Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ineffektiv värmepump?  (läst 9700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #15 skrivet: 04 april 2004, 15:04:26 »
Hej!

Har nu satt in en rumsgivare, för när solen ligger på så kan det bli väldigt varmt inne. Displayen på värmepumpen visar skumma värden, är det någon som vet om man skall kalibrera den och i så fall hur?

Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #16 skrivet: 04 april 2004, 23:36:50 »
Den digitala rumsgivaren kan visa myckte fel. Hos farsgubben visar den ca 1,5 grad fel (samma givare som din). Den går lätt att kalibrera, det följer med ett A4 papper om det, med givaren. Men det spelar inte nån roll annat än att siffrorna på displayen blir fel. ställer du in ett värde och du tycker att det är ok temp inne, då är syftet uppnått.
Ang delta t, jag tycker Thermia gör fel som hävdar att 7-8 graders tempskilland på varma sidan är bättre än ett lägre värde. det är ju för det första inte där felet är!!!
Dom skrev förr i driftinstruktionen att hade man över 7-8 graders tempskillnad skulle cikulalationen kollas (ökas). DESSUTOM skulle tempskillnaden pÃ¥ kalla sidan minska med en sÃ¥n manöver dÃ¥ ger isÃ¥fall pumpen lägre effekt!!!! det är väl det sista man vill.  >:( >:(
Ang borran, har du is på några synliga delar på kalla sidan. ventiler o sånt?? ev kan ju båda givarna visa fel dom kalibrerade säkert bara så dom visar samma värde när pumpen står still, men det är ju inte säkert att det är rätt värde!?. men ca +-0 in är ett bra och säkert värde, ingen risk för ev. frysning, och bra verkningsgrad.
Med ditt grunda borrhål SKALL du ha 3 max 4 graders tempskillnad, med originalpumpen!
En större cirkpump verkar vara en idiotosk åtgärd när du har så grund borra. Men den går ju justera i tre steg.... den kan ju varvas ned om man hittar annat fel sen...
Min brine är 160 meter borra +40 meter ledning till/från borran, totalt 360 meters ledning på en thermia 75 villa, jag har 3,5 graders tempskillnad på läge 3 (högsta)
 Du borde (ska) ha mindre än sÃ¥.

Vitsen med att öka integralen är att elpatronen inte startar så fort men utan att det blir kallare inne, det verkar ju funka eller hur? den kommer "efter" på dan mycket pga att den går "för" varmvatten en hel del på dag/kväll!!

Nu blir det varmare ute då ska tempen i borran stiga, om det skulle va nån strypning pga att det frusit i hålet då syns det på cirkulationen. (vilket jag intvivlar på)
Enda jag kan komma på som stryper det är om det finns "veck" på slangen, men det är nog långsökt.... men inte helt unikt!? antingen i marken eller i borran, eller att tex värmeväxlaren skulle va tät, oxå långsökt.... Påstå att dom borde mäta tryckslillnaden "över" cirkpumpen, då får man en indikation om allt står rätt till.
Vad jag förstår täcker den 6 åriga garantin hela anläggningen, så om du kan bevisa att slangen har nån defekt, då måste dom nog byta den utan kostnad.
DÅ ska du kräva att dom borrar djupare samtidigt!!!!
även om du måste betala det är det en toppenaffär.
Kör på och meddela hit så peppar vi dig!!!
Lycka till!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #17 skrivet: 05 april 2004, 00:07:50 »
Hej Bertil och tack för svaret!

Ja det verkar fungera bättre sedan jag ställde om integralen till 100/1000! Borde jag öppna returen som den var förut? Nu ligger deltat kring 8-9 grader i stället för 6 grader. Ja, det är is på de oisolerade delarna, som t.ex avluftningen. Minns också att återförsäljaren stannade c-pumpen på brine när han kalibrerade tempmätarna. Om inte tempmätarna visar rätt hur tusan ska man gör då? Ska se om återförsäljaren kan att mäta tryckskillnaden över c-pumpen som du nämde. En bra sak med det här är, att jag hade aldrig lärt mig så här mycket om värmepumpar om inte de här problemen hade uppkommit..;-| Alltid en tröst...
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #18 skrivet: 05 april 2004, 00:19:35 »
CBIC!
6 graders tempskillnad på varma sidan är bättre än 7-8 grader. Teoretiskt kan du sänka värmekurvan lite då eftersom genomsnittstempen på radiatorn blir lite högre och det ger lite bättre verkningsgrad (COP).
Om det är is även på stigen på kalla sidan då har du lite för låg temp in. Det man pratat om vid frysning i borrhål, är att slangen trycks ihop sakta, men då ska det bli överskott på brine (spriten), du har inte fått tappa ur kärlet på kalla sidan!?
Ang kalibrering, då ställda han in dom så dom visade samma värde, men ska man få till rätt värde måste man ha en bra anliggningstemometer!!! och även mäta tempen...
Men det är inte så kinkigt, du ser ju på isen att tempen är låg, iofs händer det inte något mera så går det nog som det är, men verkningsgraden blir lite sämre, kolla effektdiagrammet som finns i installationsanvisningarna, det blir lägre avgiven effekt ju kallare brine man har, och det i sin tur ger mera behov av dyr tillskottsel....
Nu är ju snart vintern över, så tempen borde stiga som ja sa...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #19 skrivet: 05 april 2004, 04:19:43 »
Har du ingen drift-skötsel-instruktion?

(finns det någon som vet av en drift-skötsel-instruktion för nedladdning?)

Där borde framgå hur du "kör värmepumpen som elpanna", det brukar finnas ett läge för det så att du skall kunna värme huset även om kompressorn av någon anledning skulle gå sönder.

Om du kan hitta det läget så ställ in den som elpanna. Sedan bör det finnas ett läge där du kan gå in och sätta kalla cirkpumpen i läge 1, så att den går kontinuerligt - på Nibe används detta läge för att säkerställa att avluftning sker vid idrifttagning av pumpen. Om du har en sådan funktion på thermia så kan du köra din värmepump som elpanna (ingen kompressordrift) med cirkpumpen igång i 1-2 timmar, då har du garanterat samma temp på inkommande och utgående brine... Kolla sedan om dina oisolerade rördelar fortfarande är isiga, om dom är det så kan du räkna med att du har någon eller några minusgrader i hålet. Det troligaste är dock att du efter 1-2 timmar ligger runt 0 grader... skulle dina oisolerade rördelar tina av så att du ser att brinetempen ligger över 0 grader så kan du räkna med att det inte är mycket över noll... max 2-3 grader.

Det bästa vore om du kunde mäta tempen på ett tillförlitligt sätt, men det kan vara svårt...

Med is på oisolerade delar, ställ in givarna så att båda visar 0-2 minusgrader.

Utan is på oisolerade delar, ställ in så att givarna visar 0-2 plusgrader.

Gör du det borde det inte bli speciellt mycket fel.

För mig kan det skilja upp emot 4-5 grader mellan tempgivarna när cirkpumpen står stilla, allt beroende på hur länge den får stå. Väntar jag så länge att hela värmepumpen hinner "ta" husets temp så visar dom samma, men 30 minuter efter pumpstopp kan det skilja 3-4 grader... Kör jag cirkpumpen utan att kompressorn går så visar de exakt samma temp.

En annan fråga, har du trycksatt ditt KB-system?

Om du stänger av kompressorn och lyckas få igång cirkpumpen, kör den då i detta läge så länge att du ser isen på oisolerade rördelar smälta - då vet du att du har plusgrader i ditt KB-system. Gör sedan som jag gjort, sätt med hjälp av luftpump eller luftkompressor via kalla expansionskärlets säkerhetsventil tryck på ditt system, ca 0.5 bar, på detta sätt bör du kunna "normalisera" dina slangars form om det skulle vara så att de har deformerats av isen i hålet.

Hör av dig.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #20 skrivet: 05 april 2004, 16:19:49 »
Det Rickard säger om 0,5 kg tryck kan va bra om du skulle ha luft kvar i brine, kanske långsökt men jag fick ur sista luften efter 3 år.
Ev luft hindrar/minskar cirkulationen, men det borde väl dina proffs kollat!?, jag skrev säkert tidigare hur man gör.
Att köra som rickard sa är lätt, välj manuell test, när vp står still(kompressorn) välj brine pump on. ev går den över på atomatik efter ett tag om du inte knappar lite på datorn, du kanske ska välja vp off först.

Kolla lite i installationsanvisningarna hur du gör, den är utförligare än drift o skötsel, som är värdelös...
Rickard, nu är jag sur installerade om rubbet i datorn jag hade dom flesta installationsanvisningarna, dom är nog borta kopierade nog fel fil!!!  >:( :'(
Thermia har dessutom tagit bort sina från hemsidan dom tramskusarna!!! >:( >:( >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!