Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?  (läst 7151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« skrivet: 08 mars 2008, 11:14:16 »
Kan någon hjälpa mig?
Ska skaffa värmepump och har tänkt att göra installationen själv men är osäker på vilken typ av VP.
Värmer huset nu med en elpanna och ack. 500l med inbyggd vvb 200l. Bor i Östersund, DUT 28grC. 30.000KWh, lågtempsystem.
Jag antar att bergsborrningen kommer att kosta c:a 40.000(150meter, 7meter till berg). Tror jag behöver en pump på c:a 8KW.
Var går gränsen ungefär, när lönar det sig att satsa på att borra? Nån som har installerat luft/vatten VP så långt norrut som Östersund?

(Vilket fantastiskt bra forum detta är!!!)
/Indi

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2008, 12:33:45 »
Att satsa på en L/V här i Östersund är nog lite av chansning, det kan vara så kallt att en L/V inte ger nått och det under ganska långa perioder. Och att det under några år har varit relativt varmt säger ju inget om hur det kommer att bli om några år, det är inte så många år sedan temperaturen under hela januari och februari pendlade mellan -10 och -30. Med en bergvärmepump slipper man oroa sig, om man dessutom delar upp kostnaden för hålet på hålets "livslängd" kostar inte en bergvärme mycket mer än en L/V. Dessutom måste man ha en huvudsäkring som är minst ett steg större med L/V än med bergvärme och även det kostar ju en liten slant.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2008, 13:01:05 »
Tack för svaret, precis vad jag ville höra. Man hör så mycket snack om hur bra dessa luft VP är (även luft/luft). Kan det vara så att många glömmer bort vilken breddgrad dom bor på och mest lyssnat på dom som installerat i sthlm och söderut?

Förresten, finns det någon tumregel att ta till på aktivt borrdjup och effektuttag?
/Indi

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2008, 14:53:20 »
Kan någon hjälpa mig?
Ska skaffa värmepump och har tänkt att göra installationen själv men är osäker på vilken typ av VP.
Värmer huset nu med en elpanna och ack. 500l med inbyggd vvb 200l. Bor i Östersund, DUT 28grC. 30.000KWh, lågtempsystem.
Jag antar att bergsborrningen kommer att kosta c:a 40.000(150meter, 7meter till berg). Tror jag behöver en pump på c:a 8KW.
Var går gränsen ungefär, när lönar det sig att satsa på att borra? Nån som har installerat luft/vatten VP så långt norrut som Östersund?

(Vilket fantastiskt bra forum detta är!!!)


Provade att lägga in dina data på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php. Förutsatte, kanske felaktigt, att dina 30000 kWh var inklusive varmvatten och hushållsel, så jag drog av 5000 för hsuhållsel (20000 i värme, 5000 för varmvatten kvar).

Det som är intressant här är kylan. En bergvärmepump som kan leverera 6 k*W vid 50 grader (runt en nibe 8 kW alltså), eller en 14 kW luft/vatten är det som förefaller vara bästa alternativen (ändras till en större bergvärme om jag gissade fel på hushållselen). Om man gissar att skillnaden i kostnad blir ungefär 40000 så kommer det med temperaturerna från 2000-talet ta dig 18 år få igen extrainvesteringen i bergvärme, men andra årtionden har legat på kortare avbetalningstid än 15 år.

Gränsfall alltså (brukar säga att om det är under 10 år, ta bergvärme, 10-15, fundera. Blir kostnadsskillnaden bergvärme kontra luft/vatten lägre, lutar jag ännu mer mot bergvärme, gissade jag fel om hushållselen kan det vara en idé köra om kalkylen, och tror du det blir kallare väder igen, så blir bergvärmen intressantare.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2008, 15:01:10 »
Tack för svaret, precis vad jag ville höra. Man hör så mycket snack om hur bra dessa luft VP är (även luft/luft). Kan det vara så att många glömmer bort vilken breddgrad dom bor på och mest lyssnat på dom som installerat i sthlm och söderut?

Förresten, finns det någon tumregel att ta till på aktivt borrdjup och effektuttag?

Förresten, finns det någon tumregel att ta till på aktivt borrdjup och effektuttag?

Det beror på var i landet man bor, i södra Sverige kan borrhålet belastas hårdare då berget är varmare. Man vill undvika att borrhålet fryser igen.

Det beror också på hur pumpen dimensioneras i förhållande till maximalt effektbehov. Är pumpen kraftig i förhållande till husets behov kan man ta dimensionera för snålare då det inte är så ofta pumpen går hela tiden. Medeleffektuttaget blir rimligt ändå och tillfällig överbelastning under några dagar gör inget.

35 W/m effektuttag är en rimlig siffra för mälardalen. Vet inte vad som kan var rimligt för Östersund. Om 30000 kWh inkluderar hushÃ¥llselen kommer en pump pÃ¥ 8 kW sällan att gÃ¥ kontinuerligt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2008, 15:03:18 »
Kan någon hjälpa mig?
Ska skaffa värmepump och har tänkt att göra installationen själv men är osäker på vilken typ av VP.
Värmer huset nu med en elpanna och ack. 500l med inbyggd vvb 200l. Bor i Östersund, DUT 28grC. 30.000KWh, lågtempsystem.
Jag antar att bergsborrningen kommer att kosta c:a 40.000(150meter, 7meter till berg). Tror jag behöver en pump på c:a 8KW.
Var går gränsen ungefär, när lönar det sig att satsa på att borra? Nån som har installerat luft/vatten VP så långt norrut som Östersund?

(Vilket fantastiskt bra forum detta är!!!)


Fick visst inte med diagrammet, provar igen:


Provade att lägga in dina data på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php. Förutsatte, kanske felaktigt, att dina 30000 kWh var inklusive varmvatten och hushållsel, så jag drog av 5000 för hsuhållsel (20000 i värme, 5000 för varmvatten kvar).

Det som är intressant här är kylan. En bergvärmepump som kan leverera 6 k*W vid 50 grader (runt en nibe 8 kW alltså), eller en 14 kW luft/vatten är det som förefaller vara bästa alternativen (ändras till en större bergvärme om jag gissade fel på hushållselen). Om man gissar att skillnaden i kostnad blir ungefär 40000 så kommer det med temperaturerna från 2000-talet ta dig 18 år få igen extrainvesteringen i bergvärme, men andra årtionden har legat på kortare avbetalningstid än 15 år.

Gränsfall alltså (brukar säga att om det är under 10 år, ta bergvärme, 10-15, fundera. Blir kostnadsskillnaden bergvärme kontra luft/vatten lägre, lutar jag ännu mer mot bergvärme, gissade jag fel om hushållselen kan det vara en idé köra om kalkylen, och tror du det blir kallare väder igen, så blir bergvärmen intressantare.

--- Mats ---


Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2008, 15:50:30 »
Tack!
Jo, 30.000KWh totalt. 
18 år.....usch då är man ju nästan pensionär!!

Men om jag tar luft/vatten VP'n  mÃ¥ste jag väl spetsa med elen redan vid 0 grC och nere vid -15 grC är det 100% elpatron. Det är ju under perioden
oktober-april, alltså halva året. Låter inge bra tycker jag. Sen undrar man ju hur det blir med elpriset i framtiden, det måste ju påverka vinst skillnaden avsevärt.
Kan man anta att priset på en luft/vatten VP är lika som för en berg VP?

/Anders
/Indi

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2008, 16:36:28 »
Tack!
Jo, 30.000KWh totalt. 
18 år.....usch då är man ju nästan pensionär!!

Men om jag tar luft/vatten VP'n  mÃ¥ste jag väl spetsa med elen redan vid 0 grC och nere vid -15 grC är det 100% elpatron. Det är ju under perioden
oktober-april, alltså halva året. Låter inge bra tycker jag. Sen undrar man ju hur det blir med elpriset i framtiden, det måste ju påverka vinst skillnaden avsevärt.
Kan man anta att priset på en luft/vatten VP är lika som för en berg VP?

/Anders
Eftersom du har ack med VVB så är väl en BV utan inbyggd VVB det aktuella.
En Nibe 1125-8kw BV med elpatron och VV-styrning kostar ungefär(lite mindre) som en Nibe 2020-10kW LV.
Om du tänker byta elpannan i LV-fallet så är BV ganska mycket billigare, runt 30 000 mindre.
Ungefär samma förhållanden gäller CTC.
Exem
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2008, 16:54:49 »
Tack!
Jo, 30.000KWh totalt. 
18 år.....usch då är man ju nästan pensionär!!

Men om jag tar luft/vatten VP'n  mÃ¥ste jag väl spetsa med elen redan vid 0 grC och nere vid -15 grC är det 100% elpatron. Det är ju under perioden
oktober-april, alltså halva året. Låter inge bra tycker jag. Sen undrar man ju hur det blir med elpriset i framtiden, det måste ju påverka vinst skillnaden avsevärt.
Kan man anta att priset på en luft/vatten VP är lika som för en berg VP?

/Anders

Vad gäller elpriset kan jag inte sia, få andra heller, det får bli din gissning som gäller. Vad gäller elen så ingick elpatronbehovet i kalkylen. Du behöver spetsa, hur mycket varierar lite mellan åren (du får ut det årtionde för årtionde på sidan), inklusive varmvatten är det några hundra kronor per år, lite billigare de sista två årtionden. Skälet till det är att ditt hus är relativt välisolerat (det är kallt där du bor, men huset är byggt för den kylan). Framgår av nedanstående tabell att ner till minus 20 behöver du inte elpatron för vare sig luft/vatten eller bergvärme, utom ibland för varmvattnet (annan tabell som jag inte klippt in här).

--- Mats ---

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2008, 18:34:59 »
Menar du att en L/V ger 7 kW vid minus 20?? eller förstår jag inte tabellen.
En CTC 111 ger enligt deras datablad 6,6 kW vid -10 (9,8 vid 7 plussgrader) och i just CTCs fall stänger den av vid minus 15 och blir ju då en ren elpanna, några andra fungerar ner till - 20 men har vid den temperaturen låg effektivitet. En Atria 10 ger ca 5,5 kW vid minus 20 för att sedan bli en ren elpanna. Har du en bergvärme klarar du dig med en lägre huvudsäkring och det innerär: 16 i stället för 20 ca: 1000:-/år eller 20 i stället för 25 vilket gör ca: 600:- år. dessutom slipper du en "ful" plåtburk som står ute och "bullrar" hur mycket det är värt får du naturligtvis själv prissätta. Dom gånger en L/V är som bäst är ju när temperaturen är över nollan men då är även behovet ganska litet.
Ps
  Jag har i vinter fÃ¥tt säkra upp tvÃ¥ villor frÃ¥n 16 till 25 A efter att dom satt in en L/V kostnad ca:1500/Ã¥r.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2008, 18:42:24 »
Jag förstår den blå kurvan, effektbehovet. Men de andra två... kan du förklara? ???

/Indi

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2008, 20:33:51 »
Menar du att en L/V ger 7 kW vid minus 20?? eller förstår jag inte tabellen.
En CTC 111 ger enligt deras datablad 6,6 kW vid -10 (9,8 vid 7 plussgrader) och i just CTCs fall stänger den av vid minus 15 och blir ju då en ren elpanna, några andra fungerar ner till - 20 men har vid den temperaturen låg effektivitet. En Atria 10 ger ca 5,5 kW vid minus 20 för att sedan bli en ren elpanna. Har du en bergvärme klarar du dig med en lägre huvudsäkring och det innerär: 16 i stället för 20 ca: 1000:-/år eller 20 i stället för 25 vilket gör ca: 600:- år. dessutom slipper du en "ful" plåtburk som står ute och "bullrar" hur mycket det är värt får du naturligtvis själv prissätta. Dom gånger en L/V är som bäst är ju när temperaturen är över nollan men då är även behovet ganska litet.
Ps
  Jag har i vinter fÃ¥tt säkra upp tvÃ¥ villor frÃ¥n 16 till 25 A efter att dom satt in en L/V kostnad ca:1500/Ã¥r.

På frågan: ja, för en NIBE 2020-14 som är den jag använt i kalkylen, men inte en CTC.

Det där med säkringarna var bra information. Vad går det åt för säkringar för att klara en NIBE 2020-14?

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2008, 20:35:40 »
Jag förstår den blå kurvan, effektbehovet. Men de andra två... kan du förklara? ???



Den gröna är effektkurvan för en bergvärme, med tänkt uteffekt på den effekt den ligger på (i princip oberoende av utetemperaturen). Den andra kurvan visar en NIBE 2020-14:s uteffekt vid motsvarande temperaturer.

--- Mats ---

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2008, 21:23:58 »
en 2020-14 + smo + elpanna kostar i runda slängar 90 000 en  FIGHTER 1235-8 runt 60 000 + ett borrhÃ¥l för ca: 45 000:- totalt 105 000:-. Bara genom den lägre säkringskostnaden är fördyringen betald pÃ¥ 15 Ã¥r (pluss den lägre energiförbrukningen som jag inte har taget med) och skulle man efter den tiden behöva byta pump blir det 30 000:- billigare med bergvärme naturligtvis vid samma kostnadsläge som i dag.
Ps
  Vi har normalt mÃ¥nga dagar med temperaturer under -20, kanske inte i dygnsmedel men under natt och morgnar och dÃ¥ fÃ¥r man lita pÃ¥ elpannan. Ni kan gärna försöka övertyga mig men hittills är jag ävertygad om att L/V kan man med fördel ha vid där snön smälter bort lite dÃ¥ och dÃ¥ pÃ¥ vintern
« Senast ändrad: 08 mars 2008, 21:32:00 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme VP eller Luft/vatten VP?
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2008, 21:37:52 »
en 2020-14 + smo + elpanna kostar i runda slängar 90 000 en  FIGHTER 1235-8 runt 60 000 + ett borrhÃ¥l för ca: 45 000:- totalt 105 000:-. Bara genom den lägre säkringskostnaden är fördyringen betald pÃ¥ 15 Ã¥r (pluss den lägre energiförbrukningen som jag inte har taget med) och skulle man efter den tiden behöva byta pump blir det 30 000:- billigare med bergvärme naturligtvis vid samma kostnadsläge som i dag

En 2020-14 kostar 44000. Indi gör jobbet själv, och har en elpanna och en ackumulatortank.

Varför köpa en elpanna till? alternativt vilket styrsystem har du valt för de ungefär 46000 kronor som skiljer till 90000, smo är väl inte så dyrt? Jeeves kostar inte mer än runt 10000.

Vilken säkring behövs för en 2020-14?

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!