Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall man ändra nÃ¥got pÃ¥ sommaren?  (läst 10040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
Skall man ändra något på sommaren?
« skrivet: 29 april 2011, 22:32:09 »
Hej!

Är ägare av en 1245-6 sen några månader. Jag undrar om man skall ställa om pumpen inför sommaren? Eller sköter allt sig automatiskt?

MVH Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 30 april 2011, 07:32:11 »
Du kan använda dig av funktionen "Stopp av värme" i 4.9.2 för att stänga värmeproduktionen under sommaren.
Du har även en filtreringstid som anger hur länge villkoret ska vara uppfyllt för att inställningen ska ändras.
Nu är perfekt tillfälle för att testa fram den inställning som funkar bäst i ditt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2011, 11:31:57 »
Brukar man stänga av värmeproduktionen på sommaren?
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2011, 12:14:10 »
Jag tror, men bara tror att det beror på snabbheten av värme systemet. JUst nu kan det vara kylig på nätterna. Det var 2 grader i Sjöbo inatt.
Är det en betongplatta med gjutna slingor är det ingen idee att stänga av värmen nu. Blir det kallt i några dagar kommer man att ångra sig. Har man radiatorer eller annat snabb värme, går det bra att stänga av värmen. Vid behov går det på ett par tre timmar att värma huset.

Men det är bara min åsikt. Och jag kan ha fel.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2011, 16:03:12 »
Brukar man stänga av värmeproduktionen på sommaren?


VP:n sköter detta själv om man ställer in den rätt enligt tidigare inlägg.
Fabriksinställningen är 20 ºC och 24 h och då måste det vara riktig högsommar innan den stänger för sommaren, 15-17 ºC torde nog vara en rimligare temperatur för sommarläge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oslogutten

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Oslo, Norge
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2011, 11:41:40 »
Har selv satt innstillingen pÃ¥ 15 ºC og filtreringstiden pÃ¥ 3 timer. Dette er ut som det fungerer veldig bra.  Thumbsup
NIBE 1245-12 installert 15. oktober 2010. Boret 250 m.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2011, 14:27:49 »
Jag har också funderat lite på detta... En del säger att den ska vara på och sköta sig själv andra att man bör stänga av den. Men har man inbyggd varmvattenberedare måsre den vara på, för någon inställning som stänger av värmen men inte "hushållsvarmvattnet" har jag inte sett i min 1245:a. Däremot blir det ganska varmt i huset då pumpen går i gång över kväll/natt när det är kallt och sedan elementen blir varma dagtid när det är ca 20 ute... Detta är inte riktigt optimalt. Går säkert att justera grundinställningarna på pumpen men det är svårt att få det riktigt bra. En bra inställning och man ska inte behöva ändra någonting alls... ? Men jag upplevde att jag var tvungen att höja i vintras och nu har jag sänkt en del. Detta kanske skulle lösas av att man installerade en innegivare? Då skulle ju inte pumpen producera värme till elementen så länge det är varmt i huset? Har jag förstått detta rätt? Till sist... Vilken innegivare ska man ha till 1245:an?
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2011, 15:02:44 »
Detta kanske skulle lösas av att man installerade en innegivare? Då skulle ju inte pumpen producera värme till elementen så länge det är varmt i huset? Har jag förstått detta rätt? Till sist...

Nja... Innegivaren modifierar börvärdet upp/ner beroende på skillnaden mellan önskad innetemp och uppmätt temp. Det kommer alltså att dröja längre innan pumpen startar om det är tillräckligt varmt inne, men så småningom har den ändå uppnått inställt gradminutunderkott...
Jag vet inte hur det är på Nibe, men på IVT/Bosch finns det en anslutning där man kan slå av husvärmen helt. T ex med en termostat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2011, 16:29:29 »
Jag har också funderat lite på detta... En del säger att den ska vara på och sköta sig själv andra att man bör stänga av den. Men har man inbyggd varmvattenberedare måsre den vara på, för någon inställning som stänger av värmen men inte "hushållsvarmvattnet" har jag inte sett i min 1245:a. Däremot blir det ganska varmt i huset då pumpen går i gång över kväll/natt när det är kallt och sedan elementen blir varma dagtid när det är ca 20 ute... Detta är inte riktigt optimalt. Går säkert att justera grundinställningarna på pumpen men det är svårt att få det riktigt bra. En bra inställning och man ska inte behöva ändra någonting alls... ? Men jag upplevde att jag var tvungen att höja i vintras och nu har jag sänkt en del. Detta kanske skulle lösas av att man installerade en innegivare? Då skulle ju inte pumpen producera värme till elementen så länge det är varmt i huset? Har jag förstått detta rätt? Till sist... Vilken innegivare ska man ha till 1245:an?

På 1245 så ska innegivaren följa med installationen. Har du ingen så kontakta din installatör och påpeka att du vill ha innegivaren som följer med 1245. Denna går utmärkt att installera själv, det står i installationshandboken (som går att ladda hem via nibes hemsida) hur man gör. Jag tror annars det är samma tempgivare som sitter ute, den är tyvärr svindyr att köpa.

Men om du upplever att du måste höja då det är kallt ute och sänka då det är varmt ute så har du fel kurvlutning. Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2011, 17:09:48 »
Jag har också funderat lite på detta... En del säger att den ska vara på och sköta sig själv andra att man bör stänga av den. Men har man inbyggd varmvattenberedare måsre den vara på, för någon inställning som stänger av värmen men inte "hushållsvarmvattnet" har jag inte sett i min 1245:a. Däremot blir det ganska varmt i huset då pumpen går i gång över kväll/natt när det är kallt och sedan elementen blir varma dagtid när det är ca 20 ute... Detta är inte riktigt optimalt. Går säkert att justera grundinställningarna på pumpen men det är svårt att få det riktigt bra. En bra inställning och man ska inte behöva ändra någonting alls... ? Men jag upplevde att jag var tvungen att höja i vintras och nu har jag sänkt en del. Detta kanske skulle lösas av att man installerade en innegivare? Då skulle ju inte pumpen producera värme till elementen så länge det är varmt i huset? Har jag förstått detta rätt? Till sist... Vilken innegivare ska man ha till 1245:an?

I meny 4.9.2 kan du ställa in vid vilken utetemp den skall sluta producera värme.

Och innegivaren följer med till 1245:an, så om du inte har någon så ligger den kanske i någon låda, annars har installatören blåst dig på en.

Annars fungerar RMU40 utmärkt både för att styra och mäta innetemp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2011, 19:17:11 »
Det finns en vit dosa med sladd... Men den kan man inte ställa in några grader på så det är väl knappast en innegivare... ? En enkel isf... Trodde det va en en sån där grej som drog ner effekten på pumpen om mycket el va på i huset. Men då vi har huvudsäkring 25a så behövdes inte det... Men måste som sagt kolla upp att jag inte blivit blåst.

"Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Måste kika om jag förstår det där riktigt med instruktionsboken...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2011, 19:34:43 »
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?

Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2011, 20:04:40 »
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?

Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...

Jag rekomenderar att du gör en egen värme kurva är lättare att endast justera tex vid 10 grader ute. Man kan ställa in vid vilken utetemp tillsatsen ska blockeras så den inte går in i onödan tex vid vv beredning men jag tycker det är bättre att öka gradmin för tillsats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2011, 20:43:36 »
Det finns en vit dosa med sladd... Men den kan man inte ställa in några grader på så det är väl knappast en innegivare... ? En enkel isf... Trodde det va en en sån där grej som drog ner effekten på pumpen om mycket el va på i huset. Men då vi har huvudsäkring 25a så behövdes inte det... Men måste som sagt kolla upp att jag inte blivit blåst.

Innegivaren är en vit dosa med sladd. Den talar om för VP'n hur varmt det är. Inställningarna gör man man på VP'n.
« Senast ändrad: 11 maj 2011, 20:45:21 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2011, 21:08:07 »
Jo jag tror jag ska göra en egen värmekurva. Det går ju alltid att ställa tillbaka om det inte fungerar...

Aha... Det är en rumsgivare alltsÃ¥...  Hade annars tänkt mig RMU40 men det är väl onödigt när den bara kommer sitta 10 meter frÃ¥n pumpen...
Ahead Of The Pack!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!