Tror också att prisskillnaden mot LV pumpen är inte så stor.
Så min åsikt är att du kan satsa på bergvärme.
Hej jag blev mycket nyfiken på ditt system, hur hög temp till radiatorerna har du?
Hur djupt har ni borrhålet?
Hur mycket kW klarar pumpen?
mvh

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/vatten --- Högtemp.radiatorsystem
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2013, 20:55:34 »
BorrhÃ¥let är 130m varav aktivhÃ¥l 125m pumpen är 6 kW  och med R134a
som ace skriver här ovanför.
Temperaturen ut från pumpen har varit som högst 60 grader och lite till ibland och klarar av att värma
147 m2 ner till –20-21 grader utan tillsatts el.   


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!