0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inkommande slangarna kanske inte var så kalla att det frostade på dem, så har jag i alla fall tänkt.Det är alltså frost på på hälften av slangarna om min teori stämmer.
All isolation var bränd, kompressorn, som hade varit blå (det var rester av blått nederst) var nu alldeles svart, färgen flagad av i svarta förkolnade flagor, och den var "bucklig" på toppen.Detta hade inte IVT's servicekille vare sig kollat eller sett!- TROTS att han gick i 2 fulle dagar och klagade över att det luktade bränd, och bytte ett antal slangar och andra delar på värmepumpen.Vad är poängen med att byta delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor???Och enda till ta betald för det???- det är som att byta däck på en bil med skuren motor!!!
Angående smällen finns en ledtråd till, illaluktande ånga.Det tyder på att det var mycket höga temperaturer på själva värmebäraren.