Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?  (läst 6255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« skrivet: 28 september 2004, 12:17:07 »
Det förhåller sig nämligen så här:

-Köpte en NIBE Fighter 2010-8..kontant och i förskott
 (levererades inom ngra da'r...39300:- inkl montering..)
 
-Montörerna monterade el å' rör (but no more..)

-'Sparkade igång' enl. 'manulen'

-Justering enl. info från detta superba forum

-VP går som en klocka

----------------------------------------------------------------------

Grannen: (..en hedersman,som bara postulerar absoluta sannningar..)

         sa': "Du e' f-n i mej inte riktigt klok................"

Hustrun:
         sa': "Glad att det funka'r..inte för dyrt heller......."

Jag säger bara:"Dom få gånger jag gör nå't..gör jag det ordentlig"
         ( de' ä' svÃ¥rt att vara ödmjuk..när man vet att man är bäst )


----------------------------------------------------------------------


Alternativet då....(anbudsförfarande från välrenomerade firmor!)

- Infordra anbud..väntan

- Invänta kundbesök..väntan

- Väntar fortfarande på skriftligt anbud..( 1.5 månad nu..)

- På omvägar vet jag, att anbudet 'ligger på' 63800:- (CTC EcoAir 5,9)



Och... at last ...(som ledning för presumtiva VP-köpare..)

Ä're klokt att förfara, som jag har gjort..
eller ska man vända sig till den lokale entrepenören...

..vad anser ärade forumläsare ?

Jaa..

Hur skulle Du ha gjort..som redan har en VP?


de sm0bog

« Senast ändrad: 28 september 2004, 15:28:00 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2004, 12:33:51 »
Innan jag installerade så begärde jag in div anbud, några var uppenbarligen inte intresserade, detta märktes genom att de hänvisade mig till "rätt" försäljare för mitt område, andra märktes det på pga fantasipriserna. De som ides komma på besök å kika för att sedan lämna anbud, de kom också under övervägande.

Så fort det damp till i brevlådan så ringde jag min polare som står å spakar riggar, å gick igenom dem..har många anekdoter från denna ljuva tid..men ska undvika att bli långrandig. Jag köpte från den installatör som lyckades klämma fram vad jag tyckte var bästa lösningen till bästa priset.

Idag, Skulle tveklöst köpa pumpen pÃ¥ nätet Ã¥ se till att polarn kopplar in den (japp, han är rörmockare Ã¥ssÃ¥, Ã¥ jag tänkte mig INTE för här känner jag, men det är klart..det hade ju blivit FÖR billigt med uppvärmning dÃ¥..Ã¥ sÃ¥ kan vi ju inte ha det  ;D)

Så summa sumarum, nöjd men hade kunnat vara nöjdare 8)
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2004, 13:07:38 »
När jag någon gång i framtiden skall byta VP så gör jag det själv :) Skall väl lägga in en passus om jag inte kan få ett riktigt kompis pris på instalationen.

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2004, 15:21:07 »
Hurra!!!

2-0 till mej..(eller e're '0-2' man säger?)

(bli're når'a fler ska jag gå å' 'tvåla till grannen)

Men..bästa forum_interpreters..detta är 'blodigt'
allvar..vi måste vara seriösa med hänsyn till våra
forumkollegor, som går i valet och kvalet...

...det är fråga om en stor investering...40000 till 200000
tusen! (SKr)

SÃ¥.. kom igen !
Flera ..seriösa.. inlägg!

PS
Jag betraktar Norrlänningens och ME's inlägg , som seriösa ( alltså ..väl motiverade)
DS

de sm0bog
« Senast ändrad: 28 september 2004, 17:26:51 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2004, 15:54:47 »
Visst ligger det nå't i det Rickard så vist påpekar

"Den som aldrig försökt, kan aldrig lyckas!".  8)


Oftast så klarar man mer än man tror, eller....


de  SM3KLR
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

admin

  • Gäst
admin
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2004, 16:54:16 »
Detta forum är ett resultat av att jag själv som novis skulle ha velat ha tillgång till ett värmepumpsforum.

Jag har som bekant konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet och värmepump.

Fick läsa på via de sidor jag hittade på internet om värmepumpar radiatorer och dimensionering.

Tänkte en hel del själv oxå kan jag tillägga, när mina kunskaper, antaganden och erfarenheter sa mig att det projekt jag funderade på att själv genomföra skulle vara möjligt så tog jag mod till mig...

Skulle det ha gÃ¥tt Ã¥t pipsvängen hade det ju alltid gÃ¥tt att ringa en installatör efterÃ¥t  :-[ :-[ :-[

Skall man på egen hand dimensionera och installera ett nytt uppvärmningssytem så finns det dock en hel del att tänka på, man bör nog ha tämligen lätt för att förstå de fysikaliska lagar som styr funktionen på både värmepumpar, radiatorer (el. golvvärme) och rörledningssystem.

Allt detta går naturligtvis att lära sig, om man tar sig tid och tänker igenom saken tills man verkligen förstår hur det hela fungerar och varför.

Vågar man chansa lite mer så kan man "lita blint" på de tips man får i detta forum, men jag rekommenderar trots allt att man kontaktar en installatör eller liknande för att få en slutlig genomgån av de komponenter man avser investera i innan man slår till.

Forumet skall främst ses som ett moraliskt stöd inför det beslut som förr eller senare skall fattas, och jag vågar påsta att de flesta som tar del av de erfarenheter, råd och tips som delas ut i detta forum kan spara många sköna tusenlappar och dessutom få en synnerligen väl fungerande anläggning.

Vissa udda fabrikat och uppvärmningssystem finns det av naturliga själ mindre erfarenheter och kunskap kring, men målsättningen med forumet är att det skall bli så heltäckande som möjligt även vad gäller sådana anläggningar.

Man måste ha i åtanke att forumet startades så sent som i början av innevarande år, så hav förströstan ni som inte hittar svaret på er fråga i detta forum, i sinom tid kommer det nog att finnas.

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2004, 17:08:44 »
Citera
Forumet skall främst ses som ett moraliskt stöd inför det beslut som förr eller senare skall fattas, och jag vågar påsta att de flesta som tar del av de erfarenheter, råd och tips som delas ut i detta forum kan spara många sköna tusenlappar och dessutom få en synnerligen väl fungerande anläggning.

Det måste definitivt understrykas, VI är amatörer många av oss.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2004, 18:23:17 »
Visst ligger det nå't i det Rickard så vist påpekar

"Den som aldrig försökt, kan aldrig lyckas!".  8)


Oftast så klarar man mer än man tror, eller....


de  SM3KLR


Mja...Du Golar..!

De' står fortfarande bara 2 - 0 tilll mej...!
Ja' skulle ju 'tvåla till grannen ...serru'

(felåt'... Rickard å' andra ..bara en liten uppgörelse..
 radiosändaramatörer emellan !)

73's es tnx QTC sm5klr de sm0bog + @


« Senast ändrad: 28 september 2004, 18:31:17 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2004, 20:49:13 »
För en del krävs det utbildning, andra gör det dom klarar av...

Och du har rätt, det är inte lätt att vara ödmjuk....!  ;)

Lycka till med grannen!

//Jonas
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2004, 12:35:30 »
Frågan i den här 'tråden' får bli retorisk..(svarar själv..)

Visst! .. hadde' ja' tur..

som:

   -läste pÃ¥... i detta ( och andra ) forum för VP
   
   -tingade... el- /rör-'pulare' i förväg

   -köpte VP... via nätet (av ngn, ej konkursmässig)

   -kunde docka... enkelt till bef. el-panna

   -fick ...'det hela' att funka' utan komplikationer

   -har ...22 grader varmt i huset (+- 0.5)

   -siderade' ...'bara' 39300 (VP+installation)

   -erhöll ...gratis, separat 3-fas-mätare till VP

   -konstaterar ...fortsatt problemfri drift (so far..)

   -märker ...att el-räkningen har 'gÃ¥tt ner'

Är jag saligt i Mål ..
å' ändå varit Snål ?

de sm0bog

PS ('efterskrift..')

VP = NIBE Fighter 2010-8
El-mätare = 'Ermi' (i drift 1997)

DS ('den samme..')
« Senast ändrad: 20 oktober 2004, 13:04:28 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:..hadde' ja' bara tur ? ..eller ?
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2004, 21:53:22 »
Så här resonerade jag:

När jag bestämde mig för att köpa detta hus så viste jag redan från början att jag var tvungen at göra något åt uppvärmningen, direktverkande el kan man inte köra på längre o värre lär det bli.
Kollade på en massa lösningar, men ingen av dom mindre kostsama lösningarna med styrsystem för elradiatorerna eller peletskamin tyckte jag var prisvärda med tanke på konfort & totalekonomi på sikt.

Strakst innan vi flytta in så lät grannen i ett exakt likadant hus konvertera det till vatten buret, ungefär i samma veva som detta forum startades.
det var nog då jag bastämde mig för att konvertera till vattenburet.
Jag var först inne på att göra all håltagning & sånt rent bygg jobb själv då jag tycker att jag kan denna bit.
vart effter tiden gick så stötte jag på detta forum så då var nystartat, & då tänkte jag om lite.
Hur svårt kan det vara att skruva ihopp några rör, bara nån hjälper mig att dimensionera rätt.
Grannen har ett fåtal fläcktkonvektorer som värmer hela huset, men efter att ha bott i mitt hus & kört min luft/luft värmepump för fula muggar så tyckte jag att konforten inte vart tillräcklig för mycke kalras & ojämn värme fördelning. Jag ska ha riktiga radiatorer!.

bergvärme hade jag redan bestämtmig för så jag la ut en massa offertter.

Jag fick en släckting på tjejens sida att dimensionera systemet & beställa matrial, men som tur var så hängde jag här på forumet & kunde få svar på några funderingar jag hade, vilket ledda till att jag ändra en del på systemet utefrån det rörkillen hade bestämt.

vart efter offerterna ramla in så täkte jag än en gång om lite, om jag nu drar hela radiator systemet själv så kan jag väll instalera själva pumpen också, ock så vart det
Jag har fått hjälp med några småsaker av rörkillen ska tilläggas.

Jag har nog haft rätt mycke tur då jag inte gjort lika många beräkningar som Rickard gjort, litade lite väl mivke på rörkillen i början & sen efter resans gång så har jag fått ändra lite på saker, då jag inte tycker att rörkillen tagit hänsyn till att detta skulle vara ett lågtempratursystem. vi får ju ioförsig aldrig reda på om dett system funkat utan mina ändringar.

Så fort jag undrat över något så har jag ringt rörkillen & lagt ut en fråga på detta forum, snacka om skilnader i svaren man fått ;D
Svaren på forumet har alltid bottnat i en logisk förklaring

Det vart ett långt inlägg det här.
Är det nån som haft tur så är det nog jag ;)
specielt när det gäller att hitta grejor, köppte 20 begagnade (ca 10-15år) radiatorer för 5000:- & då fick fag dom fraktade & inlastade i mitt garage. ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!