Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fortsättning pÃ¥ dÃ¥ligt hÃ¥l  (läst 12623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
Fortsättning på dåligt hål
« skrivet: 16 mars 2006, 16:34:37 »
Idag har installatören varit förbi! Dom kopplade på en extra cirkpump som ska hjälpa kbpumpen Sc:,h Är inte hemma nu så jag kan inte kolla vad Delta T är på. Vad tror ni om detta?

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2006, 19:22:48 »
Hello again,
jag fattar faktiskt inte vilket problem man försöker lösa genom att hjälpa existerande KB-pump med en pump till. Du hade väl en vansinnigt låg KB-in om jag inte minns fel.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2006, 19:56:35 »
Hello again,
jag fattar faktiskt inte vilket problem man försöker lösa genom att hjälpa existerande KB-pump med en pump till. Du hade väl en vansinnigt låg KB-in om jag inte minns fel.

Jepp! brukar ligga på -1-2
Ska ta tag i detta när jag kommer hem! Så fort snön är borta ska dom få borra djupare! Nu till en annan sak. Dom lämnade en offert på fungerande bergvärme. Jag betalade! Blir jag tvungen att betala för djupare hål?

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2006, 21:18:10 »
OK, hade för mig du hade värre på kalla sidan. Jag själv har haft -1 som lägst och det är ingen katastrof. Du förlorar runt 4% per minskad grad på KB-in. Din borra var väl dock alltför kort har jag för mig. Min borra är inte kort men har snålt med vatten tror jag. Men hade du inte värre problem än så, eller har du fått ordning på torpet nu?
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2006, 21:51:54 »
KB-f -1 och kB-r ligger på hela -8 när pumpen har gått en stund(-13 ute) Något jag kan göra åt det? KBpump ställd in på läge 3.
Ändrade cirkpump till läge ett och fick en diff på 7 när bara kompressorn går och varmvattnet värmt klart.

Här är problemet, dT på 7º på kb, hur man fixar det har jag ingen aning om, men kanske att bättre fart på kb hjälper. Men då
känns det somm  att kb_f sjunker ngn grad till istället...?

Är det så?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2006, 22:16:45 »
Min kunskap sträcker sig så långt att det är nåt konstigt med systemet om man får in -1 och pumpar ut -8. Detta låter inte bra i mina öron. Jag fattar principen med snabbare hastighet och flöde i borran, och visst KB-in kommer sjunka mer givetvis.

Men är detta ett rådligt bot på problembeskrivningen? Kanske det är skräp i brine-vätskan, vad vet jag   Sc:,h
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2006, 22:24:36 »
-1,-2 är väl ingen katastrof ! läste runt lite i gamla inlägg .. var det så att du har 300 timmar ts på ett drygt år ? hur mycket TS var det beräknat i din kalkyl som leverantören gjort?
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2006, 13:41:04 »
En CP till fördyrar driften med 500-1000 / år. /Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2006, 14:18:02 »
det är nått som stoppar flödet!

har du alltid haft sånhär diff, eller funka det ibörjan?

var spriten färdigblandad när dom häde i den?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2006, 17:41:32 »
Man kan ju fundera på om hastighetsomkopparen på pumpen fungerar ... om man tar en mejsel eller nån lång pryl och lägger mot pumpen och örat så hörs skillnaden på hastighetrna tydligt om man kopplar om under drift. Men om pumpen funkar då håller jag med fg talare ... nåt stoppar flödet
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2006, 19:54:35 »
OK, hade för mig du hade värre på kalla sidan. Jag själv har haft -1 som lägst och det är ingen katastrof. Du förlorar runt 4% per minskad grad på KB-in. Din borra var väl dock alltför kort har jag för mig. Min borra är inte kort men har snålt med vatten tror jag. Men hade du inte värre problem än så, eller har du fått ordning på torpet nu?

KB-r -2 KB-f -8

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2006, 19:56:25 »
det är nått som stoppar flödet!

har du alltid haft sånhär diff, eller funka det ibörjan?

var spriten färdigblandad när dom häde i den?

Den va färdigbandad

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2006, 20:41:33 »
det är nått som stoppar flödet!

har du alltid haft sånhär diff, eller funka det ibörjan?

var spriten färdigblandad när dom häde i den?

Den va färdigbandad

var det denna diff även första dagerna?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2006, 21:06:27 »
Gixxer, även om det kan vara flera saker som samverkar i din installation, så tror jag inte på att lösa detta genom åtgärder typ djupare hål, fler pumpar etc. Lösningen måste relatera varför pumpen lyckas pressa ur 6 gr på brine-tempen. Jag skulle sätta min hatt på att första prioritet i felsökningen bör vara åtgärder av typen: Lufta systemet, kolla brine-filtret, köra systemet baklänges, knacka på pumpen, byta pumpen. På detta forum har jag aldrig hört nån ha denna diff, dvs, -2/-8.

Så, varför skulle du ha det - nåt är galet och man löser inte problemet med en extra pump.

Kan du återigen sammanfatta basfakta, borra, diffar i olika pumplägen så kanske du kan få in mer tips. Vad händer t.ex. med KB-diffen om du sänker KB-pumpen till läge 2 eller 1? Jag antar att du redan har den på 3:an.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fortsättning på dåligt hål
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2006, 21:41:00 »
hållar med om att flert måste hittas, inte kringås.

djupare hål kanske du behöver. då du har så kallt. men diffen förendras inte för det.

om du hade en slanglängd på nära 400m så kan man tolerera att diffen närmar sig 4-5 grader.

du ska alltså ha en slang längd på över 500 meter innan man ska tnänka tanken att ha 2 pumpar eller byta till en stor.
man nu har du ju bara 280m + den biten till huset.

det ligger nått i din slang, eller så haar nått deformarat slangen.
gör om gär rätt fick jag lära mig i lumpen. tråkigt men sant.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!