Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i värmesystemet, NIBE 1250  (läst 18874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad etxslr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« skrivet: 29 januari 2009, 03:42:47 »
Fick installerat en NIBE 1250 i maj 2008. Gjort kompressorbyte i juni pga för lite kylmedium R407C (1,9 kg istället för 2,2 kg).
Bytt två givare i pumpen i augusti. Bytt utegivaren i oktober.

Kvarstående problem med luft som kommer in i värmesystemet trots minst 50 gångers luftning av panna plus radiatorer i övervåningen sedan oktober. Hade aldrig problem med luft i värmesystemet då jag hade oljepanna.
Expansionskärlet håller 1 bar +- O,1 bar beroende på utetemperaturen. Kontrollerat att endast luft kommer ur bottenventilen. Misstänker att luft kan sugas in på retursidan av cirkulationspumpen. Installatören bytte en avstängningsventil, då axeln verkade lite glapp, till en Beulco-ventil - utan resultat. Tänker nu byta den flexibla anslutningsslangen på retursidan till en Beulco BA 6100 eftersom jag inte är säker på kvalitén på den slang som är monterad (fläta med röd/blå signaltråd). Tvivlar på att detta är lösningen!? Har kollat alla rördragningar att de är åtdragna. Ett dygn efter en luftning skvalar det i elementen igen. Expansionskärlet visar oförändrat tryck. Inga läckage i huset.

Luftningsmetodik:
Stänger pumpen och väntar 1 timme.
Höjer trycket till 1,8 bar.
Luftar pannan, det kommer sällan någon luft.
Har enrörsystem med två separata slingor i övervåningen. Luftar de två-tre närmaste värmeelementen (AGA-paneler) i varje slinga. Eftersom luften kommer stötvis tillsammans med vatten, så tappar jag ut totalt ca 6-7 liter vatten. Mellan varje slinga höjer jag upp trycket till 1,8 bar.
Därefter startar jag pumpen efter att jag kontrollerat att trycket är 1 bar.

Har varit i kontakt med NIBE´s kundtjänst för att få råd - utan resultat.
Har även kontakta Dahls grossistfirma och fått flera goda råd, men utan resultat.
Kommunens energirådgivare trodde att orsaken var påfyllningen av 6-7 liter vatten som gav upphov till luften. Provade att enbart lufta ut luft, men då porlade det i systemet så fort cirkulationspumpen startade igen.

Kan någon tipsa mig om var man ska leta? Hur kommer luften in i värmesystemet? Kan luft komma in via crkulationspumpen. Är evinnerligt trött på detta problem. Tacksam för svar.
Installerat NIBE 1250 Maj 2008. Borrdjup 200m. Uppvärmd yta 320 kvm i 1½ plan. 25 AGA-paneler (värmeelement). Innetemp. öv. 20,5 resp nb. 19 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2009, 11:00:37 »
Fyller man på hela tiden så kommer nytt syresatt vatten in i systemet. Själv har jag fått lufta upp till ett år efter installationen innan vattnet är helt dött.

Mysko att det kommer vatten då cirkpumpen står still?
Prova att lufta tills det kommer vatten, stäng och vänta en stund innan du öppnar igen, det är inte så bra att tappa ur en massa vatten vid luftning.

Prova att fylla på till 1,8 bar och kör så, lufta lite varje dag utan att fylla på eller släppa ner trycket. Om trycker skulle sjunka under 1 bar efter nån luftning så fyll på en liten skvätt men undvik som sagt urtappning av systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2009, 13:46:48 »
Om det är så att det kommer in luft på sugsidan av pumpen så kan du minska den risken enom att höja trycket i systemet med ca 0,5 bar. Dvs det statiska trycket i systemet skall vara högre än pumpens max tryckhöjning. Då kan vakum på sugsidan inte förekomma.
Det kan ta tid att få bort luft, har ett system där det högsta elementet haft luft 2 år efter senaste vatten påfyllningen.

///AndersA
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 08:09:33 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad etxslr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2009, 01:49:36 »
Tack Carl N och AndersA för era råd.
Vill dock göra några förtydligande.
Idag har jag luftat systemet två gånger med 12 timmars mellanrum. Endast ett av de berörda fyra elementen, som det skvalar i, släpper ut enbart luft när jag vrider på luftskruven. Övriga element kommer det enbart vatten ur med stötvis lite luft. Tappade totalt ur 1 liter vatten. Håller nu ett tryck på 1,2 bar. Direkt efter att jag startat cirkulationspumpen igen skvalade det i samtliga fyra element.

Carl N: Varför är det konstigt att det vid luftningen även kommer vatten? Det är ju ett övertryck i systemet även när cirkulationspumpen står still.

AndersA: Hur kan luft komma in på sugsidan? Om det så, då borde väl manometern visa stigande tryck eftersom inte motsvarande mängd vatten läckt ut? Systemet är ju slutet.
Installerat NIBE 1250 Maj 2008. Borrdjup 200m. Uppvärmd yta 320 kvm i 1½ plan. 25 AGA-paneler (värmeelement). Innetemp. öv. 20,5 resp nb. 19 grader.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2009, 08:07:36 »
Jag håller med om att det verkar konstigt om det skulle kunna komma in luft på sugsidan.
Speciellt om du har 1,2 bar i systemet, så mycket tryckhöjning kan inte pumpen ge så att det skulle kunna uppstå undertryck på sugsidan.
Är det ett sort system du har med stora acktankar?

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2009, 09:48:36 »
Carl N: Varför är det konstigt att det vid luftningen även kommer vatten? Det är ju ett övertryck i systemet även när cirkulationspumpen står still.

Nu vet jag inte hur AGA-paneler ser ut men i mina radiatorer samlas luften högst upp även under tryck.

Är det såna där radiatorer med en rörslinga på baksidan?
I sÃ¥ fall förstÃ¥r jag bättre dina problem, men som sagt, sÃ¥ länge du mÃ¥ste fylla pÃ¥ systemet sÃ¥ fÃ¥r du in nytt syresatt vatten.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2009, 13:54:13 »
Kanske skulle en automatisk avluftare....

göra susen. Jag hade hela systemet lufttomt när jag monterade en LV i somras. När jag startade systemet igen, höll jag på i två dagar och tappade luft /vatten ur en påfyllnadsventil intill utedelen. Sedan höll jag på och luftade elementen i ett par veckor. Kanske någon deciliter vid varje tappning.

Men jag hade monterat en luft och smutsavskiljare "Spirovent". SÃ¥ --efter nÃ¥gra veckor gav jag upp med att lufta elementen, trots att det fortfarande porlade litet.  Hoppades att Spiro skulle göra slutjobbet. Och si -- efter nÃ¥gon dryg mÃ¥nad var all luften borta, kollar dÃ¥ och dÃ¥ pÃ¥ det mest utsatta elementet.

I reklamen för Spirovent (om man nu skall tro på det) finns det microbubblor av luft kvar länge i systemet. Och de kan "kondensera" till luftfickor. Fast det låter litet vidskepelse!

Om trycket är konstant i systemet, tror jag inte att du kan få in luft någonstans utan att vatten läcker ut.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i värmesystemet, NIBE 1250
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2009, 08:38:49 »
I reklamen för Spirovent (om man nu skall tro på det) finns det microbubblor av luft kvar länge i systemet. Och de kan "kondensera" till luftfickor. Fast det låter litet vidskepelse!

Nja, förklaringen är att syre löser sig i kallt vatten och finns löst i det kalla kommunalvattnet som vi tar in i huset. När vattnet värms så frigörs syrgasen och bildar bubblor. Har man en oljepanna så brukar man få upp temperaturen i ca 70 ºC och då frigörs syret rätt så snabbt. I en VP med max 55 ºC så tar processen längre tid.

Kolla i kastrullen nästa gång du kokar vatten, innan det kokar så kommer några småbubblor från botten av kastrullen, det är syret som bildar bubblor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!