Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sprängningsarbete några meter från borrhål  (läst 1840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dez

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump - jo
Sprängningsarbete några meter från borrhål
« skrivet: 12 april 2006, 09:56:53 »
Hej allesammans,

Kommunen har tänkt att bygga villor i kvarteret bredvid och nu ska de spränga och gräva i gatan
precis utanför mitt hus för att ge plats åt nya avloppsrör några meter ner i gatan.

När asfalten skrapades av nyligen såg jag att berget låg knappt 30cm under gatunivå.

Frågan är hur orolig jag ska vara när sprängningsarbeten nu ska utföras knappt 4 meter från mitt borrhål?

Huset besiktigades någon månad sedan inför detta (ev sprickor i grund och väggar noterades för att jag inte ska kunna komma och påstå att sprängningen orsakat detta).
Det enda jag kunde bevisa vid besiktningen vad gäller pannan (visade besiktningsmannen) var att brinevärden låg på 4 till 5+ ºC från marken och att anläggningen fungerade utan problem just då. Känns inte 'tillräckligt'.  Sc:,h

Någon annan som fått utfört sprängningsarbeten nära borrhål till bergvärme?? Kanske oroar mig i onödan?

Mvh Markus
.. CTC Ecoheat 5 ..

Utloggad POP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sprängningsarbete några meter från borrhål
« Svar #1 skrivet: 12 april 2006, 11:39:36 »
Hej!
Hemma hos oss byggs det en järnvägstunnel ca 40m från vårt borrhål.
Banverket är mycket noggranna med kontroll av hålet, mäter nivån i hålet varje vecka.
Nu har arbetena med tunneln paserat och det verkar inte blivit några skador.

Mvh:POP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sprängningsarbete några meter från borrhål
« Svar #2 skrivet: 12 april 2006, 12:04:58 »
Vid sprängningar, är det inte alls ovanligt att grunvattnet letar sig andra vägar. Det finns otaliga exempel på förstörda vattentäkter som kan bekräfta det. Så ta kontakt med din kommun å påtala din oro, å se till, att på nåt sätt få det dokumenterat...

mvh humlan.

Utloggad Dez

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump - jo
SV: Sprängningsarbete några meter från borrhål
« Svar #3 skrivet: 13 april 2006, 09:59:59 »
Hej och tack för svaren,

Pratade med arbetsledaren för byggarbetsplatsen och de kommer att sätta fast någon form av vibrationsmätare på huset (mitt borrhål ligger mellan gatan som grävs/sprängs och huset).
Inte mÃ¥nga meters avstÃ¥nd som sagt...   ???

*håller tummarna*

Mvh Markus
.. CTC Ecoheat 5 ..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!