Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tycker värmepumpstillverkarna om antalet start och stopp?  (läst 13662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det verkar inte som om Rikards fråga till tillverkarna ger mycket respons, kanske läge att titta på kompressortillverkarnas information istället. Är det någon som vet vad det sitter för kompressor i en Thermia Diplomat TWS-10? (Jag får väl lyfta på locket och kolla annars...)
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En annan intressant fråga är hur livsländden påverkas av driftstemperaturen, t ex mätt indiekt som värmebärarens temperatur (VB fram).
Vet man något om sltaget vid 55 grader, och / eller 45 grader relativt sltaget vid 35 grader VB fram på värmepumpar som går med numera tillåtna köldmedel ?(De pumpar som gått i 20 år har i allmänhet körts på freoner och dessa var snälla mor den tidens smörjmedel, har det sagts mig)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Våra värmepumar är så driftssäkra att vi erbjuder 10 års trygghetsförsäkring, varav de 6 första åren är kostnadsfria"
Jag fick min försäkring med posten och mycket riktigt visar det sig vara just en försäkring tecknad hos ett externt försäkringsbolag och ingen garanti från tillverkaren. Så här ska man nog läsa texten: "Våra värmepumpar är så driftsosäkra att vi försäkrar dem istället för att lämna garanti. Kostnaden för de första 6 åren, samt vår administration av detta, har vi redan lagt på priset och det tillkommer bara lite administrativa kostnader för installatören, som i slutänden dennes kunder, dvs du, får betala." Jag tror ju inte att Thermia tekniskt är sämre än någon annan, men marknadsföringen kring driftssäkerhet känns tveksam med dessa argument.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
En riktig nybörjarfråga dessutom: Vad är många och vad är få start och stopp?

Såsom jag fattat inläggen, att starter är negativt för kompressorn, så måste det ultimata väl vara att trimma in anläggningen så att kompressorn ständigt är igång, dvs efter driftsättning 0 stater per dygn. Som tur är, så kan jag i styrsystemet inte läsa antalet starter, så det är då inget jag behöver gå omkring och bekymra mig över.

Sture

Det finns en, ej vetenskapligt belagd men erfarenhetsmässigt konstaterad, vinst i att ha en bergvärmepump som inte går hela tiden. Korta stopp, 10-15 minuter, gör att berget inte "bottenfryser" utan "laddas upp" vid dessa stopp.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

[/quote]

Det finns en, ej vetenskapligt belagd men erfarenhetsmässigt konstaterad, vinst i att ha en bergvärmepump som inte går hela tiden. Korta stopp, 10-15 minuter, gör att berget inte "bottenfryser" utan "laddas upp" vid dessa stopp.
[/quote]

Mnja det är ju inte så att värmen strömmar till fortare in mot borran, när pumpen stannar, faktiskt tvärt om, då energiflödet drivs av tempskillnaden (som spänning driver ström). Men det är ju onekligen så att om man tar ut mindre energi ur berget så kommer temperaturen i borran att gå upp. Fast inget säger ju att det alltid skulle klara sig just med 10-15 minuters stopp (i timmen?).

Slutsats: längre (djupare) aktiv borra som man inte kör så hårt, löper mindre risk att frysa än tvärtom - fast den slutsatsen behöver man antagligen inte vara nobelpristagare för att komma fram till.

Har du tillräckligt djup borra med tillräckligt högt vattenflöde i kan du köra dygnet runt året runt utan att den fryser.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!