Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT VS Thermia kvalité  (läst 2895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kinghv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT VS Thermia kvalité
« skrivet: 23 mars 2016, 17:20:13 »
Hej!

Ska välja värmepump mellan IVT Greenline HE7 samt Thermia Diplomat Optimum.

Har två bekanta som har Thermia och dom är nöjda och har inte haft några problem, känner ingen som har IVT bergvärme men däremot en som har en frånluftspump från IVT, och han har haft runt 7 reparationer på 10 år och är inte nöjd.

Vad säger era erfarenheter av dessa märken?

IVT har jag fått ett bra pris på, Thermia får jag en offert på nästa vecka men tror inte dom slår IVT.

Mvh



Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT VS Thermia kvalité
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2016, 22:42:50 »
Utan att egentligen veta tror jag att man skall jämföra äpplen med äpplen dvs bergvärmepump mot bergvärmepump.
Själv kör jag med en IVT från 2002 och är nöjd. Hur nya IVT är kvalitetsmässigt vet jag dock inte.

Oavsett vilken du till slut väljer skulle jag rekommendera dig att även ta med i beslutsprocessen hur installatören och servicen fungerar.

Själv valde jag till slut mellan Thermia och IVT och bedömde dom som ungefär likvärdiga vad gäller pris, kvalitet och teknik år 2002. Dock fick jag inget förtroende för Thermia-killen. IVT-killen ingav däremot stort förtroende. Så det blev en IVT

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT VS Thermia kvalité
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2016, 17:26:30 »
Jag anser inte heller att det finns någon av dem som verkar dyka upp mer än den andra i problemtrådar i forumet. De svenska värmepumparna överlag har nog rätt likvärdig kvalitet.
Sen kan det alltid finnas barnsjukdomar som visar sig efter några år, men jag känner inte direkt till några sådana idag, IVT hade väl lite problem för några är sedan med en mishubishikompressor, men efter det har man inte hört nåt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kinghv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT VS Thermia kvalité
« Svar #3 skrivet: 02 april 2016, 15:12:21 »
Det blev IVT med frikyla som vi bestämde oss för, blir skönt i sommar med nästan gratis kyla.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!