Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min installatör anser att man inte ska ha jordfelsbrytare pÃ¥ vp...  (läst 10939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Kanske för att man i kompressorer kan få genomslag i elmotorns lindning som ger falskt alarm.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
"Jag tycker också det är dumt med jordfelsbrytare på VP:n, lika dumt är det att ha det på kyl och frys..."

Hmm... Intressant åsikt måste jag säga.
Det måste väl vara viktigare att huset inte brinner upp (dvs. ner) än att det blir lite kallt ett par dagar alt. att mjölken surnar (etc., etc.).
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
"Jag tycker också det är dumt med jordfelsbrytare på VP:n, lika dumt är det att ha det på kyl och frys..."

Hmm... Intressant åsikt måste jag säga.
Det måste väl vara viktigare att huset inte brinner upp (dvs. ner) än att det blir lite kallt ett par dagar alt. att mjölken surnar (etc., etc.).

Lite kallt ett par dagar...!

Min bror som är gift med en finska åkte över till hennes föräldrar över jul och nyår. Jag hade lovat att se till huset medans dom var borta. Med ca 24H mellanrum var jag till huset och tog in posten samt allmänt kollade läget, och däremellan hade CP till pannan stannat, nämnde jag att det var -28º ute?

Vad tror du hände?

8st nya radiatorer samt ny golvbeläggning i halva huset samt upprivna golv för torkning mm

MAN SKALL INTE HA JFB PÅ VÄRMEANLÄGGNINGEN!

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
Jag tycker också det är dumt med jordfelsbrytare på VP:n, lika dumt är det att ha det på kyl och frys...
"Hellre en varm frys än ett kallt barn." sa min elektriker och kopplade frysen via jordfelsbrytaren.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Ungefär ja, kanske 28, kanske 23, men jag var dit på em med 1 dygns mellanrum, och detta hade skett, det var -3 inomhus.

Nu hade cp stannat, gått sönder, men detta kan en jfb orsaka också, att värmeanläggningen slutar producera värme, och här uppe där jag bor vill man inte det vintertid då man inte är hemma! Bara att titta i min profil vad månadsmedeltempen är vintertid.....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Det är ju faktiskt inte särskilt märkvärdigt att inte koppla fasskenorna på kyl och frys, samt värmepump, utan istället koppla förbi jfb med lösa trådar, i en modern normkapsling. Till kyl och frys sätter man istället för dvärgbrytare personskyddsautomater, som är en säkring med inbyggd jfb. Något man skulle kunna ha på en värmeanläggning också.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!